Toisenlainen kanta asiaan...Viimekesän viimeisessä M-8 SM-osakilpailussa olin nostovuorossa kun silmieni eessä kaatui auto ja kaatuessa antenniputki tarttui takavetariin,renkaaseen tai johonkin.Antenniputki irtosi ja antennijohto katkesi vastaanottimen juuresta poikki, kuski ajoi alkuerän tyytyväisenä loppuun ja huomasi asian vasta kun vein erän jälkeen putken ja pätkän johtoakuskille kouraan.Että silleen...
Totta tuokin, lennokkipuolellahan tehdään kantamatesti lähettimen antenni sisään painettuna.
Jos laitteet on kunnossa niin ainakin vähintään 15m pitäisi kantaman olla, autollahan ei ajeta kilpailussa kovinkaan pitkälle lähettimestä (Kun rata kyseessä).
Toisekseen hyväkuntoiset "paremmat" radiot ja vastarit tuosta selviävätkin, totuus on monasti vain toinen "halvemmilla" laiteilla.
Monissa paremman luokan radioissahan on "virheenkorjaus", jolloinka "kadonneet paketit" jätetään huomioimatta ja ajo jatkuu niinkuin ei mitään olisi tapahtunutkaan (Kunnes "pakettikatoa" tulee tarpeeksi ja yhteys katoaa kerralla).
Tosin joissakin noissa "virheenkorjaavissa" radioilaitteistoissa on se ikävä piirre että ne pakettikadon "iskiessä" muistavat sen viimmeisen käskyn ja jatkavat sen mukaan, arvannette mitä tapahtuu esim polttisautossa kun kaasu jää silloin pohjaan (Siksi esim lennokkiväessä on kahta "koulukuntaa", jotkut tykkäävät että tulee häiriöitä "varoituksena" jotkut taas tykkäävät "häiriöttömästä" lennätyksestä)...
Myös vastareissa on suuria eroja, lennokkipuolelta tiedän jotta joillakin "merkeillä" jo 150m on tuskaa ja joillakin pelaa ongelmitta yli 1km matkalla (Ja jos tuosta 150m vastarista "katoaa" antenni niin sillä ei ajeta "varpaita" pisemmälle, kun taas tuolla 1km vastarilla vastaavassa tilanteessa pääseekin jo 100m).