RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: jonde_sorone - 17.01.09 - klo: 20.39

Otsikko: olen saanut tiedot siitä projektista
Kirjoitti: jonde_sorone - 17.01.09 - klo: 20.39
joo eli oon jo alkanu rakentaan laitan kuvii!
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: Jabe - 17.01.09 - klo: 20.49
Crawler on mitä yleisimmin sähköllä toimiva...
Tämä (http://www.rc-offi.net/smf/) sivusto antaa varmaan paljon vastauksia.
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: jonde_sorone - 19.01.09 - klo: 12.12
eikö niitä voisi polttiksiksi kin laittaa ???
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: Sysi - 19.01.09 - klo: 12.22
Tämän foorumin crawling topicissa on kerrottu miksi. Siellä on muutakin tietoa joka löytyy haulla jos ei koko aihetta jaksa lukea.
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: tturku - 19.01.09 - klo: 12.23
Polttomoottorit ovat erittäin huono lähtökohta crawlerin tekemiselle. Syitä pari: Polttomoottorit on kierroskoneita ja crawlereillä ryömitään, lisäksi pitää olla hyvä jarru sekä pakki jotta autolla pystyy sahaamaan edes takaisin ja tarvittaessa se pysyy paikallaan. Eli ei oikein polttomoottori toimi.
Toinen syy on polttomoottorin tuoma paino, Itse moottori painaa paljon ja sen sijoittaminen mahdollisimman matalalle painopisteen saamiseksi alas on mahdotonta. Jos painopiste jää ylös niin auto kaatuu helposti, vastaavasti polttomoottorin alas laittaminen poistaa maanvaran jolloin autolla ei pääse mistään.

Katsele kuvia valmiista crawlereista niin ymmärrät yskän.
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: Scrap - 20.01.09 - klo: 10.27
Blah blah blah.

Polttis rawlerin teossa on kaksi ongelmaa. Välitysten saaminen tarpeeksi tiheiksi ja koneen lämpöjen pitäminen kurissa.

Eikä ne välityksetkään ole paha ongelma jos käyttää nelaria.

Perus harrastajan suurin este lienee valmiiden osien puute. Joudut ihan itse miettimään miten ja millä palikoilla se toimii.

Ja kyllä niissä polttiksissakin on jarru olemassa ja joissain jopa pakki.

Jos liika paino on ongelma, niin miksi lähes poikkeuksetta rawlereihin on ympätty lisä painoja? Sitä paitsi kyllä se kakstahti käy kyljelläänkin.
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: Sysi - 20.01.09 - klo: 15.47
Aika reilusti kyllä arvelisin nelarinkin häviävän väännössä sähkököneille, ainakin hiilettömissä momenttia on aika lailla. Toisaalta 8,5 novakkikin cravlerissa nähty, polttiksiin vaan ei talennusvaihteita taida kaupassa hirveästi olla. Jarruthan kyllä saa erillisillä levyillä, voi kuitenkin olla tarkkaa säätää että ottavat heti kunnolla kun kaasun löysää neutraaliin. Paino itsessäänhän ei liene ongelma paitsi jos/kun polttiksessa se on melko varmasti väärässä paikassa.

