Kirjoittaja Aihe: projekti: HPI Savage XL-E  (Luettu 35099 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #90 : 28.03.09 - klo: 17.04 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.06 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #91 : 04.04.09 - klo: 17.20 »
Jäi tuo editti lukematta - niin ne molemmat diffit on syytä vaihtaa sitten kerralla CENeiksi, niissä kun on eri välityssuhde kuin HPI:n omissa diffeissä.

Tuli tuo Monsteri Mambakin haettua tullista eilen ja pitihän sitä päästä pikimmiten testaamaan. Ajoalustana oli ensimmäistä (ja todennäköisesti myös viimeistä...) kertaa kuiva asfaltti ja täytyy sanoa että hieman jo pelotti.  :shocked:
Todella pehmeästi saa tuolla Mamballa lähdettyä liikkeelle eikä voiman puute tunnu ainakaan vaivaavan. Yhdesti uskalsin painaa liipasimen pohjaan reippaasta juoksuvauhdista ja auto oikein hyppäsi ilmaan ja pamahti selälleen. Ajelut loppuivat vaan lyhyeen kun pinionista katosi lukitusruuvi.
Seuraavat testit sitten maasto-olosuhteissa, kunhan nyt vain häviää nuo lumet pois.

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #92 : 04.04.09 - klo: 17.42 »
Kiva olisi myöskin saada viteeoota! :roll:
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #93 : 04.04.09 - klo: 19.09 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.05 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #94 : 05.04.09 - klo: 17.00 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.05 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #95 : 06.04.09 - klo: 18.48 »
Olihan se mekaaninen jarru minulla ihan ensimmäisessä versiossa käytössä, ei ollenkaan huono toiminnaltaan. Jäi lopulta pois lähinnä pakin tarpeen takia.



Piti vielä eilen käydä kokeilemassa monsterimambaa lumilla, aiheesta pieni heiluvalla kamera/radiokädellä kuvattu video:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8jGz5FjgIqM&fmt=18[/youtube]

YouTuben sivulta saa katsottua myös HD-tasoisena.

Tuli ilmeisesti sitten samalla paistettua tuo KB45-10L, ei ainakaan enää tahdo kunnolla pyöriä. Samalla lailla nytkii ja täristää liipasinta painaessa kuin se Feigaon 10XL:kin tuossa talvella... :P
Onneksi MMM säilyi ehjänä, kokeilin vielä toisella moottorilla.  :lipsrsealed:

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #96 : 06.04.09 - klo: 19.09 »
Eikä ollut sattumaltakaan vain liittimen tinauksien sulamista irti?
Tekis ihan saman efektin. Ja jäähtyessään muka tarraa kiinnikkin, ei vaan kytke isoa amppeeria .
Mä olen joutunut tinaamaan uudelleen niin monta liitintä tehdastinan jäljiltä
ottaessani kaikki tehot irti, että kehun kuparipitoista tinaa mielelläni!
Isompi sulamislämpö myös irrotessa  :mrgreen:

Uhkaus: jos irtoilee vielä, teen kuten kaveri ehdotti, ja rupean kovajuottamaan liittimet hopealla kiinni!
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #97 : 07.04.09 - klo: 20.20 »
Joo, ei ole tinaukset sulaneet, tutkin tuossa juuri tarkemmin. Tilasin vielä kokeeksi tuon pari pykälää miedomman 1400kv motin, eli KB45-12L:n kun oli noita tullut juuri tänään varastoon. Saapi olla sitten viimeinen kiinan motti, seuraavaksi laitetaan jotain laadukkaampaa...  :tongue:

edit: tosiaan oudosti pimeni tuo kone, sillä korkeimmat mitatut lämmöt olivat kuitenkin karvan päälle 80 asteen.
« Viimeksi muokattu: 07.04.09 - klo: 20.39 kirjoittanut Janezki »

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #98 : 09.04.09 - klo: 18.47 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.04 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #99 : 02.05.09 - klo: 18.09 »
Nonnin, nyt alkaa jo tuo maisema olla siinä kunnossa että pääsee jo montullekkin huvittelemaan.
Tuli tuota KB45-12L 1400kv mottiakin testailtua, ja vaikuttaa ihan kivalta - lämpöjä pitää tosin tarkkailla tämänkin kanssa.

Eagle Treen grafiikkaa voi ihailla tässä:




Eli noin yhteenvetona tehoa piikkinä 2,2kW ja virtaa meni maksimissaan ~106A.

