Erään koneen loppu! (KD36-74-06XL 2800kv Brushless Inrunner)
Ajopaikkana mutavelli jäineen, laparenkain, kivaa, mutta et juuri näe varoskella.
Oireena: Päki ajossa ja johdot liittimien luona kuumeni kutistesukkiinsa reikiä.
Jäähtyneenäkään ei lähtenyt pyörimään kaasusta. Nopari toisella koneella oireeton pihalla.
Autosta löytyi pesun jälkeen 3 kpl isoja kiviä kiilautuneena mm. vetoakselin ja keinun väliin .
20*15*12mm kokoa isoin raapinut vetokuppiin, toiset 12*11*12mm ristinivelen kohdalla,
ja viimeinen ohjauksen alla kardaanin vetokuppiin. Ne teki lisävastuksen, jota valittu kone ei kestänyt.
Purin moottorin. Ensiksi syyniin kotikonstein akselin magneetti.
Magnetti ei roiku (atx-virtalähteen pohjasta, jos välissä 17½ mm puuta.
Ehjä akseli roikkuu, vaikka välissä 28½mm pöytä - puuta.
Pistin akselin alumiinikattilaan ja keitin ensikuohahdukseen asti.
Ehjä roikkuu, huonosti, sen paksun puun läpi juuri keitettynäkin, ja palaa täyteen tehoon.
Tämä risan moottorin akseli ei kiehuvan kuumana edes veistä vetänyt kiinni asti.
Jäähtyessään sentään palautuu samaan. Oikein kuumana käynyt akseli ei palaudu magneettiseksi.
Tämä ei riitä syyksi siihen, ettei kylmänäkään kone pyöri, mutta riittää polttamaan
lakan puhki käämeissä. tutkimus siis jatkumaan, nyt käämejä, taas kotikonstein. Magneettisuuden voimakkuuden arviointia, polttimolla rajoitetulla virralla. 12v55w halogeenipolttimo ja lataimen virtalähde + vanha rautaruuvari.
Käämit on keskenään erilaisia, jos ilman akselia laittaa 12 volttia halogeenipolttimoon ja ton käämin toisen johdon väliin: 2 väliä tekee magneettikentän ulkopinnallekkin ja 1 ei.
Poistin päätykannet pari akullista ajettuine laakereineen, ja käämi roskiin... sellasta kivaa...
Jos ei kuski älyä mitään, ni mahtaako kalliinpikaan moottori auttaa tossa?