osaisiko joku viisas selittää yksinkertaisesti ja mielellään kuvien kanssa miten harjaton sensorillinen moottori toimii?
Näin super yksinkertaisesti että ehkä saat idean miten saattaa toimia?
Minä yritän. (saatan olla huono selittämään, sori)
Kuva 1.
ON Sensoroimaton harjaton. Huomaa että moottorin keskellä, sen akseli on permanentti magneetti(huomaa pohjoinen ja etelä puoliskot, en nyt ole satavarma mutta ainakin kaksi, jotkut jos en muista väärin on jaettu 4 osaan)
Ja vihreät klöntit ovat paljon ohutta kuaparilankaa, et ku siitä pistää virran läpi se aiheuttaa magneettikentän johon akselin magneetti reagoi
Ja johdon 1, 2 ja 3 menevät Noparille.
Ensiksi se pistää virran johdolle 1 ja 2, akseli pyörähtää askeleen magneettikentän takia sinisen ja punaisen väliraja osoittaa 1 ja 2 puoliväliin, sitten nopari pistää viortaa 2 ja 3 ja moottori pyörähtää siihen ja lopuksi 1 ja 3 ja moottori jatkaa matkaa.
Saatat huomata että moottorin akseli voi olla toisenlaisesti ku mitä nopari yrittää kertoa miten pyöriä.
KAtso kuva 2
Ruskea rinkeli on usein moottorin takaluukulla ja siinä on useita sensoreita jotka magneetti tunnistimen avulla tunnistaa missä asennossa moottori on, ja silloin nopari(eli nopeudensäädin) osaa liikutella akselia oikeassa tahdissa.
Tämä aiheuttaa sen että moottori on paljon 'pehmeämpi' eikä' nyi(nyki?) niin paljoa, saat tasaisemmin vauhtia kun tarvit ja nopari ei tarvi arvata mitä moottorissa tapahtuu.
Varsinkin monet rcoffilaiset(rc crawling, ryömintä) tykkää sensori moottoreista, kun ne saa ajettua erittäin hitaasti ja tasaisesti paljolla vääntömomentilla kun kivikoissa yrittää mennä.
Olen huomannut että omalla Traxas TRX4 Sport pystyy menemään erittäin hitaasti ja tasaisesti ilman että voima loppuu kesken.