Sitten pieni keväinen loikkavideo, jonka lopussa rasahtaa Kershawin lootasta se iso muovinen ratas. Tuokin menee omaan piikkiin, kun tuli jossain vaiheessa vedettyä se lukitusruuvi liian tiukalle jolloin kierteet vaurioituivat ja nyt sitten ratas pääsi pyörähtämään akselilla halkaisten samalla rattaan "kaulan".

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BP1HTSVTv8o[/youtube]

HD versiota näkee täältä.


Kuva vauriosta:

Poissa J0rmalaari

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #100 : 02.05.09 - klo: 18.20 »
"This video is private" eipä pysty kattelemaan.. :undecided:

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #101 : 02.05.09 - klo: 19.14 »
Ohops... jäi tuo privaatti päälle kun odotin että tuubi saa käsiteltyä koko viideon..  :lipsrsealed:
Nyt pitäisi toimia.

Poissa J0rmalaari

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #102 : 02.05.09 - klo: 19.38 »
Joo, nyt toimii!  :wink:

Poissa Juhaz

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #103 : 02.05.09 - klo: 19.53 »
Onks toi loota noin avoin mikä toss kuvas näkyy vai onks siin jonkun näkönen suoja?
Yokomo | GM LRP Futaba |
Tiim Lahti

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #104 : 02.05.09 - klo: 20.09 »
Tuommonen avohässäkkähän se on, pari 7mm alumiinilevyä joiden välissä kaksi ratasta ja motti tulee toiseen levyyn kiinni.

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #105 : 04.05.09 - klo: 14.03 »
Pahasti tuli tossa alussa kaasu päällä maahan muutaman kerran, ja sehän ei tee kans hyvää rattaille.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #106 : 04.05.09 - klo: 20.51 »
Njooo, hieman luistava slipperi voisi auttaa asiaan...  :angel:

Tilasin tuolta SDP-SI:ltä pari kappaletta noita rattaita, mutta kun oli vielä "ylimääräinen" vapaapäivä, niin pitihän sitä päästä vielä Savaa ulkoiluttamaan. Sain korjattua tuon orkkisrattaan poraamalla ja kierteyttämällä uuden reiän lukitusruuville.
Mottina nyt vaihteeksi KD36-74-15XL 1100kv ja eikun montulle kokeilemaan saisiko tuosta lentokonetta millään...  :grin:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DW_KJNcXhTA[/youtube]
Suosittelen katsomaan HD-version täältä.

Sen verran täytyy sanoa että hyppää kyllä todella nätisti, ja on ilmassakin helppo hallittava auto. Tuo 1100kv motti ei tosin hirveästi jaksa ilmassa keulaa nostaa jos sattuu nokka alaspäin lentämään.

Vauriolistalle pääsi ainakin etudiffi, mutta takapotkunakin kulki vielä yllättävän hyvin...
Ilmeisesti myös takanen meni kun lopussa löi jumiin koko voimansiirron (laatikko kyllä toimii), sekä muovispurri meni sileäksi kun motti pääsi hieman liikahtamaan.
Hauskaa oli kaikesta huolimatta...  :lol:

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #107 : 05.05.09 - klo: 00.56 »
Heh, no joo silloin kun osia menee rikki niin on ollut hyvät bash-sessiot yleensä.

Aika hyvin se näyttää hyppäävän kyllä.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #108 : 09.05.09 - klo: 16.49 »
sdp-si toimittikin mukavan vikkelään kaksi kappaletta noita Kershawin laatikossa käytettäviä rattaita, eikä hintakaan hirvittänyt - kustannuksia tuli noista yhteensä $19.97 kuluineen, kun Kershawilla taitaa muistaakseni yksi tuommonen ratas pelkästään maksaa jo $19.95... :undecided:



Rupesin tuossa joutessani purkamaan autoa ja tutkimaan vaurioita edellisen session jäljiltä.
Takadiffi tuntuisi olevan ok, samoin loota, mutta etupäästä olikin lautaspyörän kiinnitysruuvit leikkaantuneet poikki josta syystä veto ensin katosi etupäästä ja lopulta ruuvien kantojen sopivaan väliin kiilauduttua loppui kokonaan.





