Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - 604way

Sivuja: [1]
1
Tervehdys kaikille pitkästä aikaa!

Kyllä on asiallisen näköisiä vekottimia teillä taas täällä tullut/tulossa, jatkakaahan samaan malliin!  :azn: Sivusta seurailen kyllä topikkia, vaikka niin aktiivisesti en tänne kirjoittelekkaan.

Itselläni D-11 on jämähtänyt paikalleen ja seisonut pitkän tovin ilman mitään muutoksia tai lisäyksiä. Ja todennäköisesti seisoo vieläkin...ainakin toistaiseksi. Mutta kyllä siitäkin vielä joskus valmis tulee...

No mutta, ei hätä tämännäköinen, uutta projektia on ollut jo vähän aikaa tulossa. Kaivukone tälläkin kertaa. Kerrankin on taas aikaa tehdä, kun on jalka kipsissä :undecided:

Eli, päämäärä olisi tämä: Hitachi EX-1200, mittakaava 1:50, täysin metallista tehty, tosin muutama muovikikkare on sekaan eksynyt. Osat leikelty ja juotettu yhteen, mutta kaikki ei ole samaa puuta vaan ruuveilla kasassa, jotta on mahdollisuus purkaa korjausta tms. varten

Aluksi mielessä oli tehdä toimiva peli mutta ei niin tarkasti, joten alavaunu jäi vähän...hmm..vaiheeseen?

Tällä hetkellä mielessä olisi (jälleen) tehdä "lanka-ohjattava", tosin siinä mielessä että jos tilaa jää, voisi sen myös muuttaa radio-ohjattavaksi kohtuu vaivalla. Mutta aika näyttää, tällä hetkellä tilaa ei näyttäisi jäävän liikoja... :embarrassed: Lanka-ohjattavasta kuitenkin tulisi tällä erää portaattomasti ohjattava entisen on-off-on ohjauksen sijaan.

Nostopuomin mekaniikka on jo tehty ja vähän testailtu. Voimaa tuntuisi olevan tarpeeksi ja vähän enemmänkin :azn: Kaivupuomin sekä kauhan mekaniikkaa on päässä pyöritelty useaan otteeseen, ja muutama ehkä toimiva idea on jo syntynytkin...lähinnä tilan puute vaan tuppaa tekemään ongelmia. Kääntöpöydän mekaniikka on myös mietitty kutakuinkin valmiiksi, mutta ei vielä toteutettu toistaiseksi.

Yksityiskohdat ja viimeistelyt jätän aivan viimeiseksi, koska tässä vaiheessa niitä ei kannata tehdä kun osia joutuu leikkelemään ja pyörittelemään moneen otteeseen vielä. Kustannukset tähän mennessä 0€  :cool:

Mutta, kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, joten:



Lisää kuvia ---> https://picasaweb.google.com/102825323806809779751/HitachiEX12006

2
Tere jälleen!

Pikkuisen on taas D11 saanut hilpettä niskaansa. Hitaasti, mutta varmasti edetään, kunhan vain jaksaisi näpertää ja aika riittäisi.

Uudet telaketjut ovat myöskin tekemässä tuloaan, toinen on jo valmiina, mutta kuvaa ei tällä hetkellä ole. Muuten tulee kutakuinkin samannäköiset kuin aikaisemmat metallitelat, mutta perusketju on nyt uusittu "oikean ketjun" malliseksi. Voin sanoa, että oli kova työ, yhteen telaan menee yhteensä 200 osaa, 50 telakenkää, 50 perusketjun palaista sekä 100 tappia. Kaikki tehty yksitellen käsin. Pari viikkoa meni yhden telan tekemiseen, toisen tekemiseen on kerätty voimia jo 3 viikoa, eikä oikeen vieläkään jaksaisi aloittaa kun tietää mitä edessä on... :roll:

Parit kuvatukset masiinasta, AA patterin kokoiset akut kokosuhteen muodostamiseen myös kuvissa:





On kyllä mahtavan näköisiä vehkeitä teillä kaikilla, jatkakaa samaan malliin! :tongue:

3
Tervehdys jälleen!

Kiirusta on pitänyt vuodenvaihteen jälkeen. Pääsin pelaamaan 1:1 kaluston kanssa (oppisopimus), josta ammattikin (maarakennuskoneenkuljettaja) toisen ammatin lisäksi pitäisi jossain välissä tulla :wink:.

Vähäisen on D11 edistynyt, mutta aika hitaasti. Suurin osa osista on vain magneeteilla paikallaan, joten siitä johtuu nuo millin parin raot. Kyllä se kuitenkin ehkä vilkkaalla mielikuvituksella alkaa pikkuhiljaa muistuttamaan puskutraktoria :shock:

Painoa kyllä tulee ihan kivasti tuosta metallista, verrattuna noihin edellisiin muovikikkareisiin. Ei ole kyllä pahitteeksi, painoa tarviikin olla, jotta sillä jotain pystyy puskemaan vielä tulevaisuudessa.

Pään vaivaa on tuottanut lähinnä se, miten toteutan kaikki toiminnot. Moottoreita vaihteistoineen en ole vielä saanut tilattua, ja tuskin vielä hetkeen saankaan. Melkein pitäisi olla moottorit käsillä ennenkuin pystyy kunnolla hahmottamaan tilantarpeen. Yhteensä 6 toimintoa olen meinannut toteuttaa, ainoa minkä jätän varmasti pois on puskulevyt kallistus vasen/oikea suunnassa. Mikään ei kuitenkaan ole vielä kiveen hakattua. Mutta varmaankin osittain samansorttista mekaniikkaa kuin dumpperissa, näin olen ainakin ajatellut.

Tekisi mieli kyllä tehdä ihan radiolla ohjattava, mutta saas nyt nähdä. Todennäköisesti päädyn piuhoihin, ja jos näin käy koetan myös jonkin sorttisen paremman ohjaimen kehitellä, tarkoittaen, että ei on-off-on meininkiä vaan portaatonta nopeuden kontrollia eteen sekä taakse. Seuraavasta projektista kyllä ainakin tulee radio-ohjattava :azn:

Paljon on vielä tekemistä, saas nähdä kauanko tässä oikeen menee aikaa :roll:

4
Morjens taas!

Aattelin taas tulla esittelemään tuotoksia vähäsen. D11 on junnannut aikalailla paikallaan, katkaisulaikat pääsivät loppumaan kesken parisen viikkoa sitten, joten metallia ei ole pystynyt pahemmin leikkamaan. Mutta joulupukilta kysäisin laikkoja joululahjaksi, olen kuulemma ollut niin kiltti, että pukki jopa saattaa muistaa minua  :angel: Tässäpä on kuva D11:sta osista mitä tähän mennessä on leikattuna.

Vähän epäilyttää nuo telat kyllä, sellanen kutina on, että ne ei tuu pysymään paikallaan. Tosin en ole testannut edes vielä. Eihän kukaan satu tietämään mistä saisi (tosi) pientä ketjua. Ei todellakaan mitään pyöränketjua (kyoshon twin-forcessa on aika sopivan kokoista). Myöskään ei kauheasti houkuta alkaa käsin tekemään yli 400 osaa, jotka olisivat koko luokkaa 3x6 mm sekä vielä identtisiä. Do'h niinkuin homer sanoo

Vähän ole myös ajatellut, että jos tähän ei tulisikaan servoja vaan tilaisin täältä http://www.shop.kkpmo.com/ moottorit vaihteistoineen. Olisi vähän pienemmän kokoisia kuin servot ja varmasti yhtä tehokkaita. Vielä on vähän suunnitelmat auki toimintojen osalta, varmaankin yritän ainakin saada kaiken toimimaan mikä oikeasti pitäisi toimia. Tosin osan joutuisi väkisinkin tekemään jousipalautteisena, mutta en usko sen olevan ongelma. Todennäköisesti tästä  D11:sta tulee vielä letkuversio.

