Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Tomy

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7
121
Sähköautot / Vs: HoBao Hyper 10SC
« : 25.07.10 - klo: 23.48 »
Tietääkö kukaan, onko 10SC:ssä identtiset alatukivarret edessä ja takana MiniSt:n kanssa?

122
Sähköautot / Vs: HoBao Hyper 10SC
« : 25.07.10 - klo: 23.46 »
Tomy, mistä tilasit combon tohon hintaan  :shocked:

Liquidistä. Mutta se oli siihen aikaan, kun dollarin kurssi huiteli jossain 1,40 tietämillä. Combo maksoi muistaakseni $170. Nyt sitä ei näyttäisi löytyvän enää Liquidin valikoimasta millään koneella. Olisiko ollut markkinoilta poistumassa, kun oli niin edullinen.

123
Vapaa keskustelu / Vs: Tänään ajamaan VTR
« : 25.07.10 - klo: 18.30 »
Kiitoksia Jonnille ja Jerzille ajoseurasta! En pystynyt lainkaan vastaamaan poikien vauhtiin mutta pääsin harjoittelemaan kapealla ja mutkaisella radalla ajamista. Mukavaa oli!

Tomi

124
Vapaa keskustelu / Vs: Tänään ajamaan VTR
« : 24.07.10 - klo: 17.40 »
Tulen näillä näkymin pyörähtämään klo 13-14 paikkeilla. Toivottavasti tuolloin on vielä kuskeja paikalla.

Tomi

125
Sähköautot / Vs: HoBao Hyper 10SC
« : 24.07.10 - klo: 17.38 »
Mikä olisi hyvä moottori/nopari yhdistelmä Hyper 10SC:lle? Auton hain eilen postista mutta sähköt olisi vielä hakusessa.

Novak HV Pro kombo on toiminut itselläni melko hyvin kohta 6kk:

http://www.teamnovak.com/products/brushless/hv_pro_systems/index.html

Itselläni on 5.5 lankainen kone. Potkua on vähintäänkin riittävästi. Nopari on melkoinen möykky, mutta on hieman ennakko-odotuksien vastaisesti kestänyt hyvin. Akkuliittimeen meneviä juotoksia olen joutunut uusimaan muutamaan kertaan. Samoin ovat joutuneet muutkin ajoporukassa ajelevat kuski tekemään eri merkkisillä nopareilla, joten tämä lienee tavallista, kun autoja rääkätään kunnolla.

Hinta asettui aikoinaan 120e paikkeille ulkomailta tilatessa, joten pidän sitä hyvin edullisena kombona suorituskykyyn nähden. Suosittelen panostamaan saman tien 550-kokoiseen moottoriin. 540-kokoinen joutuu pidemmän päälle liian koville.

126
Yleinen keskustelu / Vs: Rock crawling?
« : 15.07.10 - klo: 23.27 »
Kiitoksia. Omaa silmää kiinnostas Tamiyan Lantikka. On kyllä hintaa mutta näkö hivelisi silmää =). Tiedä sitten miten tominnassa pelittäisi

Tässä näyttäisi olevan alustaltaan aika vakion oloinen Tamiya. Ihan hyvin se kulkee.

http://www.youtube.com/watch?v=zm1AQHJJA4A


Mutta itseäni miellyttää Axial SCX-10 enemmän. Runko on realistisempi, akselit pomminkestävät ja monikäyttöiset ja viritys- ja parannusmahdollisuudet lähes loputtomat. Tämän tapaista scale-ajelua harrastan itse:

http://www.youtube.com/user/RockCrawlingVideos#p/a/u/2/B6fhLy2bQCo

Tomi

127
Tulokset / Vs: KyPak Kesä Cup III 1.8.2010
« : 15.07.10 - klo: 15.59 »
Alustavasti ilmoitettu päivämäärä sopisi täydellisesti. Lyökää se vain pikaisesti lukkoon!  :smiley:

128
Yleinen keskustelu / Vs: Rock crawling?
« : 13.07.10 - klo: 00.56 »
no kullä mä kai sit otan sen 55t konella olevan,mutta onko siinä lukot edessä ja takana.kun en oikeen tota englantia hallitse.

