Kirjoittaja Aihe: Säätimen käämirajoista (sen alittaminen)  (Luettu 1780 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Säätimen käämirajoista (sen alittaminen)
« : 03.09.07 - klo: 23.46 »
Mitä säätimelle käy jos laittaa esim yhden kierroksen kireämmän moottorin kuin mitä rajoitus? Jos lisää esim siilin kokoa ja pienentää pinjonia? Mulla Nosram International , se  on 13--> aion laittaa 12x1, meneekö säädin HETI pilalle ku laittaa kaasun pohjaan? :undecided:

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Säätimen käämirajoista (sen alittaminen)
« Vastaus #1 : 04.09.07 - klo: 06.56 »
Tuskin se nyt sillä sekunnilla poksuu, ei kuitenkaan kestäne pidempiaikaista käyttöä. Yleensäkin nuo lankarajoitukset on pikkasen optimistisia, kannattanee tuolla noparilla pyöritellä 15-lankaisia ja yli.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Säätimen käämirajoista (sen alittaminen)
« Vastaus #2 : 04.09.07 - klo: 09.39 »
Tuskin se nyt sillä sekunnilla poksuu, ei kuitenkaan kestäne pidempiaikaista käyttöä. Yleensäkin nuo lankarajoitukset on pikkasen optimistisia, kannattanee tuolla noparilla pyöritellä 15-lankaisia ja yli.

Olen käsittänyt että nimenomaan kuumuus rikkoon säätimen. Onko näin? Vai onko se jokin muu joka hajoaa. Siinä on kyllä elinikäinen takuu, tosin ei varmaan koske jos ajelee 12 käämisellä :roll: Aion laittaa pienen tuulettimen kiinni koneen johdoista ja puhaltamaan noparin siiliin. Se on 0.05A kuluttava tuuletin.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Säätimen käämirajoista (sen alittaminen)
« Vastaus #3 : 04.09.07 - klo: 10.44 »
Liika lämpeäminenhän tas johtuu siitä, että noparin transistorien jäähdytys on suunniteltu pitämään transistorien lämpötila jollain tietyllä max. jatkuvalla virralla vielä tietyn rajan sisällä.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Säätimen käämirajoista (sen alittaminen)
« Vastaus #4 : 04.09.07 - klo: 10.54 »
Eli toisin sanoen lisäjäähdytys voi nostaa käämirajaa :roll:

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
Vs: Säätimen käämirajoista (sen alittaminen)
« Vastaus #5 : 04.09.07 - klo: 13.42 »
Laita se tuuletin ennemmin akun johtoihin kuin moottorin johtoihin, yhtään lisäkuormaa ei kannata jos valmiiksi ylikuormitetulle noparille laittaa :P Nopari voi kestää, tai sitten ei.
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa Shogunmarui

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Säätimen käämirajoista (sen alittaminen)
« Vastaus #6 : 04.09.07 - klo: 14.58 »
Laita se tuuletin ennemmin akun johtoihin kuin moottorin johtoihin, yhtään lisäkuormaa ei kannata jos valmiiksi ylikuormitetulle noparille laittaa :P Nopari voi kestää, tai sitten ei.
Mulla on ollu vastarissa kiinni ja toimii niinkin.....Pc tuuletin
~ TC4 ~ Hacker C40 12T,3500kv ~ MaxAmps LiPo ~ 6s, 22,2v ~ Kontronic Jazz 40 ~
Jato 3.3 ~ T.T UNO and others...

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Säätimen käämirajoista (sen alittaminen)
« Vastaus #7 : 04.09.07 - klo: 17.38 »
Joo se on pc tuuletin. Se vaan pyörii liian lujaa jos on suoraan akussa kiinni. Pitääpä kokeilla tuota vastari juttua. Eli siihen johtoon kiinni mikä menee vastarista nopariin?

Toisaalta jso budjetti on näin huono että ei pysty ostaan uutta säädintä, niin  pitääköhän tää ainut rikkoa väen väkisin :grin: :angel: Ilmoittelen miten kävi.

Ps. Onko 12x1 vääntävämpi kuin 12x3? Kumpi crossiin?

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Säätimen käämirajoista (sen alittaminen)
« Vastaus #8 : 04.09.07 - klo: 17.43 »
tietokoneen poweri lykkää sille tuulettimelle 12v max eli kyllä se 7,2v on ihan sopiva määrä.