Alkoi myös kyllästyttämään tuo pelkkä kuokkiminen kaivinkoneella, joten vedin lisälaitteille piuhat koneeseen. Tällä hetkellä vain on-off toiminto, mutta ehkäpä myös vedän vielä toiset piuhat, joissa olisi lisäksi on-off-on toiminto. Päivän projektin vetäisin vähän aikaa sitten ja sain aikaiseksi 2 lisälaitetta (oli mulla 1 laikka vielä jäljellä).Lätkän sekä sähkömagneetin :azn:

Kumpikin on oikeastaan vähän alitehoisia, mutta kait ne asiansa ajaa, ompahan kaivamisen lisäksi muutakin tekemistä. Lätkässä on sisällä puhelimen värinämoottori täryn aikaan saamiseksi, tosin voisi olla vähän tehokkaampikin mutta ei nyt sattunut olemaan mitään muutakaan vastaavaa täryn lähdettä joka tuonne mahtuisi.

Sähkömagneetissa, no, kaikkihan varmaan tietää, että siellä ei ole sisällä muuta kuin suojattua kuparilankaa metalli ytimellä. Sähkömagneetti toimii kyllä muuten ihan hyvin, mutta kaivinkoneen ylävaunun kääntö on niin nopea sekä että pysähtyy kuin seinään, jolloin tuppaa tavarat lentämään magneetista irti :roll:. Pitänee varmaankin katsella/kokeilla vähän materiaaleja uudestaan jos sen saisi vaikka vähän voimakkaammaksi. Käämiä mahtuisi kyllä vähän vielä enemmän sisälle, mutta sitäkin on jo n. 10-15 metriä siellä, joten en usko että lisäämisellä enään mitään isoa vaikutusta olisi. Sekä myöskin kaivinkoneen kääntönopeuteen tarvitsisi varmaankin vähän pureutua, pari ratasta lisää jotta vähän olis hitaampi.


Hemi1966: Liikkuu kyllä nätisti, sekä on myös nättiä jälkeä. Meinaatko jättää nuo muoviset hytin yms. osat tuohon, vai teetkö itse uudet? Itse olisin sitä mieltä ainakin, että tekisit kaiken metallista, kun tuo näkyy niin hiton hyvin sinun käsissä pysyvän  :azn: Tosin painoa tulisi lisää...

Edit: Niin, sitä piti myöskin sanoa, että dumpperin voimansiirto on pelannut vallan moitteettomasti. Ei ole kertaakaan enään tarvinnut availla ja aika monta kuormaa on jo viety :azn:

5
Puuh, olipas siinä taas näpertämistä. Mutta nyt on valmis :smiley: Toivottavasti myös kestää...

IMN: Hmm, materiaalit... :shock: Itse akseli on aikakin pyörän pinnaa, nuo levymäiset osat ovat...öö, empäs tiiä, jotain puolen millin peltiä. En tiiä mistä oli kotoisin kun tulee tota rojua keräiltyä vähän turhankin innokkaasti. Ristikko on 1mm pronssilankaa. Tina oli perus elektroniikka tinaa (lyijytön, sisältää hopeaa ja vähän kuparia) sekä myös extra juoksutinta käytin. Ihan normaalia pientä kolvia käytin itse juottamisessa, ettei sula muut paikat kun olivat niin lähellä toisiaan.

Nyt toimii telikin paaaaljon jouheemmin kun kumi osilla, sekä myös kiertyminen itse akselistossa katosi kokonaan. Tosin maalipinnat vähän kärsi, ei mikään yllätys kun aikalailla kokonaan sai purkaa tuon. Tarvii sutia tässä joku päivä vielä sitten maalia ja lakkaa lisää pintaan kun innostaa viimeistely vaihe.

Nyt taidan keskittyä tuohon puskutraktoriin taas, muutaman osan olenkin jo saanut leikeltyä muotoonsa.

6
Moi

Juu, kyllähän nuo servot tuossa kaivinkoneessa vähän tyhmiltä näyttävät :undecided: ,alunperin oli tarkoituskin ne istuttaa piiloon mutta se ei sitten onnistunut niinkuin silloin ajattelin ja vähän kärsimätön muutenkin olin tuon koneen kanssa. Ja tuohan oli ensimmäinen koskaan tyhjästä itse rakentamani kone..  :smiley: Tässä on toinen kaivinkonekkin jo päässä kummitellut, mutta ei siitä sen enempää, asia kerrallaan.

Ristikköniveleksi on myös pohdittu noita jousia ja vaijereita, mutta ne tuppaavat vetämään itseään väkisin suoraksi, enemmän kuin kumi, niin ne hylkäsin sen perusteella. Ei olisi toiminut tuo teli tuonkaan vertaa mitä kumiosilla. Myös tota polttiksen silikoniletkua kattelin, mutta oli liian suurta halkaisijaltaan. Nyt oli käytössä lego settien paineilma letkua, sitä mustaa. Silikonia varmaan tuokin lienee, vaikuttaa hyvin samanlaiselta kuin polttiksen letku.

No mutta, ei hätä enään tämän näköinen, tässä on korvausta kehitelty kumille. Tässäpä foto korvaajasta. Toivottavasti vähän paremmalla lopputuloksella kuin kumi  :smiley:. Näitä tarvitsee tehdä 7 kpl, vähän erilaisilla kiinnityksillä tosin.

RcJuho: 2 moottorilla et tasauspyörästöä saa toteutettua, katsoppa tästä vähän mallia miten tasaupyörästö toimii, jos et vielä ole katsonut--> http://fi.wikipedia.org/wiki/Tasauspy%C3%B6r%C3%A4st%C3%B6. Näitä varmaankin voi rc-autoista katsella, jos koko vaan osuu kohdalleen  :smiley:

7
Juupeli72: Tuohan on kerrassaan nerokas, ei ainakaan itsellä ole koskaan tullut mieleen, eikä missään tätä ennen vastaan ole tullut. Tää systeemi tulee kyllä ehdottomasti käyttöön!

Sain vihdoin siitä dumpperista sitä videoo otettua :smiley: Tässä linkki. Akku oli aika lopussa kun en löytänyt laturia mistään :roll: Kyllä tuo vetoakselisto tarvitsee uudestaan rakentaa, ilman mitään helkutin kumeja. Menee kyllä tosi näpertämiseks noi ristikkonivelet, saas nähdä miten onnistuu sitten, mutta pakko sitä on ainakin yrittää.

Tässä myös kuva kaivinkoneen sisältä, niitä joskus lupailin ja nyt tarvitsi aukaista se. Servo on noiden legopalikoiden alla. Tää systeemi kyllä tosiaan vaatii paljon voimaa, niin kuin IMN asian on jo sanonutkin. Ihme kun ei servon rattaat oo rutissu vielä yhtään. Ja servohan tuolla palikoiden alla on 2,2kg/cm miniservo.

Sekä myös muutama kuva puskutraktorin telasta, toinen kuva, kolmas kuva. Koostumus on rautalankaa, 1L olut tölkki (peltiä, ei alumiinia) sekä tinaa tietysti. Yhteensä 102 palasta per tela. Eihän ne ihan kohdallaan oo, aika hankalaa saada pysyyn tarkalleen paikallaan kun tinaa kasaan. Pitänee varmaankin vähän kohennella vielä lappujen asentoa, jotta ees sinnepäin suorassa olisivat. Tosin, en ole vielä varma onko nämä edes lopulliset telat, tarkoitan, että toimiiko nämä sitten loppujen lopuksi, vetorattaaseen ainakin sain osumaan. Näissä ainakin luulisi pitoa löytyvän, n.2mm uloke joka lapussa :p Mitään tämän ihmeempiä ei oo vielä ehtiny paljoo tekeen, vielä on suunnitelmatkin vähän auki tässä vaiheessa.