On nuo ruuvit sen verran syvälle katkenneet tuonne diffikuoren sisään että taitavat myös jäädä sinne...
Samoin sisusrattaat näyttäisivät kärsineen hieman vaurioita, joten uutta osaa tilaukseen.  :angel:

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #109 : 24.05.09 - klo: 14.11 »


Noniin, harjaantuneempi silmä saattanee tunnistaa Revon slipperin, 49t spurri on taasen Asson MGT:stä.
Spurriakseli on Savan orkkis ilman modailuja, muita osia piti sensijaan hieman muokata yhteensopivuuden nimissä.  :wink:



Testiajollekkin piti jo lähteä mutta alkoi taivaalta puskea rakeita ja vettä joten odotellaan nyt hieman.
« Viimeksi muokattu: 24.05.09 - klo: 20.06 kirjoittanut Janezki »

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #110 : 24.05.09 - klo: 21.43 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.31 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #111 : 24.05.09 - klo: 22.03 »
Savagen oma slipperi on todella hankala säätää ja pitää säädössä - ainakin oma joko luistaa liikaa tai ei anna yhtään jälkeen.
Revon slippi pitäisi oman (Tamiya eTNX:ssä oli tämä ja muissakin TRX vermeissä vastaava on toiminut hyvin) ja muidenkin kokemuksen mukaan olla toimivampi. Kenttätestit Savassa vielä tekemättä, ehkä huomenna jos luoja suo.

Revon slipperin takalevyn (se alumiininen missä ne "tuuletussiivet") keskireikä piti isontaa 6mm, samoin sen poikkitapin kohtaa piti hieman avartaa (Savassa paksumpi tappi) ja itse poikkitappia lyhentää.
Spurrin kehältä kolme reikää isontaa muistaakseni 4mm ja keskireikä 12mm. Laakerina keskellä 6x12x4mm.
Vakiolootaan tuo ei taida heittämällä käydä, itse ainakin jouduin Kershawissa siirtämään slipperiakselia ulospäin koska se poikkitappi akselilla tulee Revon slipissä paljon ulommaksi.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #112 : 06.06.09 - klo: 16.22 »
Nytpä olisi ensimmäinen CEN:in diffi kotona, purettuna ja Savan ulostuloilla kasattuna. Toisen pitäisi tulla alkuviikosta.
Alkaa noilla olla jo hintaa eBayssäkin, ilmeisesti kysyntää tuntuisi olevan...
Tuurilla sain yhden hintaan 42$ kuluineen, toisella hinta kohosi jo 57.95$:n postitettuna, molemmat siis uudet käyttämättömät diffit täydellisenä. Kotimaan valuuttana muutos maksoi siis noin 70€.
Jospa nuo nyt kestäisivät vakioita vähän paremmin...  :lipsrsealed:

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #113 : 23.06.09 - klo: 21.36 »
Diffikonversio tuli tehtyä valmiiksi - auto oli muutenkin ns. atomeina juhannuspyhinä, joten tulipahan paikat putsailtua ja huollettua.
Etupään alatukivarsi olikin ottanut kunnolla osumaa jossain vaiheessa kun oli tuo alumiininen "tie bar" katkennut ja bulkki revennyt ja tukivarren kiinnitystappi vääntynyt reippaasti. RPM:n tukivarret ne vaan kestää...
Uutta mottia (Tekno Neu) odotellessa alkaa auton niputus.

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #114 : 24.06.09 - klo: 10.26 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.30 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #115 : 24.06.09 - klo: 16.29 »
Mottivalinta oli oikeastaan pakkorako, kun impaktrc:llä oli vain yhtä Tekno Neu:n 1515 mallia varastossa, jota ei sitäkään enää näytä olevan saatavana.
Eli kyseessä siis Tekno Neu 1515 1Y (2200kv).
Pinioni tullee olemaan jotain 12-16 väliltä, spurrin ollessa tuo MGT:n 49 hampainen.

