RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: RC_seniori - 26.10.03 - klo: 20.26

Otsikko: Uusin MP 7.5 -kanai III
Kirjoitti: RC_seniori - 26.10.03 - klo: 20.26
Japanin Kyoshon sivuilla on ensimmäiset viralliset tiedot uusimmasta Kanaista. Uusista ominaisuuksista sen verran, että runko on uusi, ruuvit titaanista, etujousituksen yläkiinnike...

Ilmeisesti ei varsinaisesti mitään mullistavaa, mutta se olisikin ihme jos tämän päivän krosseihin tuotaisiin jotain mullistavaa.

Kyosholle on ilmeisesti tullut kiire tuoda jotain uutta seuraaviin maailmanmestaruuskisoihin, että tittelin säilytys on mahdollista. 7. perättäinen mestaruus olisikin jo jotain.... (ihan kuin 6 ei olisi)

Tässä vielä kuva uutukaisesta:
(http://www.kyosho.co.jp/rc_model/buggy/inferno/inferno_kanai3/1.jpg)

Ja koko juttu löytyy:
http://www.kyosho.co.jp/rc_model/buggy/inferno/inferno_kanai3/inferno_kanai3-e.html

Muutenkin ajattelin, että topikissa voisi heitellä joitain säätövinkkejä ja vastaavia koskien MP 7.5:ttä. Itseä askarruttaa ohjauslinkin paikka ohjauslevyssä. Vaikuttaa ilmeisesti ackermaniin?
Otsikko: Uusin MP 7.5 -kanai III
Kirjoitti: Rc hemmo - 28.10.03 - klo: 20.30
Joo, eli tossa K3 on huimat 60g keveempi pohja, kestävämmät ohjauspalat ja toi alumiininen
ylätukivarren pidike. Ei sinänsä mitään uutta, sillä
mulla oli autossa samat viritykset (tosin suurin osa viri-osista oli Fiorinin).
Tuon K3 hinta lienee varmaankin 800e paikkeilla, joten ite varmaankin ostan toisen perus inferno 7.5 ja viritän sen itse.
Itse virittämällä saa paremmat viri-osat, ja halvemmalla kuin ostaa uusi viritetty auto.
Otsikko: Uusin MP 7.5 -kanai III
Kirjoitti: RC_seniori - 31.10.03 - klo: 12.48
Itsekkin olen Sportin ostanut, jota sitten tarpeen mukaan laitellut.

Tosta olen samaa mieltä, että itse virittämällä saa juuri sitä mitä haluaa ja ei välttämättä Kyoshon omia viriosia. Tähän kun moni muukin tekee kaikenlaista alumiini, titaani tai hiilikuituosaa.

Hinta ei välttämättä jää halvemmaksi, ainakaan jos haluaa Kanain TCD tasauspyörästöt. Silloin kannattaa ostaa suoraan K2:n.
(TCD = Traction Control Differential)

Mutta, mutta. Muutkin valmistavat torseneita tai muita LSD tasauspyörästöjä, jotka vastaavat Kyoshon versioita. Itsellä ainakin Hobaon torsenit käytössä.
(LSD = Limited Slippery Differential)

Edelleen ohjauslinkin paikan vaikutus ohjauslevyssä kiinnostaa. Mikä taika siihen säätöön sisältyy, ackerman ? Miten etummainen reikä eroaa taaimmaisesta käytännössä (tai teoriassa) ?
Otsikko: Uusin MP 7.5 -kanai III
Kirjoitti: Timo - 31.10.03 - klo: 21.50
Lainaus
Edelleen ohjauslinkin paikan vaikutus ohjauslevyssä kiinnostaa. Mikä taika siihen säätöön sisältyy, ackerman ? Miten etummainen reikä eroaa taaimmaisesta käytännössä (tai teoriassa) ?


Ohjauslevyn paikka vaikuttaa nimenomaan ackermaniin. Ensimmäisissä reijissä ackerman ilmiö on vähäisin eli mutkassa sisempi pyörä kääntyy vähiten valittavissa olevista vaihtoehdoista.
Otsikko: diffit
Kirjoitti: JQ - 07.11.03 - klo: 10.00
TCD=LSD. HoBaon Spider ja Thorsen Diffit eivät ole samanlaisia kuin Kyoshon LSD diffit. Spider ei mene lukkoon, thorsen menee kokonaan lukkoon. LSD on Limited Slip, eli lähempänä spideria kuin thorsenia, mutta kuitenkin aivan erillainen:-) Spiderissa käytetään silikoniöljyä joka jäykentää diffiä, kun taas LSD:ssä käytetään erityis rasvaa joka tekee diffistä todella herkän, ja mahdollistaa jäykistymisen pyörien pyörimisnopeuksien eron kasvaessa.

Toi ohjauslinkin paikka pitää itse kokeilla. HoBaossa takimmainen reikä lisää kääntyvyyttä mutkaan sisään, eli se on nopeampi ajettava koska se kääntyy nopeammin. Etummainen reikä vähentää auton reagoimista ja kääntyvyyttä mutkaan sisään.
Otsikko: Uusin MP 7.5 -kanai III
Kirjoitti: Juha - 07.11.03 - klo: 12.35
Mikä on MP 7.5 perusversion tämän hetkinen myynti hinta?
Otsikko: Uusin MP 7.5 -kanai III
Kirjoitti: RC_seniori - 07.11.03 - klo: 13.13
Torseninhan ei pitäisi mennä kokonaan lukkoon. Sen pitäisi pysyä 'aktiivisena' koko ajan. Veto siirtyy aina paremman pidon puolelle.