8
Lainaus
604waylle:

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9042&Product_Name=Hobby_King_2.4Ghz_6Ch_Tx_&_Rx_(Mode_2)

Kohtuu edullisesti irtoaa perusradiot. Välillä ei enää käsitä noita hintoja. Mitä noiden tekeminen enää maksaa?


Ohhoh, no tuossapa olisikin jopa meikäläisen lompakolle sopivat radiot. Tarvitsee pistää korvan taakse.. :smiley:

tga-480: Itse en tätä kyseistä laitetta omista, joten paha sanoa mitä pitää tehdä missäkin...Mutta muutaman minuutin googletuksella :wink: löysin jotakin asiaan ehkä liittyvää--> http://tamiyatrucks.madmooseforum.com/viewtopic.php?t=5011 Katsoppa tuolta, jos vaikka olisi jotain apua  :smiley:



9
604way: Käsittämättömän hienoa jälkeä noin pienessä mittakaavassa. Meikäläinen ei käsitä kuinka noin pieneen saa toimintoja rakennettua. Oletko jo tutustunut tähän sivustoon?

http://www.shop.kkpmo.com/

 Löytyy todella pieniä nopareita ja servoja ym. mukavaa.

 Oletkos ajatellut noita metallisia työkone pienoismalleja muuntaa toimiviksi malleiksi? Sikun infrapuna tai 2.4GHz ohjaimella olisivat varmasti mielenkiintoisia.


Kiitokset tuosta linkistä. Joskus tuon löysin ja hukkasin samantien, yksipäivä tässä juuri etsinkin tuota ilman mainittavaa tulosta...Paljon on tosiaan mielenkiintoista tavaraa ja pienessä koossa, kyllä tuolta melkein tilata tarvis jossain vaiheessa kunhan on rahaa vaan sen verran. Tarvitsee pistää kirjanmerkkeihin tuo linkki, ettei taas pääse hukkumaan...Voi kun olis joskus varaa ostaa ne radiotkin vielä, pääsis noista piuhoista eroon... :tongue:

Joskus noi metalliset pienoismallit on kyllä mielessä käyny, mutta oon kokenut "antoisammaksi" tämän itse tekemisen. Millähän nämä metalliset pienosmallit on kasattu yhteen? Tuskin ainakaan ruuveilla tms..

Nähtävästi seuraavaksi teen caterpillarin D11 puskutraktorin, telaketjuja tässä oon vähän näperrelly, metallista tällä kertaa. Ajattelin, jos koettaisin tehdä pääosin metallista tämän mallin, tosin pitänee käydä vähän työkaluja ostamassa jotta saa metalliin esim. reikiä jne. sekä myös juoksutetta ja hopeatinaa että saa vielä osatkin yhteen. Pitää nyt kuitenkin katsoa vielä miten tuo metalli "taipuu" meikäläisen käsissä...

En ole vielä sitä videoo ehtiny ottaa dumpperista, mut niihän ne väittää että hitaasti hyvä tulee :roll:

Ville84: Tervetuloa minunkin puolestani!

Hemi1966: Kyllä tulee komee peli, vähän isompaa kokoluokkaa kun meikäläisen näperrykset...

10
Noo, kyllä se PWM varmaan luonnistuu hetkellisen tutkimisen jälkeen. Mitoitus kannattaisi varmaan saada johonkin 4-5 ampeerin hujakoille.

Kyllä tuo PWM on ainoa keino. Akut kuolee muuten aivan liian nopeasti.

Mutta 604way, sait siis tuon servon ohjauksen toteutettua tuolla omatekoisella piirillä? Eli se toimii modaamattoman servon ohjaukseen potikkaa kääntämällä ihan yhtä lailla?(trimmipotikkaa kääntämällä?)

Jos näin, niin tuohon servoa ohjaavaan piirin voisi laittaa ihan vaan koon puolesta isomman potikan, ja tämän potikan päähän voisi laittaa esim. pienen ratin. Oon joskus nähnyt noita pienemmän väen rc-autoja, ja niissä on reteesti pyöritettävä ratti (loogista!). Vivut tosiaan pitäisi olla juurikin palautuvia.

Mulla siis sellainen visio, että molemmat piirit ( servon ohjaus kääntöön ja PWM nopeuden säätöön ajomoottoreille ) löytyisi samalta piirilevyltä.


Kyllä vain sain tuon piirin toimimaan modaamattomalla servolla. Itse asiassa toimi paljon paremmin modaamattomalla, kuin modatulla servolla. Modatuissa servoissa sitä keskikohtaa oli todella hankala löytää ja kun sen kerran löysi ja käänsi potikkaa, se oli taas toisessa kohtaa. Jousipalautteisena siis tätä yritin, vanhan nikkon ohjaimesta revityillä tikuilla, joissa siis tuo jousipalautus on. Sekä myös joypadista irtokolvatuilla 4-suunta potikoilla, joissa myös jousipalautus. Tosin tällä piirillä jäi servon koko liikerata vähän vajaaksi, ei siis mennyt tapista tappiin vaan liikerata jäi lyhyemmäksi.

Tämä kyseinen piirihän on muistaakseni tarkoitettu vain servojen testaukseen, toimiiko servo vai ei. Ehkäpä siitä johtuu tämä konflikti, joka minulla oli, että kun rakentaa useamman piirin lähelle toisiaan alkaa häiriöitä syntymään. Joten enempää kuin yhtä servoa tällä ei oikeastaan pysty ohjaamaan, tai pystyy, mutta sitten alkaa se sätkiminen, joka varmasti on ei toivottavaa, käyttää servoja sitten mihin tahansa. Ferriittejä myös koetin signaali piuhaan, jopa tupla määrän, ilman mitään vaikutusta. Joten oma olettamukseni on, että se häiriö on lähtöisin noista piireistä itsestään.

Tässäpä vielä tuon rakentamani servoohjaimen kaavio. Tämä ei ole minun tekemäni, vaan netistä olen tämän löytänyt. Enään en kuitenkaan linkkiä löytänyt tähän samaan piiriin... :undecided:

Potikan fyysisen koon voi totta kai vaihtaa isommaksi, mutta arvojen pitäisi pysyä kuitenkin samana. Ainakin näissä piireissä mitä itse olen rakentanut, niin se ei ole ihan niin yksinkertaista vaan vaihtaa potikkaa arvoltaan isommaksi/pienemmäksi. Tämä tarkoittaa sitä, että myös vastus arvoja itse piirissä tarvitsee vaihtaa. Tosin en aivan varma ole tästä, joku asiasta enemmän tietävä voipi valaista asiaa enemmän. Ainakaan omien kokeilujen perusteella tämä ei toiminut ihan vaan potikkan arvoa vaihtamalla.

Pajatso: Onko tuossa sinun ostamassasi servotesterissä 4-suuntainen potikka? Kun sanoit, että samalla tikulla hoituu nopeus sekä suunta. Itse koetin myös 4-suuntaisia potikoita kaivinkonetta rakentaessa, joypadista kolvailin ne irti. 10k oli kumpikin joka suuntaan, mutta keskikohdat olivat näissäkin vähän hakusessa. Todennäköisesti johtuivat tuosta 555-piiristä (taas). Olivat kyllä muutenkin käytetyt, lähinnä kaivinkone simulaattoreissa, tuoliin ne aikoinaan istutin :laugh: ja kovassa käytössä ovat olleet.

