Kirjoittaja Aihe: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön  (Luettu 71382 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hades

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #120 : 13.12.08 - klo: 10.43 »
Kiitos guruille tiedoista, selventyi itsellekin seikka, jos toinenkin!
Tässä sitten lisää purtavaa ja sitä myöden kysyttävääkin.



Latasin tuossa päivällä Life A123 6,6V 1100mAh 30C akkuni täyteen Bantamin BC6-10
laturilla ja seurasin reaaliajassa softalla lataamista. Latausvirraksi annoin
4,4A ja käyrästä näkee, että lähes koko ajan toimikin sillä ja lopussahan tuo aina
pudottautuu tehollisesti. Nyt kuitenkin tapahtui ns. "hypähdys", jota en ymmärrä.
Volttimäärä oli tuossa hypyn kohdalla 7,2V, eikös 3,6V + 3,6V ole 7,2V eli se mitä
sinnekin kuuluukin mennä, vai?

Mikä mättää, vai mättääkö mikään, huolehdinko turhaan?
Huom. Balanseri oli kiinni akussa, millaisia vaikutuksia?

Kiitos!

Itse pistäisin epämääräisen lataus käyrän lipolataus ohjelman piikkiin. Nythän ladattiin A123 kennoja.
Gurut korjatkoon...
Speed-T | Matrix | Stampede | Blitz

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #121 : 13.12.08 - klo: 16.35 »
Siis LIFE-ohjelmalla/laturilla lataan, enkä lipo-ohjelmalla.
Tuo softa vain näyttää tietonsa erikoisesti, mutta siis toistan
lataan akkuni juuri niille soveltuvalla laturilla, enkä lipo-ohjelmalla.

Edit. Olen kolme erilaista akkua ladannut, kaikissa tekee saman tarkastus
hyppynsä, tuntuisi olevan siis hyvinkin normaalia.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #122 : 13.12.08 - klo: 17.50 »
Sikäli kun nyt osaan tuota kaaviota oikein tulkita, niin vastaavan hyppäyksen vaikuttaa myös Hyperionin laturi tekevän LiFe-akkuja ladatessa. En ole siitä käyrää saanut, kun ei ole sopivaa kaapelia, mutta mitä olen sitä latausta seurannut, niin tutulta näyttää. Itsellä tulee mieleen, että se laturi vaihtaa latausohjelmaa/-tapaa siinä kohtaa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #123 : 13.12.08 - klo: 17.57 »
Joo, tarvii kokeilla mitä laturi sanoo, kun lataa NIMH ja Lipo akkuja, tutkitaan.
Eipä sen väliä, akut on kyllä latautuneet ihan täyteen, eikä ole ongelmia ollut.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #124 : 13.12.08 - klo: 18.18 »
Ihan normi constant current-constant voltage (CC-CV) käyrä...

Eli ensin lataa tiettyyn jännitteeseen asti täydellä virralla, sitten tasajännitteellä loppuun.

Tuttu lipo-latureistakin.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #125 : 13.12.08 - klo: 18.56 »
Löytyi lopultakin Sub-C-kokoisia LiFePO4-kennoja ja valmiiksi kasattuja akkuja.
...
Jos joku on kiinnostunut näistä akuista, niin laita YV:tä. Ajattelin tilata muutaman akkupaketin näitä itselleni, mutta voisin samaan tilaukseen ottaa muillekin kiinnostuneille. Myös muita kennokokoja löytyy, mutta itseäni lähinnä kiinnostaa tämä koko, kun tällaisen akun saa mahtumaan useimpiin autoihin 6-kennoisen pötköakun paikalle.

