Kirjoittaja Aihe: Sammuilu+starttiongelmat  (Luettu 2915 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa marzi69

  • Jäsen
    • Profiili
Sammuilu+starttiongelmat
« : 18.09.08 - klo: 13.35 »
 FG monsterissani tuossa pakoputken alkukäyrässä oleva muoviputki laskee välistä hieman mustaa töhkää, eli se hieman vuotaa. Siis sen verran se mustuu, että huomaa. Voiko tuosta johtua se, että auto käy hieman epävakaasti tyhjäkäyntiä, ja joskus sammuu kun esim. täydeltä kaasulta heittää tyhjäkäynnille?

 Myös käyntiin lähtee tosi heikosti ilman kaasua. Eri säätöjä kokeilin, ja sainkin sen vähän parempaan suuntaan, mutta nuo edellä olevat ongelmat ovat vielä.

 Toisena syynä tuli mieleeni väljyys sylinterissä. En tiedä koska tuosta on männänrengas vaihdettu, ja muistelisin mopoajoista, että väljyys sylinterissä vaikutti käyntiin lähtemiseen yms tyhjäkäyntiin...Tietty nuo kumpikin yhdessä vaikuttavat varmasti, varsinkin jos männänrengas on vaihtokunnossa.

 Mitä muita syitä voisi olla?
- ex. FG monster truck + Futaba 3PM-FM 40 MHz, E-revo 1/16 vxl

Poissa Rc-rälläri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sammuilu+starttiongelmat
« Vastaus #1 : 18.09.08 - klo: 15.22 »
Se pakari pitää olla tiivis se ei sais vuotaa.
CEN GST 7.7 - FG Baja 2wd

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sammuilu+starttiongelmat
« Vastaus #2 : 18.09.08 - klo: 16.16 »
Se pakari pitää olla tiivis se ei sais vuotaa.

Siinä sulle viisas vastaus...

Siis sen verran se mustuu, että huomaa. Voiko tuosta johtua se, että auto käy hieman epävakaasti tyhjäkäyntiä, ja joskus sammuu kun esim. täydeltä kaasulta heittää tyhjäkäynnille?

Epäilen että noin pieni vuoto ei vaikuta niin paljoa, että ei kävisi tyhjäkäyntiä. Jos se vain hieman mustuu, niin se ei ole niin suuri vika. Suurempi vuoto/reikä paisarissa aiheuttaa sitten suurempia ongelmia. Myös lommot voivat muuttaa putkea, mutta huonompi vääntö/teho jne yleensä kertovat siitä. Tähän myös epäilisin ilmanputsarin tukkoisuutta.

Myös käyntiin lähtee tosi heikosti ilman kaasua. Eri säätöjä kokeilin, ja sainkin sen vähän parempaan suuntaan, mutta nuo edellä olevat ongelmat ovat vielä.

Laita tyhjäkäyntiä hieman isommalle. Epävakaa tyhjäkäynti kertoo myös siitä, että moottori on sammumaisillaan mutta pysyy juuri ja juuri käynnissä. Huono käyntiinlähtevyys voi johtua myös juurikin väljyydestä. Muiksi syiksi sanoisin sen että ilmanputsari on tukossa eikä moottori saa ilmaa. Vaikutuksen huomaa ottamalla putsarinkaulan pois. Jos käy paremmin, on ilmanputsari tukossa tai ilmaruuvi on liian kiinni.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sammuilu+starttiongelmat
« Vastaus #3 : 18.09.08 - klo: 16.23 »
Hoplaa, olis pitäny silmätä triidiä vähän enempi, FG:Stähän täällä jauhetaan, eipä sitten mitään.

Vähän kyllä ihmettelinkin miten se Joel nuin kujalla olis yhtäkkiä nitrohommista.
« Viimeksi muokattu: 18.09.08 - klo: 18.30 kirjoittanut Sami L »
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa svg27

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sammuilu+starttiongelmat
« Vastaus #4 : 18.09.08 - klo: 18.21 »
Vaikutuksen huomaa ottamalla putsarinkaulan pois. Jos käy paremmin, on ilmanputsari tukossa tai ilmaruuvi on liian kiinni.

