Ajelin tänään EB-4:lla maastossa vähä nmissä sattuu, ja annoin mennä oikein kunnolla turhia säästelemättä. No siis en tietenkään hajottamaan hienoa autoa, mutta rajua menoa kumminkin.
Aluksi kävin Loviisan aika uudella motocrossiradalla. Ajoin arviolta 500m pitkän radan läpi kävellen itse perässä eikä kyllä kovin juhlaa ollut. Ei näytä kivalta, kun yhtäkkiä auton nokan eteen "ilmestyy" 10 centin (kolikko, no ei vainenkaan) kivi ja auto heittää sivuttain voltin vaikka katolleen. :? Ei siis mitään jakoa krossarilla motocrossiradoilla, ellei ajaja sitten ihan kybällä päästele menemään kalliilla autollaan, nou wei.
No siirryin siis harjulle, jossa on siis mäkiä ja polkuja tasaisten hiekkateiden lomassa. Hyvinhän se kulki hiekalla ja mäissä! Kanervikkokin sai välillä tuta 2,5 hepan krossarista eikä paljon menoa tyssäytellyt. Vanha hiekkakuoppakin (halk. noin 20m) hyppyreineen ja jyrkkine reunoineen tarjosi muhkeesti tahallisen hitaita nousuja ja alastuloja, ja välillä vähän nopeampaakin kipuamista. Pari kertaaa joku juuri tai kivi sattui kohdalle, auto heitti voltin kerien ja alastulossa kaikille neljälle nakilleen 8) .
Alkoi yhessä paikassa koneen sammuttua vähän arsyttämään, kun startterin kaivaa repusta ja käynnistää koneen, auto sammuu heti kun on saanut kamat takaisin selkään! Ja tätä tapahtui noin 10 kertaa, huoh! No sitten lopulta pääsion kotiin auton ollessa vielä täysissä voimissa. Ei hajoa helposti tällaisetkaan vehkeet.
Kyllä toi 0,75mm pohjapanssari (voisi olla kyllä vaikka vain 0,5mm, kyllä se kestää) on ihan välttämätön ajaessa rajummassa maastossa. Ei haittaa pohjaamiset tai tielle sattuvat isommat kivetkään. Vähän naarmuja tulee, mutta ruuvien kannat ja itse alumiinialusta ovat turvassa.
Taitaa olla toi Ossi vielä aika rikkaalla, koska perinteisellä sylkytestillä saadaan yli 5 sekunnin tuloksia... Eli varaa lisätä huippuja on, vaikka auto kiitää ihan kiitettävästi jo nytkin. Tosin kiihtyvyyttä ja muutenkin tehokkuutta pitäisi olla enemmän, kun ottaa huomioon, että vakio GS21R:kin kulkee suhteellisen hyvin. No ei kun säätämään.
Nyt saa Landmaxin kohdalta riittää krossimellastelu. Huomenna luultavasti muutan sen takaisin omaan muotoonsa, asfaltille sopimaan. Hiekalle ja muuallekin on sitten toi EB-4. Tosin meinaan kyllä senkin laittaa katukuntoon eli Mäcci niskaan ja Tarmacit alle. Tulee hyvin kisoja taas vaihteeksi noiden pelien välille. Eikä tarvitse pelätä hypyissä sattuvan mitään kauheita vaurioita (kohta tulee videoita lisää jossa muutama volttikin heitetään), koska hyppyreitä ei asfalttiautoille ole! :)