Kun tuota kiinnostusta tuntuu olevan ja muitakin kenno- ja akkukokoja kysellään, niin täältä löytyy: advancedbatteryfactory.com. Akkupaketeissa on valmiina tasausliittimet ja virtajohdot. Kerään kasaan kimppatilausta kennoista ja akuista, niin säästää ainakin toimituskuluissa jonkin verran. Jos kiinnostusta on johonkin tiettyyn kennoon tai pakettiin, niin minulle voi laittaa YV:llä tiedoksi tuolta sivuilta koodin ja määrän mikä kiinnostaa, niin kyselen tarkat hinnat. Laitan uuden tarjouspyynnön menemään maanantaina tai tiistaina illalla.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #126 : 21.12.08 - klo: 14.32 »



Istuu kuin purkka tukkaan, 2s2p pakka, autona yokomon b-max4.

/ Jere Siirilä

Poissa Roffe

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #127 : 22.12.08 - klo: 11.46 »
Moro!
Ajattelin laittaa sharkkiin kolmekennonen 1100 lifepaketti, mutta en tiedä miten/minne tasausliitin ja sen johdot piaää juottaa :undecided:
Ja mikä virtalähde olisi hyvä tälle laturille: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028&Product_Name=Turnigy_Accucel-6_50W_5A_Balancer/Charger
LRP Shark Monster ft Brushless, Kyosho Mini-z monster x-speed & Traxxas E-maxx

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #128 : 22.12.08 - klo: 14.06 »
Bilteman 12V kylmälaukun muuntaja toimii ihan hyvin näiden noin 50W tehoisten laturien kanssa: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=267217.htm&tuote=267217

Biltema tuotekoodi 267217, 19.90€.

Poissa Roffe

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #129 : 22.12.08 - klo: 15.32 »
Ok, mulla löytyisi tämmöinen: http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=55370207, mutta sen pitäisi kai olla vähintään 5A, eikö niin?
Voisiko joku selittää tai liitää kuvan tai linkin mihin nuo tasausliittimen johdot  juotetaan? :undecided:
LRP Shark Monster ft Brushless, Kyosho Mini-z monster x-speed & Traxxas E-maxx

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #130 : 22.12.08 - klo: 16.24 »
...
Voisiko joku selittää tai liitää kuvan tai linkin mihin nuo tasausliittimen johdot  juotetaan? :undecided:

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #131 : 22.12.08 - klo: 16.44 »
Ja mikä virtalähde olisi hyvä tälle laturille: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028&Product_Name=Turnigy_Accucel-6_50W_5A_Balancer/Charger

Löytyisi käytettyjä, mutta "pomminkestäviä" virtalähteitä suurempaankin virran tarpeeseen. Tuo on hakkurivirtalähde, jonka jännite pysyy samalla tasolla ilman kuormitusta ja täydellä kuormalla. Toimii yhteen tuon Turnigyn laturin kanssa.

Tuolta Hobbycitystä löytyy kyllä myös sopiva virtalähde eikä maksa kuin $17.50.
« Viimeksi muokattu: 22.12.08 - klo: 16.47 kirjoittanut Penguin »
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Roffe

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #132 : 22.12.08 - klo: 18.55 »
Kiitos hyvästä kuvasta, homma selveni. Ja tuo Penguinin virtalähde näyttää myös aika hyvältä.
LRP Shark Monster ft Brushless, Kyosho Mini-z monster x-speed & Traxxas E-maxx

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #133 : 22.12.08 - klo: 18.59 »
Kiitos hyvästä kuvasta, homma selveni. Ja tuo Penguinin virtalähde näyttää myös aika hyvältä.
Turnigy + Imax 5A poweri combo löytyy itsellänikin. Toimii ihan riittävän hyvin.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #134 : 22.12.08 - klo: 21.20 »
Mitenkäs tuossa Turnigyssa menee DC-liittimen napaisuus: Plussa keskellä ja miinus ulkopuolella?
Jos tässä laittaisi pariin virtalähteeseen liittimet kiinni.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #135 : 23.12.08 - klo: 09.24 »
Mitenkäs tuossa Turnigyssa menee DC-liittimen napaisuus: Plussa keskellä ja miinus ulkopuolella?
Jos tässä laittaisi pariin virtalähteeseen liittimet kiinni.
Hmmh. Ilmeisesti kysymys oli vähän mulle suunnattu. Zippy H:n balancerliitin on ainakin menny suoraan siihen.. jos kysymyksen nyt ymmärsin oikein. :)
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #136 : 23.12.08 - klo: 11.02 »
Hmmh. Ilmeisesti kysymys oli vähän mulle suunnattu. Zippy H:n balancerliitin on ainakin menny suoraan siihen.. jos kysymyksen nyt ymmärsin oikein. :)

