Huomenta,
Mielestäni kennomäärän vähentämisen sijasta voisi miettiä pidempää ajoaikaa ja lipoakkuja, neljään nimh kennoon siirtyminen tuntuu väärältä kehityssuunnalta kun uudempaa tekniikkaakin olisi tarjolla.
Odotellaan ja katsellaan mitä isot herrat päättää maailmalla, täällä voidaan vääntää asiasta toki
Jos nyt pitää asiasta jotain vääntää, niin väännetään
Mikäli leikki menee neljällä kennolla ajamiseen ja ajoaika on se 5 minuuttia edelleen, on riskinä se, että akuista otetaan vähintään samoja ampeerimääriä ulos mitä tällä hetkellä. Faktahan on se, että akut ei moisesta tykkää, eli ne kuluu enempi. Siinä vaiheessa kun autokäyttöön tulee esimerkiksi 6000 mAh LiPo akkuja, voidaan jo puhua, niin radigaalista lisävirrasta, että voitaisiin siirtyä vaikkapa sinne 8-10 minuutin eriin.
Mikäli jotain radigaalia uudistusta halutaan, niin miksei tehtäisi jotain fiksua? Muutettaisiin autojen moottori toimimaan vaikkapa 14,4 voltilla. Tällöin noparin läpi menevä ampeeri määrä pienenisi, osien kuumeneminen olisi paljon vähäisempää ja akuista saatava hyöty saataisiin muuhunkin kuin osien kuumentamiseen. Näillä 2800 mAh AA-kokoisilla NiMh akuilla saisi 12 kennon pakettina ja niille tehdyllä moottorilla merkittävästi pidemmän ajoajan kuin nykyisillä 6 kennon akuilla. En jaksa nyt alkaa laskemaan virtojen kulutuksia, mutta puhutaan kuitenkin noin 15 - 20 minuutin ajoajasta. Tähän samaan Volttirajaan mahtuisi neljän LiPo kennon 4s paketti, tuollaisella 4800 mAh lipo kennolla ajoajat tuollaiselle tehdyllä moottorilla ja välityksillä lähentelisi jo puolta tuntia.
Lasketun ampeeri määrän ja nostetun virran ansioista hiilellisten moottoreiden kipinöinti laskisi merkittävästi ja sorvaustarve vähenisi myös merkittävästi.
Tietenkin tämä muutos olisi vielä radikaalimpi kuin muutos kuudesta kennosta neljään. Kuitenkin kun miettii kennon määrän kasvattamisen tuomia etuja, niin on ne melkoisen hienoja. Toki se vaatii uudet moottorit ja säätimet autoihin, mutta eiköhän näiden valmistajat olisi vain tyytyväisiä kun tulisi markkinoille uutta myytävää.
Ihan näin lopuksi kysäisen, että mikä se syy on miksi kennomäärää ollaan pudottamassa? Mikäli laitteet hajoo nykyisillä virtamäärillä, niin eikös tuo jännitteen nousu ja ampeerien vähentäminen juurikin säästä laitteita. Silti ajoaika pitenee ja nopeudet pysyvät ennaallaan.
Halutaanko autoista hitaampia? No eiköhän esim 7 minuutin erät nykytekniikalla tee sen. Moottoreita pitää ajaa pienemmällä ennakolla tai kaasusormea pitää käyttää maltillisemmin. Tämä myös säästäisi koneita eikä mitään pitäisi muuttaa, tätä voisi joskus oikeastaan olla kiva kokeilla jossain kerhokisassa. Kisoihin voisi tulla uutta jännitystä ja kokonaan uusi ulottuvuus kun koko kisaa ei saisi ajella täysitehoilla. Se olisi sitten kunkin oma ratkaisu, että ajeleeko koko kisan kevyemmällä virran kulutuksella vai ajaako kisan alun tai lopun lämä tiskissä vai käyttääkö sitä säästeltävää energiaa ohituksiin tms. Voi olla ettei tuo ihan toimi mutta kokeilemalla se selviäisi.
Sitten se neljän kennon optio. En tosiaan tiedä mitä tällä neljään kennoon siirtymisellä haetaan, mutta nopeasti ajateltuna sillä saavutetaan ainakin se, että nopeudet putoaa jolloin aivan varmasti akkujen merkitys kasvaa. Moottorit säädetään niin kireälle kuin mahdollista ja akut ajetaan tosiaan ihan loppuun erän aikana. Tämä on myös sitten todella rankkaa akuille kun niistä revitään kaikki irti mitä saadaan viidessä minuutissa. Toki sitä tehdään jo nykyään viriluokassa.
Mikäli nopeuksia halutaan hieman rajoittaa ja moottoreiden kestoa lisätä, niin eikös tähän auttaisi jokin ennakko raja? Esim 5mm maksimi ennakko kisoissa. Tämä tietysti toimii hiilellisillä. Toki hiilettömissä on myös ennakko, mutta en tiedä miten näiden kohdalla rajoitus vaikuttaisi.
Mikäli nopeuksia halutaan rajoittaa, niin ehdottamassani kennomäärän tuplaamisessa 12 kennoon pitää nopeudensäätimet tehdä uusiksi. Näihin uusiin säätimiin voisi sisällyttää säädön jolla voitaisiin määritellä noparin ulos antama virtamäärä. Tuon testaaminen olisi helppoa. Oikeastaan tällä tekniikalla voitaisiin mahdollisesti päästä siihen lopputulokseen, että kaikki touring luokat ajaisivat käyttännössä samanlaisilla moottoreilla. Erot luokkien välillä olisi enempi siinä, miten isoja ampeerimääriä säätimen läpi sallitaan kulkea. Tällöin hitaampi luokka olisi myös hitusen edullisempi luokka koska akkujen merkitys ei olisi ihan niin suuri tuolloin kun niistä ei kuitenkaan saisi vetää maksimi virtoja ulos.
--
Timo