Kirjoittaja Aihe: Käyntilämpö  (Luettu 9657 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa freeride

  • Tulokas
    • Profiili
Käyntilämpö
« : 23.08.04 - klo: 12.29 »
Auto on kyosho Inferno 7.5 Sport, moottori on GX-21 ja se pitäsi saada säätöihin.

Mikähän on moottorille sopiva käyntilämpö ja mistä se mitataan ?

Pystyykö moottorin käyntilämpöön vaikuttamaan muuten kuin seosta säätämällä ?

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Käyntilämpö
« Vastaus #1 : 23.08.04 - klo: 12.52 »
Olisikohan noilta sivuilta apu löydettävissä?

http://rc10.fi/viewtopic.php?t=6036&sid=d3f1bf97a60c42e08d384470eb7d7b4f

Ainakin säätöohjeita näkyi olevan.....  .......esim. sivut 9-10
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Käyntilämpö
« Vastaus #2 : 05.09.04 - klo: 01.19 »
Mua kiinnostais kans noi "normaali" käyntilämpötilat
enkä jaksa selailla "miljoonaa" sivua inferno juttuja!

Eli onko jotain nyrkkisääntöjä kuinka lämmin koneen pitäs olla
ja mikä on ehdoton maksimi kestävyyden kannalta kisakoneissa?
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Juhana

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/koti/2fast2rc
Käyntilämpö
« Vastaus #3 : 05.09.04 - klo: 01.24 »
100-120 astetta olisi sellainen hyvä lämpö tuollaisessa kisakoneessa
Xray

Poissa Pinkki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: Käyntilämpö
« Vastaus #4 : 16.10.04 - klo: 14.41 »
Lainaus käyttäjältä: "freeride"

Mikähän on moottorille sopiva käyntilämpö ja mistä se mitataan ?


Selailin sivuja ja en löytänyt selkeätä vastausta,joten kysyn uusiks.

Eli mistä mitataan käyntilämpö?

Jäähdytyskannestako vai tulpan juuresta?

mittauspaikoilla kaiketi aika reilusti eroa lämpötilassa.
Diipa daapa

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Käyntilämpö
« Vastaus #5 : 16.10.04 - klo: 14.56 »
Lainaus käyttäjältä: "Pinkki"
Lainaus käyttäjältä: "freeride"

Mikähän on moottorille sopiva käyntilämpö ja mistä se mitataan ?


Selailin sivuja ja en löytänyt selkeätä vastausta,joten kysyn uusiks.

Eli mistä mitataan käyntilämpö?

Jäähdytyskannestako vai tulpan juuresta?

mittauspaikoilla kaiketi aika reilusti eroa lämpötilassa.
Tulpan juuresta. Ainaki oon ite aina mitannu.  :roll:

Poissa Jöördis

  • Veteraani
    • Profiili
Käyntilämpö
« Vastaus #6 : 16.10.04 - klo: 18.10 »
Tuo lämpötila on sitten erittäin moottori kohtainen. Itselläni on Sirion .27 moottori Hobaossa ja koko kesän ja syksyn on lämmöt ollut n.140 astetta ja sama laulu jatkuu yhä. Suositus oli 120-130 astetta.
Mulla on pakissa kaksi erilaista infrapuna lämpömittaria ja sama lukema on tullut molemmilla mittareilla. Mittaan tulpan juuresta lämmöt.
Mittareista toinen on se pieni jota Hepa myy,toinen on Biltemasta ja siinä on pistemittaus ja apuna punainen "laser valo"...
Ton värkin nro Biltemassa on 15-278 ja luettelossa sivulla 345...
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

Poissa arska82

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Käyntilämpö
« Vastaus #7 : 16.10.04 - klo: 18.28 »
Lainaus käyttäjältä: "Jöördis"
Tuo lämpötila on sitten erittäin moottori kohtainen. Itselläni on Sirion .27 moottori Hobaossa ja koko kesän ja syksyn on lämmöt ollut n.140 astetta ja sama laulu jatkuu yhä. Suositus oli 120-130 astetta.
Mulla on pakissa kaksi erilaista infrapuna lämpömittaria ja sama lukema on tullut molemmilla mittareilla. Mittaan tulpan juuresta lämmöt.
Mittareista toinen on se pieni jota Hepa myy,toinen on Biltemasta ja siinä on pistemittaus ja apuna punainen "laser valo"...
Ton värkin nro Biltemassa on 15-278 ja luettelossa sivulla 345...


