RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Masadist - 22.03.12 - klo: 14.01

Otsikko: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: Masadist - 22.03.12 - klo: 14.01
Morjesta!

Sanotaan nyt ensiksi, että olen koko harrastuksen parissa aivan vasta-alkaja (ekan auton ostin toissapäivänä) ja nämäkin kysymykset löytyy satavarmasti täältä foorumeiden syövereistä, mutta ajattelin kuitenkin luoda aiheesta uuden topicin, joka löytyy paremmin haulla ja kaikki tarpeellinen info löytyisi kiteytettynä yhdestä viestistä..

Eli tarkoitus olisi listata toimenpiteet, mitä tulisi tehdä ajon jälkeen.
Yritän päivittää viestiä sitä mukaa, kun oppeja tulee.

Itse olen tähän mennessä (2 ajokertaa) toiminut seuraavasti:
- Ajan tankin tyhjäksi ennen "radalta" poistumista.
- Koppa pois ja pyyhin siitä kurat ja pölyt pois.
- Renkaat irti, sähköt irti -> osien putsaus ja kuivaus.
- Paineilmalla ja hammasharjalla/topsipuikolla+räteillä näkyvä kuona pyyhitään pois.
- Metallisten osien öljyäminen.
- Akkujen lataus.
- Hajonneiden osien korvaus ehjillä.
- Osat takaisin paikoilleen ja auto säilöön.

Jostain luin jostain after run oileista, öljynputsariöljyistä yms.. Mitä öljyä noihin käytetään?
Missä vaiheessa öljynputsari pitää vaihtaa ja öljytä?
Muuta huomioitavaa normikäytössä?
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: mikari - 22.03.12 - klo: 14.16
Jos radalla on käytetty suolaa, niin WD-40 metalliosiin joka estää ruostumisen. Myös kostealla ajon jälkeen.

After run öljyä saa alan liikkeistä kuten ilmanputsariöljyäkin. After runia ei välttämättä tarvii kuin moottorin varastointia varten, siis ennen sitä, ja ilmanputsariöljyä silloin kun laitetaan uusi suodatin (suodattimia ei pestä)
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: Masadist - 22.03.12 - klo: 14.28
Joo. Noi suodattimet nyt maksaa jotain 1€/kpl, niin ei paljon pesuhommat kiinnosta =)
Missä vaiheessa ilmansuodatin tulisi vaihtaa?

Suodattimista puheenollen.. Onko polttoainetta varten järkeä/mahdollista laittaa suodatinta. Toi kone jengaa sen verran tiukasti, että vois kuvitella pienenkin sontamäärän jäystävän sylinterin/männän aika heikkolle hapelle suht nopeasti.

Onko kenelläkään tarkempaa tietoa, mitä toi after run öljy on?
Ei haluttaisi maksaa jostain 0,2dl pullosta miljuunia, jos perus 10W-40 Delvac käy yhtä hyvin..
Entäpä sitten ilmansuodattimen öljy? Onko samaa tavaraa kuin esim. motoissa ja autoissa?
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: *HOKE* - 22.03.12 - klo: 14.43
Ilmanputsariöljyksi käy moottoripyörien öljy.
Se mitä on ihan pienessä tonkassa, eikä mitään spray juttuja.

Putsari öljytään huolellisesti muovipussissa rutistellen, ja kun koko filsu on varmasti läpikotaisin öljyssä niin puristellaan ylimääräinen öljy talouspaperin välissä pois filsusta.

Mikäli kyseessä on moottoripyörän öljy niin filsun pitäisi antaa olla jonkin aikaa... yleensä yli tunnin.
Jolloin öljyssä olevat liuottimet ehtivät haihtumaan, eivätkä pääse siis moottoriin haittaamaan voitelua.

Alan liikkeistä on myös saatavilla kohtalaisen edullisesti filsu öljyjä jotka eivät sisällä haihtuvia liuottimia, jolloin filsua voi käyttää heti öljyämisen jälkeen.

CRC / WD ei ole hyvää afterrun öljyä.
Kyseiset öljyt liuottavat karstaa jne irti, jolloin karsta pääsee sitten seuraavalla ajokerralla kuluttamaan konetta.
Ihan on saatavilla tuollaisia parin desin afterrun öljypulloja alan liikkeistä alle kympillä. (tuon kokoinen pullo kestää vuosia)

Polttoainesuodatin on monesti kohtalaisen turha, koska tankissa on itsessään vastaavanlainen suodatin.
Lähinnä polttoainesuodatinta käytetään ns. välitankkina, eli jos auto kaatuu katolleen niin kone saa polttoainetta vielä hetken aikaa isosta filsusta ja letkuista.

Monesti filsuissa on sisällä vain pieni metalliverkko jonka suodattavuus on surkeammalla tasolla kuin tosiaan tankissa itsessään olevan.


Mikäli käytössä on kaksikerroksinen filtteri niin filsu vaihdetaan aina kun sisempään filsuun alkaa päästä likaa.
Jokatapauksessa aina vimeistään kun filtterin sisäpinta alkaa tummumaan.

Ei ole yhtään haitaksi vaihdella filsua liian tiheesti, verrattuna siihen haittaan että filsu alkaa päästämään pientä pölyä koneeseen joka tosiaan hyvin nopeasti kuluttaa moottorin väljäksi.
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: ampperi - 22.03.12 - klo: 17.11
Paljon pölyävällä alustalla ilmanputsarin filsua pitää vaihtaa usein. Vaikka siinä ei ole esim. lähelläkään sisempää filsua töhnää, niin ilmaa pääsee selvästi vähemmän läpi filsun pinnalle kertyvän pölyn takia, mikä vaikuttaa koneen käyntiin merkittävästä.