Vähän trollauksenkatkuinen viesti tuo edellinen, mutta pitänee yrittää aloittelijoille saada oikeaa tietoa, nämä meikäläisenkään ei ihan absoluuttisia totuuksia ole kyllä.
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: TheArska - 20.01.09 - klo: 15.56
Tästä vaan jatko jalostamaan, jossei halua/osaa tehdä itse alusta lähtien...tollaisenaan ei vielä ihan toimi hyvin(jos koskaan, ainakaan jos sähköihin verrataan), mutta tuohonkin saa optiona palikkaa jotka jeesaa hieman(luistokytkintä yms..)..eli XTM X-FACTOR2.
http://www.rcuniverse.com/magazine/article_display.cfm?article_id=368
..löytyy videon pätkääkin linkin takaa, joka ei tosin kovin kehuttavaa ole..crawlingista puhumattakaan.
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: Åsgard - 20.01.09 - klo: 16.00
Eise paino vaan painopiste
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: jonde_sorone - 20.01.09 - klo: 17.37
kiitti vinkeistä ja mä haluisin kovasti polttiksen ja ostan giga forcen laatikon sile on pakki ja 2 eteen
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: Dethlock - 20.01.09 - klo: 17.43
Blah blah blah.
Polttis rawlerin teossa on kaksi ongelmaa. Välitysten saaminen tarpeeksi tiheiksi ja koneen lämpöjen pitäminen kurissa.
Eikä ne välityksetkään ole paha ongelma jos käyttää nelaria.
Perus harrastajan suurin este lienee valmiiden osien puute. Joudut ihan itse miettimään miten ja millä palikoilla se toimii.
Ja kyllä niissä polttiksissakin on jarru olemassa ja joissain jopa pakki.
Jos liika paino on ongelma, niin miksi lähes poikkeuksetta rawlereihin on ympätty lisä painoja? Sitä paitsi kyllä se kakstahti käy kyljelläänkin.

Pakko yhtyä tähän. Ei ehkä fiksua tai helppoa mutta ihan mahdollista tehdä jos vain viitsii itse kerätä ja tehdä osia. Koneen kierroksilla ei ole väliä jos välitykset toimii niiden mukaan, jäähdytys nitro/bansakoneilla tietty vaatii miettimistä.
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: jonde_sorone - 20.01.09 - klo: 18.02


[/quote]
Pakko yhtyä tähän. Ei ehkä fiksua tai helppoa mutta ihan mahdollista tehdä jos vain viitsii itse kerätä ja tehdä osia. Koneen kierroksilla ei ole väliä jos välitykset toimii niiden mukaan, jäähdytys nitro/bansakoneilla tietty vaatii miettimistä.
[/quote]
joo mä laitan vesi jäähytyksen ja läähdyttimen keulaan mä tilaan amerikasta 5x10cm jäähdyttimen
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: Dethlock - 20.01.09 - klo: 18.05
En tiedä vesijäähdydyksestä. Kuulemma ihan puhallin toimii kunhan virtaa riittää... En ole kokeillut (ainakaan vielä) joten älä ota ohjeena.
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: Sysi - 21.01.09 - klo: 10.44
Onko polttikseen jokin erityinen syy? Kannattaa olla syy, miksi haluaa tehdä ensimmäisen autonsa oletettavasti vaikeimmalla mahdolliseella tavalla. Saattaa mennä into jos yrittää tehdä liian vaikeasti asiat, kannattaa ensin tehdä helpompi ratkaisu ja sitten miettiä projekteja, paitsi jos kiinnostaa rakentelu enemmän kuin ajaminen. Ja tuo Giga forcen vaihteisto on varmaan kallis, kuten muutkin kössin varaosat.
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: Åsgard - 21.01.09 - klo: 11.10
Kyllähän semmonen kone puhaltimella jäähtyy. Kytkimeksi kannattaa valita joku muu kuin kekskipakokytkin. Semmoset ei oikein noissa kestä
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: jonde_sorone - 21.01.09 - klo: 13.32
Onko polttikseen jokin erityinen syy? Saattaa mennä into jos yrittää tehdä liian vaikeasti asiat, kannattaa ensin tehdä helpompi ratkaisu ja sitten miettiä projekteja, paitsi jos kiinnostaa rakentelu enemmän kuin ajaminen. Ja tuo Giga forcen vaihteisto on varmaan kallis, kuten muutkin kössin varaosat.
mul on 2 gigan vaihelaatikkoo teräsrattailla ja kaikki muu mä oon rakentanu rc junan bensiinimoottorilla zenoah 26PUM vesi jäähdytyksellä nii et mä en ajasta piitta junaan meni 6 kk mut se oli hauska ostin sille kiskot amerikasta noin 150m se tuli aika kalliiks 200€ mut ei haittaa nyt oon taas säästäny nii et budjetissa on 200€ jälellä oon käyttäny jo 100€
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: svg27 - 21.01.09 - klo: 14.22
Jepjep.