Niimpä. Hyper .21 8port:n käyntilämpö saa olla jopa 150´C. Itse pidin 130-140`C tienoilla. 8)
Why don't we see what is going on? There are not so many years to be wasted until the damage is done and the beauty is gone.

Poissa jerzirccar

  • Veteraani
    • Profiili
Käyntilämpö
« Vastaus #8 : 16.10.04 - klo: 18.58 »
Minulla taitaa olla lämpö ennätys 298c ja se kyllä kulki, sori Reckwart mutta menin lentämällä sun ohi tuossa jokunen vuosi sitten pääsuoralla sillä koneella, mutta eihän mitään kestänyt, mikä lienee syynä :mrgreen:  No kesällä ajoin yhden kisan ja sen moottori lämmöt olivat taas päin vastaiset jos nyt en väärin muista niin TIMO mittasi parhaat lukemat 65c ja se kävi tosi söpösti. Tuohon lämpöön vaikuttaa monikin asia esim välitys suhde, öljy, tulppa sun muuta. Mutta eiköhän nyrkki sääntö on että kuin kosketat kantta niin voit pitää jonkin aikaa kiinni siitä, jos se on todella kuuma avaa vaikka seosta ekana tai vaihda tulppa.
Jerzi

Poissa Jöördis

  • Veteraani
    • Profiili
Käyntilämpö
« Vastaus #9 : 16.10.04 - klo: 20.47 »
Hyvä tietää että kolmesataa on vähän jo liikaa :D  :lol:
Tuo tulpan vaihto siirtää sytytyshetkeä ja sen myötä lämpö joko nousee tai laskee? Kuumempi nostaa ja kylmempikö laskee lämpöä ?
Aika lämmin tuo 140 astettakin on sormille...
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

Poissa Antti R

  • Veteraani
    • Profiili
Käyntilämpö
« Vastaus #10 : 16.10.04 - klo: 20.49 »
Ei toi gs kovin kisakone ole siin on vaa yks neula. ja todella helppo säätää.
-EhtoollisWeli

Poissa plissken_s

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Käyntilämpö
« Vastaus #11 : 24.04.05 - klo: 18.54 »
Kysymys kaikille GX-21:sen kanssa aikaa viettäneille, minkälaisia lämpölukemia pidätte normaaleina kyseisessä myllyssä?
Kyosho - Futaba - Novarossi

Poissa Sakkeri91

  • Veteraani
    • Profiili
Käyntilämpö
« Vastaus #12 : 24.04.05 - klo: 18.59 »
No pistän samaan syssyyn myös GX-15:sesta kysymyksen...
Mitkä olisitvat suotuisat käyntilämmöt edellämainitulle koneelle?

Poissa Nike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Käyntilämpö
« Vastaus #13 : 24.04.05 - klo: 20.23 »
Lainaus käyttäjältä: "Sakkeri91"
No pistän samaan syssyyn myös GX-15:sesta kysymyksen...
Mitkä olisitvat suotuisat käyntilämmöt edellämainitulle koneelle?


No syssitään sitten oikein kunnolla. Torq .16:n peruslämpötilat? Kuulemma tykkää aika kovista lämmöistä..?