Tuli huomattua / opittua kantapään kautta viime kesänä, kun filsun vaihdon jälkeen kone otti seuraavassa käynnistyksessä hirveät kierrokset. Kone sai uuden filtterin läpi selvästi liikaa ilmaa kuin mihin kone oli pinnalta tukkoisella filtterillä säädetty...
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: RcJack - 27.03.12 - klo: 18.05
Niin nyt oli puhe siis talvella ajamisesta tai muuten kosteissa olosuhteissa. Silloin on tietenkin hyvä varmistaa ettei kosteutta ole mennyt sähköosien läheisyyteen.

Itse olin alussa todella innokkaasti putsaamassa jokaisen hiekanjyvän pois autosta, mutta pian ne "suuremmat siivoukset" jäi harvemmalle. Vähän pyyhkii pölyjä ja karistelee korista hiekkoja, pitäisi riittää. Tietenkin sitten ne muutkin huollot on hyvä suorittaa jos jotain on hajonnut yms.
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: maansiirtäjä - 29.03.12 - klo: 16.19
onko toi Inferno NEO ST Race Spec T1 2,4Ghz
Otsikko: Vs: Nitromoottorin ulkoinen puhdistus
Kirjoitti: meritane - 10.02.15 - klo: 10.52
Terve,

Tämä menee alkuperäisen asian viereen, mutta en löytänyt parempaakaan ketjua, joten kirjoitan tähän.

Millä tavalla saa moottorin ulkoisesti puhdistettua (kyseessä on ratamoottori) edellisen kauden kumijämistä ja muusta liasta mitä on moottorin ulkoisissa osissa esim. sylinterin jäähdytysripojen välissä? (paineilmaa ei ole käytössä, ja hammasharjalla mekaanisesti rappaamalla ei lika irtoa)

Onko jotain pesuainetta, mikä on toimivaa?

Entäpä Bräkleen, onko se liian vahvaa ainetta moottorin ulkoiseen puhdistukseen?

Kiitoksia etukäteen!

Tane
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: jerzirccar1 - 10.02.15 - klo: 12.22
Tolu.
Jerzi
Otsikko: Vs: Nitromoottorin ulkoinen puhdistus
Kirjoitti: meritane - 10.02.15 - klo: 13.09
Tolua ei ole. Entäpä ruokakaupassa myytävä Klorit, jota käytetään valkaisuaineena ja kylpyhuoneen kaakeleiden puhdistukseen, sitä miulta löytyy jo valmiiksi? Jos se käy, mikä on sekoitussuhde veden kanssa, vai käytetäänkö laimentamattomana?
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: -Juho- - 10.02.15 - klo: 13.12
Pillistä lähtee kaikki lika kun keittää auton (vihreässä) jäähdytysnesteessä muutaman tunnin. kai se kansi ja lohko purettuna kestäisi saman operaation. Ei ehkä kannata alkaa keittiössä kuitenkaan kokkailemaan..
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: meritane - 10.02.15 - klo: 13.42
Joo, en ala kyllä keittämään mottia tai pilliä keittiössä jäähdytysnesteessä  :wink: Kiitos kuitenkin vinkistä!

Pillin olen rapannut puhtaaksi saipputeräsvilla Pata Patalla. Mutta pannuun en ole sitä käyttänyt.

Niin, mites toi Kloritti, voiko sitä käyttää ja missä suhteessa laimennettuna (tai laimentamattomana) moottorin ulkoiseen puhdistukseen?
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: -Juho- - 10.02.15 - klo: 13.55
Googlella "kloriitti alumiini" eka tulos Rainbow Kloriitti:  Ei sovellu hopean, alumiinin tai kuparin puhdistamiseen... En edes kokeilisi, syövyttää varmaan aika vauhdilla.
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: meritane - 10.02.15 - klo: 16.18
Tolu.
Jerzi

Laimennetaanko vai ei, ja missä suhteessa ?
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: jarkko - 10.02.15 - klo: 17.26
50/50 tolua ja vettä toimii meillä monessa kohtaa polttiksen putsaamisessa, mutta jäähdytyskannen moska on saattanut palaa kiinni tosi tukevasti. Kannattaa kokeilla, ei ainakaan aikaansaa vahinkoa. Kloriittia en ainakaan varovasti ensin testaamatta rupeisi tarjoamaan eloksoidulle alumiinille.
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: meritane - 10.02.15 - klo: 17.44
Kiitos neuvosta!  :azn: Sekoittelen aineen vaikka suihkepulloon, siitä sitä on sitten kätevä annostella.

