Äärettömän hieno ajopäivä taas. Hienosti on porukka meidät löytäny. Vielä jos Pasi jaksaa tehdä Facebook:iin meille oman sivun, saattaa sekin poikia muutaman uuden harrastajan. Mä koitan jaksaa veivata sivut mahdollisimman siisteiksi = selkeiks.
Kiitos CEN:in omistajille tyypeistä, en vieläkään muista nimiä mutta laittakaa vaikka mailia tai YV:tä mulle. Pari vinkkiä tosiaan CEN:in säätämiseksi helpommaksi ajaa. Helppoa siitä ei saa tekemälläkään koska monster-tyyppiset on tehty vain ja ainoastaan ulkonäkö ja näyttävyys mielessä. Ei ajettavuus eikä helppo hallittavuus.
- Etuiskarit niin makuulle kuin saa.
- Koriin säätöruuveille reiät. Muista tehdä myös tankkausaukko sellaiseksi että tankkaaminen on helppoa.
- Mahdollisimman matalaprofiiliset renkaat auttavat painopisteen kanssa.
- Diffit tuntuivat liian löysiltä. Varsinkin etu ja takadiffi. Voisin kuvitella että 10000/30000/8000 öljyt vois olla aika lähellä. Mitkä siinä on nyt?
- Kakkosvaihde pois käytöstä tai mahdollisimman lyhyet välitykset.
Jos auto olis mun, disabloisin samon tein kakkosvaihteen lopullisesti hankkimalla sopivan muutossarjan, se on niin turha. Tai sitten laittaisin tosiaan niin lyhyet välitykset kuin autoon saa. Vaihteet vaan lisää hajoavien osien määrää. Nehän on reicinkivehkeissä aina huono juttu.
Sinänsähän polttismonsut putoaa aina "melko turhiksi" kokeneempien harrastajien mielessä koska samalla rahalla/halvemmalla saa polttiksen jossa on samat tehot ja paaaljjon parempi hallittavuus. Kaupan päälle tulee helppo huollettavuus ja yksinkertainen eli kestävä rakenne. 1:8 kokoluokan maastoautossahan yli 60 km/h nopeudet on vaan aivan liikaa. Sellaista ajopaikkaa ei olekaan jossa yli 90km/h kulkeva maastoauto olisi hauska ajaa. Tämä on tieto.
Sen sijaan, varsinkin kun on mahis ajaa radalla, muiden kanssa ajettaessa nopeus tai tms ei todellakaan ole se juttu. Ja kenestä nyt yksin ajamisessa mitään mieltä on...varsinkaan paljaalla kentällä.
En tietenkään tässä mitenkään mollaa esim. CEN:iä tai muita monsuja. Halusin tuoda tämän asian esiin nyt kun monet ovat harkitsemassa kesäksi auton, ja varsinkin polttiksen. Toki kaikissa RC-autoissa on omat huonot puolensa mutta miten päin sen ajatteleekin, faktat on faktoja. Kisakäyttöön suunniteltu ja vuosien mittaan helpoksi ja kestäväksi kehitetty RC-auto on paras vaihtoehto jos sillä halutaan ajaa. Hyllyssä toinen juttu. Toinen fakta on että kun hankit, säästä mieluummin vaikka radiosta kuin servoista. Myös kone on tärkeä olla luotettava. Starttilaitteiston pitää olla parasta mahdollista ja oikein säädetty. Myös työkaluihin kannattaa todellakin hieman panostaa. Ota aina kaikki tarvittavat työkalut ja kaikki varaosat mukaan ajamaan mennessäsi.
Ei muuten ole lainkaan omituinen tilanne pyytää jotakin kisakuskia tai muuten kokenutta harrastajaa mukaan kaupantekoon, varsinkin ensimmäistä autoa hankkiessasi. Ihan oikeesti, näissä asioissa on aivan turha laittaa rahojaan turhuuteen.Sitähän varten me tätä hommaa vedetään että uudet kuskit sais kunnollisen ja helpomman alun.
Kuvan on Sastamala RC:n Picasa-kuvapalvelussa osoitteessa
http://picasaweb.google.com/sastamalarc.
Toi sama linkki löytyy myös Sastamala RC:n nettisivuilta, Yhteystiedot -sivulta heti alusta.
Kuvapalvelussa on kansioita joihin voi tallentaa aiheen mukaisia kuvia tai tehdä vaikka oman kansionsa johon voi sitten ladata mitä RC kuvia tahansa. Jos haluatte ladata kuvia, kysykää kirjautumistunnus ja salasana vaikka multa.
Yake:n tekemät logoehdotelmat on siellä omassa kansiossaan. Kommentoikaa mulle vaikka sähköpostiin tai YV:llä. Katotaan sitten millaisen palautteen ne saa. Suoria sanoja sitten jätkät koska montaa kertaa niitä bannereita ei ruveta tekeen.
HUOM! Logot on ehdotelmia ja vailla viimeistelyä!
Sori pitkä viesti...