Jos aiot valita tulevan crawlerisi Axialin malleista ja haluat kisata, on paras valinta tällä hetkellä myynnissä olevista malleista ARTR tai RTC. Näistä saat pienillä muutoksilla kelvollisen crawlerin. Syksyllä on tulossa markkinoille XR10, joka on speksien perusteella suoraan paketista äärimmäisen suorituskykyinen auto ja aivan eri tasolla kuin ARTR tai RTC. http://www.axialracing.com/ftp/xr10/new/main.html

Moottorin lankamäärän perusteella valintaa ei kannata tehdä, koska crawleriin saat harjallisen moottorin hyvinkin edullisesti. 27t moottorillakin pääset alkuun, kunhan vaan käytät mahdollisimman pientä pinjonia, 12-14t hujakoilla on varmasti aika hyvä.

Suurin este hyvälle suorituskyvylle tulee olemaan kaavailemasi nimh-pötköakut. Niillä et yksinkertaisesti saa autosta hyvää, koska painopiste nousee väkisinkin niiden kanssa liian korkealle. Pienet 1000-1500mAh 2S tai mieluiten 3S lipot ovat crawlereissa yleisiä.

Axialin RTC:ltä on realistista odottaa suunnilleen tämän tapaista suorituskykyä:

http://www.youtube.com/watch?v=L2WmI33n1Jo

XR10 on kyvykkäämpi peli:

http://www.youtube.com/watch?v=kZX8Cs4izCs&feature=PlayList&p=B5E9986D8F2A6A93&playnext_from=PL&index=0&playnext=1

Parhaillaan on käynnissä keskustelut uuden luokan perustamisesta crawling-kisoihin. Luokka kulkee tällä hetkellä nimellä Sportsman ja on suunnattu nimenomaan Axial RTC tapaisille autoille. Keskustelua voit halutessasi seurata ja siihen myös osallistua täällä: http://www.rc-offi.net/smf/index.php?topic=4778.msg35460;topicseen#msg35460

Tomi

129
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 11.07.10 - klo: 00.09 »
Ainakin Kypakin kesäcupista on kaksi osakilpailua ajamatta, joissa ajetaan myöskin VTR-luokkaa.

Päivämäärät eivät vielä selvillä, mutta mennee tuonne heinäkuun ja elokuun paikeille.

Kypakin kisoja olenkin tässä jonkun aikaa kyttäillyt. Toivottavasti osuvat sellaiselle päivämäärälle, että pääsisin mukaan.

130
Sähköautot / Vs: VINTAGE TOURING RACING, VTR-10
« : 10.07.10 - klo: 14.01 »
Onko heinä-elokuun vaihteeseen suunnitteilla mitään VTR-tapahtumaa? Alkukesä on nyt kovasti ajettu ja olisi mukava päästä kisailemaan.

131
Sähköautot / Vs: HoBao Hyper 10SC
« : 29.06.10 - klo: 20.37 »
Ja meilläpäin Novakin HV5.5 koneet 16t pinjonilla. Ajokaveri kaipailee toisinaan vielä isompaa pinjonia. Itselleni vauhti on jo riittävä. Jyväskylän radalla on paljon pitkiä suoria.