En käytä Klorittia. Tarkemmin tuoteselostetta tutkiessani huomasin, että tuossa omankin purkinkin kyljessä lukee: "ei sovi metallipinnoille, hopeisten tai alumiinisten esineiden puhdistukseen"
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: ampperi - 14.02.15 - klo: 07.01
Kloriitti ei poista muutenkaan kumia tai kiinni palanutta rasvaa. Nämä vaatii liuottimen tyyliin asetoni tai vastaava. Ja kannattaa tosiaan varoa jäähdytysrivan ja lohkon elaksointeja millä tahansa aineella, ettei lähde mukana.
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: meritane - 14.02.15 - klo: 09.35
Kiitokset neuvoista ja opastuksesta!  :azn:

Käytin pillin ja pannun puhdistukseen Pirkka saippuavillalevyjä ja vettä. Lopuksi pesin vielä varoen motin (kaasuttimen ja pakoaukon hyvin suojaten moninkertaisella sähkömiehenteipillä nippusiteillä vielä tiiiviyden varmistaen, jotta kosteus ei pääse moottoriin sisään) toluvedellä (50/50) suihkepullolla suihkuttaen ja samalla hammasharjalla puhdistaen sekä sama prosessi myös pillille.
Toluvedellä saa puhdistettuihin esineisiin kiillon sekä kaupantekijäisiksi raikkaan mäntymetsäntuoksun  :wink: Kyllä nyt kehtaa mennä kisoihin kun pannu tuoksuu raikkaalle  :wink:

Ensimmäisessä kuvassa on lähtötilanne, ja toisessa kuvassa puunaamisen jälkeen. Eron saattaa huomata varsin helposti  :grin:
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: nitropaimen - 21.02.15 - klo: 09.04
paras moottorin, niin sisäinen kun ulkoinen puhdistusaine on "JET A-!" suihkareiden ja helikoptereiden KEROSIINI. hyvä mutta ei liian agressivinen liuotin. se sisältää myös öjyä joka suojaa, on tehokkain Rissan ja sen paakkuuntumien liuotin sekä ihan kelvollinen after run öljy. haittana on että se haisee kamalalle. seuraava suositeltava on Shellistä saatava punainen "lamppuöljy" myös kerosiini mutta ei haise niin kamalalle. kun ajon jälkeen irroittaa tulpan ja takaluukun ja kaataa myllyn täyteen jompaa kumpaa ainetta, kyllä myllyn kunto pienen pyöritämisen jälkeen käy selville. Buggymoottoriss olennaista on myös että irroitat kaasarin ja katsot onko kampuralla näkyvissä naarmuja. jos on, ON ILMANPURSARI PETTÄNYT ja todennäköisesti kuulalaakerit myös saaneet kipeätä. Purku, puhdistus, parempi ilmanputsari ja sen öljyäminen, lyhyempi vaihtoväli putsarille jne. on ihan välttämättömyys ... ellet ole "sponssattu kisaaja" jolloin vain pyydät uuden myllyn ja jatkat vanhaa "huoletonta linjaa"...
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: Ender - 09.06.15 - klo: 09.36
Pillistä lähtee kaikki lika kun keittää auton (vihreässä) jäähdytysnesteessä muutaman tunnin. kai se kansi ja lohko purettuna kestäisi saman operaation. Ei ehkä kannata alkaa keittiössä kuitenkaan kokkailemaan..

Oli ensin tarkoitus hankkia haudutuskattila kirpparilta, mutta kun Kärkkäiseltä lähti uusi halvalla (24.90), niin tuli tuo vähän heräteostoksena hankittua.

Eilen laitoin sitten vähän jo kärsineen pillin pataa porisemaan (Vihreä jäähdytysneste, Low lämpötila) ja aamulla katsomaan miltä näyttää... ja kyllähän tuo mukavasti puhdistuu. Myös sisältä lähtee karstat pois. Tämä on aika kätevä menetelmä.

(https://lh3.googleusercontent.com/QmQ0mF5oR8xeajqtoNoa2SB2_dGvwIFgZ3kEPpjwLJs=w1920-h1081-no)

(https://lh3.googleusercontent.com/J6Xcb-fwv5FgUVz9lhUKqUCmlCg1rXS67kE-n8DO4l0=w1465-h1099-no)

(https://lh3.googleusercontent.com/iT7r4wKg6ElHaFrCUfXLwfqsyP4jyfkVyjxlGh4HVOw=w1920-h1081-no)
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: mikari - 09.06.15 - klo: 09.52
hyvä tietää.