11
Kiitokset TVS:lle. Tätä vähän osasin epäilläkkin, kuten aikasemmin mainitsin sähkötekniikka ei ole vahvimpia puoliani.

Tosiaan, kyllä se taitaa tuohon pwm:n puoleen kaatua tämä nopeuden säätäminen. Itse olen juurikin tällä tapaa miettinyt asiaa, kuten IMN asian jo ilmaisikin, että nopeudelle oma säädin ja suunnalle toinen säädin. Suunnan vaihtohan onnistuu noilla 2-napaisilla on-off-on kytkimillä. Tosin oon näitten kytkimien kanssa jo muutaman vuoden leikkiny ja vähän on se maku suuhun jääny että ei ehkä ihan hirveitä kestä loppujen lopuksi. Aika monta kytkintä on sanonu sopimuksen irti, mutta yleensä vian on voinut korjata avaamalla kytkimen, tosin ei aina. Mekaanisia laitteitahan nämä ovat. Jos näitä kytkimiä meinaa ostaa, niin kannattanee varmaankin ostaa jousipalautteiset jos löytää (varmasti paremmat 5v jannulle, kun palauttaa aina off-asentoon irti päästäessä). Bebekissä ei ainakaan ole kertaakaan ollut näitä kun siellä olen käynyt, mutta netissä on kyllä joissakin kaupoissa näitä näkynyt.

Tuohon nopeuden säätöön tarvitsee kyllä perehtyä enemmän. Se toisi sen oman lisänsä näihin munkin koneisiin, letkuohjattavia kun ovat, että ei aina tarvittis mennä sitä samaa vauhtia (tarkoittaa täysiä). Tosin tuo dumpperi on kyllä niin hidas eteen-taakse sekä kääntyessä, että ehkä se ei niin oleellinen olisi kuitenkaan loppujen lopuksi ainakaan siihen. Mutta kaivinkoneeseen kyllä tarvitsisi tuota nopeuden säätö mahdollisuutta. Tällä hetkellä on tavallisilla 0.25W vastuksilla rajoitettu ylävaunun kääntönopeutta, oli liian  nopea ilman vastuksia. Tähän mennessä on toiminut ihan hyvin, ei ole vastukset kärähtäneet tms. ja on tuolla jo kaivettukkin aika paljon. Nyt tosin kaivupuomin servomoottori on sanomassa sopimusta irti  :undecided:

Tässä tutkailin vähän elektroniikka komponentti laatikkoa, niin kaikki muu näyttäsi löytyvän tuohon pwm säätimeen paitsi tehotransistorit. Tosin noita tehotransistoreitakin on tuossa muutama, mutta eihän noista merkinnöistä ota itse pirukaan selvää. Kaikki osat ovat purettuja monenmoisista laitteista (tv, nikko-autot, kelloradio, muuntajia, kasettidekkejä jne. joten kaikki ovat myös käytettyjä, jonka johdosta komponentien täysi toimivuus on->?, kierrätys on kuitenkin päivän sana!) Pitänee kuitenkin käydä hakemassa noita tehotransistoreita, jotta ovat oikeaa mallia, ettei tuu ne kuuluisat "savut tuli ulos, savulla se nähtävästi toimi, kun ei se enään toimi  :shock:"

12
Kiitos kuvista jälleen.

Tuota nopeudensäätöä vähän googlettelin, niin siinä kait järkevin tapa olisi tehdä se PWM:llä (luetaan meikäläisen kohdalla toteutuksen osalta: öööö....). Sekin vielä, että tarvitseeko tuo sitten vielä jonkun h-sillan; pamahtaa meikäläisen kohdalta sitten todella ankeaksi.

Normaalikokoiset servot tosin saattaa pahimmillaan syödä aika reippaasti virtaa, joten potikka joutuisi olemaan aika suuri. Ja se potikka söisi myös sitä "virtaa" ihan kiitettävän paljon, toisaalta ei varmaan ohjaimessa kädet ainakaan palelisi. Vai saako tuon nopeuden säädön tehtyä jotenkin yksinkertaisemmin? Mää olen aika tumpelo näitten piirien kanssa.

Tuo ohjaustapahan olisi ns. letkuohjattavaan ihan ideaali, jos servon vaelluksen saisi tapettua. Syötät tuohon 6 V:ia?  Sulla näyttää olevan noita samoja 10g servoja, mitä meikäläiselläkin. Niiden pysäyttäminen servon omalla potikalla on pidemmän päälle lähes mahdottomuus. Aina se lähtee kävelemään johonkin suuntaan. Tuolla monikierrospotikalla potikan ruuviin jää jopa sellainen "tyhjä" alue, missä servo ei liiku. Servon omaa potikkaa saa säätää melkein puhaltamalla...ja silti vaeltaa, vaikka sen olisi tunkenut täyteen liimaa, sinitarraa yms. Nuo meikäläisen radiot pitäis olla kohtuullisen digitaaliset (Futaba 10C; niin ne ainakin mainostaa, tiedä sitten), joten ne eivät onneksi tee huomattavaa häiriötä. Eron huomaa kyllä, jos esim. vertaa toisiin (Hitec Eclipse) 35 Mhz radioihin. Silti, joku mikrokokoinen servon neutralisoija olisi kyllä kätevä (dead-zonen lisäys).

Pitäisi jostain saada sitä litz-lankaa ledeille, ei vaan viitsisi ostaa mitään 45€ rullaa...

Kunnioitettavan pieni tuo auto kyllä on (servon koosta saa hyvän vertailukohdan)!

Kyllä ne radiot varmaan kohta löytää omistajan... :wink:

Kyllä tuo pwm taitaa olla paljon parempi tapa ohjata dc-moottoria, kuin se mitä minä ajatelin. Itse meinasin aika paljon yksinkertaisempaa kytkentää-->

Virtalähteen - johto kytketään suoraan moottorin ja moottorin kuoresta otetaan maa, joka viedään potikan oikean puoleiseen pinniin (potikka ylhäältä katsottuna, pinnit pois päin itsestä). Virtalähteen + viedään potikan keskimmäiseen pinniin ja vasemmasta pinnistä + ulos moottorille. Yksinkertainen kytkentä. En tosin ole varma, tarvitseeko tuo edes tuota moottorin maata, sähkötekniikka ei todellakaan ole minunkaan vahvin ala... :roll:

Tässähän käsittääkseni tapahtuu niin, että potikka syö osan virrasta ja antaa lämpönä ulos. Tällä tavalla tosin ei saa käyttöön koko potikan säätöaluetta, vain pienen osan siitä. Olen kokeillut tätä kytkentää kyllä ja saanut sen toimimaan mutta en ole koskaan varsinaisesti käyttänyt sitä, joten en tiedä onko tämä edes kovin luotettava ja pitkäikäinen tapa loppujen lopuksi. Niin, ja mitään kovin isoja moottoreita ei kannata tällä tavalla edes yrittää...senhän jo maalaisjärkikin sanoo. Mutta kyllä näitä peukalonpään kokosia varmaan uskaltaa pyöritellä.