Poissa Olbe

  • Veteraani
    • Profiili
Käyntilämpö
« Vastaus #14 : 24.04.05 - klo: 21.38 »
tuli tosta paikasta mieleen... että mulla esim. näyttää tulpan juuresta 40 astetta ja moottorin juuresta 90 astetta... mittarina on fluken infrapuna... ajattelin vaan että kumpaa lukemaa uskoo  :roll:  nyt olen säätänyt moottorijuuren lämpötilan mukaan... kommenttia ?
Junnumestari 2007

Poissa plissken_s

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Käyntilämpö
« Vastaus #15 : 25.04.05 - klo: 12.36 »
Tulpan juuresta. Mitä tarkoitat moottorin juurella?
Kyosho - Futaba - Novarossi

Poissa plissken_s

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Käyntilämpö
« Vastaus #16 : 25.04.05 - klo: 12.43 »
Lainaus käyttäjältä: "plissken_s"
Kysymys kaikille GX-21:sen kanssa aikaa viettäneille, minkälaisia lämpölukemia pidätte normaaleina kyseisessä myllyssä?


Pitkällä etsinnällä löysin peräti kahdelta(!) ulkolaiselta foorumilta viittauksen aiheeseen. Niissä ehdotettiin sopiviksi lämmöiksi n. 140-150 astetta, mutta moottorin kestosta pidemmän päälle ei kerrottu mitään. Korkeat lämmöt kuulemma johtuvat koneen ABN (vrt. ABC) rakenteesta. Löytyykö täältä keneltäkään kokeneelta mielipiteitä tai kokemuksia?
Kyosho - Futaba - Novarossi

Poissa Olbe

  • Veteraani
    • Profiili
Käyntilämpö
« Vastaus #17 : 25.04.05 - klo: 13.32 »
Lainaus käyttäjältä: "plissken_s"
Lainaus käyttäjältä: "olbe"
tuli tosta paikasta mieleen... että mulla esim. näyttää tulpan juuresta 40 astetta ja moottorin juuresta 90 astetta... mittarina on fluken infrapuna... ajattelin vaan että kumpaa lukemaa uskoo  :roll:  nyt olen säätänyt moottorijuuren lämpötilan mukaan... kommenttia ?


Tulpan juuresta. Mitä tarkoitat moottorin juurella?


tarkoitan ulkopuolelta mitattuna pytyn "juuresta"  :roll:
Junnumestari 2007

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Käyntilämpö
« Vastaus #18 : 25.04.05 - klo: 20.25 »
Mulla on pikku ongelma. Kone on melko uusi ja sisäänajovaiheen loppupuolella. Ongelma on seuraavanlainen. Tyhjäkäynnin kierrokset nousee koneen lämmetessä, kone kuumenee luultavasti vähän turhan kuumaksi (sylki kiehuu kohtuu iloisesti, mittari etsinnässä), lopulta ennen tankin loppua kone sammuu. Käynnistyy vasta jäähdyttyään. Tulppa on OS nro 8. Kone on ihan varmasti rikkaalla.

Poissa Pexi

  • TamUA
    • Profiili
Käyntilämpö
« Vastaus #19 : 25.04.05 - klo: 20.43 »
Vaikka kone on rikkalla se kuitenkin käy liian kuumana.  Sen takia kone ei lähde käyntiin, kun polttoaine "kiehuu" jo kaasarissa eikä täten pääse koneeseen asti ollenkaan. Vaikee sitten sanoo tän enempää tosta koneen muusta säädöstä, kun ei kuule sitä täällä netissä.

Laskeeko tyhjäkäynnin kierrokset ollenkaan vähän ajan päästä, kun annat koneen käydä? Soita Danille, se tietää aina tällaset jutut.
Team XRay

Poissa Sakkeri91

  • Veteraani
    • Profiili
Käyntilämpö
« Vastaus #20 : 25.04.05 - klo: 20.57 »
Oisko ilmavuoto?

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Käyntilämpö
« Vastaus #21 : 25.04.05 - klo: 21.23 »
Jos sinulla on hiemankin kireämpi kone, niin kokeilisin kylmempää A5 tulppaa. Voipi olla, että tuon 8 on liian lämmin, vaikka kelit ovatkin vielä hieman viileät. Auttaisi hieman, jos mainitsisit, mitä konetta olet sisään ajamassa ja mihin tarkoitukseen se on tulossa.

