Hoke: Yksinkertaistaen, tehoa on liikaa
Tällä hetkellä ei ole kesympää moottoria, joten säädän radiosta sitten epat pienelle. Jos lähtisi jostain 60% liikkeelle. Laitan testimielessä punchit pienimpään asentoon ja ennakot kanssa pienelle.
Tosin ei pääse ennen kisoja mihinkään kokeileen että miten toimii koska tällä hetkellä ei ole liukasta ratapaikkaa missä kokeilla vaan pitää kokeilla sitten toimivuutta kisa-aamun eräharjoituksissa...
Älä laita punchia pienelle testimielessä vaan lukitse se siihen.
Mulla on aina jokaisessa krossihärvelissä punchit minimissä ja silti laiskistan vielä kaasusormea.... jopa expoa on yleensä vähintään -10
On todella hurja ero kierrosajoissa jokaisella radalla kun teho ei tule repien vaan erittäin pehmeästi.
Oli kyseessä sitten nelkku tai tuuppi niin auto ei etene jos renkaat sutii.
Sutiessa rengas lähtee aina venymään ja kosketuspinta tiehen vain vähenee ja suditaan lisää.
Mä oon yrittäny opettaa ton punchin jokaiselle meidän kerhon jampalle jotka on yhtään kyselly vinkkejä... joillekin kysymättäkin.
Erittäin moni pistää hanttiin, mutta jokainen joka on uskonut ja jättänyt punchin minimiin, on kehittynyt selkeästi.
Otetaan pikainen esimerkki erittäin smoothilla kaasusormella ajavista meidän kerhon kuskeista jotka ovat WJ kisoissa nelkun ehdotonta kärkiporukkaa...
Ari Heinonen
Samppa Orhanen
Markku Honkanen (allekirjoittanut)
Jokainen ajaa punchit minimissä ja erittäin maltilliset ennakot.
Minä ja Samppa ainakin ajetaan vieläpä karvan ylipitkällä välityksellä ja moottorikin on valittu tehokäyrältään smootheista moottoreista.
Kaasua painetaan hyvin rauhassa jne.
Ari ajaa nelkkukrossia vakituisesti 7.5T moottorilla.
Samppa on vaihdellut 6.5T ja 8.5T välillä.
Ajaen esimerkiksi nokialla päivän kovimman tuloksen ja sijoittuen kisassa toiseksi ja tosiaan 8.5T moottorilla.
Tää saattaa kuulostaa jankkaukselta, mutta ihan oikeasti yritän vilpittömästi vain auttaa.
Jos nopeimman sisäkrossiluokan muutama ehdottomasti kärkikastiin kuuluva kuski ajaa tehot säädettynä pienemmälle ja monesti jopa "vain" 8.5T koneella ihan vain siksi kun isompaa tehoa ei saa tiehen ja ajaminenkin meinaa olla turhan hankalaa niin miten ihmeessä kuljettajat jotka eivät pääse edes lähelle samoja nopeuksia, ajavat rajummilla säätimen asetuksilla ja jopa tehokkaammalla moottorilla takavetoista möykkyä...?
Tämä siis ehdottomasti vinkkinä jokaiselle joka sattuu edes vahingossa lukemaan tämän viestin.