Mitään vastuuta en sitten ota, jos näitä kytkentöjä menette kokeilemaan, eli omalla vastuulla teette jos teette... :angel:

Itse aikoinaan tuota pwm piiriä tutkailin ja ei tuo olisi kovin monimutkainen rakentaa jos olisi vain kaikki tarvittavat komponentit. Pitänee varmaan vierailla bebekissä joku päivä ja kokeilla rakentaa. Samalla voisi noita monikierros potikoita ostaa myös :smiley:

Tällä hetkellä syötän dumpperin servoille 7,2 volttia, mutta koetan vähentää sitä kyllä vähän (6:V tienoille) kunhan saan kaivettua sopivan muuntajan jostain. Itse kun servojen vaellusta koetin saada loppumaan, tein sillä tavalla että hioin siitä servon oman potikan varresta sitä karkeimpaa kohtaa pois ja pienellä poranterällä suurensin rattaan (jossa servon ulostulo) reikää. Ja tämän jälkeen sitten pikaliimaa (ei mitään pirkka-pikaliimaa  :lol:) potikkaan ja antaa kuivua. Tosin kannattaa varmistaa kahteen kertaan, että on varmasti keskellä potikka eikä servo vaella. Tämä ainakin omalla kohdallani toimi eikä potikka enään kääntynyt rattaiden vaikutuksesta.

Edit: Se unohtui sanoa, että tuo vaeltaminen omalla kohdallani johtui todennäköisesti tuosta 555-piiristä, jonka olen itse rakentanut, ja siitä että servot ottivat häiriötä toisistaan tai sitten jostain muusta. Kauheaa sätkimistä se kuitenkin oli koko ajan :undecided:

13
Kyllä!

Tainnut tulla pitkä ilta viestin kirjoitusajankohdasta päätellen?  :wink:
Se on kyllä tunnustettava, että kun inspiraatio iskee, niin kello unohtuu ihan täysin.

Onko servojen kanssa ongelmaa juuri paikallaan pysymisessä?
Tuota monikierrospotikkaa kannattaa kokeilla, jos ongelma on ylläoleva.

Tässä on vaan muutamaan kertaan miettinyt esim. Bruderin traktorin käyttöä ns. letku/kauko-ohjattavana, jos sellaisen joskus rakentaa hieman nuoremmalle kuskille. Homma pitäisi saada paljon helpommaksi käyttää eli esim. patterit/akut tulisi olla vain yhdessä paikassa eli ohjaimessa. Käännön toteutuksessa servo on kyllä helpoin, mutta meikäläisen osaaminen kyllä loppuu siihen, jos pitäisi mennä tuohon signaalin kanssa ohjaamiseen. Periaatteessa onnistuisi myös siten, että ohjaa katkaisijalla servoa (siis sen moottoria), rajakytkimet rajoittaa liikkeen ja jännitteen säätö nopeuden.

Kieltämättä 604wayn mittakaavassa alkaa rc-ohjaus olemaan aika haastavaa, sillä akun, nopareiden ja vastarin sijoittaminen saattaa muodostua "pieneksi" ongelmaksi.

Minkälaisen ohjaimen olet rakentanut? Onko ohjaimessa nopeuden säätö potikoilla tms. ?
(kuva tietysti olisi ihan mielenkiintoinen...)


Heh, no pitkä ja pitkä ilta, ihan tavallinen :lipsrsealed:

Juu, juurikin tuo servojen paikallaan pysyminen on ongelma, sekä myös se, että ottavat häiriötä toisistaan. Voisin kyllä melkein lyödä oikeasta kädestäni vetoa, että syyllinen tähän on tämä. Tuota monikierros potikkaa tarvitsee vielä kyllä kokeilla, kunhan vaan saan käsiini sellaisen.

Rajakytkimet tosiaan olisivat tarpeelliset kun ohjaa suoraan virralla servon moottoreita. Käy hyvin äkkiä niin jos ei ole tarkkana, että servon rattaat ovat hampaattomia. Lähinnä itsellä on kyllä muodostunut jonkin sortin ongelmaksi itse moottorien kestävyys. Tuntuvat kuluvat nopeasti, kaivinkoneen moottoreita on vähän saanut jo availlakin. Tosin onhan tolla jo kaivettukkin aika paljon. Hiiliähän näissä ei näytä olevan, vaan tuollaiset metalliläpyskät ottavat kosketuksen kollektoriin ja kuluvat aikaa myöten poikki sekä myös kollektori kuluu aika vauhtia  :undecided:

Ohjaimessa ei ole potikoita, vaan 3kpl 2-napaisia on-off-on kytkimiä. Mielessä kyllä kävi potikat nopeuden säätöön ja ehkä lisäänkin vielä ajolle sekä käännölle potikat. Ei ole mikään iso homma, 2 johtoa tarvitsisi tinailla lisää koneeseen. Pitäisi yksi kasettidekki taas purkaa, siinä näkyy olevan 2 kpl liukupotikoita jotka voisi käyttää tähän tarkoitukseen (sekä myös matoruuvi näkyy olevan). Tosin tarvitsee koettaa pitää tuota johto määrääkin kohtuullisena, ettei koneen tarvitse raahata mukanaan kovin isoa läjää johtoja. Valoja ajattelin myös, tuli kaivettua vanhoista puhelimista pintaliitos ledejä, olis just passelin kokosia. Tosin tässä vaiheessa alkaa olemaan jo vähän hankalampaa ruveta valoja lisäämään...

Tilaa ei tosiaan jäänyt paljoa, piti jo ajon servomoottoriakin viilata vähäsen jotta mahtuu kyytiin. Kyllä olisi jo ongelmaa saada mahtumaan vielä vastari, noparit ja akut mukaan. Kyllähän näitäkin tosin taitaa olla todella pienessä koossa, mutta vähän epäilen että hinta ei kyllä mene koon kanssa käsi kädessä  :roll: Ja ei sen puoleen, ei mulla olis tarpeeksi monikanavaista ohjaintakaan, ainakaan vielä...

14
Moi!

Noniin, nyt alkaa dumpperi olemaan kasassa. Vielä on vähän tekemistä, lähinnä ulkonäön viilausta, sekä kippisylinterit jos jaksaa vielä näpertää. Mittakaava on n. 1/65, joten on samaa kokoa kaivinkoneen kanssa. Täysin orjallisesti en tosin ole noudattanut mittakaavaa. Maalipinnassa myöskin parannettavaa olisi, mutta ei ole kuin pensseli millä vedellä väriä pintaan.

Testiajoja on vähän tässä jo tehty, ja voimansiirron kanssa on joutunut vähän painimaan. Ei oikeen sovellu tuo kumi tuon ristikkonivelen korvaajaksi, mutta mitään muutakaan parempaa vaihtoehtoa en ole keksinyt sopivassa mittakaavassa, koska tarvitsisi olla aikas pieni, pituus n.5mm ja paksuus 3mm max  :undecided: Ehkäpä koetan vielä tinailla kuparilankasta jossain välissä. Myöskään teli ei toimi ihan niin jouheasti kuin toivoin, johtuen juuri noista kumiosista.

Servojen elektroniikasta jouduin taas jälleen kerran luopumaan. Oli jos jonkin sortista signaalihäiriötä jne. joten katsoin parhaaksi ohjata suoralla virralla moottoreita. Oikeestaan parempi niin, nyt voin nostaa voltteja vähän enemmän kuin servon elektroniikan kanssa. Tällä servot pyörii 7,2 voltilla. Servot ovat 10g mikroservoja, oli vähän miettimistä miten ne saa mahtumaan koneen sisään, mutta hyvinhän ne sinne menivät kun aikansa mietti. Tosin tilaa ei kyllä jäänyt yhtään ylimääräistä.