132
Sähköautot / Vs: HoBao Hyper 10SC
« : 24.06.10 - klo: 23.10 »
Hyper on aivan tolkuttoman kestävä auto. Itse aloittelin kevättalvella krossiharrastuksen ja ulkoradalle siirryttäessä auto on saanut järkyttävää rääkkiä, kun olen yrittänyt opetella hyppäämään sillä. Toistuvasti parin metrin korkeudesta täydessä vauhdissa vastapalloon olivat arkipäivää lähes jokaisella ajokerralla alkuvaiheessa  :cool:. Hypyt alkavat hiljalleen luonnistua ja noin 100-200 akullisen kokemuksella voin sanoa, että eniten hajoavat osat ovat koritolpat (kannattaa ehdottomasti tehdä omavalmisteet delrinistä, eivät hajoa vaikka mitä yrittäisi), etutukivarret, etupuskuri ja kori. Itselläni mennyt muutama satsi koritolppia ennen kuin tein omat delrinistä, yksi etutukivarsi, 3 koria ja 2 etupuskuria. Nykyään teippailen korin mahdollisimman pitkään, samoin etupuskurin elinkaarta jatkan nippusiteillä. Noin 50-100 akullisen kohdalla kannattaa tsekata etuvetareiden ja kardaanien pinnit sekä uusia kaikki laakerit. Iskaritorneilla on taipumus taipua eteenpäin. Takadiffin kotelo halkeaa toistuvissa kovissa törmäyksissä. Ohjauspaloja ei ole rikkoutunut yhtäkään, joten Datajätkällä epäonnea, kuten Duster jo totesi.

Tomi 

133
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 21.06.10 - klo: 17.26 »
Yritin tuossa alkaa elvyttämään ikivanhaa 3S lipoa laturin nimh-ohjelmalla ja mahdollisimman pienellä virralla, eli 0.1A virralla, mutta laturissa alko volttilukemat nousemaa siihen tahtiin että päätin koko homman ennenkuin alkaa tosissaan tapahtumaan..
Latauksen alussa laturissa vilahti lukema 5.54V ja alkoi siitä todella nopeasti nousemaan ja jännite hyppi melko rajusti välillä 6.2V-7.7V.
Ei taida olla normaalia tuo?

Mutta uskaltaako tollasta elvytystä jatkaa vai onko tässä kehitteillä savupilvi..?
Akkuhan on toki ilmeisen tyhjä joten suurta savupilveä ei lipopussiin pääse muodostumaan..
Jos tuo volttien hyppiminen on normaalia niin kuinkas kauan tätä elvytystä tolla nimh-ohjelmalla uskaltaa jatkaa?

Itselleni tuli juuri HobbyCitysta pari 5000mAh akkua. Ensimmäistä kertaa saapui akku, jonka toisen kennon jännite oli alle 3V, tarkalleen ottaen 0,95V. Olin jo ehtinyt katkomaan akun piuhat autoon sopivaksi ennen laturiin pistämistä, joten arvelin, että akku ei menisi takuuseen. Tuli vielä mieleen kokeilla ladata alijännitteistä kennoa tasausliittimen kautta, ja kappas, kennon saatua 100mAh, jännite olikin jo 3V paremmalla puolella. Nyt on akulla käyty jo pari kertaa radalla eikä siinä ilmene mitään poikkeavaa. Potkua löytyy aivan kuten toisessakin akussa, kennot pysyvät tasaisessa jännitteessä ja akku ottaa virtaa vastaan hyvin. Ilmeisesti jännite tippuu hurjalla vauhdilla, kun mennään alle 3V ja hyvin pienikin virtamäärä riittää jännitteen nostamiseen yli 3V.

134
Yleinen keskustelu / Vs: Rock crawling?
« : 17.06.10 - klo: 15.40 »
Tehtiin tuommonen scalejoki ja tuossa vähän testailua.. Vieläkö nakkelis vähän murkuloita tuonne niin sais kosket ja vähän epätasasuutta..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sdswo7Q66pI[/youtube]

Kivaa fiilistelyä. Hieno video!

135
Sähköautot / Vs: Dualsky XC800TF kokemuksia
« : 07.06.10 - klo: 19.52 »
Tänään sain vähän tarkempaa tietoa lämmöistä, kun oli kuski paikalla lämpömittarin kanssa. Ajoin kaksi akkua yhteen kyytiin, n. 30 min, ja lopussa mitattiin moottorista ja säätimesta vajaat 60 astetta. Säätimen pohjan ja kannen välillä ei ollut merkittävää eroa. Ulkolämpötila oli muistaakseni 15-16 asteen hujakoilla. Tämä lienee vielä ok?