Hanhenkaulaa ei kannata missään nimessä ruveta repimään irti ja laittelemaan takaisin, se tulee ensinnäkin olla huolella nippareilla kiinni ja mielellään vielä silikoonia välissä. Jos sitä rupeaa irroittamaan koneen käydessä jne, voi sinne koneen sisään joutua skeidaa = poks, tai sitten unohtaa/ei jaksa laittaa hanhenkaulaa huolella kiinni, putoo ajossa = poks. Mikäli pakosarja vuotaa mistään päin, se pitää heti alkuunsa laittaa kuntoon. Turha yrittää säätää rikkinäistä järjestelmää (imu / pako).

Näissä koneissa ei ole ilmaruuvia, neuloilla säädetään polttoaineen määrää, ilmamäärän ollessa venturin määräämänä suht vakio.


HANHENKAULA!? Ei löydy sellasta multa FG:n monsusta. Ja toisekseen kävi ihan hyvin tyhjäkäyntiä kun irtos putki alkukäyrästä (FG:n tehari) ainoo vaan, että äänet koveni ei muuta! Noi FG:n vakio putket sattaa vuotaa, ja toi teharikin työntää vähä liitoksista, muttei pahasti/ei merkitystä muuten kuin vähän sottaa.

Marderissa oli käyny silleen, että kannen toinen pultti oli löysä ja meni laihalle, nosti kierrokset, muttei se pyöriny pitkään..
Joo ja aika likasellakin putsarilla pyörii hyvin. Vois olla joku toinen syy, tietty se ei käy hyvin jos on iihan sköndänen putsari, mutta sen kyllä huomaakin jo putsarin päältä!
eka kokeile onko puristuksia, jos on niin kato säädöt. Laita ohjeitten mukaan, siitä säädät lisää jos on tarve.


« Viimeksi muokattu: 18.09.08 - klo: 22.11 kirjoittanut svg27 »
|HN X2|Slash|

Poissa Iigor

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sammuilu+starttiongelmat
« Vastaus #5 : 18.09.08 - klo: 19.44 »
Löytyykö koneesta puristuksia, kun vetää käyntiin, eli tuntuuko yhtään vastusta, vai löplöttääkö löysän oloisesti? Jos tyhjäkäyntiä pitää suurentaa reippasti, ennenkuin pysyy käynnissä, on kone todennäköisesti väljä. Itellä oli koneessa samoja oireita, ja vika korjaantui hommaamalla uuden koneen:)

Poissa marzi69

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Sammuilu+starttiongelmat
« Vastaus #6 : 18.09.08 - klo: 23.09 »
Kiitos vastauksista. Sain putken alkukäyrän tiiviiksi. Kiinni siis monsterissa tehari, ei vakiopilli.
 Kyllä siellä jonkin verran puristuksia vielä on, en sit tiedä että paljonka on kun uudet kalut sylinterissä. Eli vetäistessä jonkin verran tuntuu vastusta. Voihan se olla että tuossa ilmanputsarissa on jotain häikkää. Ei se likainen ollut, öljysin sen, laitoin muovisen mukin päälle ja siihen sukkahousua  :grin: (toiveena ettei p*skais niistä peräpään rei'istä putsaria).
- ex. FG monster truck + Futaba 3PM-FM 40 MHz, E-revo 1/16 vxl

Poissa teme91

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sammuilu+starttiongelmat
« Vastaus #7 : 19.09.08 - klo: 15.41 »
Kannattaa tarkistaa, että tankki saa ilmaa ja näin kone myös bensaa. :azn:
Traxxas Revo 3.3->RB TM523, Kyosho Calmato 40 Trainer, Pro Boat Blackjack 55, FG Monster Hummer H2 31cc *kaikilla herkuilla* w/Futaba 3pm 2.4Ghz

Poissa Somnium

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sammuilu+starttiongelmat
« Vastaus #8 : 20.09.08 - klo: 17.58 »
Kannattaa ihan piruttain kokeilla uudella tulpallakin. Marsu kiukutteli muutaman päivän sammuilemalla miten sattuu ja käyntiin vaikea oli saaha. Säädöt yms. kunnossa. Viimesellä tänään sitten ei enää käyntiin lähtenyt käskemälläkään ---> tulppa on entinen

Poissa DamFast

  • Jäsen
    • Profiili
Samat ongelmat = Sammuilu+starttiongelmat
« Vastaus #9 : 20.09.08 - klo: 19.28 »
Vasta sisäänajo menossa ja nyt jo menee hermot. 4 tankillista ajoin viime viikonloppuna eli 6 desilitraa, sitten puristin sen litran kannun kasaan ettei sisään jäisi ilmaa. Tänään olen nykinyt konetta tunnin käyntiin jokseenkin turhaan, välillä pärähtää 10 sekunniksi ja sammuu. 15% metanolia, 12% öljyä.