tainnutjäädääidinkielentunnitvähillejoskus?
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: RealTaste - 21.01.09 - klo: 15.02
mul on 2 gigan vaihelaatikkoo teräsrattailla ja kaikki muu mä oon rakentanu rc junan bensiinimoottorilla zenoah 26PUM vesi jäähdytyksellä nii et mä en ajasta piitta junaan meni 6 kk mut se oli hauska ostin sille kiskot amerikasta noin 150m se tuli aika kalliiks 200€ mut ei haittaa nyt oon taas säästäny nii et budjetissa on 200€ jälellä oon käyttäny jo 100€
Jepjep.

tainnutjäädääidinkielentunnitvähillejoskus?
Jep.En vieläkään ymmärtänyt mitä tuossa oikein luki.
Joku junarata ja 100€ jäljellä  :cheesy:
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: - JP - - 21.01.09 - klo: 17.05
mul on 2 gigan vaihelaatikkoo teräsrattailla ja kaikki muu mä oon rakentanu rc junan bensiinimoottorilla zenoah 26PUM vesi jäähdytyksellä nii et mä en ajasta piitta junaan meni 6 kk mut se oli hauska ostin sille kiskot amerikasta noin 150m se tuli aika kalliiks 200€ mut ei haittaa nyt oon taas säästäny nii et budjetissa on 200€ jälellä oon käyttäny jo 100€
Jepjep.

tainnutjäädääidinkielentunnitvähillejoskus?
Jep.En vieläkään ymmärtänyt mitä tuossa oikein luki.
Joku junarata ja 100€ jäljellä  :cheesy:


Kahden gigan kokoinen vesijäähdytteinen vaihdelaatikko rc junan bensiinimoottorilla ja 150m kiskoja teräsrattailla.
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: miksalo - 21.01.09 - klo: 19.08
Onko sulla laittaa kuvaa tuosta junastasi?
Kiinnostaisi kovasti nähdä  :mrgreen:
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: Nasty - 21.01.09 - klo: 21.26
Aika reilusti kyllä arvelisin nelarinkin häviävän väännössä sähkököneille, ainakin hiilettömissä momenttia on aika lailla. Toisaalta 8,5 novakkikin cravlerissa nähty, polttiksiin vaan ei talennusvaihteita taida kaupassa hirveästi olla. Jarruthan kyllä saa erillisillä levyillä, voi kuitenkin olla tarkkaa säätää että ottavat heti kunnolla kun kaasun löysää neutraaliin. Paino itsessäänhän ei liene ongelma paitsi jos/kun polttiksessa se on melko varmasti väärässä paikassa.

