Kirjoittaja Aihe: Kuinka iso ero auton nop,mikäli akku joko 6.0v tai 8,4v?  (Luettu 3460 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Eli omistan nyt monta kisa akkua, 5 kennoisia. Nyt ainoa ehkä auto on rustler, jota olen ajanut aina 7,2v akulla. Kuinka paljon tuo 1,2v vaikuttaa? Lipoissa ainakin hurja ero jos 2s tai 3s. Ei vain huvittaisi matchattuja akkuja purkaa. Ps. Miksi turisti luokkaan tuli 5n kennon sääntö?

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka iso ero auton nop,mikäli akku joko 6.0v tai 8,4v?
« Vastaus #1 : 20.09.09 - klo: 23.43 »
Omistat kisa-akkuja, mutta et tiedä mitä se yksi kenno vaikuttaa. Et sitten vissiin ole pahemmin ajanut.

Rustler ei kulje mihinkään 5-kennoisella akulla. Jos et raaski purkaa niitä akkuja ja tehdä niistä 6- tai 7-kennoisia, niin myy pois ne ongelmajätteet tai vie paristojen keräykseen. Tilalle jotain modernimpaa siihen Rustleriin.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka iso ero auton nop,mikäli akku joko 6.0v tai 8,4v?
« Vastaus #2 : 20.09.09 - klo: 23.50 »

Ihan kaikkea kysymyksestä en ymmärtänyt, mutta meikäläisen kohdalla sitä ei lasketakaan yllätyksen piikkiin.... kuuluu enempi taudinkuvaan.

Niin:
2S lipo on 2x3.7V , eli 7.4 V.
3S lipo on 3x3.7V , eli 11.1 V.

Eli ero on hurja siksi.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kuinka iso ero auton nop,mikäli akku joko 6.0v tai 8,4v?
« Vastaus #3 : 21.09.09 - klo: 00.45 »
En yritä modea leikkiä mutta olisi niitä valmiitakin topikkeja...joita olisi tarkoitus käyttää mikäli aiheelle ei ole valmiiksi topikkia johon kysymys sopii... esim.
http://rc10.fi/index.php?topic=11432.0
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Kuinka iso ero auton nop,mikäli akku joko 6.0v tai 8,4v?
« Vastaus #4 : 21.09.09 - klo: 08.46 »
Ps. Miksi turisti luokkaan tuli 5n kennon sääntö?
Virallinen selitys muistaakseni oli että haluttiin hidastaa samoin kuten mattoautoissa aikanaan (jolloin siirryttiin 6 kennosta 4 kennoon). Auton painoraja tuli samalla 100 grammaa alemmaksi, jolloin autotkin toimivat paljon paremmin. Vauhdit ei kyllä touringissa laskeneet kun alemman painon lisäksi entisen 6 kennon ja 4,5t hiilettömän sijasta ajettiin 5 kennolla ja 3,5t moottorilla (suunnilleen sama teho pienemmillä jännitteillä, uusi tekniikka kesti kireämmät koneet).

Eli jos haluat noilla 5 kennon paketeilla ajaa niin kireämpää konetta vain jos säädin kestää.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka iso ero auton nop,mikäli akku joko 6.0v tai 8,4v?
« Vastaus #5 : 21.09.09 - klo: 13.21 »
Kiinnostaisi nähdä millaisia ne akusta otetut tehot / virrat ja jännitteet on oikeasti noissa mattoautoissa.

