Betonirata olisi erittäin tervetullut lisä Hakkilaan, ja itsekin ajaisin mieluummin sillä kuin turffilla. Samaa mieltä myös, että nykyinen harkkarata on harmittavan pienellä käyttöasteella. Tässä saattaa kuitenkin olla havannointiharhaa, sillä kertyneitä ratamaksuja tarkastelemalla radalla käydään kohtuullisesti ajamassa. Harkka- ja aloittelijaradoilla on lisäksi erittäin tärkeä rooli maanantain aloittelijailloissa sekä perjantain rallikoulussa.
Muutama vuosi takaperin kun aloittelijailtoja ajettiin betoniradalla, meno oli hurjaa. Jatkuvasti pääsuoralla tuli pahaa jälkeä, kun nopeat ja hitaat kuskit kohtasivat toisensa. Joskus osumalla seisovaan autoon ja pahimmillaan täyttä vauhtia vastapalloon. Kerhon autot olivat joka kerran jälkeen hajalla ja tämä työllisti melkoisesti. Nykyinen malli on kehittynyt tästä paremmaksi. Kerhon autot ovat turvassa aloittelijaradalla, jolla kokeillaan rc-auton ohjastamista ja ratin oikeaan suuntaan kääntämistä ensimmäistä kertaa. Omalla autolla tutustumaan tulleet ajavat harkkaradalla sekä he jotka eivät ole vielä valmiita kisaradalle. Kisaradalla ajavat ajaa jo kohtuu hyvin letkujen välissä. Tarvitsemme siis maanantaisin käyttöön kolme rataa samaan aikaan, koska on selkeät kolme eritasoista porukkaa treenaamassa.
Harkkaradan ongelmana on tällä hetkellä kohtuuttoman kovat vauhdit, näitä on yritetty laskea mutkaisemmalla profiililla. Tilassa olevat massiiviset tolpat kuitenkin hankaloittavat toimivan profiilin tekemistä. Etenkin nyt profiili sisältää aika paljon suoria, kun tila ei tahdo oikein muuhun soveltua. Tämä huomattiin jo aikoinaan kun paikalla oli EOS-kilparata. Kaistat olivat kapeita, tolpat edessä ja rata kulki vaikeissa kulmissa. Lopputuloksena oli hyvinkin kalustoakuluttava lopputulos. Aloittelijaradan sulauttaminen betonirataan ei myöskään auta, koska radan pieni jatke yli aloittelijaradan on nyt miniz-radan käytössä. Ilman sitä molemmat takakulmat jäävät niin pahasti tolppien taakse, että sinne ei voi rakentaa kuin suoraa.
Itse olen ehdottanut harkkaradan muuttamista turffiradaksi, jotta saisimme hillittyä nopeuksia. Miksi sitten turffi vaikka itsekin haluaisin ajaa betonilla. Betoni radan ylläpitämisessä on vain niin massiivinen työ. Suuri kiitos etenkin Laurille ja monelle muulle vanhan kisa-betonibaanan ylläpitämisestä. Ratahan imuroitiin ja pestiin kaksi kertaa viikossa. Lisäksi Lauri ja muut kisakuskit korjasi letkut takaisin paikoilleen päivittäin. Betoniradalla letkujen kanssa on se ongelma, että ne pitää teipata lattiaan kaksipuoleisella teipillä. Se kuitenkin pysyy huonosti kiinni ja teippiäkin kuluu tätä myöten paljon. Toki yksi vaihtoehto voisi olla tehdä laidat kakkosnelosesta, joka on kallista ja erittäin työlästä. Radan imurointi ja pesukin on joka tapauksessa käsityötä, koska elementit ja letkut estää koneiden käytön. Muutenkin pesukone todennäköisesti pesisi radasta kaiken kumin irti.
Radan käyttöaste ja käyttäjäkuntakin on yksi mietittävä asia. Jotta betoniradalle muodostuisi ajolinja, eli kumia tarttuisi lattiaan ja lika putsaantuisi pois, radalla pitää olla useampi kisakuski ajamassa aktiivisesti. Jos radalla treenaa pääasiassa perustason kuskeja, se säilyy liukkaana. Kaikkki b-finaalia alemmalla tasolla ajavat tuovat linjalle enemmän roskaa kuin sitä putsaavat - eli äkkiä muutaman hyvän kuskin mielenkiinto ajamista kohtaan laantuu, kun rata ei vastaa kilparataa.
Kisakuskeja vaaditaan myös aktiivisesti seuraamaan mitä radalla tapahtuu. Jos ja kun radalla ajetaan likaisella silikoonia vuotavalla autolla tai viimeistään kun kaksi autoa kolaroi radalle öljyt, jollain pitää olla munaa ja tietämystä huutaa ajot seis välittömästi. Vielä kun löytyy se joka viitsii ja osaa käydä kaivamassa pesuvehkeet esiin ja siivooa kolaripaikan tai muuten nopeasti koko rata on silikoonissa.
Otetaan esille myös se, että meillä ei ole tällä hetkellä riittävästi elementtejä toiseen kilparataan. Hyvien elementtien tekeminen on iso työ ja yllättävän kallista. Puhutaan useammasta tuhannesta eurosta.
Viime keväänä meillä oli hetkellisesti betonirata vanhan varikoin paikalla, winter jumpseihin treenaamista varten. Rataa ei mainostettu, kun pelkäsimme sinne tulevan jo pelkkien huhujen myötä liikaa kuskeja ajamaan. Ei tullut. Eli tältä pohjalta olisin kovin varovainen sen suhteen kuinka paljon etenkin UUSIA kuskeja betonirata toisi. Kerhon tasetta ei auta se, että osa turffirataa käyttävistä siirtyisi ajamaan ja ylläpitämään betonirataa. Harkkaradan tarkoitus on nimenomaan tuoda kerholle uusia kuskeja, ja nyt homma on toiminut melko hyvin. Uusia jäseniä on liittynyt kerhon samaa tahtia kuin hyvinä vanhoina aikoina.
En halua tappaa keskustelua ratojen parantamisesta, päin vastoin, mutta olisin hyvin varovainen toimivan konseptin muuttamisen kanssa. Niin mielelläni kuin ajaisin itsekin betonilla, radan turffittaminen tuntuisi järkevämmältä.
Parempi paikka tämän suuntaisille keskusteluille om Fullspeedin oma osio. Hyvin voi laittaa tänne linkin, että tulkaa keskustelemaan asiasta erilliseen osioon. Pyysyisi näin keskustelu selkeämpänä. Tämä säie on enemmän tiedotuksia varten.