Siis Hetkinen:!: Onko yleensä esim.Alue 8-kisoissa semmonen juttu että kesken kisan ei yleensä käydä varikolla:?: Kauanko tommonen kisa kestää ja kestääkö akku ja jos käy varikolla vaihtamassa renkaat niin kukas ne vaihtaa jos "ajaja" ei saa kerran tulla "ohjauspaikasta" pois:?:
Ei ihan noin. Otetaanpa alusta.
Harjoittelu kisojen alussaKisojen alussa on yleensä mahdollisuus vapaaseen harjoitteluun 5 minuutin pätkissä. Harjoituseristä "varataan" paikka seinältä olevalta listalta, johon merkitään oma kidetaajuus, ja varmistetaan, että samaa taajuutta ei kukaan muu ole jo varannut samalle harjoitteluajalle.
Harjoittelujen välissä huolletaan ja säädetään autoa varikolla ja ladataan akkuja.
Aika-ajotKaikki erät ajavat A8-Cupissa 2 aika-ajoerää, jossa katsotaan, miten monta kierrosta kukin kuljettaja erän aikana ehtii ajamaan. Autoon kiinnitetään pieni transponderi, joka antaa kierroslaskurille sykäyksen aina maalilinjan ylittyessä, ja siitä se ajon pituus tulee.
Oman ajoerän jälkeen palautetaan transponderi, viedään auto katsastustarkastukseen, ja mennään seuraavan erän nostajiksi etukäteen merkityille paikoille. Kun sekin erä on ajettu, voi mennä varikolle/limsalle/juttelemaan kavereiden kanssa/katsomaan muiden ajoa, ihan miten haluaa. Mutta ennen seuraavaa omaa erää, joka on noin tunnin kuluttua, on ladattava seuraava akku, ehkä huollettava autoa varikolla ja laitettava pitoainetta renkaisiin. Myös renkaiden liimaukset kannattaa opetella tarkistamaan ennen jokaista erää.
FinaalierätAika-ajojen perusteella kaikki saman luokan kuskit laitetaan paremmuusjärjestykseen ja jaetaan A-finaaliin, B-finaaliin jne niin paljon kuin osanottajia riittää. Finaalin lähdöt tapahtuvat formulan malliin lähtöruuduista, ja ruutulippulähettäjä suorittaa lähetyksen, kun kaikki on valmista. Erän voittaja on se, joka 4 minuutin ajoaikana ajaa pisimmälle. Saman kierrosmäärän ajaneiden kesken paremmuuden ratkaisee maalintulojärjestys. Kummankin finaalierän tulokset lasketaan yhteen ja koko kilpailun voitto kussakin luokassa ratkeaa yhteispisteistä.
Ja erien välissä ollaan jälleen yksi erä nostovuorossa, ja muuten huolletaan autoa ja ladataan akkuja varikolla. Ja turistaan kavereiden kanssa.
Ekakertalaisille tulee aina yllätyksenä, että koska kisoissa ajetaan yhteensä noin 30-60 erää, niillä on oltava minuutintarkka aikataulu, ja siitä pidetään myös kiinni. Ei ole harvinaista, että kokematon kuski herää lataamaan akkuaan liian myöhään, tai ei saa autoaan lähtövalmiiksi oman erän alkuun mennessä. Eikä tarvitse olla niin kokematonkaan, kun näin sattuu. Pientä joustoa myöhästelijöille on aina annettu, mutta silloin on kysymys vain minuuteista.
Unohtuikohan jotakin tärkeätä? Ai niin se vastaus: juu, erien välissä, kun oma nostovuoro on suoritettu, ajaja voi olla missä haluaa, mutta käytännössä hän on varikolla.
Edit: pieniä korjauksia ja lisäyksiä