Juu et. :smiley: DC-liitin on se mihin virtalähde laitetaan kiinni ja ainakin kuvista olin siinä sellaisen näkevinäni.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #137 : 23.12.08 - klo: 11.34 »
Hmmh. Ilmeisesti kysymys oli vähän mulle suunnattu. Zippy H:n balancerliitin on ainakin menny suoraan siihen.. jos kysymyksen nyt ymmärsin oikein. :)

Juu et. :smiley: DC-liitin on se mihin virtalähde laitetaan kiinni ja ainakin kuvista olin siinä sellaisen näkevinäni.
En kyllä osaa sanoa varmaksi. Kopassa ei oo merkitty ja oma yleismittari on lainassa. Katoin kans hauenleuka liitintä eikä siitä pystyny päätteleen kumpi menee keskelle. Eikä imaxista voi sanoa muuta kuin että se keskiosa on keltainen ja siinä on keskinavalle lisäksi jousimaiset koskittemet/pidikkeet. Kai se keskellä olevana tuntus luonnolliselta.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa Roffe

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #138 : 27.12.08 - klo: 19.07 »
Mistä saisi jst balanseriliittimen? Hobbycitystä saa ainakin tommosen adapterin ja eihän se varmaan maksa enempää kuin pelkkä liitin, mutta onko johdot tarpeeksi pitkät kuin on vaan adapteriksi tehty...?
LRP Shark Monster ft Brushless, Kyosho Mini-z monster x-speed & Traxxas E-maxx

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #139 : 27.12.08 - klo: 19.25 »
Kaksikennoiseen JST-XH esimerkiksi minulta... 15 cm johdoilla, ainoa ongelma et värit sekaisin eli johdot pitää ottaa liittimestä ulos ja laittaa oikein paikoilleen. Tai sitten vaan kytkeä oikein väreistä piittaamatta... Laita yv jos tarttet...

Edit: huomasinpas nyt että tuo on 3S, eli ei multa löydy ainakaan...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #140 : 27.12.08 - klo: 23.06 »
VerticalHobbysta noita itse tilasin, eikä paljon maksanut.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #141 : 06.01.09 - klo: 00.37 »
Moro
Ostin lähettimeeni LiFe akun ja tänään kun akun sain oli yllätys että akku ei olekaan tuollainen LiFe mitä olen kuvissa nähnyt, siis pariston näköinen pyöreillä kennoilla. Vaan ihan normaali LiPo akun näköinen litteillä kennoilla.

Ilmoitetut arvot siinä on kumminkin LiFe kahdella kennolla 6.6v ja 1800mha. No tätä topikkia hieman luin ja tulin siihen tuloksen että lataan sitä nimh asetuksella ja seuraan koska tulee täyteen. Koitin kyllä ladata LiPo asetuksella mutta kumpikaan laturini Overloader ja Pulsar3 ei tunnistanut akkua 2 kennoiseksi Lipoksikaan ja noissa latureissa kun ei LiFe toimintoa ole niin latasin senkin takia tuolla 5 kennon NiHm asetuksella nyt kerran täyteen.

Nyt kysynkin teiltä ketkä olette paremmin perehtynnyt noihin LiFe akkuihin että voinko jatkossakin ladata tuolla 5 kennon NiMh asetuksella 1.8A:lla vai kestäkö tuollainen ladata peräti 5.4A:lla? johdot tosin on sitä luokkaa että ei ehkä ihan niin suurelle virralle ole tarkoitettu. Mitään latausohjeita ei akun mukana toimitettu.

