Minulla olisi paljonkin esimerkkejä huonosta palvelusta, kehnoista autoista muilta merkeiltä ja jälleenmyyjiltä asiakkaiden suusta kuultuna. En vain koe tarpeelliseksi levitellä juttuja tänne.
"Isompien herrojen" silmiin on jo mennytkin, jos se helpottaa.
Kuulopuhetta, eikä siis kovinkaan järkevää lähteä sellaista levittämäänkään, koska ei ole mitään näyttöä todenperäisyydestä.
Olen minäkin kuullut huonoa palautetta itseasiassa lähes jokaisesta suomen liikkeestä, mutta enpä ala niitä narinoita levittelemään, koska se on edelleenkin vain kuulopuhetta ja monesti jopa hyvin värittynyttä sellaista.
Itse en voi sanoa saaneeni koskaan, missään alaan liittyvässä liikkeessä huonoa palvelua.
Useahkosti olen kyllä törmännyt siihen ettei myyjä tiedä jostain asiasta hölkäsen pöläystä, mutta eipä sekään ole huonoa palvelua.
Ei kaikki voi tietää kaikkea, joten välillä vain tulee tilanteita vastaan kun myyjä ei jotain asiaa tiedä, eikä välttämättä ymmärrä vaikka kuinka selität.
Ei edelleenkään huonoa palvelua...
Itse olen myös myyjä... eri alalla kuitenkin, mutta erikoisliikkeessä jokatapauksessa.
Tietotaito tasoni on kyseisellä alalla korkeaa tasoa ja asiakaspalvelutaitoani on myös kehuttu erittäin paljon (harvan on varmasti vaikea uskoa kun foorumilla on monella käsitys että olen kireäpantainen urpo jolla ei ole mitään sosiaalisia taitoja).
Silti tulee välillä vastaan tilanne jolloin asiakkaan ymmärrys on niin retuperällä että täytyy selittää ruohonjuuritasolta lähtien miten yksi hemmetin kaiutin kytketään...
Asikas kun tuppaa olemaan täysin malttamaton eikä halua kuunnella kahta sanaa pidemmälle niin soppa on valmis.
Niinkin uskomattomalta kuin se kuulostaa niin kaiutinjohdon pituus tuntuu olevan monen kanssa jokin ongelma.
Kun kysyn että kuinka paljon sitä tarvitaan niin vastaus on monesti "en minä tiedä... semmonen vakio mitta"... Kun vastaan että johto on kelatavaraa ja metrihinnoiteltua ja jokaisen tarpeet ovat erilaiset, metristä kokonaiseen kelalliseen (300m) niin vastaus on "no jotain siltä väliltä, en minä rupea liikaa ostamaan, mutta pitäähän sen riittää"... Eli riittääkö teille 5 metriä vai 10 metriä??? jne jne jne... Kuulostaa helpolta, että ei muuta ku sipasee ny vaikka 8 metriä... joskus toimii... yleisemmin valitetaan että mitä jos he eivät tarvitsekaan niin paljoa niin ovat heittäneet rahaa roskiin... No annetaan sitten alennusta sen verran että johto ei ole issue... No mutta kun asiakas on päässyt kotiin niin tulee puhelinsoitto jossa minut haukutaan kun annoin liian vähän.
Yritä siinä sitten tarjota asiakkaalle se mitä hän haluaa, jos ei asiakas itse tiedä mitä hakee.
Ei auta vaikka kuinka on sanonut että teidän pitää itse mitata se määrä mikä tarvitaan... "no sano sinä jotain, paljonko sitä vois mennä"... Anteeksi mutta enhän minä tiedä teidän asuntoa, enkä voi yhtään tietää kuinka olette ajatellut laitteet sijoittaa. "no silleen näin ja näin" no kuinka pitkä etäisyys näillä on "no en minä tiedä"...
No helvata myyjänkö se pitäis tietää?????
Voin vain kuvitella kuinka paljon rc liikkeissä on samansuuntaista vääntöä.
Asiakas vaatii jotain, ja jos ei sekunnissa saa sitä mitä haluaa, vaikka ei ole edes kunnolla kertonut mitä haluaa niin jo on huonoa palvelua.
Vieläpä kun tämä kerrotaan kaverille hieman värittyneesti, joka sitten on kertomassa kuinka hänen kaverinsa oli ostamassa jotain, myyjä oli käyttäytynyt todella koppavasti ja lopulta ajanut jopa pihalle sanoen että en mä sulle mitään myy...
Kuulopuheita ei siis missään nimessä kannata viljellä... varsinkaan itse edustajan.
Ja otetaan myös huomioon että elämässä tuppaa monesti saamaan sen mitä tilaa... Mikäli on tavaraa tilatessa selitetty päin sitä itseään, tai ei olla varmistuttu siitä että myyjä on ymmärtänyt tarkalleen mitä haetaan niin voihan sitä saada ihan mitä tahansa, jne.
Ja mikä tärkeintä... Kuvio menee myös toisin päin.
Mikäli myyjä ei ota kunnolla selvää siitä mitä asiakas haluaa ja mitkä ovat hänen tarpeensa niin jälkikäteen voi tulla sitä negatiivista palautetta kun on vaan myyty ahneesti se härveli mihin asiakkaalla on varaa, vaikka se ei vastaisi hänen käyttötarkoitustaan ollenkaan.
Vastuu on siis molemmilla.
Asiakkaan tehtävä on miettiä tarkkaan missä ja miten hän haluaa jotain tuotetta käyttää.
Asiakas kertoo nämä asiat myyjälle ja myyjä kartoittaa muutamalla kysymyksellä tarpeet vielä tarkemmin... Pitäskö se olla iso, pieni vai siltä väliltä... Entä onko jotain muitan toiveita vielä...
Tämän jälkeen on helppo tarjota asiakkaalle juuri se tuote mikä hyllyssä olevista tavaroista vastaa lähinnä hänen tarpeitaan.
Ainahan tämä ei tietenkään päde, eikä varsinkaan rc hommissa täysin, kun asiakas monesti katselee kuvia ja päättää minkä vehkeen haluaa... tilaa sen ja on kohta valittamassa kuinka se pureteni on pska kun sillä ei voi kiipeillä kalliolla tai radalla ei pärjääkkään 1/10 polttisturistia vastaan.
Jes... joko mä oon edelleen unessa tai sitten oon ylipirteenä töihin lähdössä kun näin tekstiä suoltaa...
Kiitos, anteeksi ja olkaa hyvä.
Morjens, huomenta ja haistakaa pska...
Päättäkää siitä itse mikä palvelee parhaiten teidän tarpeitanne... Porukasta löytyy varmasti henkilöitä joille mikään noista sanoista ei kelpaa ja saan ilmeisesti huonoa palautetta.