Kirjoittaja Aihe: Renkaiden tasapainotus  (Luettu 8513 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Maddis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Renkaiden tasapainotus
« : 15.08.04 - klo: 16.38 »
Tampereella olleen rc-tapahtumassa huomasin, että joidenkin autojen (varsinkin monstereiden) renkaat 'vatkasi' tosi ikävästi eli olivat epätasapainossa. Tästäpä sitten heräsikin idea renkaiden tasapainotuksesta. Onko kukaan sitä harrastanut ja jos niin miten? Ongelma lienee suurin monstereissa joissa on suurimmat renkaat.

Itselläni ei autoa (vielä) ole, mutta saahan sitä kysellä etukäteen.  :wink:

Poissa Nike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Renkaiden tasapainotus
« Vastaus #1 : 15.08.04 - klo: 18.48 »
Mun Durassa tuppaa nuo etuvanteet vipottamaan aika pahasti. Vanteita nyt tuskin saa suoristettua :?:

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Renkaiden tasapainotus
« Vastaus #2 : 15.08.04 - klo: 18.58 »
Munkin savitsissa välillä väpättää renkaat ihan sikana, joka johtuu siitä, että jos ajelee vesilätäköistä kovinkin ahkeraan, ni se sisäkumi kastuu ja epätasapainottuu, jolloin renkaat täristää älyttömästi. Lisäksi joskus huollon merkeissä, kun katselee kumien sisään ja availee reunoja, ni se on täynnä kaikkea moskaa. Oon kans vähän tuskaillu sen ongelman kaa. Harmittaa kun syö kaiken vauhdin. :cry:

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Renkaiden tasapainotus
« Vastaus #3 : 15.08.04 - klo: 20.51 »
Tasapainotus hoidetaan sitä varten suunnitetulla laitteella tai vaikka lennokin potkurin tasapainotukseen tarkoitetulla laitteella. Eli käytännössä laite on kuulalaakeroitu pukki, jossa rengas voi pyöriä mahdollisimman vapaasti. Jos vanne toistuvasti pyörityksen jälkeen pysähtyy johonkin tiettyyn kohtaan, niin kyseisessä kohdassa vanteen ylimmäiseen kohtaan lisätään painoa (esim. epoksia), ja jatketaan pyörittämistä. Jos seuraavalla pyörityksellä painoa saanut kohta tulee vanteen alimpaan kohtaan, painoa tuli liikaa ja sitä voidaan poistaa. Tätä tehdään kunnes rengas on tasapainossa, eli pysähtyy pyörityksen jälkeen satunnaiseen kohtaan.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Juuri näin, mutta
« Vastaus #4 : 17.08.04 - klo: 09.43 »
Niin, noin se tehdään, mutta mutta. Jos renkaaseen pääsee vettä, niin ei se tasapainotus auta, koska tasapainopiste muuttuu joka kerta. Parempi liimata renkaat ensin vanteelle niin, että se istuu siinä tiiviisti ja pysyy kuivana. Märkä renkaan sisäpehmuste vie myös ne vähäisetkin ajo-ominaisuudet, koska auton jousittamaton massa kasvaa huomattavasti, joten vaimennus ei saa hoidettua tehtäväänsä kunnialla. Eli, pidetään renkaat sisältä kuivina ja sitten tasapainotetaan, jos on tarvetta.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Renkaiden tasapainotus
« Vastaus #5 : 17.08.04 - klo: 09.56 »
Ensinnäkin renkaista ei kannata tehdä ilmatiivitä, joten niihin jää toivottavasti muutama ilmareikä, jolloin vesi pääsee renkaan sisään näistä reiistä. Toiseksi vesikelillä ei kannata paljon ajella, koska renkaiden lisäksi muutkin osat kärsivät vedestä. Luonnollisestikin tasapainotus tehdään vasta renkaiden liimaamisen jälkeen. Eihän siitä muuten olisi mitään hyötyä.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Voipa olla niinkin
« Vastaus #6 : 17.08.04 - klo: 10.31 »
Voipi olla hyvinkin, että täysi tiivistys on ongelma, mutta ainakaan minä en ole huomannut monsteri-kokoluokan renkaissa mitään ongelmaa, vaikka ne olisivat täysin tiiviit. Niissä kun on niin paljon sisätilavuutta, että ne joustaa tarpeeksi, vaikka ne olisivat tiiviit.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Renkaiden tasapainotus
« Vastaus #7 : 17.08.04 - klo: 11.50 »
Ei se liimaaminen auta ainakaan savagessa täysin, sillä vanteisiin on ihan tehtaalla jo porattu kaksi reikää, jolloin vettä pääsee joka tapauksessa sisälle jos vesilammikoissa roiskii. En mäkää yleensä tahallaan kuralammikoista aja, mutta vahinkoja sattuu -- liian usein. Mutta en mä kyllä olekkaan liimannu joka kohasta vanteita. Siellä täällä on rakoja, mutta ei kovin isoja. Kannattaako ne sit liimata ihan kokonaan kiinni? On vaan pikkasen mukava irroittaminen joskus taas kun haluaa vaihtaa kumit tai vanteet. :roll:

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Renkaiden tasapainotus
« Vastaus #8 : 17.08.04 - klo: 12.35 »
Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"
Ei se liimaaminen auta ainakaan savagessa täysin, sillä vanteisiin on ihan tehtaalla jo porattu kaksi reikää, jolloin vettä pääsee joka tapauksessa sisälle jos vesilammikoissa roiskii.

Oisko jotain tekemistä asian kanssa sillä, jotta just vanteessa on ne ilmareiät. Ajateltuna jos kumissa on ne reiät, ni g-forcet heittää vetet ja hieakat mäjellen... no, ainakin osan. Jos reikä on vanteen sisäpinnassa, ei tätä tapahtu. Onko kellää tieteellistä faktaa tähän väliin?
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Renkaiden tasapainotus
« Vastaus #9 : 17.08.04 - klo: 12.41 »
Krossareissa yleensä ne reiät tehdään siihen renkaaseen, koska tällöin keskipakovoima estää melkein kaiken lian menemisen renkaan sisään. Jos reikä olisi vanteessa, kaikki lika oikein syöksyy renkaan sisälle samaisen keskipakovoiman takia ja jää renkaan sisään. Tämän takia olenkin yleensä teipannut krossareissa kyseiset vanteen reiät umpeen ja tehnyt reiät itse renkaisiin. Näin olen kuullut myös monen muunkin tekevän.

Touring-autoissa reikä taas on yleensä vanteessa, jotta itse kumin ominaisuudet eivät muuttuisi. Lisäksi lian meneminen renkaan sisään touringissa on huomattavasti pienempi riski.

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Renkaiden tasapainotus
« Vastaus #10 : 17.08.04 - klo: 13.12 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Krossareissa yleensä ne reiät tehdään siihen renkaaseen, koska tällöin keskipakovoima estää melkein kaiken lian menemisen renkaan sisään. Jos reikä olisi vanteessa, kaikki lika oikein syöksyy renkaan sisälle samaisen keskipakovoiman takia ja jää renkaan sisään. Tämän takia olenkin yleensä teipannut krossareissa kyseiset vanteen reiät umpeen ja tehnyt reiät itse renkaisiin. Näin olen kuullut myös monen muunkin tekevän.

Touring-autoissa reikä taas on yleensä vanteessa, jotta itse kumin ominaisuudet eivät muuttuisi. Lisäksi lian meneminen renkaan sisään touringissa on huomattavasti pienempi riski.

Siis kumiin reikä ja vanteesta tukkoon? Ihan kumin päällekkö kuvioiden väliin? Voi olla ideaa.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Renkaiden tasapainotus
« Vastaus #11 : 17.08.04 - klo: 13.19 »
Lainaus

Siis kumiin reikä ja vanteesta tukkoon? Ihan kumin päällekkö kuvioiden väliin? Voi olla ideaa.

Ziigaas tuolta:   http://www.rc-racing.info/renkaiden_liimaus.html
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa Maddis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Renkaiden tasapainotus
« Vastaus #12 : 17.08.04 - klo: 13.38 »
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"

Ziigaas tuolta:   http://www.rc-racing.info/renkaiden_liimaus.html

Muuten hyvä, mutta mulla ei ainakaan toimi kuvat.

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Renkaiden tasapainotus
« Vastaus #13 : 17.08.04 - klo: 13.41 »
Lainaus käyttäjältä: "Maddis"
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"

Ziigaas tuolta:   http://www.rc-racing.info/renkaiden_liimaus.html

Muuten hyvä, mutta mulla ei ainakaan toimi kuvat.
Ei välttämättä mullakaan kaikki, mutta useimmat toimivat, mutta hyyyvin hitaaaassti.