Kipin toteutin perhokelasta kaivamallani pohjasiimalla. Ensin koetin 0,5mm monofiili siimaa mutta se ei toiminyt kuten halusin. Kipin sai kyllä pystyyn, mutta ei laskeutunut kun ei jouset jaksaneet vetää sitä vaikka kuinka paljon lisäili jousia. Vähän liian jäykkää tavaraa. Tuo pohjasiima taas toimii täydellisesti. Servossa on kiinni matoruuvi joka taas pyörittää ratasta sekä akselia johon on pohjasiima kiinnitetty. Tällä tavalla sain kippiin tarpeeksi voimaa, sekä myöskin suhteellisen hitaan kipin. Testeissä jaksoi melko vaivatta kipata täyden lavallisen hiekkaa.  :azn:

Kääntymisen toteutin myöskin tuolla pohjasiimalla pronssilankan sijaan. Tila meni niin tiukoille tuolla, että jouduin hetkisen miettimään miten sen toteuttaa. Vähän liian hidas, mutta voimaa on ainakin tarpeeksi, tämä on toteutettu samalla tavalla kuin kippi.

Rajakytkimet olivat myös alkuperäisessä suunnitelmassa, mutta eipäs löytynytkään sopivia kätköistä. Joten tarkkailla saa ajaessa ettei rattaat ala rutisemaan. Tosin kaivinkoneessa on ihan sama homma. Niin, tässa projektissa pysyivät kulutkin kohdallaan, 0€  :afro: Kaikki on kotoa kaivettua ja servot löytyivät bruderin minikaivinkoneesta joka pääsi nauttimaan eläkepäivistä, tosin ei ehkä kauaksi aikaa... :wink: Television kuoret ne vaan katoaa... :roll:

Siinä varmaan pääpiirteissään tärkeimmät asiat tuli, joten tässäpä myös kuvia.
Kuva1 Kuva2 Kuva3 Kuva4 Kuva5 Kuva6 Kuva7
Videota on myöskin suunnitelmissa ottaa tässä lähipäivinä.

Seuraavaa projektia olen myöskin tässä mietiskellyt ja näyttäisi siltä, että seuraavaksi tulee caterpillarin D11 puskutraktori. Tai sitten valssijyrä täryllä...katsotaan nyt.  :laugh:

15
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 10.10.09 - klo: 01.35 »
Ois varmaan pienen päivityksen aika..

Eli ihan kohtuu hyvin on edistynyt dumpperi tähän mennessä. Oikeastaan paljon nopeammin kuin osasin odottaakkaan :cool: Tosin, "työtunteja" on kertynyt ihan kohtuullisesti, mitään laskua en ole pitänyt, mutta paljon on varmaankin tähän mennessä aika osuva sana.

Kokonaisuus alkaa hahmottua pikkuhiljaa. Mittavirheitä on, mutta koetan "eliminoida" niitä sitä mukaa kun niitä huomaan, sen minkä vain pystyn. Muutenkaan ei ihan millilleen mitat ole onnistuneet, mutta kohtuu hyvä tulos omasta mielestäni vapaalla kädellä, ilman sen kummempia laitteita. En tosiaan omista kovin laajaa työkaluvalikoimaa, joten paljon on improvisointia myös työkalujen käytössä.

Tässä vähän kuvia:
Etuosa, alapuolelta
Etuosa, edestä
Etuosa, sivusta
Takaosa, alapuolelta
Takaosa, ylhäältä
Lava

Joustot tuossa takapäässä rajoittuvat paljon, kardaanin sekä että noiden matoruuvien kansien osalta. Vähän pitää vielä hioa muutamia osia, että pääsevat suurinpiirtein samaan kulmaan taipumaan edessä sekä takana.

Vähän tuppaa olemaan "kuminen" tuo kardaani. Se johtuu tottakai siitä, että käytin myös kumia siinä. En keksinyt enään mistä muusta tehdä u-jointteja, kuin kumista. Aluksi mielessä oli tehdä U:n muotoisia kappaleita tuosta pronssilangasta ja kaksi tällaista pujotetaan yhteen U:n mutkasta. Mutta eipä se oikeastaan toiminut. Tai toimi, mutta liian pienessä kulmassa. Joten jouduin hylkäämään tämän. U-jointteja on hyvin hankala tehdä, kaiken pitää olla just, eikä melkein kohdallaan. Ja se ei onnistu ihan käsivaralta, ainakaan minulta. Joten käytin siis kumia u-jointtien tilalla, joka tuntuu tähän mennessä toimivan ihan ok. Tosin liitosten pitävyys on kysymysmerkki vielä, käsin en ainakaan saanut väännettyä liitoksia irti toisistaan. Joten siinä mielessä ihan lupaava merkki.

Tuon pitenevän/lyhenevän kardaanin tein kuusiokoloavaimesta, sekä pyörän pinnan "mutteri" osasta. Väkivalloin sekä pienien voimasanojen saatellessa sain osat sopimaan toisiinsa :smiley:

Tila on kovin vähissä tuolla etuosassa, johon pitäisi 3 servoa tunkea. Jostain pitää varmastikkin tinkiä tämän suhteen, tarkoittaen servojen kokoa, joka on taas suhteessa niiden voimaan.

Nyt kun on tilat selvillä, vielä on päättämättä miten teen käännön, sekä kipin. Kippiin olen ajatellut joko siima vetoista tai sitten "ruuvi" periaatteella toimivia vaihtoehtoja. Kummassakin on omat etunsa, ruuvissa on voimaa enemmän, siima taas vie tilaa vähemmän. Käännön olen ajatellut toteuttaa pronssilangalla, joka on yhdistetty rungosta servoon. Nämä kääntö ja kippi asiat ovat vielä ihan auki.

Paljon on vielä tekemistä. :cheesy:

16
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 04.10.09 - klo: 18.48 »
Kiitoksia paljon kaikille vastauksista! :smiley:

Olen tässä miettinyt, että jos kuitenkin teen tuon sitten sellaisena kuin se nyt on. Ei ehkä niin uskollinen esikuvalleen, mutta pakko sitä on kaiketi jostain tinkiä tämän kokoisessa pelissä. Kunhan tuo jousitus edes olisi "sinne päin".

Koetin tuota takimmaisen akselin tukivartta siirtää eteenpäin rungossa, se tosiaan auttoi kyllä, mutta sitten se taas tulee etummaisen akselin/kardaanin tielle. Tilaa ei tosiaan ihan liikoja ole ja tarvitsee vielä kipillekkin jättää vähän pelivaraa. Tarvii vielä noita tukivarsien kiinnityspisteitä hakea, jotta saisi ainakin minimoitua ongelman. Tuskin tuo loppujen lopuksi niin paljon sitten haittaa, tuo renkaiden loitontuminen/läheneminen, kunhan eivät toisiinsa pääse koskemaan. Pitenevät/lyhenevät kardaanit joutuu jokatapauksessa tekemään. Saa nähdä, miten kardaanit sitten onnistuvat...muutama ajatus on jo ainakin päässä pyörinyt.

Joustoissa tosiaan löytyy , ja oikeilla koneilla tuskin ajellaan metristen kivien päällä  :laugh: Mutta onhan se kiva, että joustovaraa kuitenkin löytyy  :tongue: Varmaankin vielä pienenee joustovarat, kardaani todennäköisesti tulee ainakin rajoittamaan sekä myös se, että mitään osaa ei oikeastaan ole vielä kiinnitetty kunnolla, joten osatkin pääsevät antamaan periksi vielä tässä vaiheessa vähäisen.


