Eli tarkoitan että nämä asiathan ovat tähänkin asti olleet sellaisia että ne kysellään omalla kerholla tai täällä foorumilla.
Millä moottorilla pitää ajaa... mitkä renkaat... jne jne jne.
Ei yksikään aloitteleva kuski mene mitään sääntöjä lukemaan.
No eli mitähän helpotusta tuo maksimivälitys sitten edelleenkään tuo???
Kuitenkin se välitys on kyselty kerhon jätkiltä ja sieltä saatu neuvot ja sitten hommataan ne välitykset.
Tärkein pointti välityksessä on se että sillä pystytään kontroloimaan luokan vauhtia. Kakkosena tulee se että se helpottaa harrastamista ja aloittelevan kuskin tilannetta.
Jos lähtökohta on se, että sun pitää tulla forumille kysymään asiaa niin sehän kertoo että meillä on ISO ongelma.
PS mä luin kyllä säännöt 3x kun aloitin itse, kyllä ne sieltä löytää ihan hyvin.
Pointteja ei ymmärretä lähellekään.
Sinä luit säännöt... Kyllä... niin luin minäkin.
Avaapas silmät niin huomaat että radalla ties kuinka moni tulee kysymään ihan vaikka mitä asioita.
Millä säätimellä blaa blaa... Mikä ihmeen nollaennakko... siis eiks se olekaan ihan mikävaan 17.5T kone
Täh... mitenniin liian iso siipi???
Kuinkahan monelle kuskille olen tänätalvena isosta siivestä sanonut.
Myös kertonut mikä on se virallinen FTT rengas yms yms.
Eipä moni kokenut ymmärrä tänäpäivänäkään perus tilanantosääntöäkään
Siitäkin väitellään varmaan joka vuosi.
Vaikka olisit vetänyt kaksi erää TQ tuloksen niin silti sinun pitää antaa tilaa hetkellisesti nopeammalle.
Vaikka olet kyseisen alkuerän kärjessä niin silti sinun pitää antaa tilaa nopeammalle.
Näitä asioita on selitetty viimevuonnakin turhan monelle jopa kymmeniä vuosia ajaneille kuskeille.
Saati sitten aloittelijoille.
Ongelmana on se että mitä enemmän säännöissä on rivejä, sitä vähemmän kukaan löytää sieltä mitään ja sitä vähemmän lähdetään edes etsimään.
Nykypäivänä varsinkin.
Mitä pidemmälle tätä 2000 lukua mennään, sitä suuremmaksi nousee se "avuttomuus", eli mitään ei itse selvitetä... ei lueta sääntöjä edes yhtä kertaa läpi.
Eli eipä tuo välitys auta näitä kuskeja tippaakaan.
Valanderin kerhon jätkät käy kysymässä heiltä millä välityksellä pitäis ajaa... Sieltä tulee vastaus, oli välitys sitten vapaa, tai johonkin maksimiin rajattu. (joo... Valander ei aja tänävuonna stanua... se olikin puhdas esimerkki)
Välityksen rajaamisella pystytään kontrolloimaan nopeuksia.
Jep... ainoastaan suoranopeuksia.
Mutkissa mennään jopa vielä kovempaa jos maksimivälitys on lyhyempi kuin millä porukka muuten ajaisi.
Sen parantuneen kiihtyvyyden takia + siksi että lyhyemmällä välityksellä moottori jaksaa myös pitää nopeuden paremmin yllä, eli ei hyydy yhtäpaljon mutkassa missä vedetään täydellä kaasulla jokatapauksessa... Pääset siis kyseisen paikan kovempaa.
Millähän monesti säädelläänkään viri ja esim poro autoja helpommaksi ajaa... Hmmmm... Olikohan se pidentämällä hieman välitystä että kaasutuntumasta tulee kuminauhamaisempi ja auto lähtee muutenkin pehmeämmin mutkasta ulos... Hmmmm... vai olikohan se niin että lyhennetään välitystä jolloin syheröalueella auto kiihtyy vielä paremmin ja seuraava mutka tulee jopa nopeammin vastaan....
Monellako stanuilijalla on ollut ongelmana se suoranopeus?????
Taitaa olla ennemmin ongelmana se että mutkissa autot menee liian kovaa ja siellä tulee mollakosketukset, seinäänajot ja kaverin kanssa kolistelut... Koska auto etenee liian kovaa aloittelijan taitoihin nähden... Aivan... mutkaosuuksilla.
Ethän sä sitä vauhtia tiputa välitystä muuttamalla... ellet lyhennä niin paljon että tosiaan kaasiliipaisin voi sen jälkeen olla vaikka katkaisija mistä lyöt kaasun päälle startissa ja otat sen pois päältä maalissa.