Tuossa alkuperäisessä kysymyksessä mainittiin Rustler ja ainakin itse tulee ajettua sillä sellaisissa maastoissa, että epäilen sellaista NiMH-kennoa olevan olemassakaan, josta saisi riittävästi virtaa (>100A) ulos, että se auto kulkisi johonkin viidellä kennolla. Tai varmaan sen liikkumaan saa, mutta onko ajaminen mitenkään mielekästä silloin. Mutua kyllä kuulee hurjista virroista, mutta vähemmän näkyy faktaa siitä millaisia ne virrat oikeasti ovat. Minä olen mitannut mm. Rustler VXL:n virrankulutuksen ja faktatkin löytyvät jostain Stampede-aiheen reilun 180 sivun joukosta.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Kuinka iso ero auton nop,mikäli akku joko 6.0v tai 8,4v?
« Vastaus #6 : 21.09.09 - klo: 13.34 »
Penguin: Tässä parit videot miten autot kulkee 4 kennolla ( http://www.youtube.com/watch?v=0KdAP_CVHx0 ) ja 5 kennolla ( http://www.youtube.com/watch?v=5l19rHF5Dw0 ). Virroista en osaa sanoa sen tarkempaa mutta kulkua on mielestäni ollut ihan riittävästi, lipoilla toki vielä paremmin mutta ei se ero enää kellossa näy :wink:

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka iso ero auton nop,mikäli akku joko 6.0v tai 8,4v?
« Vastaus #7 : 21.09.09 - klo: 15.46 »
Juu en mä tuossa ympäristössä ja tuon kokoisilla autoilla epäile hetkeäkään etteikö riittäisi. Uskon myös että se LiPo ei anna yhtään aikaparannusta, sen minkä huippunopeudessa ja kiihtyvyydessä voittaa, niin vastaavasti häviää jossain muussa. Hihasta ravistamalla arvelisin, että noissa jatkuvat virrat liikkuvat jossain alle 10 A lukemissa, jos nyt jatkuvasta virrasta voi puhua. Piikit on niin lyhyitä että akusta ei tarvita järjetöntä virranulostuloa ja merkitystä on enemmän sillä että akku ei kyykkää.

Edelleen kuitenkin kysyjällä oli myös viittaus Rustleriin ja vastaukseni liittyi nimenomaan siihen. VXL-malli ottaa täyskaasukiihdytyksessä yli 30A jo renkaat ilmassa. Pointti siis siinä, että turha pilata hyviä akkuja tuon kokoisella ja tyylisessä autossa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka iso ero auton nop,mikäli akku joko 6.0v tai 8,4v?
« Vastaus #8 : 21.09.09 - klo: 15.49 »
LiPo ei anna yhtään aikaparannusta, sen minkä huippunopeudessa ja kiihtyvyydessä voittaa
tai vaitoehtoisesti "sen minkä taakseen jättää sen edestään löytää"  :wink:

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Kuinka iso ero auton nop,mikäli akku joko 6.0v tai 8,4v?
« Vastaus #9 : 21.09.09 - klo: 16.03 »
Penguin: Touringautoissa 3,5t koneiden tehot oli 5 kennolla ajaessa siinä 500 watin tietämillä, jolloin 6 voltilla laskennalliseksi maksimivirraksi tulisi reilu 80A (ei ole dataloggeria niin ei pysty tarkkaan sanomaan). Nelkkusähköcrossissakin on hyvin kulkenut 5 kennolla 4,5t koneella lipojen vauhtia ja uskoisin että tuo takavetoinen trukkikin sillä kulkee vähintään riittävästi.

Onhan noissa kennoissa toki eroja ja ainakin uusimmat EP/Intellect 4600 mAh -malliset kyllä potkii hyvin, mutta uusia ostaessa ehdottomasti kannattaa katsoa lipojen perään.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka iso ero auton nop,mikäli akku joko 6.0v tai 8,4v?
« Vastaus #10 : 21.09.09 - klo: 16.12 »
No uskotaan että niistä nikkelipainosta saa sen 2-3 minuutin ilon tuollaisellakin autolla. Itse en moisiin enää koske, kun ei ole pakko.