Vähän trollauksenkatkuinen viesti tuo edellinen, mutta pitänee yrittää aloittelijoille saada oikeaa tietoa, nämä meikäläisenkään ei ihan absoluuttisia totuuksia ole kyllä.
Häh miks jarrujen pitäs ottaa heti kun neutraalille tikun / liipasimen laittaa? eikös noissa radioissa sen takia se kaasuliipotin liiku eteen ja taakse?
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: Mazza - 21.01.09 - klo: 22.07
Nasty: Sähkörawlereissa moottorijarru säädetään maksimiin, jolloin ajosta tulee huomattavasti tarkempaa, kun auto ei liu'u ylimääräistä kun kaasusta päästetään. Jos jarru menis vasta liipasimella päälle, tulis liian helposti virheitä kun pakille asti sattuis menemään. Ensinnäkin, jokaisesta pakituksesta tulee miinuspisteitä, ja toiseksi se koituu monesti kohtaloksi - auto tippuu kiveltä alas tms.
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: jonde_sorone - 22.01.09 - klo: 15.38
eieieieieieieiei se on 2 kpl kyosho gigaforcen vaihelaatikkoo ja niille jotka haluu kuvii nii mä laitan tulee ylihuomenna ku meen verstaalle :smiley:
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: Scrap - 22.01.09 - klo: 18.40
Nasty: Sähkörawlereissa moottorijarru säädetään maksimiin, jolloin ajosta tulee huomattavasti tarkempaa, kun auto ei liu'u ylimääräistä kun kaasusta päästetään. Jos jarru menis vasta liipasimella päälle, tulis liian helposti virheitä kun pakille asti sattuis menemään. Ensinnäkin, jokaisesta pakituksesta tulee miinuspisteitä, ja toiseksi se koituu monesti kohtaloksi - auto tippuu kiveltä alas tms.
Lähteekös nitrokone pyörimään takaperin kun vedät kaasutikkua taaksepäin?
Pitänee äkkiä säätää tikun liike ettei vahingossa lähde Rushin kone pyörii väärin päin.

Nyt puhutaan polttis rawlerista eikä sähkö vempaimista. Polttiksessa, ainakin rawler käytössä, pitää olla erillinen kanava hoitamassa pakille vaihdon.

@Sysi
Jos häviää väännössä, niin sitten korjataan asia välityksillä. Pitääkö taas tehdä helposta asiasta vaikea?

PS. Eiköhän nasse tiedä crawling säännöt kun on ollut rakentamassa Lippulaivan crawling rataa ja osallistunut siellä useampaan kisaan. Kuten allekirjoittanutkin.
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: Sysi - 22.01.09 - klo: 19.03
Helposta asiasta vaikea...
Viritellä hirveät välitykset kun asian voisi hoitaa vääntävällä ja tarvittaessa hieman enemmänkin jengaa antavalla sähkömoottorilla johon osatki löytyvät valmiina?  :mrgreen:

Todella scalen saisi kyllä polttiskoneella.
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: Scrap - 22.01.09 - klo: 19.16
1/4 V8 remmiahtimella (http://www.youtube.com/watch?v=N8TXMUaC9Os). Saundit olis ainakin kohdallaan. Tiiä sit väännöstä  :p
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: Mazza - 23.01.09 - klo: 00.35
Aivan, aivan. Onhan niitä myös itsekseen pakille vaihtavia laatikoita, tosin sillon täytys jarru rakennella melko erikoisesti. Mutta enpä puutu enää tähän - polttiscrawlerissa en kuitenkaan juurikaan järkeä näe, ellei ihan omaksi huviksi pihamöyrintään rakenna.
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: Shogunmarui - 26.01.09 - klo: 11.06
Onko polttikseen jokin erityinen syy? Saattaa mennä into jos yrittää tehdä liian vaikeasti asiat, kannattaa ensin tehdä helpompi ratkaisu ja sitten miettiä projekteja, paitsi jos kiinnostaa rakentelu enemmän kuin ajaminen. Ja tuo Giga forcen vaihteisto on varmaan kallis, kuten muutkin kössin varaosat.
mul on 2 gigan vaihelaatikkoo teräsrattailla ja kaikki muu mä oon rakentanu rc junan bensiinimoottorilla zenoah 26PUM vesi jäähdytyksellä nii et mä en ajasta piitta junaan meni 6 kk mut se oli hauska ostin sille kiskot amerikasta noin 150m se tuli aika kalliiks 200€ mut ei haittaa nyt oon taas säästäny nii et budjetissa on 200€ jälellä oon käyttäny jo 100€
Missä se kuva niistä hauskakiskoista ja 150m pitkästä vaihdelaatikosta junan koneella  :huh:
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: Dethlock - 26.01.09 - klo: 11.35
...polttiscrawlerissa en kuitenkaan juurikaan järkeä näe, ellei ihan omaksi huviksi pihamöyrintään rakenna.