Kunnon kesähelteellä saa varmasti jo tarkkailla lämpöjä huolellisemmin.

136
Sähköautot / Vs: Dualsky XC800TF kokemuksia
« : 06.06.10 - klo: 22.30 »
Minua on vaivannut säätimen lipo cut-off. Tai näin ainakin luulin. Säädin on katkonnut virransyöttöä noin 7-8 minuutin ajon jälkeen. Ajattelin, että se on säätimen cut-off. 4000mAh akkuun on ajon jälkeen mennyt vain reilut 2000mAh. Aluksi luulin, että Kiina-lipo kyykkää huonouttaan jännitteen laskettua. Tänään kuitenkin kokeilin ajoa ilman temp cuttia ja kappas, ajoaikaa tulikin reilut 15min ja akkuun meni ajon jälkeen n. 3500mAh. Autona Schumacher Cat SX. Säädin oli 15 asteen ulkoilmassa korkeintaan käden lämpöinen. Tehtaan temp cut lämpötila vaikuttaisi siis olevan aivan liian matala, kuten ketjussa on jo todettu.

Säätimella on nyt ajettu reilut 15 akullista, eikä mitään muuta huomioitavaa ole ilmennyt. Toistaiseksi mainio säädin!

137
Sähköautot / Vs: 1:8 crossari - pienen tauon jälkeen...
« : 06.06.10 - klo: 22.20 »
Kyllä kyllä, mutta on ne vaan niin erityyliset ja kokoiset. Miksi ostaa 1/10 sc auto, ja sitten vaihtaa siihen isot renkaat? Ei siitä 1/8 buggya saa kuitenkaan...

Odotahan, kun saan taas 10SC:n kuntoon niin päästään ottamaan Infernosta kunnolla mittaa! Ei oikein uskalla 1/10 krossarillä lähteä Infernon rinnalle.

138
RC-kerhot ja -radat / Vs: Jämsän rc-rata
« : 28.05.10 - klo: 16.40 »
Hei

Onko radasta kuvia tai videota missään?

Lennokkiäijien sivuilla kerrottiin, että radalla ei kaikissa olosuhteissa pysty ajamaan, jos lennättäjiä on samaan aikaan liikkeellä. Onko tähän liittyen jo sovittu pelisäännöt?

Tekisi kovasti mieli tulla kokeilemaan rataa. 4WD SC-autolla luulisi pärjäävän hyvin siellä?

Tomi

139
Tomy: Kuinka paljon akkuun menee sähköä sisään? Cutoffi ei taida tuossa säätimessä olla säädettävä?

Ei ole säädettävä. Novak ilmoittaa sen olevan 6,25V 2S Lipolle. 5000mAh akkuun menee ajon jälkeen 3500-5000mAh. Tätä haarukkaa juuri ihmettelen, kun lähes aina ajan akut cut-offiin saakka.

140
Jep juuri näin. Lepojännite on aina suurempi kuin jännite ajon aikana.

Kiitos tiedosta. Huolestuin jo, että noparissa on jokin vika. No sitten jatkokysymys. Johtaako tämä sitten siihen, että akun koko kapasiteettia ei pääse hyödyntämään. Vai pitäisikö esimerkiksi 5000mAh akustaa saada ajettua myös 5000mAh vaikka käyttää cut-offia?

141
Kysymys nopeudensäätimien Lipo cut-offeista. Olen tähän saakka ajanut ainastaan crawlereita ja tottunut siihen, että akun voi ajaa aivan tyhjiin 3V/kenno saakka. Keväällä tuli hankittua SC-auto, jossa on Novakin HV Pro 5.5 kombo. Säädin katkaisee ajon jo 3,5-3,7V kohdalla. Tai näin ainakin jännitteen mittari näyttää ajon jälkeen. Onko tämä normaalia? Mietiskelin, että voiko olla niin, että ajossa ja täydellä kaasulla, akun lähestyessä loppuaan, jännite käy hetkellisesti 3V:ssa, mikä katkaisee ajon. Sitten kun auto ajetaan varikolle ja nostetaan pöydälle mittari näyttäkin levossa akun jännitteeksi 3,7V.