Lisätään muuten vielä semmoinen huomio, että itselläni oli joskus vuosi sitten jo vaikeuksia saada uusimpia NiMH-kennoja mahtumaan Rustleriin. Kisakennoilla on kai tiukat kokorajat, että ei välttämättä koske niitä, mutta kannattaa kokeilla saako niitä edes tungettua sinne akkukoteloon.
« Viimeksi muokattu: 21.09.09 - klo: 16.18 kirjoittanut Penguin »
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Kuinka iso ero auton nop,mikäli akku joko 6.0v tai 8,4v?
« Vastaus #11 : 21.09.09 - klo: 16.39 »
Noi peltikennot alkoi turpoamaan huomattavasti "alkuperäisistä" mitoista siinä kohdilla kun alkoi tulemaan 4000 mAh -kennoja markkinoille, viimeiset vuodet on ollut tarkat mittarajat käytössä niin on kennotkin hieman kutistuneet.

Itsekään en usko käyttäväni peltikennoja ajoakkuina enää koskaan, mutta ei ne ihan roskiskamaa vielä ole vaan kyllä niillä vielä ajaa voi varsinkin jos on esim. vanhaa latauskalustoa millä lipoja ei voi ladata.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Kuinka iso ero auton nop,mikäli akku joko 6.0v tai 8,4v?
« Vastaus #12 : 21.09.09 - klo: 17.00 »
Touringissahan se Nikkeliakku taidettiin tyhjentää aina viiteen ja puoleen minuuttiin, joten siitä saa laskemalla sen keskivirran aika helposti. Siis kapasiteetiksi 4200 - 4600 ja ajaksi 330 s.

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kuinka iso ero auton nop,mikäli akku joko 6.0v tai 8,4v?
« Vastaus #13 : 21.09.09 - klo: 23.33 »
Touringissahan se Nikkeliakku taidettiin tyhjentää aina viiteen ja puoleen minuuttiin, joten siitä saa laskemalla sen keskivirran aika helposti. Siis kapasiteetiksi 4200 - 4600 ja ajaksi 330 s.

Eli n. 50 A, jos en ihan päin mäntyjä ynnännyt. Pinoo noita kaks pakettia autoon ja kytkee rinnan, niin riittää virta. Painoakin on sitten silleen, että pysyy rustleri tontissa. :grin:

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka iso ero auton nop,mikäli akku joko 6.0v tai 8,4v?
« Vastaus #14 : 22.09.09 - klo: 07.51 »
Touringissahan se Nikkeliakku taidettiin tyhjentää aina viiteen ja puoleen minuuttiin, joten siitä saa laskemalla sen keskivirran aika helposti. Siis kapasiteetiksi 4200 - 4600 ja ajaksi 330 s.

Eli n. 50 A, jos en ihan päin mäntyjä ynnännyt. Pinoo noita kaks pakettia autoon ja kytkee rinnan, niin riittää virta. Painoakin on sitten silleen, että pysyy rustleri tontissa. :grin:

Tuskin se Rustlerikaan nyt mitenkään erikoisuus on virrantarpeen osalta, eiköhän sekin kulje Nimh-akuilla ihan ok jos akut ja muut sähköt on hyvät.

Poissa Wiper

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Kuinka iso ero auton nop,mikäli akku joko 6.0v tai 8,4v?
« Vastaus #15 : 23.09.09 - klo: 11.01 »
Itse tuli testattua tuota eroa 7.2V ->9.6V kun alkoi Tamiyan vauhdittomuus ketuttaa. Tuossa nostossa tuli jonkin verran lisää nopeutta tuolla 'Sport-tuned' moottorilla. Tosin näissä virityksissä kannattaa jo valita kennot huolellisesti. Itse kasasin tuon pötköakku+2 systeemin profitexin pimpeli-pompelipötköstä ja kahdesta Nosramin kennosta. Heti ensimmäisen ajon jälkeen profitexistä tai mikä nyt olikaan, suli muovit päältä. Toisella ajolla murtui sitten juotos kennojen välistä. n. 15 ajon jälkeen hajosi sitten yksi profin kennoista, jonka jälkeen päädyin uuteen moottoriin ja takaisin 7.2v käyttöön.