Et oikein selvästi sano, mitä tuo iloisesti kiehuminen on, jos kyseessä on .21 kokoinen kone, niin syljen pitääkin kiehahtaa nopeasti pois. Normaalit käyntilämmöt on yleisesti selvästi yli 100 astetta. Ihan normaali lämpö voi olla helposti 120-130 astetta, joka on selvästi yli veden kiehumispisteen.

Yksi mahdollisuus on myös se, että pääneula on ihan hyvin rikkaalla, mutta alaneula on puolestaan liian laihalla, joka voi myös aiheuttaa lämpöongelmia.

Minulla on myös ollut aikoinaan yksi kone, jossa oli vastaavia oireita. Kävin usean kerran kaiken mahdollisen läpi. Viimeisenä keinona oli metallisen kaasarin vaihto muoviseen. Ongelmat hävisivät kertalaakista. Muovi johtaa huonommin lämpöä, joten kiehumisongelmat katosivat.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Käyntilämpö
« Vastaus #22 : 25.04.05 - klo: 23.38 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Jos sinulla on hiemankin kireämpi kone, niin kokeilisin kylmempää A5 tulppaa. Voipi olla, että tuon 8 on liian lämmin, vaikka kelit ovatkin vielä hieman viileät. Auttaisi hieman, jos mainitsisit, mitä konetta olet sisään ajamassa ja mihin tarkoitukseen se on tulossa.


Hommasin tommosen isojen poikien lelun eli Genesiksen monsterin, eli sen konetta ajelen sisään 8)

Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Et oikein selvästi sano, mitä tuo iloisesti kiehuminen on, jos kyseessä on .21 kokoinen kone, niin syljen pitääkin kiehahtaa nopeasti pois. Normaalit käyntilämmöt on yleisesti selvästi yli 100 astetta. Ihan normaali lämpö voi olla helposti 120-130 astetta, joka on selvästi yli veden kiehumispisteen.


Jos pitäisi jotain arvailla koneen lämmöistä niin kyllä se selkeästi yli 100 asteinen on, tilailen mittarin tällä viikolla kunhan saan vastauksen yhteen kyselyyn.

Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Yksi mahdollisuus on myös se, että pääneula on ihan hyvin rikkaalla, mutta alaneula on puolestaan liian laihalla, joka voi myös aiheuttaa lämpöongelmia.


Tämä ainakin oli tilanne välillä mutta olen alaneulaa myös ruuvannut rikkaammalle joten siitä ei tulisi enään olla kiinni.

Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Minulla on myös ollut aikoinaan yksi kone, jossa oli vastaavia oireita. Kävin usean kerran kaiken mahdollisen läpi. Viimeisenä keinona oli metallisen kaasarin vaihto muoviseen. Ongelmat hävisivät kertalaakista. Muovi johtaa huonommin lämpöä, joten kiehumisongelmat katosivat.


Kaasari on käsittääkseni komposiittinen eli ei pitäisi tuon olla ongelma.

Lainaus käyttäjältä: "Pexi"
Laskeeko tyhjäkäynnin kierrokset ollenkaan vähän ajan päästä, kun annat koneen käydä? Soita Danille, se tietää aina tällaset jutut.


En ole kovin pitkään antanut koneen käydä paikallaan ajon jälkeen kun sitä pitää jarrulla pitää ja tahtoo sammua sitten kun tyhjäkäynnin kierrokset on sen verran korkealla että tahtoo vähän ryömiä.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Käyntilämpö
« Vastaus #23 : 26.04.05 - klo: 08.04 »
Tuli tuossa aamulla vielä yksi mahdollisuus, joka aiheuttaisi juuri kuvailemasi mukaisia ongelmia. Olen törmännyt yhteen koneeseen, jossa kampiakseli hinkasi lohkoa vasten moottorin laakereiden välisellä alueella. Kitka luonnollisestikin tuottaa lämpöä, joka puolestaan aiheuttaa ylikuumenemista. Tämä ei ole kovinkaan todennäköistä, mutta mahdollista. Saman efektin voi myös aiheuttaa rikkoutunut laakeri.

