Tätäkin katsastusasiaa viime päivinä ammattilaisen kanssa sivunneena, ihmettelen, miksi tarkka katsastus nähdään ongelmana tai nipottamisena. Johonkin se raja on vedettävä, tietysti.
Kaikki asiansaosaavat kilpailunjärjestävät tekevät ennen kilpailua katsastusta varten katsastussuunnitelman katsastuspäällikön toimesta, joka hyväksytetään kilpailun johtajalla/tuomariston puheenjohtajalla.
Katsastusvälineiden käyttöön liittyvät ongelmat ovat lähinnä käyttäjistä johtuvia, tai oikeammin asiaan perehtymättömyyden puutteesta.
Kun autot katsastetaan aamulla, ei niitä tarvi joka erävälissä hieroa ja siiven mittoja olla tarkistamassa. Ja kun ne on kerran menneet läpi, pistotarkastuksena tehtävät tarkistukset pitäisi olla tarvittava "pelote" sille, että huijaaminen ei kannata.
Joillekkin tuntuu olevan vaikeaa käyttää nykyistä FTT-korkeusmittaa, jota en itse ymmärrä ihan täysin. Jokaisessa erävälissä ei ole edes tarkoitus mitata saman auton korkeutta, eli riittää kun jokaisella eräkierroksella on tarkistettavana eri kohde - esim. akkujen jännite, leveys, paino, moottorit jne.
On esitetty erinäisiä vaihtoehtoja mittaamiseen, mutta esimerkiksi auton päälle laitettavat vatupassiviritykset jotka painavat siipeä ja koria, ovat aika kaukana tarkasta mittaamisesta. Laatikko on ihan OK, mutta ei sekään ole kovin helppo käyttää koska vaatii muut välineet jotta siiven korkeus saadaan määriteltyä suhteessa kattolinjaan.
Ehkä asiaa siis helpottaisi yleisesti kaikissa kisoissa käytettävä katsastusohje, jota tulisi noudattaa aina. Katsastusvälineillehän on ohjeet tehtykkin ja ne on ainakin pitäny kulkea mukana.