Uusi moottori toi 7.2v:llä niin paljon vääntöä lisää, ettei meinannut lapasessa pysyä. Ja siinä missä 9.6V+'Sport-Tuned" moottori ei päässyt edes nurmikolta pois, tällä nykymoottorilla sieltä pystyy jopa peruuttaen ajamaan takaisin hiekalle  :grin:


Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kuinka iso ero auton nop,mikäli akku joko 6.0v tai 8,4v?
« Vastaus #16 : 24.09.09 - klo: 02.13 »
Olen ostanut siis touring kamat muutenkin, säädinkin turistiin suunnattu sphere. Auto tulee olemaan xray t2. Kone aika mieto, 5,5t speed passion. Katsotaan nyt kuitenkin miten se liikkuu tuolla. Akkuna 4300 orionin suht laadukas akku. 5 kennoinen siis.

. Siihen rustleriin on tulossa Turnigyn 90a 2-3S tarkoitettu esc, odottaa tullissa. Lisäksi 3s 5000mah ja 7700kv mamba kone. Sillä se voi jo liikkua.
 Tosin ei se kauaa kestä, koska ei ole VXL malli. Lisäisikö sisäosien kestävyyttä, jos löysää sitä slipperiä reilusti? Tuo 7700 kyllä vähän liikaa. Mutta noudatan kaverini periaatetta. Kohtuuttomuus kaikessa ja lauantaina liikaa. :P

ps. Kun kokoaa 2sta yhtä akkua, niin puranko kaikki kennot tyhjäksi, eli mulla sellainen trinityn purkulaite, 6lle kennolle. Vastus joka kennon välissä. Vai sitten vasta kun akku koossa? Nämä nyt aika sekavia viestejä. Eksyn aina yöllä tänne jostain syystä.

 

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kuinka iso ero auton nop,mikäli akku joko 6.0v tai 8,4v?
« Vastaus #17 : 24.09.09 - klo: 11.56 »
. Siihen rustleriin on tulossa Turnigyn 90a 2-3S tarkoitettu esc, odottaa tullissa. Lisäksi 3s 5000mah ja 7700kv mamba kone. Sillä se voi jo liikkua.
 Tosin ei se kauaa kestä, koska ei ole VXL malli.

Tässä hyvä veikkauskohde, kumpi leipoo ensin, laatikko vai pannu?  :laugh:

Akkusuosituksia Mamban koneille voi ihmetellä tuolta:
http://www.castlecreations.com/support/documents/speed_and_gearing_chart.pdf

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kuinka iso ero auton nop,mikäli akku joko 6.0v tai 8,4v?
« Vastaus #18 : 24.09.09 - klo: 13.33 »
"Kun kokoaa 2sta yhtä akkua, niin puranko kaikki kennot tyhjäksi, eli mulla sellainen trinityn purkulaite, 6lle kennolle. Vastus joka kennon välissä. Vai sitten vasta kun akku koossa? Nämä nyt aika sekavia viestejä. Eksyn aina yöllä tänne jostain syystä."

Joo minimitilassa tinailet ja toivot kennojen kestävän tiiviinä. Ja ajelet tai purat päältä isot virrat lampulla, ja jatkat purkulevyllä. Se ei ole koko akun tyhjäämiseen tehty.

Jos valikoimassa on samanmerkkisiä, ja matchattu suht samoille sekunneille, saat enempi iloa teosta. Pistäsin lataimen purkamaan, että näkee nykysekunnit edes jollain virralla. Beeta-seka-laadulla saanet 1-2 kokeilua per tinaus...
Varaudu pienempään ajoaikaan, koska erot käyttötavoissa on väsyttäneet eri akkusettejä erilailla. Samoin varaudu ajalla tasapurkaa kennoja, et näet sattuko pariksi sopivat.

Harrastukseni ekoilla metreillä mathasin 17/30 akkupakettia, valmistajan hylkäämistä irrottamiani kennoja käyttäen. Tuli koeponnistus ja sekunnit tutuiksi. silti jotkut kennot ei vaan latautuneet/antaneet jossain setissä, toisessa toimivat. Pari-kol testipurkua ja kovasti mittarihommaa, tiedontallennusta..
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2