17
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 03.10.09 - klo: 06.39 »
Dodii

Tässä olis muutama kuva IMN:lle tosta hr16:sta. Ei niin kovin kaunista, todellakaan, toivottavasti et odottanut mitään silmiä hivelevää... :cool: Kuvista varmaankin huomaa mikä servo on hajalla :roll: Tässä vasta pikkuhiljaa kehitytään, tai ainakin tarkoitus on. Tuo oli noita aikaisempia mitä olen tehnyt ja siinä oli pääperiaate se, että se toimii ja että sillä pystyy kaivamaan. Paljoa en ole tähän bruderin leluun ostanut, oikeastaan kaikki muu paitsi pari servoa löytyi kotoa. Joten, mitä sitä suotta rahaa tuhlaamaan... :laugh: Kaikki muu paitsi puskulevy toimii, joka ei ole edes kiinni nyt. Ja kysyä tottakai saa jos kysyttävää on, en pysty hajoittamatta purkamaan tuota, joten sisälta en saa kuvia.

Kuvia:
HR16 00
HR16 01
HR16 02
HR16+CAT385

Onkos kellään hajuakaan miten wedicon cat 740 rc-dumpperin (tai yleensäkkään 1/1 läpivetävä) keinuteli toimii? Olen koettanut käyttää kuvia ohjeina, mutta vähän heikot on tulokset. Jossain mättää, mutta en saa päähäni missä. Tässä on koko linkki tuohon wedicon rc-dumpperiin.

Eli siis kun tuo telin ensimmäinen akseli on kiinnitetty tuohon aisaan, jonka kiinnityspiste on takarungon alkupäässä (melkein "hingessä") Takimmaisen akselin aisa taas on kiinnitetty telin puoliväliin (renkaiden puoliväliin). Kun telin etummaiset renkaat nousevat, aisa "työntää" niitä samalla taaksepäin. Ja kun renkaat menevät alaspäin aisa vetää niitä eteenpäin. Telin takimmainen akseli taas pysyy paikallaan, eikä käyttäydy näin, koska se on kiinnitetty telin puolivälistä.

Pari kuvaa selventämään asiaa:
Teli tasassa
Telin takimmainen akseli ylhäällä
Telin etummainen akseli ylhäällä

Kuten kuvista näkyy renkaat joko lähentyvät tai loitontuvat toisiaan, riippuen itse telin asennosta. Miten ihmeessä siis tämä wedicon malli toimii :huh: Varmastikkin se toimii ja olen varma että vika on jossain mitä en ole huomannut tms. Yksi ratkaisu tähän olisi siirtää takimmaisen akselin aisan kiinnityspistettä eteenpäin rungossa, tai ainakin näin olen ajatellut. Tällöin se käyttäytyisi samalla tapaa kuin telin ensimmäinen akseli...ehkäpä tai oikeastaan toivottavasti, koska se on seuraava yritys.

Toivottavasti joku edes ymmärsi jotain tästä, hankala selittää tätä asiaa :undecided:

Tää on kyllä niin aivojumppaa kelata näitä asioita ja tehdä näitä pieniä osia, itse kyllä tykkään ja paljon. En mä näitä muuten tekiskään. Mieluummin teen itse, kuin että ostan valmiina. Tää tekeminen/miettiminen/suunnitteleminen on jo puoli ruokaa. Ehkä se vielä joskus toimii, ehkä ei, aina tulee ongelmia vastaan. Ne vaan pitää ratkaista ja homma jatkuu...toivottavasti :tongue:

18
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 29.09.09 - klo: 22.00 »
Kiitosta vain :angel:

Ikävä kyllä, tähän hätään ei ole videota. Mutta voin kyllä koittaa ottaa huomenissa tai viikonloppuna, jos tuo kamera vain suostuu toimimaan yhteistyössä minun kanssa :smiley:

Tässä vielä muutama kuvatus täysin alkuvaiheessa olevasta tulevasta projektista:

Akselit+Renkaat
Akseli
Speksit

Tämän tulevaisuuden projektin koetan tehdä vähän tarkemmin, mutta aika näyttää mihin rahkeet ja työkalut riittävät :laugh:

Moro, ja tervetuloa!

Hattu nousee korkealle!!! Todella komeeta!

Ja heti miljoona kysymystä, kun näyttää koneessa olevan noita DIY-lineaarisia aktuaattoreita/ mekaanisia "hydrauliikkoja":

Näyttäis olevan normaali ruuvi ja putki? Minkä kokoisia, mitä putkea? Mitä vasten tuo ruuvi pyörii, siis mihin olet tehnyt kierteet?

Millä tuo kaivurin puomin nosto ts. koko puomin nosto/kääntö on toteutettu? Siinä näyttää olevan voimaakin aika paljon?

Tämä ruuviperä kiinnostaa vieläkin enemmän. Kuinkas korkea tuo on kokonaisuudessaan ja kuinka leveä tuo matoruuvin "peti" on? Voisi todellakin olla loistava ratkaisu emekkiläiseen. Akselikin näyttää aika ohuelta, onko 4 mm?
4mm akseli olisi loistava, sillä emekkiläisiin saa laakeroinnin suoraan 4mm laipallisilla laakerilla (ulkokehä muistaakseni 7mm) ilman sen ihmeempiä muutostöitä.

Täytyykin alkaa jahtaamaan vanhoja korppuasemia...

Niin juu, jos vaan viitsit ja ehdit, niin Bruderin kaivuristakin saa laittaa kuvia ja videoita. Itsellä on mietinnässä tuohon "bobcattiin" kaivinkauha. Kauha on jo hommattu, mutta se tarvii toimiakseen noita aktuaattoreita (voimaa ja riittävää nopeutta).

Morjens!

Tuo putki on vanhasta teleskooppiantennista ja on 7mm halkaisijaltaan. Seinämän paksuus ei ole tuossa paljon, joten sisähalkaisija on vain vähäisen pienempi (hankala ottaa tarkkoja mittoja kun on vähän kulahtanut työntömitta :roll: ) Tuosta teleskooppiantennista saa kätevästi eri halkaisijalla olevia putkia, kuparia taitavat nuo olla. Tuon kierreosan olen tehnyt pyöreästä legopalikasta, johon vaan tuota ruuvia ruuvaillut niin kauan, että on sopivan löysä eikä tiukka ja liimalla putkeen paikalleen. Ruuvit ovat ihan perus puuruuveja.

Puomin nosto tuossa kaivurissa on toteutettu pelkästään rattailla, jossain kuvassa varmaankin näkyy tuo ratas tuolla puomin juuressa. Voin kuvia näpsiä tässä jossain välissä koneen sisuksista. Kaikkea en sentään ole liimannut kasaan, vaan käytin pieniä ruuveja myös, jotta on mahdollisuus korjailla jälkikäteenkin jos jotain hajoaa. Jos tuolla käännöllä tarkoitit ylävaunun pyörimistä, niin se myöskin on rattailla toteutettu. Kuvista selviää varmaankin parhaiten, kunhan niitä saan vain näpsittyä...

Voimaahan näissä lineaarisissa aktuaattoreissa on itseasiassa yllättävän paljon. Servojen rattaat taitavat olla se heikoin lenkki... Kaivinkoneella nousee n. 125g, suunnilleen tuossa kohtaa oli kauha, missä kaivupuomi yhdistyy itse pääpuomiin. Tämän jälkeen alkoi perä nousemaan. Eli ihan tarpeeksi tuon kokoiseksi koneeksi, jotta kaivamaankin pystyy  :p

Ruuviperän korkeus on alimmasta kohdasta (putken alapuolelta) ylimpään kohtaan siinä 8mm tienoilla, mutta nousee max. 2mm vielä. Pituus on 1cm ja leveys 9mm. Tuohon tarvitsee tehdä kansi päälle vielä, joka sitten pitää tuota kierre osaa paikallaan, jotta kosketus rattaaseen pysyy. Tästä johtuu tuo korkeuden nousu. Itse akseli, johon renkaat kiinnitetään on halkaisijaltaan 3mm.