Oletin ihan lonkalta, että tulppa on OS:in näin ei kuitenkaan välttämättä ole. Eli jos sinulla on nyt siinä OS:in nro 8, niin se on ainakin kyseiseen koneeseen liian lämmin tulppa. Tällöin kokeilisin melkein jo R5:sta. Jos tulppa on esim. Rossin, Novarossin, RB nro 8, niin kokeilisin nro 7. Tuo 8 on jo erittäin kylmä tulppa.

Kyseisen auton ja moottorin omistajat voisivat myös kommentoida omia tulppiaan.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Käyntilämpö
« Vastaus #24 : 26.04.05 - klo: 12.10 »
On OS 8 tulppa. Se tuntui olevan ainoa millä lähti ensimmäisiä kertoja käyntiin. Nro 5 pitäisi käydä ostamassa mulla ei ton 8:n lisäksi ole muita (vielä) kuin tuo koneen mukana tullut CEN:in 3:nen...

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Käyntilämpö
« Vastaus #25 : 26.04.05 - klo: 12.45 »
Tuo OS:in nro 8 on melkoisen lämmin tulppa, jota käytetään lähinnä pienemmissä .12 ja .15 kokoisissa koneissa, vähäisellä nitrolla. Koska moottorisi on huomattavasti isompi ja todennäköisesti käytät ainakin 16% nitroa tulpan tulisi olla kylmempi. Eli OS:in tulpissa seuraavat kylmemmät tulpat olisivat A5 ja R5.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Käyntilämpö
« Vastaus #26 : 26.04.05 - klo: 18.02 »
15% nitroa on mulla käytössä. CEN 3 tulppa pelasi paljon paremmin. Moottori kävi jopa hieman turhan kylmänä.. Tyhjäkäynnin kierrokset pysyi lähesä samoissa koko tankillisen.. Kierroksia kone ei ota kovinkaan paljoa vielä kun on sen verran rikkaalla, mutta sehän kuuluu asiaan.

Poissa Sakkeri91

  • Veteraani
    • Profiili
Käyntilämpö
« Vastaus #27 : 26.04.05 - klo: 19.39 »
Eikös "OSilla" mee sillee että mitä pienempi numero niin sitä kuumempi tulppa? Eli jos ostat R5:sen niin sehän on kuumempi kuin 8.

Jos olen käsittänyt väärin niin korjatkaa.

Poissa Nike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Käyntilämpö
« Vastaus #28 : 26.04.05 - klo: 19.51 »
Tuosta Ossin omasta tulppataulukosta ne lämpöarvot näkee.

http://www.osengines.com/accys/osheatrange-new.jpg

Poissa tykki

  • Jäsen
    • Profiili
Käyntilämpö
« Vastaus #29 : 29.04.05 - klo: 17.15 »
Omia kokemuksiani moottorin lämmöistä yleensä. Selvimmin käyntilämpöön vaikuttaa seokset ja tulpan lämpöarvo. Jos aikoo siirtyä kylmempään tulppaan laskeakseen lämpöjä, niin kannattanee kuitenkin mennä vain yksi arvo kylmempään päin aluksi. Relusti kylmemmällä tulpalla auto ei välttämättä suostu edes käynnistymään, puhumattakaan siitä että kone ei liian kylmällä tulpalla anna hyviä tehojakaan!

Omat vaikutuksensa on polttoaineellakin.
 Lämpötilaan voi vaikuttaa hieman myös ilman läpivirtauksen parantamisella (esim. enemmän aukkoja koriin).
 Lämpöjä voidaan laskea myös edistämällä lämmön "johtumista" pois moottorista.
 Tähän voidaan käyttää esim. suurempaa syliterin kantta joka on tehokas keino.
 Pienen vaikutuksen saa myös "jäähdytetyillä" moottoripukeilla. Keinoja on siis monia. Helpointa olisi toki vain kääntää seoksia rikkaammalle, mutta emmehän me siihen tahdo ruveta tehojen kustannuksella :mrgreen:

 Pukit omaa tekoa, sopivasta aihiosta viilailtu.

 http://img14.imgspot.com/u/05/118/08/JhdyttvtpukitMT2ss.jpg