Ja olen myös ymmärtänyt, että TCD ei tarkoittaisi aivan samaa kuin LSD, vaikka niitä käytetään (käytän itsekkin) tarkoittamaan samaa.

TCD:ssä renkaan pito (traction) on vaikuttavana tekijänä.
LSD:ssä luisto taas tasauspyörästössä.

Voin toki olla väärässäkin.
Eikös Kyoshon LSD:ssä jäykistävä vaikutus tule suoraan suhteessa momenttiin. Eli kaasun asennon ja pidon mukaan määräytyy diffin välittämä momentti.
Otsikko: Uusin MP 7.5 -kanai III
Kirjoitti: zhoop - 07.11.03 - klo: 15.04
Eikös se perus MP 7.5 maksa nykyään ~550e :?:
Otsikko: diffit
Kirjoitti: JQ - 08.11.03 - klo: 17.59
thorsen menee lukkoon, ja  vie sillä tavalla vedon pitävälle puolelle. Se pysyy aktiivisena, eli se lukittuu ja vapautuu sitä mukaan kun veto, ja renkaiden pyörimisnopeudet muuttuvat.
TCD ja LSD on mun mielestä sama asia. Vähän niin kuin Sanwa ja Airtronics.
Otsikko: Uusin MP 7.5 -kanai III
Kirjoitti: RC_seniori - 10.11.03 - klo: 09.18
Eli torsen ei mene lukkoon, vaan pysyy aktiivisena.

esim. torsen diffi, TBS 3:1

Vähemmän pitävän puolen mukaisesti (3:1) momenttia siirtyy pitävämmälle puolelle.
Jos toinen rengas on ilmassa, niin sen puolen hitausmomentti x 3, on paljon pitävämmälle puolelle menee.

Täydellistä lukittumista, jossa molemmat puolet pyörisivät samalla nopeudella tai oikeastaan saisivat yhtä paljon momenttia siirrettäväksi ei tapahdu. :) Paitsi tietenkin, jos pitoa on molemmilla renkailla yhtä paljon.

TCD=LSD hyväksytään
Otsikko: Uusin MP 7.5 -kanai III
Kirjoitti: Gucci - 21.11.03 - klo: 16.36
Täälläistä tietoa uudesta K3 autosta löytyi netistä:

Uudet Osat;

IF122C ; Uudet etu ja taka tukivarret. Luultavasti valmistettu polyasetaalista (jäykemmät kuin edelliset mallit). Pieniä muutoksia joilla on luultavasti tähdätty helpompaan pundistamiseen ja asennukseen.
IF124c ; Takapään toe-in säätö paloista on poistettu 1 asteen pala ja korvattu 2.5 asteen palalla.
IF136BL ; Kovemmasta alumiinista valmistettu radiolevy (Al7075?)
IF137B ; Fuili tankki jossa uusi tehokkaampi filltteri.
IFW124B ; Uudet vantti ruuvit ylätukivarsiin. (Pidemmät?)
IFW129 ; Etu alatukivarren kiinnitys palikka mallia B.

IFW137B ; Etu ylätukivarsi. Lyhyempi kuin vanha IFW137. Lisäksi valmistettu samasta materiaalista kuin alatukivarret.

IFW138/IFW139 ; 20 ja 22 asteen caster palat vakiona.

IFW144 ; Korin vahvikepalat. 1mm lexan palt nokan ja perän vahvistamiseen. (Vihdoinkin!)

IFW145 ; Uusi etu iskari tuki

IFW147; Alumiinen etu ylätukivarren kiinnike (B sarjaa).

IFW148 ; Transponderi kiinnike henk. koht. ponderille.

IFW149 ; Uudet takiskarit. Öljyntilavuutta ja iskua lisätty 2mm.

IFW150 ; Uudet kullanväriset "kovat" harituksen säätö vanttiruuvit.

IFW151 ; Uusi alusta. 40g kevyempi kuin vanha. Rankasti CNC koneistettu. 3mm paksu edelleen. Kova anodisoitu?

IFW153 ; Uusi Ackerman levy. Uudet paikat työntötangolle. Parempaa kääntyvyyttä varten?

ORG03BK ; O-renkaat tankin kiinnitys pultin kannan ja tankin väliin.

OR06 ; Uudet o-renkaat tasauspyörästöihin.

IF58 ; Lyhyemmät jarrupalojen kiinnitys pultit.

Titaani ruuvi sarja Bulkheadien, radiolevyn, keskidiffin kiinnitykseen. Myös muualle tulee titaani ruuveja, lähinnä kone kierteellisiä. Kaikkia ei siis ole korvattu.
Otsikko: Uusin MP 7.5 -kanai III
Kirjoitti: Gucci - 21.11.03 - klo: 18.07
Hinta unohtui mainita. 680€.