Tomi

142
Sähköautot / Vs: HoBao Hyper 10SC
« : 26.05.10 - klo: 15.34 »
Kokeilemalla näet  :wink:
Tulee vähemmän "pakkia"

Onko siis ideana, että lähtökohtaisesti pidetään samat öljyt vai tarviiko öljyä jäykentää suurempien reikien myötä?

143
Sähköautot / Vs: Dualsky XC800TF kokemuksia
« : 26.05.10 - klo: 15.29 »
Tänään ehdin ajaa pari akullista DualSkyn combolla ennen kuin sade yltyi sietämättömäksi. Minähän ei ole pelimiehiä lainkaan, joten en osaa säätimestä sanoa muuta kuin että erittäin helppo ottaa käyttöön, vakiokaasukäyrä on hyvin miellyttävä ja "softi". Jarruun kaipaisin itse enemmän tehoa. Mutta ehkä sitä löytyy, kun kytkee noparin tietokoneeseen. Lämpöongelmia ei tänään esiintynyt lainkaan. Nopari oli suorastaa kylmä koleassa sateessa. Autona Schumacher Cat SX.

Se mikä jäi ihmetyttämään on noparin cut-off. Millä tavalla nopari ilmoittaa cut-offista? Meneekö kerrasta poikki, vai miten. Ehkä 7-8 minuutin ajon jälkeen nopari (tai näin ainakin luulen) alkoi rajoittamaan tehoja, välillä pääsi taas täydellä teholla ajamaan ja sitten taas antoi vain puolikaasun verran vauhtia. Vaihdoin akun ja taas mentiin täysillä 7-8 minuuttia. Tästä päättelin, että olisiko tämä ilmiö noparin cut-off. Akkuina oli 4000mAh 25C Kiina-lipot. Kotona jännitteen mittaus näytti ajon jälkeen 3,8V ja akkuun meni 2700mAh. Eli aika paljon kapasiteettia jäi vielä käyttämättä. Täytyy illalla tutkia onko cut-off säädettävissä USB-linkin kautta.

Tomi

144
Sähköautot / Vs: Dualsky XC800TF kokemuksia
« : 23.05.10 - klo: 23.16 »
Tuleeko USB-link ja tarvittavat softat säätimen mukana vai ovatko lisävarusteita?

145
Mielenkiintoinen peli, eikä lainkaan pahan hintainen.

Aiemmin ketjussa olevan videon perusteella näyttää maaston hiukan suuremmat epätasaisuudet helposti johtavan etupään kautta pyörähtämiseen. Normaalisti esteen kohdalla kuljettaja keventäisi etupäätä omalla painollaan. Mutta se taitaa rc-maailmassa olla vaikeaa. Saakohan pyörään jousia eri jäykkyyksillä? Miltä etuhaarukka vaikuttaa? Onko herkkä, väljä?

146
Sähköautot / Vs: CORR kilpailuja
« : 18.05.10 - klo: 13.13 »
Toi "pidetään nyt vaan hauskaa" argumentti antaa mulle sellaisen kuvan, että ajetaan hälläväliä mentaliteetilla. Siitä vaan tuppaa seuraamaan se että ajaminen on todellista rymistelyä. Sillon kun rymistellään, niin nopeat eivät välttämättä olekkaan vahvoilla. Vaan se, kuka törmäilee radalla toisia päin.

Jos haluaa olla nopea, niin pitää pystyä ajamaan puhdasta ajoa. Jos muut radalla olijat eivät ole samoilla lähtökohdilla liikkeellä, niin se on todella vaikeata. Tästä voi johtua se kuva, että "lisenssikuskit" ovat pipon kiristelijöitä, vaikka nämä kuskit koittavat vain säilyttää tiettyä ajamisen standardia.

