151
Tulokset / Vs: Nokian Short Course Race - NSCR - 6.2.2010
« : 05.02.10 - klo: 09.00 »Lainaus
Olettasin että pisteistä ajetaanOlettaisin että olet oikeassa.
Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Olettasin että pisteistä ajetaanOlettaisin että olet oikeassa.
Eipä tuolla noksun säännöissäkään enää lukenut tai en tiedä lukiko edes renkaat peittävä kori. Jossain vaiheessa tuo ainakin oli vaatimuksena. Lienee honkkareita niin paljon nokialaisilla, että piti vähän editoida :D.
Ei siinä mitään ei mulla mitään noita vastaan ole kunhan vaan muistelin, että tuo on kulkenut noissa keskusteluissa yhtenä sääntö pykälänä.
SC10-4 luokan säännöt
- Kaikkien valmistajien Short Course 10 -tyyppiset nelivetoiset alustasarjat sallittu.
SC10-2 luokan säännöt
- Kaikkien valmistajien Short Course 10 -tyyppiset takavetoiset alustasarjat sallittu.
SC10 luokkien yhteiset säännöt
- Kaikkien valmistajien Short Course 10 -tyyppiset kopat, renkaat, varaosat, yms sallittu.
- Korkeintaan 2S kovakuoriset LiPo-akut ja 7 kennoiset NiMh-akut sallittu.
- Ei konerajoituksia.
- Pitoaineiden käyttö ja renkaiden mekaaninen käsittely kielletty.
Kun nyt tuolla Slash-ketjussa on ollut puhetta hop-up osien käytöstä niin mihin vedetään raja jos säännöt sanovat, että auton pitää olla tehdasvalmisteinen?
Riittäisikö, että lähtökohta on tehdasvalmisteinen SC-auto? Eli itse olen ymmärtänyt tämän sääntökohdan tarkoitukseksi poistaa mahdolliset M8e autot, olenko ymmärtänyt väärin?
Eli tämä keskustelu on lähtöisin siitä, että Slashiin on saatavilla useita eri valmistajien LCG (low center of gravity) matalarunkokonversioita - sallitaanko nämä luokan sääntöihin.
Omasta mielestä näitä ei pitäisi sulkea pois. Viritysosat ja muunnossarjat tuovat oman lisänsä lajiin.
Silloin kun noita ROARR sääntöjä on ajateltu, ovatko raadin jäsenet ajatelleet ulkona ajamista pelkästään.
Siinä vaiheessa kun ulkona ajo tapahtuu, ne alustat nousee ylös varmasti röykkyisellä radalla, oli auto mikä hyvänsä.
Mutta tärkeintä on se, että ajaminen on hauskaa :lol:
Yksityiskohdilla ei niinkään ole merkitystä, mutta ensisijaisesti pitäisi pohtia, mikä autosta tekee nimenomaan SC-auton? Kun tämä perusajatus on selvillä, on helppo laatia säännöt sen mukaan.
Tuolla aiemmin mainittiin että katsotaan vuosi ja opiskellaan lajia. Saadaan kokemusta niin sisältä kuin ulkoa ja nähdään että nouseeko laji suureenkin suosioon. Kokemukset tulee näyttämään suunnan mitä tehdä koneiden osalta, stanu/viriluokka kuulostaa hyvältä ja se voisi poikia lisää harrastajia.
Eikös se olisi hyvä asia? Ainakin jollain on intressiä varmistaa että luokka on jatkossakin hengissä ja moottoritki saa toivottavasti halvemmalla. Sponsorointi on hyvä asia silloin kun se tehdään oikein.
Otetaan ne säännöt sitten jokamies-luokasta, loppuu virittely kun auton joutuu myymään, niin ei tule mitään kilpavarustelua
Ensimmäiseksi tuli vaikutelma että ei nää renkaat toimi yhtään, MUTTA kun hetken luisteli alkoi vaikuttaa siltä että ei nää renkaat saakaa toimia yhtään paremmin jos näillä autoilla halutaan hauskaa kolistelua, pitkiä sladeja, tasaväkistä vääntöä ja sopivan rauhallista nopeutta.