pillin saat ehkä oikaistua tiivistämällä putken aukot, täyttämällä vedellä ja sitten pakastimeen.
tietysti vesi pitää laittaa vaikka pienemmästä reiästä sisään ensin ennen tiivistystä  :wink:
on muistaakseni toiminut
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: nitropaimen - 09.06.15 - klo: 14.17
En usko että tuota sisään päin painunutta stingeriä saat vesikikalla oikaistua. Kuumenna täysille keittolevy ja laita pilli siihen, kun alkaa ritisemään ja lievä käry nousemaan ALUMIININSTA, varovasti pihdeillä väännä suoraksi niin ettei juotos repeä. Viimeistellä voit pikku kuhmut vesi/jää tempulla.
Mitä tuohon muuhun puhdistamiseen tulee, jos ei pysty saamaan JET-A1 kerosiiniä, hyvä vaihtoehto on Shell asemilta saatava KEMETYL T lamppuöljy/kerosiini.  Kun laittaa auton lepäämään, ottaa motin irti, siitä kaasarin ja pakosysteemit irti. Tukkii kaasari reijän ja pakoportin ja päältä puhdistaa motin roinasta. Ottaa tulpan ja takaluukun auki, kaataa tuota punaista T ainetta motin täyteen, pyörittelee vauhtipyörästä nin että kerkistyy. kaataa nesteen valkoiselle liinalle tai paperipyyhkeelle. katsoo mitä sieltä tulee, tarkistaa kaasarin reijästä kampiakseli jos on naarmuja. Pyörittelee myllyä yläkuoliokohdan yli ja tarkkailee kiertiksen ala lenkin kuntoa.'
Sitten vain pikkuisen koneöljyä tai rissaa mottiin ja pyöritelee paikat notkeiksi. kannet ja tulppa kiinni ja muovipussiin uutta räimimistä odottamaan.
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: JoukoH - 09.06.15 - klo: 15.48
En usko että tuota sisään päin painunutta stingeriä saat vesikikalla oikaistua. Kuumenna täysille keittolevy ja laita pilli siihen, kun alkaa ritisemään ja lievä käry nousemaan ALUMIININSTA, varovasti pihdeillä väännä suoraksi niin ettei juotos repeä. Viimeistellä voit pikku kuhmut vesi/jää tempulla.
Mitä tuohon muuhun puhdistamiseen tulee, jos ei pysty saamaan JET-A1 kerosiiniä, hyvä vaihtoehto on Shell asemilta saatava KEMETYL T lamppuöljy/kerosiini.  Kun laittaa auton lepäämään, ottaa motin irti, siitä kaasarin ja pakosysteemit irti. Tukkii kaasari reijän ja pakoportin ja päältä puhdistaa motin roinasta. Ottaa tulpan ja takaluukun auki, kaataa tuota punaista T ainetta motin täyteen, pyörittelee vauhtipyörästä nin että kerkistyy. kaataa nesteen valkoiselle liinalle tai paperipyyhkeelle. katsoo mitä sieltä tulee, tarkistaa kaasarin reijästä kampiakseli jos on naarmuja. Pyörittelee myllyä yläkuoliokohdan yli ja tarkkailee kiertiksen ala lenkin kuntoa.'
Sitten vain pikkuisen koneöljyä tai rissaa mottiin ja pyöritelee paikat notkeiksi. kannet ja tulppa kiinni ja muovipussiin uutta räimimistä odottamaan.

TOIVOTTAVASTI kukaan ei pilaa moottoriansa näillä ohjeilla. Kannattaa pysyä ammattilaisten ohjeissa miten moottori suojataan ajon jälkeen.
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: mikari - 09.06.15 - klo: 16.40
pakoputkesta saa kyllä hyvin klommot pakastimessa pois. toi ulostuloa on vähän eri juttu.

miksei toi kerosiinikikka toimis?
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: nitropaimen - 09.06.15 - klo: 17.18
En usko että tuota sisään päin painunutta stingeriä saat vesikikalla oikaistua. Kuumenna täysille keittolevy ja laita pilli siihen, kun alkaa ritisemään ja lievä käry nousemaan ALUMIININSTA, varovasti pihdeillä väännä suoraksi niin ettei juotos repeä. Viimeistellä voit pikku kuhmut vesi/jää tempulla.
Mitä tuohon muuhun puhdistamiseen tulee, jos ei pysty saamaan JET-A1 kerosiiniä, hyvä vaihtoehto on Shell asemilta saatava KEMETYL T lamppuöljy/kerosiini.  Kun laittaa auton lepäämään, ottaa motin irti, siitä kaasarin ja pakosysteemit irti. Tukkii kaasari reijän ja pakoportin ja päältä puhdistaa motin roinasta. Ottaa tulpan ja takaluukun auki, kaataa tuota punaista T ainetta motin täyteen, pyörittelee vauhtipyörästä nin että kerkistyy. kaataa nesteen valkoiselle liinalle tai paperipyyhkeelle. katsoo mitä sieltä tulee, tarkistaa kaasarin reijästä kampiakseli jos on naarmuja. Pyörittelee myllyä yläkuoliokohdan yli ja tarkkailee kiertiksen ala lenkin kuntoa.'
Sitten vain pikkuisen koneöljyä tai rissaa mottiin ja pyöritelee paikat notkeiksi. kannet ja tulppa kiinni ja muovipussiin uutta räimimistä odottamaan.

TOIVOTTAVASTI kukaan ei pilaa moottoriansa näillä ohjeilla. Kannattaa pysyä ammattilaisten ohjeissa miten moottori suojataan ajon jälkeen.
Kuinka söpöä... montako kymmentä vuotta tarttee näitä noudattaa jotta voi todeta ne moottoria pilaavaksi. mene Piccon saitille ja katso mitä siellä sanotaan.. EhkäPicco haluaa että moottorit menee pilalle ja saa myytyä uusia !!
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: nitropaimen - 09.06.15 - klo: 17.43
Odottelen JOUKO H innolla noita sinun versioitasi "ammattilaisten ohjeista"... Toivotavasti on sellaisia joita uskaltaa kokeilla tai suositella.(??)
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: nitropaimen - 09.06.15 - klo: 17.52
50/50 tolua ja vettä toimii meillä monessa kohtaa polttiksen putsaamisessa, mutta jäähdytyskannen moska on saattanut palaa kiinni tosi tukevasti. Kannattaa kokeilla, ei ainakaan aikaansaa vahinkoa. Kloriittia en ainakaan varovasti ensin testaamatta rupeisi tarjoamaan eloksoidulle alumiinille.
Kanteen ja muuallekin tepsii kotikemikaaleihin luettava leivinuunin puhdistus spray, tuollainen valkea vaahto. Sitä kunnon kerros ja sähkölevylle kuumenemaan. sitten aikansa kun on muhinut niin kuumaan veteen ja vanhalla kynsiharjalla moskat pois. Saattaa tosin purra myös huonolaatuiseen eloksointiin, ja noihin laserkukerruksiin mitkä on nyt muotia.
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: JoukoH - 09.06.15 - klo: 18.55

raddaddy pitäiskö sinun oikeesti lopettaa näitten kyläseppäohjeiden viljely, joku joka ei sinua tunne voi ottaa ne tosissaan. Sinullahan on ne omat blokisi missä voit tehdä ihan mitä lystäät.
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: nitropaimen - 09.06.15 - klo: 20.12

raddaddy pitäiskö sinun oikeesti lopettaa näitten kyläseppäohjeiden viljely, joku joka ei sinua tunne voi ottaa ne tosissaan. Sinullahan on ne omat blokisi missä voit tehdä ihan mitä lystäät.
Kuules asiantuntija. en viitsi tässä alkaa luettelemaan noita sun "mokiasi" ihan selvistä sanasekoiluistasi lähtien. Jos kyläseppäohjeita tarkoitat, tässä olisi yksi, viitaten tuohon "after run aiheesen" kyllä tuo uuninpuhdistus aine on sekin ihan oikeesti kokeiltu ja hyväksi havaittu. en nyt viitsi ylläpitoa vaivata, mutta muut sitten olkoon tuomareina:   FAQ - Novarossi
www.novarossi.it/2012/index.php/en/faq.html (http://www.novarossi.it/2012/index.php/en/faq.html)

After run oil is a special oil that is meant to be used when an engine is to be stored for ... In order to do this use petrol mixed with 5-10% oil and a small brush to ... voit itse käydä sivulla ja lukea lisää. Sitten täälllä annetuista neuvoista: WD 40: Water dispenser, eli vettä syrjäyttävä, toimii myös kontakti nesteensä. Sisältää SILIKONIA joka palaa moottorin sisäpintaan. Ei voi suositella missään tilanteessa.  Punainen After run oil: Ihan tavallista automaattilaatikko öljyä ATL laatua, jos joku haluaa maksaa 8cc putelista saman kuin 1 litran pullosta Motoneitssä, niin siitä vaan...
Tuo KEMETYL T on ihan petroolipohjaista, mutta ei haise niin pahalle ja ole niin öljyistä kuin diesel löpö...Rissa luikenee siihen hetkessä...   Joo on mulla noi blogini, ja myös suljetut sivut ettei ihan kaikkia tartte lukea... (ja on näillä sivuilla muitakin lukijoita kuin herra Jouko H...)
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: mikari - 09.06.15 - klo: 20.43
Mun mielestä kiinnostavaa luettavaa nyt kun ei väännetä foumi tai kumirenkaista.
Anna palaa vaan koska tietoa näyttää olevan.
Enpä olisi muistanut ottaa tuota 0.1 kansiprikkaakaan (se kuparinen) pois nyt kun ajan 16% eikä 25% tota novarossi rallygamea gt autossa ellei olis tullu puheeks.
Kyllähän sen prikankin kanssa toimi mutta voi olla parempi tehosuhde ens kerralla ilman prikkaa.

Täytyy toivoa et ajokelejä olis lauantaiks eikä pe sada vettä niin sais testattua ja ajettua lisää.
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: nitropaimen - 09.06.15 - klo: 21.19
Onhan se mukava kuulla että edes jollakin on hyötyä... Toi prikkaa eli palotilan volyymin säätö määritelee "sytytysennakon" kun se on kohdallaan, on moottorin säätö paljon helpompaa. säätöalue on suurempi eikä mene röpöttämisestä suoraan laihalle. Muista kokeilla myös eri lämpöarvon tulpalla, sateella ja kylmällä kuumempi tulppa. Sitten tuo karsta palotilassa: Oikeen musta ja karstanen palotila ei johda lämpöä kanteen/jäähdytysripoihin. vaikka mittari näyttää kohtuullisia arvoja, ei lämpö pääse siirtymään pois vaan alkaa polttaa tulppia, vaikka muuten pitäisi olla kunnossa. Yleensä perus puhdistuksen kanssa puleraan kansinapin sisäpuolelta hiomatahnalla ja rievulla peilikirkaaksi. Kestää hyvän tovin ennenkuin taas kökät tarttuu kiinni
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: JoukoH - 09.06.15 - klo: 21.31
Onhan se mukava kuulla että edes jollakin on hyötyä...

Se näissä sinun kyläseppäohjeissa tahtoo olla että 99% on sitä luonnontuotetta ja 1% saattaa olla asiaaki.

Mukavahan näitä on lukea mutta uusille harrastajille petollisia.

Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: nitropaimen - 09.06.15 - klo: 21.44
Onhan se mukava kuulla että edes jollakin on hyötyä...

Se näissä sinun kyläseppäohjeissa tahtoo olla että 99% on sitä luonnontuotetta ja 1% saattaa olla asiaaki.