Säätöihin en koske sen enempää, tehtaan jäljiltä kun ovat. Kokeilin puoli kierrosta pääneulaa laihemmalle ja varttikierroksen rikkammalle. Vaihdoin tulpankin, ei vaikutusta ja hehkutin on juuri täyteen ladattu, mittarinkin mukaan potkua on, ja onhan se aivan uusi sekin. Kokeilin radiot päällä, pois jne, kone saa polttoainetta.

En keksi muuta syytä kuin polttoaine, onko muita vinkkejä? Sää on ok 18-20C.
« Viimeksi muokattu: 20.09.08 - klo: 19.53 kirjoittanut DamFast »

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sammuilu+starttiongelmat
« Vastaus #10 : 20.09.08 - klo: 19.38 »
Uskallan väittää että vaikka purkki olis ollu auki tuon koko ajan, niin koneen saisi käymään. Ootko kaasulla koittanu härnätä startatessa, toimiiko startteri kunnolla, ootko miten ryypyttäny?

Ja koittakaa nyt tosiaan selkeästi viestissä ilmoittaa onko kyse NITRO vai BENSA käyttöisestä ajopelistä.
« Viimeksi muokattu: 20.09.08 - klo: 20.09 kirjoittanut Sami L »
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa DamFast

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Sammuilu+starttiongelmat
« Vastaus #11 : 20.09.08 - klo: 19.44 »
Eipä ole oikein ehtinyt radiota saada käteen kun pörähdys on hämmästyttänyt niin suuresti, sitten se jo sammuukin.
Ryypytys tyyliin vetonaru, sormi pakariin kunnes koneessa soossia. Varsinaista startteria ei ole, vaan tuo vetonaru ja rakkoiset kädet. Välillä kone on kuin hitsattu kiinni vetonarun perusteella, välillä pyörii ihan helposti. Tulppa on tiiviisti kiinni.

Poissa Somnium

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sammuilu+starttiongelmat
« Vastaus #12 : 20.09.08 - klo: 20.04 »
Menee näköjään nyt bensa ja metanoli vehkeet sekasin  :grin: No eipä kai haitanne mittään. Kannattaa tuota nitroa härnätessä käyntiin tosiaan painaa sitä kaasua niin lähtee ainakin omien kokemuksien mukaan paremmin. Välillä noissa nitroissa kyllä tuntuu olevan sellaisia henkimaailman hommia tuon käynnistymisen kanssa. Oman kanssa tappelin pari päivää, kunnes se sitten viimeisellä lähti käymään. Mitään en tällä välillä säädellyt tms. taisi vain tähtien asennot sattua silloin kohilleen  :mrgreen: Oletko ilmanputsaria vaihtanut/pessyt/onko likainen?

Poissa DamFast

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Sammuilu+starttiongelmat
« Vastaus #13 : 20.09.08 - klo: 20.13 »
Ilmanputsaria en ole vaihtanut, kun on 3 tankkia käyttänyt tyhjäkäynnillä ja yhden tankin ajanut hissuksiin nurmikolla (siis uusi auto). Se ei näytä likaiselta myöskään. Saisipa jonkun toisen nykimään sen käyntiin, omat nivelet ja hermot alkaa olla tältä viikonlopulta loppu. Logiikka tuosta touhusta tosiaan puuttuu tyystin. Olisiko se tuo MacStar28 kone joka on kaiken pahan keskittymä, sellaistakin kun välillä kuulee.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sammuilu+starttiongelmat
« Vastaus #14 : 20.09.08 - klo: 20.28 »
Olisiko se tuo MacStar28 kone joka on kaiken pahan keskittymä, sellaistakin kun välillä kuulee.

Ei, vaan vetostartti. Kantsii miettiä starttiloodan hommaamista jos auto sellaiselle suinkin soveltuu. Ei kulu hermot eikä nivelet ja auton saa käyntiin.
Flying Calacucco