Kisaamista ja ryhmässä ajamista pitää vähän opetella. Moni aloittelija ajaa aivan liian aggressiviisesti omiin taitoihinsa nähden ja sen takia siitä joutuu välillä älähtämään, tosin sen paikka ei ole koskaan lauteilla.

JanneA puhuu täyttä asiaa.


Eiköhän tässä olla menossa aika pahasti otsikon aiheen ulkopuolelle?

Kyllä.

Näyttäisi siltä, ettei ainakaan Jyväskylän SM-kisan yhteyteen tarjottuun SC-kilpailuun ole tulossa paljon väkeä. Ehkä tilanne muuttuu, kun kisat siirtyvät etelään. Itse istuisin kyllä mielelläni valmiiseen katettuun pöytään ja ajaisin muiden huolella järjestämiä kisoja. Mutta minulla on mahdollisuus osallistua vain satunnaisesti ja siksi en katso järkeväksi panostaa lisensseihin, seuramaksuun ja akkuihin. Jos todella haluamme SC-sarjan, johon voi osallistua ilman lisenssiä, on meidän järjestettävä se itse. Jos löytyisi 20 kuskia, jotka kutakuinkin sitoutuneesti ovat halukkaita kiertämään sarjaa, voisi sellaisen puuhaaminen olla mielekästä. Mitä luulette, löytyykö heitä? 

147
Sähköautot / Vs: HoBao Hyper 10SC
« : 15.05.10 - klo: 22.46 »
Akku taakse ja takaiskareissa pitää olla poratut 1.2mm reiät. Loppuu sukeltelu.

Akun siirtämisen ymmärrän. Mutta mitä hyötyä saavutetaan poraamalla reiät suuremmiksi verrattuna ohuemman öljyn käyttämiseen?

148
Sähköautot / Vs: CORR kilpailuja
« : 14.05.10 - klo: 18.02 »
Muutama postaus taaksepäin kysyttiin miksei kuskeja SM-kisojen yhteyteen järjestetyt kisat kiinnosta ja muutama vastasi kysymykseen omasta puolestaan. Turha siitä on jatkaa henkilökohtaisuuksiin.

Kysynnän ja tarjonnan laki tämänkin asian lopulta ratkaisee. Ellei tämän tapaisille kisajärjestelyille ole kysyntää, ne katoaa. Jotain muuta tulee tilalle, jos on kysyntää. 

149
Sähköautot / Vs: CORR kilpailuja
« : 14.05.10 - klo: 00.05 »
Samoilla linjoilla pmrc:n kanssa. Nokian porukalla on mielestäni ollut hieno ote lajin kehittämiseen Suomessa. Hienosti organisoidut kisapäivät, upeat puitteet ja mikä tärkeintä osallistumiskynnys kutakuinkin nolla, kun lähes millä tahansa SC-kalustolla pääsee kisaamaan ilman seuraan liittymistä, lisenssimaksuja ja erikoisakkujen hankintaa. Satunnaisesti kisoista kiinnostuneen on ollut helppoa ja edullista osallistua. Siinä varmaan yksi suurimmista syistä talvikisojen suosioon.   

SM-kuskeja laji ei mitä ilmeisemmin suuresti kiinnosta. Heitä ei näy ilmoittautuneiden joukossa. Ja onkin ymmärrettävää, että he panostavat kukin omaan luokkaansa taistellen SM-sijoituksista. CORR näyttäisikin olevan enemmän 'jokamiesluokka'. Olisipa kesäsarjankin puitteet sellaiset, että SC-auton omistaja pääsisi kisaamaan ainoastaan koppaamalla auton kainaloonsa ja tulemalla kisapaikalle.

150
Team Associated / Vs: Team Associated B4 + Kuvat
« : 13.05.10 - klo: 23.20 »
Hyvältä kuulostaa!

Liquidissä olikin aika kattavasti varaosia tarjolla. Toivottavasti myös RCM:ltä saisi jatkossakin Asson osia. Vaikuttaisi tällä hetkellä olevan suurempi panostus Schumacherin autoihin.


Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7