Mukavahan näitä on lukea mutta uusille harrastajille petollisia.
Olen kyllästynyt näihin suunsoittoa hipoviin möläyksiisi. Voisitko välillä laittaa jotakin olennaista, kuten noita "ammattilaisten" mainitsemiasi neuvoja. Ammattilaiset, missä niitä on ?? teemu "ammattimaisesti" tahkoaa rekkojen lokareita ja muita kumitarvikkeita, sakke "ammattimaisesti" vaikutaa Hyvinkäällä Kone Oy:n  sisaryrityksessä. Jos olet niin vakuuttunut oikeudestasi dissata näitä hyviksi  ja suuntaa antaviksi neuvoiksi tarkoitettuja ohjeita ALOITTELIJOILLE. niin olisitko hyvä ja antaisit ITSE jotakin rakentavaa tähän keskusteluun tai sitten täytyy ryhtyä muihin toimenpiteisiin jotka  sitten rajoitaa nuo kommentisi sellaisille piireille jotka pitävät sinua luotettavana tietolähteenä.
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: mikari - 09.06.15 - klo: 22.04
Onhan se mukava kuulla että edes jollakin on hyötyä... Toi prikkaa eli palotilan volyymin säätö määritelee "sytytysennakon" kun se on kohdallaan, on moottorin säätö paljon helpompaa. säätöalue on suurempi eikä mene röpöttämisestä suoraan laihalle. Muista kokeilla myös eri lämpöarvon tulpalla, sateella ja kylmällä kuumempi tulppa. Sitten tuo karsta palotilassa: Oikeen musta ja karstanen palotila ei johda lämpöä kanteen/jäähdytysripoihin. vaikka mittari näyttää kohtuullisia arvoja, ei lämpö pääse siirtymään pois vaan alkaa polttaa tulppia, vaikka muuten pitäisi olla kunnossa. Yleensä perus puhdistuksen kanssa puleraan kansinapin sisäpuolelta hiomatahnalla ja rievulla peilikirkaaksi. Kestää hyvän tovin ennenkuin taas kökät tarttuu kiinni

Ok, kiitos.
Palotila näytti ihan siistiltä kun otin prikan pois.
Ei nokea eikä karstaa.
Tulppa olikin astetta kuumempi nyt kun oli 16% , tosin OS eikä novarossi mutta tuntui pelaavan yhtälailla.
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: nitropaimen - 09.06.15 - klo: 22.49
OS on parhaita saatavissa olevia tulppia, lanka tosiaankin platinaa, eikä platinalla pinnoitettua wolframia (tungsten). Toinen ERITTÄIN hyvä tulppamerkki on McCoy, mutta niillä ei ole turbotulppia. Parhaat ja kovien kisaajien suosimat tulpamerkit ovat Nelson/Globee ja Merlin "Drop In" mutta niillä on eri kierre ja eri kartio, automoottoreihin ei ole vielä tehty sisäkansia näitä tulppia varten. Jotkut (tiimin) novarossi tulpat on kietaistu puhtaasta platinalangasta, kuten myös Picolla on näitä "special series" tulppia. käytä O.S. tulppaa, se toimii, hinta on vaan hiukka suolainen, mutta laatu ja käyttöominaisuudet korvaavat tämän. Jos haluat investoida surempaan määrään, vaikka kimppatilauksena, on hyvä hankintapaikka "Singapore Rc supply" tai "Singhobby"

http://www.singahobby.com/?q=node/22374 (http://www.singahobby.com/?q=node/22374)   

€ 5.40  on kait puolet täällä pyydetystä...20 tulppaa menee aika pienen kuoreen....
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: mikari - 09.06.15 - klo: 23.04
Kyllä, maksoin 10€ kpl. Hyvä tietää! :)
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: nitropaimen - 10.06.15 - klo: 08.03
olet näemmä erikoistunut GT-8 luokkaan... Jos ajaisin sitä, varustaisin ilman muuta autoni tulpan jatkuvalla hehkutus systeemillä. Jannut venelajeissa jotka ajavat puolen ja yhden tunnin endurokisoja, jossa motti huutaa koko ajan täysillä. käyttävät ERITTÄIN KYLMIÄ tulppia #8 tai jopa #9. Ne hehkuu vain lisähehkun avulla, mutta sitten eivät pala rikki erän kestäessä millään. Tässä olisi yksi aika edullinen valmis zydeemi:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14840__HobbyKing_On_board_Glowdriver_v2_.html (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14840__HobbyKing_On_board_Glowdriver_v2_.html)

Kuten näkyy, sen voi laittaa ottamaan virtaa vastarin akusta. Kun paino ei ole ongelma, laittaisin ison vastari LiPon siihen glo driverin, puhaltimen jäähdyttämään kantta korin sisällä ja sitten rajoittajan 6V radioille ja servoille, siten että servot saisivat virran suoraan akusta eikä vastarin kautta, silloin vastari varoittaisi ennen kun kontakti servoihin menetetään. Säännöissä ei ole mitään joka kieltäisi tämän.
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: mikari - 10.06.15 - klo: 09.00
Heh mulla on joskus ollut jossain nelari autossa (o.s nelitahti fs-26s-c) myös lentokoneissa käytettävä glow driver joka oli säädettävä  kaasuservon asennon mukaan esim kaasu < 50% => hehku päällä, muuten pois.
Tuon voisi asentaa (uudelleen), vielä tallessa ja helpottaisi käynnistystäkin.
Mutta en ole gt autossa tarvinnut, tosin nyt voisi harkita uudelleen :) kiitti
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: nitropaimen - 10.06.15 - klo: 11.27
Heh mulla on joskus ollut jossain nelari autossa (o.s nelitahti fs-26s-c) myös lentokoneissa käytettävä glow driver joka oli säädettävä  kaasuservon asennon mukaan esim kaasu < 50% => hehku päällä, muuten pois.
Tuon voisi asentaa (uudelleen), vielä tallessa ja helpottaisi käynnistystäkin.
Mutta en ole gt autossa tarvinnut, tosin nyt voisi harkita uudelleen :) kiitti
Voit käyttää kylmempää tulppaa... kestää hyvin, helpompi säätää eikä sammu tankatessa... Mitä muuta voisi toivoa... (Että olis sellainen  "Turbotulppa" joka oikeesti aikaansaisi turboefektin... hehe...)
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: mikari - 10.06.15 - klo: 11.43
ja tosiaan GT autoilu on enemmän mun juttu vaikka olen 2 kertaa ajanut myös C8:lla ..