Auton paino ja mitat takaisi kammopiikeillä sellaisen vauhdin että 1/10 4wd crossin vauhdista ei paljon jää jos jää ollenkaan, eli potentiaalia siinä on paljon. Se onko se korimallille, tukeville puskureille, ja esikuvan tyylille yhtään sopivaa, ei minun mielestä.
Nyt kun lähes kaikki on halunnut vapaat koneet jää vauhdin rajoittajaksi ehkä vain renkaat. Renkaita enkä muutenkaan säätöjä kokeillut vakio set upista muuttaa, koska se oli hauska hitaastikin ajaa.
Taitaa sähkömoottorin raju vääntö syödä noita tappeja.Juuri näin. Polttiksen kytkin huolehtii voimansiirtoon kohdistuvien iskujen vaimentamisesta. Juurikin siks suurimmassa osassa sähköautoista on luistokytkin eli slipperi. Joissain M8 konversioissa on myös kytkin.
jos ja kun osallistujia tulee niin paljon että tulee muutama erä.. voidaanko ajaa pojan kanssa samalla autolla.. tietysti eri lähdöissä.. ja jos molemmat ollaan A-finaalissa luovutan paikan pojalle..Tottakai onnistuu. Tarvii kattoo että numerot pitää lähdöissä paikkansa.
Tuossa edellä ihan hyvä yhteenveto, muutama kommentti:
- SC- vanteet/renkaat taitaa olla standardina 2,2"/3,0", joten prosentteja ei kai tarvita?
Totta. Ajatuksissa mahdolliset jatkossa markkinoille tulevat "sinnepäin" rengasmallit.
- Korin tulee ylhäältä katsottuna peittää renkaat kokonaisuudessaan.
"Mitat ja määritteet ROAR säännöistä."
- Jos auton/alustan lähtökohta on tehdasvalmisteinen SC-auto, kori mukaanlukien, ei mielestäni (tässä vaiheessa) muita teknisiä määritelmiä juurikaan tarvita.
Kopan voi aina vaihtaa ja ainahan on mahdollista että joku muu kuin SC alustavalmistaja rupeaa tekemään koppia. Nämä olisi vaikeata hyväksyä ilman mittoja.
- Moottorisäännön kanssa voisin elää, mutta toisaalta, tarvitaanko sitä? Ei ainakaan sisällä, ulkona ajamisesta ei ole kokemusta, voi olla että siellä moottoria/tehoja olisi järkevää rajoittaa. Näkemyksenäni esitän, että 2WD:ssä raja voisi olla 10,5T. Perusteluna tähän olisi se, että kenties minunlisäksi olisi muitakin, jotka voisivat ajatella käyttävänsä SC:ssä poroturistin konetta?
Ajattelin ensin 9.5T SC10-2 luokkaan mutta törmäsin pian siihen että on minunlaisiani kuskeja jotka haluavat osallistua sillä mitä laatikosta löytyy
- Mielestäni ei ole tarvetta määrittää minimikorkeutta.
Minimikorkeus takaa riittävän korkean maavaran juurikin sileämmillä radoilla koska kukaan ei halunne kopasta korkealla keikkuvaa "purjetta".
peitsamoltakin hyviä pointteja sääntöjen osalta mutta itse taas olen minimikorkeuden kannalla. Silloin saadaan korin korkeudella hieman tasoitettua näitä painopiste eroja eri auton runkojen kesken, ja matalalattiaiset bussitkin saadaan edes vähän kiikkumaan mutkissa...Komppaan myös tätä.
Järkevin sääntörajaus mielestäni olisi 2S lipot tai 7-kennon nimhit, kukaan ei noilla rajoilla yrittäisi sähkökasilla mukaan ja loppuisi vääntö ainakin tämän sääntökohdan osalta...Totta turiset Heuli.
4WD ROAR säännöt on käsittääkseni vielä työn alla koska noita autoja ei ole vielä ollut viivalla, tällaiseen käsitykseen jäin kun tavasin amerikanvoorumia.Työn alla on juu eli meidän täytyy nyt tehdä oma versiomme siksi aikaa kunnes isot pojat saavat "virallisemmat" valmiiksi. Muokataan sitten sen mukaan mikä on tänne meille sopivinta.