6S lipoilla, 14-hampaisella pinionilla ja XL:n vakiorenkailla pukkaa tällaisia arvoja:

Differential Ratio:    2.888888888888889
Transmission Ratio:    2.25
Other Ratio:    1
Spur Tooth Count:    49
Pinion Tooth Count:    14
Total Voltage:    22.2
Motor KV:    2200
Tire Diameter (inches):    6.9
Tire Ballooning (inches):    0.5
Motor Current Draw:    110
Motor coil Ω:    0.006
Spur/Pinion Ratio:    3.5 : 1
Total Ratio:    22.75 : 1
Tire Circumference (inches):    24.82 inches (630.39 mm)
Total Motor Speed:    47388 RPM
Vehicle Speed:    48.96 mph (78.64 km/h)
Effective KV Value:    2134.59
KT constant:    0.61 oz-in/A
Motor Torque:    0.35 ft-lbs
Final Torque:    8.01 ft-lbs
Final Power:    2442 watts (3.3 HP)


Renkaat tosin täytyy vaihtaa matalampiin, ei nuo korkeat vakiorenkaat kohta pysy vauhdissa mukana.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #116 : 05.07.09 - klo: 18.25 »
Motista pistinkin lähikuvia tuonne "Kokemuksia harjattomista moottoreista"-ketjuun, joten tänne sitten vähän muuta infoa.

Akuiksi valikoitui pari Turnigyn 6S 2650mAh 30C lipoa, jotka rinnankytkettynä tarjonnevat sopivasti juissia moottorille.


Akut sopivatkin mukavan käypäsesti runkolevyjen väliin, suojauksien kanssa jopa tiukasti. Tarranauhat toki tulevat vielä. :)


Pinioniksi piti lopulta jättää 18-hampainen, pienempi ei enää saanut kunnon kosketusta 49-hampaisen spurrin kanssa. Säätövaraa olisi vielä ollut, mutta motin rivoitus otti kiinni Kershawin laatikon etummaiseen päätylevyyn.

Tuolla pinionilla ja Badlandseillä varustettuna kalkulaattori kertoo seuraavaa:

Differential Ratio:         2.888888888888889
Transmission Ratio:         2.25
Other Ratio:                1
Spur Tooth Count:           49
Pinion Tooth Count:         18
Total Voltage:              22.2
Motor KV:                   2200
Tire Diameter (inches):     5.84
Tire Ballooning (inches):   0.5
Motor Current Draw:         110
Motor coil Ω:               0.006
Spur/Pinion Ratio:          2.72 : 1
Total Ratio:                17.69444 : 1
Tire Circumference (inches):21.49 inches (545.81 mm)
Total Motor Speed:          47388 RPM
Vehicle Speed:              54.5 mph (87.54 km/h)
Effective KV Value:         2134.59
KT constant:                0.61 oz-in/A
Motor Torque:               0.35 ft-lbs
Final Torque:               6.23 ft-lbs
Final Power:                2442 watts (3.3 HP)


Koeajon perusteella voin kertoa että kylläpä kulkee.  :shocked:
Turnigyt kesti veivata semmosen puolisen tuntia, ajo oli enimmäkseen tasamaalla revittelyä ja rajojen etsimistä - hiekkaisen urheilukentän päästä päähän vetoja ja pienempää pyöritystä sekä myös hieman asfalttisella parkkipaikalla räppäilyä.
eLoggeria en uskaltanut systeemiin pistää, kun on tuo 100A versio ja NEU napannee sen 110A helpostikkin.
Moottorin lämmöt oikein kunnolla rääkättynä 60.4 astetta, nopari maksimissaan 50 ja lipot 33. Ulkolämpötila vissiin siinä 15 asteen kantturoilla.



Toistaiseksi olen erittäin tyytyväinen kokoonpanoon, keula ei oikeastaan tasamaalla pystyyn pyri vaan kiihdytyksen pystyy tekemään melko vaivatta.
Myös moottorin pysyminen kohtuullisessa lämpötiloissa oli pitkästä aikaa erittäin mukava huomio.

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #117 : 05.07.09 - klo: 20.35 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.29 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #118 : 05.07.09 - klo: 21.45 »
Renkaat on ProLinen Badlandsit ja vanteet samanlaiset kuin XL:n vakiot paitsi mustat, eli HPI:n Mag-8.
EagleTreetä en tosiaan uskaltanut pistää kiinni kun tuo motti nappaa sen 110 ampeeria helposti ja loggeri on 100A versio.
Akut kyllä ainakin tämänpäiväisien testien perusteella riittävät, kun eivät pahemmin edes rääkissä lämmenneet.

Poissa hekekorte

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: projekti: HPI Savage XL-E
« Vastaus #119 : 11.07.09 - klo: 19.08 »
ot
« Viimeksi muokattu: 27.07.10 - klo: 19.29 kirjoittanut hekekorte »
Varmin todiste siitä, että maailmankaikkeudessa on älyllistä elämää on se, ettei sieltä ole otettu meihin minkäänlaista yhteyttä.