Akun merkki on Muchmore ja se on tarkoitettukin Futaban PK4:sen kanssa käytettäväksi siinä lähettimessä kun on suoja niin että norm. LiPoa ei voi käyttää ilman volttien tiputtamista, koska varoittaa jos voltteja on yli 8.1v.
Akku on kyllä kevyempi kuin lähettimen mukana tullut 6v. 5 kennoinen 1700mha:n NiMh. Ja toivottavasti myös tuo hieman pidemmän ajoajan.       
Multi surfase on hanurista

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #142 : 06.01.09 - klo: 21.30 »
nuuskitaan tätä radalla joku ehtoo..
/ Jere Siirilä

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #143 : 14.01.09 - klo: 01.17 »
puoliofftopikkia:

Mammakin tykkää uusista akkutekniikoista. Pistin vähän uutta potkua vanhaan rikkaimuriin yhdellä A123-kennolla.
Meinasi ensin tulla tenkkapoo kun oli reilusti paksumpi tuo kenno kuin orkkis nikkelipaketti - siitä vaan puukkoa runkoon että uusi kenno painuu hieman alemmas ja kas, kansi meneekin nätisti päälle.
Äänet ainakin koveni laitteessa huomattavasti, kaippa tuo nyt paremmin imeekin.  :wink: 

Seuraavaksi sitten pikku harjaton tuonne alkuperäisen moottorin tilalle - pitää olla tehoja sen verran että ranne notkahtaa kun liipasinta painaa... :grin:

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #144 : 14.01.09 - klo: 01.24 »
On se hurja... laitto imuriin lifen...

Mitenkäs se latautuu, niiku ennenki? :)
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #145 : 14.01.09 - klo: 01.35 »
Taitaa lataushommat jäädä nyt isännän huoleksi.
Katsotaan nyt kuitenkin ensin kestääkö tuo imurin moottori edes siihen ensimmäiseen lataukseen asti, pitää sitten miettiä miten homma hoituu kätevimmin. Voihan se olla että joutuu vielä emännällekkin tuon Turnigyn käytön opettamaan...

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #146 : 01.02.09 - klo: 18.14 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 18.56 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #147 : 20.02.09 - klo: 07.44 »
Antakaapa pieni varmistus asiaan.

Olisi tarkoitus laittaa crossimönkijään keventämisen vuoksi tällaiset akut, painoa lähtisi pois reilu 5kg mikä on paljon. Tarkoituksena olisi rakentaa 13,2V kennopaketit joissa olisi virtaa 8 - 9 Ah , näin olisi virtaa riittävästi sekä jännitettäkin. Mutta, latauksen pitäisi tapahtua Mönkkärin omalla laturilla, se pukkaa virtaa mitä pukkaa, muttei tajua muuten ohjata latausta kuin ainoastaan samoin kuin lyijyakunkin kanssa.

http://wiki.lennokit.net/index.php/LiFe
Tuossa yllä olevassa linkissä kuitenkin annetaan ymmärtää, että että lataaminen onnistuisi ihan lyijyakun latausohjelmalla, eli onko jotain estettä käyttää tätä mönkijässä? Miten akun kylmäominaisuudet??
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #148 : 21.02.09 - klo: 10.28 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 18.52 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #149 : 26.02.09 - klo: 15.46 »
Tärkeintä olisi saada tietää kuinka paljon kylmässä (-20) virran anto laskee. Ilmoitettu purkuvirta on moninkertainen mitä tarvitaan, siis lämpimässä. Jos kylmässä saisi edes 40% tuosta, se riittäisi vielä mainiosti. Nuo valmistajat/myyjät maailmalla ei osaa neuvoa ko. asiassa ollenkaan, joten josko joku täällä Suomessa olisi käyttänyt niitä talvella ulkona...

Tuo latausjännite ei ole ongelma ja akuksi lienee riittäisi 4s2p setti, eli painoa n, 15% alkuperäisestä akusta.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg