Kirjoittaja Aihe: Väärä hehkutulppa?  (Luettu 3150 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa zni

  • Tulokas
    • Profiili
Väärä hehkutulppa?
« : 23.06.07 - klo: 10.55 »
Auto on Kyosho Inferno ST US Sports jossa GXR28 moottori. Polttoaineena Quickfire 16%

Auto toimi hyvin kunnes vastarin paristojen loputtua karkasi käsistä ja alkuperäinen hehkutulppa hajosi. Ostin sitten uuden hehkutulpan OS #8. Tästä ongelmat sitten alkoivatkin. Auto käynnistyy ihan hyvin, mutta ei kirveelläkään suostu ottamaan kierroksia. Aivan pintakaasulla autolla pystyy ajamaan, mutta sammuu kuin seinää hieman kovemmalla kaasulla. Säädöt eivät tunnu vaikuttavan mitään, lopputulos aina sama, moottori sammuu. Moottori lämpenee selvästi enemmän kuin aikaisemmin. Huomasin, että pakoputkeen kertyy palamatonta polttoainetta. Muutaman minuutin pintakaasu ajon jälkeen, kun autoa kallistaa valuu pakoputkesta palamatonta polttoainetta.

Voiko em. ongelmat johtua hehkutulpasta? Ei kenties polta tarpeeksi? Itselläni ei muita vaihtoehtoja tule mieleen. Onko normaalia, että pakoputkeen kertyy reilusti palamatonta polttoainetta? Moottorin aikaisempaa kovempi kuumuminenkin mietityttää.
« Viimeksi muokattu: 23.06.07 - klo: 20.17 kirjoittanut zni »

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Väärä hehkutulppa?
« Vastaus #1 : 23.06.07 - klo: 13.39 »
Paljossakon lämmöt käyvät? Putkeen kertyvä palamaton polttoaine kuulostaisi, että seos on rikkaalla. Oikeat lämmöt ovat n. 110-130c. Sammuuko auto, kun kaasua lisätään paljon, ja sen jälkeen löysätään? Jos näin on, laita vähän alaneulaa kiinni, jolloin luisti aukeaa hieman. Muista ettei alaneulaa tarvitse paljon kiertää, ettei mene liikaa. Myös tyhjäkäynnin seos voi olla liian rikkaalla, eli luistin päässä olevaa neulaa hieman kiinni. Luistin päässä oleva neula on siis se, johon servolta tulee semmoinen "metallitappi" (sorry, en tiedä oikeaa nimeä  :undecided: ) kiinni.

Poissa zni

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Väärä hehkutulppa?
« Vastaus #2 : 23.06.07 - klo: 13.59 »
Kiitoksia vastauksesta.

Lämmöistä en osaa tarkkaa arvoa sanoa, kun ei ole lämpömittaria. Huomattavan(liian) kuumalta moottori kuitenkin tuntuu. Paljon kuumemmalta mitä aikaisemmin. Vesitippa kiehahtaa välittömästi, kun tipauttaa hehkutulpan juureen. Sylinteriin kärsii juuri ja juuri hipaista ja hanskan läpi lämpö alkaa nopeasti tuntua.

Auto sammuu välittömästi kun lisää kaasua(ei tarvi tällätä läheskään pohjaan). Muutaman minuutin köröttelyn(kävelyvauhti) auto ei kestä kaasua enää ollenkaan ja sammuu. Alaneulaa olen kokeillut säätää laihemalle, mutta en huomaa juurikaan vaikutusta. Tehdasasetukset olen kokeillut.

Mikä tuo tyhjäkäynnin seosruuvi on? Pääneula, alaneula ja tyhjäkäynti ruuvit ymmärän, mutta onko tuo tyhjäkäynnin seosruuvi vielä neljäs lenkki?


Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Väärä hehkutulppa?
« Vastaus #3 : 23.06.07 - klo: 14.10 »
Mitäpä jos aloittaisit lukemalla vaikka tämän läpi...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Väärä hehkutulppa?
« Vastaus #4 : 23.06.07 - klo: 14.36 »
Unohdin että kyseisessä moottorissa ei taida olla tuota ruuvia...

Poissa zni

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Väärä hehkutulppa?
« Vastaus #5 : 23.06.07 - klo: 18.11 »
Mitäpä jos aloittaisit lukemalla vaikka tämän läpi...

Juu, tuo on luettu.

Ongelma ratkesi seuraavalla toimenpiteellä. Käynnistyksen yhteydessä jätin hehkuttimen hetkeksi paikalleen, kun moottori käynnistyi. Annoin muutaman kerran terävästi kaasua. Auto maahan ja liikkeelle. Ei enää sammunut.

Mahtaako olla niin, ettei hehkutulppa kuumene tarpeeksi ilman yo. toimenpidettä? Muilla vastaavia havaintoja?

Poissa ST

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Väärä hehkutulppa?
« Vastaus #6 : 23.06.07 - klo: 21.47 »
Joo on ollut ja jos ajat kuumalla kelillä ja sammuilee niin kannattaa käyttää os A3 tulppaa, ainakin itellä ja kaverilla toimii.

Poissa TJT

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Väärä hehkutulppa?
« Vastaus #7 : 24.06.07 - klo: 01.37 »
Suosittelen myös kokeilemaan jotain muuta polttoainetta.
Kaverilla sama auto ja moottori eikä sitä tuntunut tuolla quikfirellä saavan säätöihin millään.

Byronin 16% liemellä alkoi kummasti paremmin pelaamaan.

Poissa zni

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Väärä hehkutulppa?
« Vastaus #8 : 24.06.07 - klo: 10.39 »
Suosittelen myös kokeilemaan jotain muuta polttoainetta.
Kaverilla sama auto ja moottori eikä sitä tuntunut tuolla quikfirellä saavan säätöihin millään.

Byronin 16% liemellä alkoi kummasti paremmin pelaamaan.

Juuh, Morganin sidewinder 16% tilasin galloonan pöntön.

Quickfiren 10 ja 16%:lla olen suditellut tähän asti.