alla vanhempi C8 auto jossa oli RB moottori, nyt sekin firma on jo ikävä kyllä kuollut ja kuopattu, ja hieman uudempi MRX4 toissa kesänä jolla kävin Kuusankosken kisan ajamassa .. edellisellä Kouvolassa joskus 2006
lavanko oli silloin vielä tollanen, kuten muistat - no noita kuvia olis vaikka kuinka paljon kyl  :cool:

2006
(http://www.snrt.net/proceed02.jpg)

2006
(http://www.snrt.net/kouvola/k1.jpg)

2013
(http://www.snrt.net/MRX4/mrx4x.jpg)

2008
(http://www.snrt.net/image/GT_race_2.jpg)

2008
(http://www.snrt.net/IGT/Amain.jpg)

2010
(http://www.snrt.net/GTopen2010final.jpg)

2005
(http://www.snrt.net//lavanko/rata_1.jpg)

Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: mikari - 10.06.15 - klo: 11.43
Heh mulla on joskus ollut jossain nelari autossa (o.s nelitahti fs-26s-c) myös lentokoneissa käytettävä glow driver joka oli säädettävä  kaasuservon asennon mukaan esim kaasu < 50% => hehku päällä, muuten pois.
Tuon voisi asentaa (uudelleen), vielä tallessa ja helpottaisi käynnistystäkin.
Mutta en ole gt autossa tarvinnut, tosin nyt voisi harkita uudelleen :) kiitti
Voit käyttää kylmempää tulppaa... kestää hyvin, helpompi säätää eikä sammu tankatessa... Mitä muuta voisi toivoa... (Että olis sellainen  "Turbotulppa" joka oikeesti aikaansaisi turboefektin... hehe...)

joo kyl!  :police:
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: nitropaimen - 10.06.15 - klo: 12.24
Kyllähän  tuolla C-kasilla ajelis vaikka kuinka, enemmän se on ajamisesta ja pidosta kuin motista ja autosta kiinni, jos kerta kaikki toimii. Vähän enemmän moderni kori niin se olis siinä...
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: JoniH - 10.06.15 - klo: 21.34
Kuulostaako todennäköiseltä että puhtaaseen kaasariin olisi tullut roskaa 4 tunnin ajon jälkeen?
Ajettu eilen ja toissapäivänä ja eilen alkoi säädot hukkumaan,
moottori on hyvin uusi, no huomenna kummiskin puhdistelemaan
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: mikari - 10.06.15 - klo: 23.19
Luulen vaan että tulppa kulahtanu. Otapois ja kato että hehkuu kunnolla ylös asti tai melkein.
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: JoniH - 10.06.15 - klo: 23.47
Purin koko hoidon ja tankin pohjassa pienimuotoinen halkeama, syyliinen taisi löytyä, tulppa hehuu kuin viimeistä päivää, toimiikohan kakskomponenttiliima väliaikaisena patenttina?
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: mikari - 11.06.15 - klo: 06.54
Joo no se tietysti vaikuttaa. Kyllä se jonlu aikaa pitää, jopa pidempäänkin. Riippuu vamman laadusta. Ja jos et kisaa aja. Kisatessa ei varmaan voisi luottaa paikkaukseen.
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: JoukoH - 31.08.15 - klo: 16.08
En usko että tuota sisään päin painunutta stingeriä saat vesikikalla oikaistua. Kuumenna täysille keittolevy ja laita pilli siihen, kun alkaa ritisemään ja lievä käry nousemaan ALUMIININSTA, varovasti pihdeillä väännä suoraksi niin ettei juotos repeä. Viimeistellä voit pikku kuhmut vesi/jää tempulla.
Mitä tuohon muuhun puhdistamiseen tulee, jos ei pysty saamaan JET-A1 kerosiiniä, hyvä vaihtoehto on Shell asemilta saatava KEMETYL T lamppuöljy/kerosiini.  Kun laittaa auton lepäämään, ottaa motin irti, siitä kaasarin ja pakosysteemit irti. Tukkii kaasari reijän ja pakoportin ja päältä puhdistaa motin roinasta. Ottaa tulpan ja takaluukun auki, kaataa tuota punaista T ainetta motin täyteen, pyörittelee vauhtipyörästä nin että kerkistyy. kaataa nesteen valkoiselle liinalle tai paperipyyhkeelle. katsoo mitä sieltä tulee, tarkistaa kaasarin reijästä kampiakseli jos on naarmuja. Pyörittelee myllyä yläkuoliokohdan yli ja tarkkailee kiertiksen ala lenkin kuntoa.'
Sitten vain pikkuisen koneöljyä tai rissaa mottiin ja pyöritelee paikat notkeiksi. kannet ja tulppa kiinni ja muovipussiin uutta räimimistä odottamaan.

TOIVOTTAVASTI kukaan ei pilaa moottoriansa näillä ohjeilla. Kannattaa pysyä ammattilaisten ohjeissa miten moottori suojataan ajon jälkeen.

Nyt kun kausi alkaa olla ohi niin kannattaa muistaa ettei mitä tahansa mene laittamaan koneen sisälle.

Uusien koneiden mukana tulee seuraava varoitus

Crankshaft of this engine is filled with silicone.
Do not use light oil nor kerosene, etc. for washing, or
the silicone will swell. Use alchohol or fuel for
washing.

Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: nitropaimen - 14.09.15 - klo: 17.11
Ajattelin etten enempää lusikkaani laita tähän soppaan, mutta tuli uusi erä PICCO motteja. Ihan sattumalta luin ohjeet läpi kun samalla varaosalistaa silmäilin. Tämmöinen tarttui okulaariin:
"To reach the delicate parts of the engine, you only need to unscrew the glowplug and the rear plate. Then you can wash the engine  WITH GASOLINE  and lubricate it with light oil  (Do not use any silicone oil)
Voihan PE**E!! että voi olla "Pro ohjeet "...  Gasoline eli bensa se vasta paisuttaa silikonia, silikoniletkut menee ihan löllöiksi ja liukuvat pois nippeleiden päältä, puhumattakaan mitä se tekee kampuran täytesilikonille.
Aikoinaan Picolla oli ohjeissa "flush the engine with petrol, mixed with machine oil"  Novarossin ohjeista on poistettu kokonaan maininta aineesta jolla motti huuhdotaan sisältä ( Linkki samassa juonteessa aikaisemmin)

Koko hässäkkä on aikanaan saanut alkunsa siitä että Englantilaiset kutsuvat bensaa PETROLiksi, Jenkit petroolia kerosiiniksi tai Diesel oil. Euroopassa (muualla kuin englannissa) bensa on Gasoline tai Benzin, Petrooli on  Diesel tai kerosene (lamppupetroli on heating kerosene)
Se miksi alunperin suosittelin kerosiinia eli puhdistus petroolia on että RON PARIS- joka todellisuudessa suunnitteli Novarossi automoottorit, suositteli ohjeissaan KEROSIINIA. Pylon ja Speedimiehet käyttävät tuota JET A-! lentokerosiinia sillä siinä on  vielä rajummat liuottimet rissakertymien poistoon, sillä heillä on fuilissaan 80% mettistä ja 20% rissaa, synteetistä ei ollenkaan sillä säännöt kieltävät muut voiteluaineet.
Kun lämpötilat ovat huomattavasti korkeampia kuin nitro peleissä, täytyy liuottimen myös olla vastavaasti tehokkaampia.

Nyt kuitenkin tämänhetkinen ohje on,jota jakelen,  vähän noita japseja mukaellen: En enää ota kantaa koko gasoline-petrol-kerosene asiaan, vaan suosittelen BRAKLEENIÄ ja kunkin valmistajan omaa After run öljyä. melkein mikä öljy käy. myös rissa, kunhan ei ole WD 40-CRC tai muuita silikonia sisältäviä öljyjä.
Muusta ajon jälkeisestä huollosta: Muista ilmanputsari- se on niin halpa, kaikkeen muuhun, jopa fuiliin verrattuna että vaihda elementti joka kerta kun putsaat muutenkin moottoria Siihen hyvä (motocross) ilmanputsariöljy joka kerta ajon jälkeen. Buggy putsarin reunat kannattaa tiivistää pitimeen vedenpitävällä (ketju) vaseliinilla, ei ainakaan vuoda tuo kriittinen kohta Eipä muuta.. nitroa kehiin niin hupia piisaa...
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: jon.lindgren - 14.09.15 - klo: 17.31
No nih.

Traxxas suosittaa pesuun WD-40.
"4. Remove the air filter from the carburetor. Open the throttle fully and squirt a one second burst of WD-40 into the carburetor and also into the glow plug hole inside of the cooling head."
Linkki:
https://traxxas.com/support/How-Maintaining-and-Storing-Your-Traxxas-Nitro-Model

Kysymys onkin, mikä on oikea tapa toimia? Vai eikö Traxxaksen koneissa ole silikonia?
Otsikko: Vs: [Nitro] Ajon jälkeinen huolto
Kirjoitti: nitropaimen - 14.09.15 - klo: 17.38
No nih.

Traxxas suosittaa pesuun WD-40.
"4. Remove the air filter from the carburetor. Open the throttle fully and squirt a one second burst of WD-40 into the carburetor and also into the glow plug hole inside of the cooling head."
Linkki:
https://traxxas.com/support/How-Maintaining-and-Storing-Your-Traxxas-Nitro-Model

Kysymys onkin, mikä on oikea tapa toimia? Vai eikö Traxxaksen koneissa ole silikonia?
kaksi asiaa: WD 40 öljyä on suunnileen jokaisella, parempi se kun "ei mitään", Traxxas 3,3 ei ole niin "hi tech" mylly että siinä olisi silikoni täyte kampuralla. Brakleeniä käytti suunilleenjokainen pro kuski ENS varikolla oli sitten Max-Ilease-Picco- Novarossi- OS tai joku muu mylly... Mitä tulee tuohon alkohooliin, jos tarkoitetaan metanolia, sisältää hiukankin säilytetty mettis vettä. kaikkien valmistajien ohjeissa neuvotaan ajamaan moti kuivaksi metanolista ja sitten laittamaan säilytysöljyt. Ihmettelen vieläkin noita OS ohjeita...

JK. Traxxas ohjeet on oikein hyviä, niitä kannattaa seurata... Onhan Traxxas mottisuunnittelija yksi maailman kovimpia speedimiehiä. Tuo Traxxas ilmanputsari kyllä on lähnnä huvittava, silloin aikoinaan kun noita rahasta pyörittelin laitoin aina 1:8 nitrobuggyn ilmanputsarin kaikkiin Traxxas nitropeleihin, vähän sentään tuli elinikää niihin.