Rattaat löytyivät "palikkajemmasta" itselläni, ihme kyllä olivat jopa sopivat ja vielä 3 kpl :smiley: Tuolle matoruuville näytin dremeliä, jossa oli katkaisulaikka kiinni. Sitten vaan varovasti käsissä pyörittelemällä ja kierteessä laikkaa pitämällä (samassa kulmassa kuin kierre ja kannattaa tehdä ennenkuin pätkii lyhyemmäksi) edes takaisin kunnes on sopiva. Itsellä löytyi noista korppuasemista sekä messinkinen ja jotain kovempaa metallia oleva matoruuvi. Messinkinen tuli valmiiksi suht helposti, mutta tuota kovempaa sai vähän aikaa jo pyöritelläkkin käsissä.

Tosiaan tarvitsee noita kuvia jossain välissä koettaa näpsiä vielä :smiley:

19
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 25.09.09 - klo: 17.53 »
Kiitos vain kovasti kehuista :laugh:

Hienoja koneita olette myös tekin tehneet ja kuola suupielistä valuen olen niitä ihaillut :tongue: Kyllä on pakko hattua nostaa teille. Itsekkin käyttäisin oikeata hydrauliikkaa ja isompaa mittakaavaa jos vain lompakko antaisi periksi. Ehkä tulevaisuudessa...

Tuon "ruuviperän" "matovaihteen" olen sosialisoinut kahdesta vanhasta ja hajonneesta korppuasemasta (jos joku vielä muistaa kyseisiä läpysköitä, joita käytettiin ennen cd-levyjen valloitusta). Korppuasemassa on pieni askelmoottori, jossa tuo on kiinni. Vähän noitakin on pitänyt modifioida, tuota uraa tarvitsi syventää, jotta saa paremman kosketuksen rattaaseen. "Matovaihteen" koko tuolla korppuasemassa on n. paksuus 3mm, pituus jotain 3 sentin paikkeilla. Ruuveista ajattelin myöskin tehdä tuota, mutta ruuveissa kun on niin terävät reunat, niin ajattelin että ne syövät muoviset rattaat loppuun aika nopeasti. Samoin kuin poranterissä. Saa nähdä miten tämä korppuaseman matovaihde nyt sitten kestää, tai oikeastaan rattaat, rattaissahan pitäisi olla viistossa nuo hampaat matovaihdetta käyttäessä, joten saattaa olla että nuokin syövät rattaat pilalle. Ehkä noita reunoja voisi vähän vielä viilailla pyöreämmiksi, jotta rattaat kestäisi vähän enemmän... Aika näyttää miten käy:roll:

Jos on nurkissa pyörimässä vanhoja ja hajonneita kasettisoittimia, cd-soittimia tms. niin kannattaa vilkaista mitä on kone syönyt. Siis jos on tarvetta pienille rattaille, hammastangoille tms. osille. Itse puran oikeastaan kaiken hajonneen, jossa liikkuvia osia on ja otan talteen sellaiset osat joita voi käyttää myöhemmin.

Niin, tässäpä sitä videota kiinnostuneille. Laatu ei ole mitään päätä huimaavaa, mutta eiköhän tuosta jonkilaisen käsityksen saa :smiley: Toivottavasti tuo linkki toimii...

Lisääkin voisin ottaa videota jossain välissä, tuossa olisi paljon isompi legoista kasattu kaivinkone, jossa piisaa voimaa kuin pienessä kylässä :tongue: sekä bruderin hr16 (yksi servo hajalla tällä hetkellä), kumpikin toimii samalla periaatteella kuin tämä pienin ja uusin malli.

Excavate till u drop :afro:

20
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 25.09.09 - klo: 03.10 »
Kiitosta vain :angel:

Ikävä kyllä, tähän hätään ei ole videota. Mutta voin kyllä koittaa ottaa huomenissa tai viikonloppuna, jos tuo kamera vain suostuu toimimaan yhteistyössä minun kanssa :smiley:

Tässä vielä muutama kuvatus täysin alkuvaiheessa olevasta tulevasta projektista:

Akselit+Renkaat
Akseli
Speksit

Tämän tulevaisuuden projektin koetan tehdä vähän tarkemmin, mutta aika näyttää mihin rahkeet ja työkalut riittävät :laugh:

21
Sähköautot / Vs: Rc työkoneet ja rekat
« : 25.09.09 - klo: 01.48 »
Hei! Tässä uusi tulokas ilmoittautuu joukkoonne. Olen seurannut foorumia jo pidemmän aikaa taustalta, varsinkin tätä topikkia. On minulla muutama rc-autokin, joiden takia tämän foorumin tiedän, ja jonka ansiosta täällä olen.

Noniin, asiaan.

Tämä nyt ei varsinaisesti ole mikään rc, mutta ajattelin silti esitellä luomukseni täällä. Täällä varmastikkin on samanhenkisiä ihmisiä kuin minä, ja kaiken ei ehkä tarvitse olla langatonta (toivottavasti). Älkää siis tuomitko heti...

Kyseessä on siis Caterpillarin 385B. Mitään tarkkaa mittakaavaa en ole käyttänyt, joten lopputulos on siis oman näköisensä. Kuvista varmaankin selviää suurinpiirtein mittakaava. Lähinnä tarkoituksena oli tehdä toimiva, ennemminkuin tarkka kopio. Päänsarkyä kyllä tuli tätä tehdessä, koska tarkoitus kun oli myös käyttää rahaa niin vähän kuin mahdollista, joten tämä on siis tehty täysin kotoa löytyvistä materiaaleista, lukuun ottamatta servoja. Pääasiassa käytin cd-levyjen koteloita, mutta monenmoista muutakin osaa tuli käytettyä (mm. vanhaa televisiota, legoja, epämääräisiä muovilevyjä, polkupyörän pinnoja+muita teräsakseleita, ruuveja sieltä täältä jne.) :lipsrsealed:

Servoissa ei ole elektroniikkaa sisällä, eli pelkkä moottori+vaihteisto. Rahaa kun ei ole ostaa parin sadan euron (tai enemmän) kamppeita, mutta halu on kova, joten jouduin tyytymään vähän vähempään. Servoja ohjaan 2:lla vanhalla commodore64 joystikillä, sekä teloja kahdella on-off-on kytkimellä. Aluksi kyllä oli tarkoitus käyttää servojen elektroniikkaa hyödyksi, mutta kun sain ohjaimen rakennettua 6:lle servolle, ongelmat alkoivat. Servot seilaa edestaas, värisee, tärisee ja kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä, joten oli pakko luovuttaa se ajatus tietotaidon puutteessa. Ilmeisesti ottivat häiriötä toisistaan, koska 2 kpl servoja toimi vallan mainiosti kyseisellä ohjainpiirillä, mutta servoja lisätessä ongelmat lisääntyivät. Eihän kukaan (toivottavasti :shock:)tahdo omatahtoista kaivinkonetta, joka ei tottele ohjausta :laugh:

Paljon on parantamisen varaa vielä, mutta olen tyytyväinen lopputulokseen pelkkien servojen hinnalla. Toki olisi mukavaa, jos olisin saanut servojen elektroniikan pelaamaan tahtojeni mukaan, mutta kun ei niin ei.

Seuraava projektini on tehdä volvon A40D (tai cat 740) kaveriksi tuolle 385B:lle samalla periaatteella, paitsi että tällä kertaa aion käyttää servojen elektroniikkaa hyödyksi jos mahdollista. Eli lisää päänraapimista luvassa :azn:

Kuvia:
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4
Kuva5
Kuva6
Kuva7
Kuva8
Kuva9
Kuva10




Sivuja: [1]