Poissa MarGox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Renkaiden tasapainotus
« Vastaus #14 : 17.08.04 - klo: 13.43 »
Lainaus

Muuten hyvä, mutta mulla ei ainakaan toimi kuvat.

Kylä ne joskus päevittämällä alakaa näkymään. Mutta siis juu, keskelle renkasta reikää vaan, kumin tasaiseen osaan. Pari kolme 3mm reikää riittää hienosti ja sellasella "vyön rei'ittimellä" homma käy hienosti.
näkyskö suoraan:   http://www.rc-racing.info/kuvat/muut/renkaiden_liimaus/renkaiden_liimaus_2.jpg
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

Poissa PROpioneer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Renkaiden tasapainotus
« Vastaus #15 : 27.01.08 - klo: 22.57 »
Krossareissa yleensä ne reiät tehdään siihen renkaaseen, koska tällöin keskipakovoima estää melkein kaiken lian menemisen renkaan sisään. Jos reikä olisi vanteessa, kaikki lika oikein syöksyy renkaan sisälle samaisen keskipakovoiman takia ja jää renkaan sisään. Tämän takia olenkin yleensä teipannut krossareissa kyseiset vanteen reiät umpeen ja tehnyt reiät itse renkaisiin. Näin olen kuullut myös monen muunkin tekevän.

Touring-autoissa reikä taas on yleensä vanteessa, jotta itse kumin ominaisuudet eivät muuttuisi. Lisäksi lian meneminen renkaan sisään touringissa on huomattavasti pienempi riski.

huh-.. minä jo aattelin etteikö kukaan ole keksinyt tähän keinoa :D ei muutaku avaamaan taas renkaat ku on täynnä vettä. eikä millään meinaa tulla siitä pikku vanne reiästä ulos.
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

Poissa PROpioneer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Renkaiden tasapainotus
« Vastaus #16 : 28.01.08 - klo: 21.27 »
Elikkä pitäis saada renkaat vanteilta pois ja tämähän ei luonnistu mitenkään niin että tulis renkaat ehjänä.. pitäis vaihtaa renkaan sisuskaluja :D en ole availlut pahemmin liimattuja renkaita joten en asiasta tiedä.

kertokaas millä saan renkaat vanteilta niin ettei kumpikaan vaurioidu ainakaan pahasti.
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

Poissa Olbe

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Renkaiden tasapainotus
« Vastaus #17 : 28.01.08 - klo: 21.32 »
Keittämällä
Junnumestari 2007

Poissa PROpioneer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Renkaiden tasapainotus
« Vastaus #18 : 28.01.08 - klo: 22.38 »
juu testasin jo kertaalleen keitin n 20 min ja ei mitään vai oliko liian kylmää? kestääköhän noi mun vanteet ees keittämistä  :cool: ei ole mitkään maailman kalleimmat.
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Renkaiden tasapainotus
« Vastaus #19 : 28.01.08 - klo: 22.43 »
Kyllä pitäisi irrota muutamassa minuutissa....
Itse olen irroittanut useita kertoja ja aina on toiminut loistavasti.
Veden pitää siis kiehua!

Ethän käyttänyt Nokialaista vettä?  :wink:
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa PROpioneer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Renkaiden tasapainotus
« Vastaus #20 : 28.01.08 - klo: 22.51 »
joo en ku en asu nokiassa  :roll: no huomenna paremmalla menestyksellä. laitan samalla kaikki muoviosat kiehumaan :D
yokomo yz-10 , Cen mg16 ja lisää tulee.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Renkaiden tasapainotus
« Vastaus #21 : 28.01.08 - klo: 23.01 »
Ite oon keitelly kans ja kyllä isot ja kunnolla liimatut renkaat vaatii melko pitkän kypsennyksen. Revon renkaat keittelin, niin 1tunti aina meni parissa kenkaassa.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa rale

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Renkaiden tasapainotus
« Vastaus #22 : 07.06.12 - klo: 16.04 »
itse olen kans miettiny sitä että mite nuo renkaat voisi tasapainottaa 
onko kukaa tehny taikka osta sellasta renkaan tasa painotus telinettä  ?
itselläni ei ole sellasta mutta olen suunitellu tekeväni selasen 
niin vikkejä otetaan vastaa
vai voisko selasen telineen josta kin ostaa ?

Poissa ampperi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Renkaiden tasapainotus
« Vastaus #23 : 07.06.12 - klo: 16.59 »
JQ Products The Car Yellow Edition - Hobao Hyper 8.5 Pro - Kyosho MFR