Eikös tässä siitä kyse ollutkin?
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: Shogunmarui - 30.01.09 - klo: 21.08


Pakko yhtyä tähän. Ei ehkä fiksua tai helppoa mutta ihan mahdollista tehdä jos vain viitsii itse kerätä ja tehdä osia. Koneen kierroksilla ei ole väliä jos välitykset toimii niiden mukaan, jäähdytys nitro/bansakoneilla tietty vaatii miettimistä.
[/quote]
joo mä laitan vesi jäähytyksen ja läähdyttimen keulaan mä tilaan amerikasta 5x10cm jäähdyttimen

[/quote]Nyt ihan tosi jo kuvaa tästä amerikkalaisesta läähdyttimestä  :roll:
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: jonde_sorone - 01.02.09 - klo: 07.23
mikä sähköposti sulla on?? ja se on tehty 4mm paksuista messinkiputkista  :mrgreen:
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: HMS77 - 04.02.09 - klo: 02.01
Uploadaa kuvat ennemmin vaikka Photobucketiin ja linkitä tänne, muutkin haluaa nähdä läähdyttimen kiskot.
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: Shogunmarui - 04.02.09 - klo: 13.34
Jos ei muuten niin vaikkapa www.aijaa.com ja sen kautta kuvat tänne näytille kun tosiaan kaikkia kiinnostaa ne rataläähdyttimet  :roll:
Otsikko: Vs: crawler
Kirjoitti: SH. - 04.02.09 - klo: 16.39
Voi kiesus,tässähän nauraa ittensä tärviölle :laugh:

Todellakin kiinnostaa tuo (läähdytin)et minkälainen paketti se on.vois vaikka hommata pari varastoon...
Otsikko: Vs: olen saanut tiedot siitä projektista
Kirjoitti: Jabe - 04.02.09 - klo: 21.54
Vielä kun joku sais vakuutettua, että siitä lauhduttimesta on jotain hyötyä... Se tuo vaan lisää painoa ja lisää rikkoutuvia osia.
Ihmettelen kyllä, että minkä takia lauhdutin on tehty messingistä, vielä kun on näin pienestä kysymys, onkos siinä sentään rivat? Kuvia kehiin.
Otsikko: Vs: olen saanut tiedot siitä projektista
Kirjoitti: *HOKE* - 05.02.09 - klo: 08.44
Aika reilusti kyllä arvelisin nelarinkin häviävän väännössä sähkököneille, ainakin hiilettömissä momenttia on aika lailla. Toisaalta 8,5 novakkikin cravlerissa nähty, polttiksiin vaan ei talennusvaihteita taida kaupassa hirveästi olla. Jarruthan kyllä saa erillisillä levyillä, voi kuitenkin olla tarkkaa säätää että ottavat heti kunnolla kun kaasun löysää neutraaliin. Paino itsessäänhän ei liene ongelma paitsi jos/kun polttiksessa se on melko varmasti väärässä paikassa.

Vähän trollauksenkatkuinen viesti tuo edellinen, mutta pitänee yrittää aloittelijoille saada oikeaa tietoa, nämä meikäläisenkään ei ihan absoluuttisia totuuksia ole kyllä.
Väännössä ei häviä jos saa rakennettua tarpeeksi tiheän välityksen.
"jarrut erillisillä levyillä"...
Mitä ihmettä sä höpiset???
Onko sulla mitään käsitystä polttomoottori autoista.
Kaikissa on jarrut vakiona.
Eikä niiden säätäminen ole kyllä temppu eikä mikään.
Ne kun voi säätää kaikissa polttiksissa aivan mielin määrin... ottamaan juuri silloin kun halutaan (vaikka kaasu päällä) jarrutehoakin pystyy säätämään ihan vaikka ohjaimesta.
Polttis crawlereita on tullut nähtyä jo muutama vuosi takaperin ja ihan nätisti toimivat.
Kytkimet vain todella kovilla.