Kirjoittaja Aihe: USA-1 Uudet diffit?  (Luettu 1291 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razzx

  • Jäsen
    • Profiili
USA-1 Uudet diffit?
« : 20.03.04 - klo: 11.19 »
Minulla on toi USA-1 ja nyt n. 4 litraa ajettu...
Autossahan on keski- , etu- ja takadiffi. Keskidiffin saa lukkoon pienellä 'nut screwillä' diffin muovisesta ulko kuoresta ruuvautuna kiinni itse diffin pyörivään metalliseen pintaan... Eihän se voi toimia! Vai olenko vain tyhmä...? Kun ruuvasin sitä 'nut screwiä' niin parin kierroksen jälkeen en edes huomannut mitään paitsi sitten näin kun muoviset jengat pursusivat ruuvin jengojen välistä... Suusta ei päässyt sillon mitään muuta kun "TADAA", mutta ei niin iloisella sävyllä... Eipähän tullut lukkodiffiä keskelle...
Takadiffin rattaat on vaihdettu kerran ja nyt auto lojuu varaston pohjalla odottamassa etu- ja takadiffin rattaiden vaihtamista.
Taka- ja etudiffissä on metalliset rattaat, mutta ne kuluvat niinkuin muutkin ja kun rattaat kuluvat jonkun mikromillin sadasosan niin heti pomppii yli... Turha sanoa että vaihda laakerit, on vaihdettu jo... vika onkin suurimmaksi osaksi itse muovisessa gearboxissa, joka on aina ollut niin epätarkasti tehty että laakeritkin hölskyy siellä...
Joten olen tullut nyt sellaiseen johtopäätökseen, että kysyn Teiltä arvoisat Rc-Netin kayttäjät ja operaattorit: Tiedättekö onko tohon USA-1 nimiseen roskakasaan olemassa joitain ehkä muun merkkisiä (kuin kyosho) diffejä jotka ehkä saisi pienellä sovittelulla autoon kiinni?

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
USA-1 Uudet diffit?
« Vastaus #1 : 20.03.04 - klo: 11.59 »
Ootkohan shimmaillut niitä diffejä ? Voi muuten ruveta just hyppimään yli. Pura se keskidiffi ja sulata tinaa täyteen ni saat lukon. itte oon sellasia rakennellut ja hyvin on kestänyt/toiminut.
Taas kehissä.. ;)

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
USA-1 Uudet diffit?
« Vastaus #2 : 20.03.04 - klo: 12.25 »
En nyt menisi roskakasaksi tituleeraamaan, varsinkin käyttö on tuota luokkaa että diffit lukitaan ruuvaamalla tapinsyöttöaukon tulpparuuvi niin syvälle, että ottaa bevelgeariin kiinni  :shock:  Sen ruuvin tarkoitus on siis vain tukkia reikä. Diffin jäykkyys hoidetaan siis edelleen eri jäykkyyksisillä öljyillä. Oma USA-1:ni oli niin iäkäs, että siitä oli joku aikoinaan jo hukannut kahden diffin stefat, mutta perinteisiä O-renkaita löytyy monesta kioskista. Ensimmäisten USA-1:n vuonna -91 tehtyjen diffit saattoivat olla vain rasvalle tarkoitettuja, mutta niistäkin saa öljytiiviit kun laittaa tosiaan ne O-renkaat akselien juureen.

Itse ajelin USA-1:llä parisen vuotta ja siinä oli OSsin kone joka on kertaluokkaa tehokkaampi kuin Kyoshon oma. Eikä mitään suurempia ropleemia. Mitä nyt tosiaan takadiffin kardaaniratas antautui jossain vaiheessa, tiedä vaikka olisi ollut alkuperäinen koska auto oli aika vanha. Ja motti tosiaan oli ylitehokas. Mutta ostin uudet, pistin kiinni, shimmasin kohdilleen niin hyvin kesti sen loppuajan mitä minä sillä ajoin.
Varsinkaan alumiiniset diffin ulkorattaat kun ei kauaa kestä mikäli välys on liian suuri. Shimmirenkailla saa shimmattua diffin siten, että planeettaratas ja kardaanin ratas kohtaavan ideaalisesti.
Saahan niitä rattaita karkaustuna teräksisenäkin, tai ainakin joskus sai, oli kyllä kalliitakin. Oikein käytettynä alumiinen kuitenkin toimii hyvin.

Yksi asia mitä en tajua on noiden diffien tarkoitusperäinen pilaaminen. Valaa nyt tinaa täyteen, hohhoijjaa.
Yksi USA-1:n valteista on juuri keskidiffi, eihän kiinteällä keskiakselilla jaksa ajaa juuri tankkia enempää. Ennen laittaa diffeihin öljyjä joilla voi jo hieman vaikuttaakin ajo-ominaisuuksiin monsterissakin.
allekiroitus

Poissa razzx

  • Jäsen
    • Profiili
USA-1 Uudet diffit?
« Vastaus #3 : 20.03.04 - klo: 14.43 »
Okeiokei en ehkä ihan tajunnut sen turhan pikkuruuvin tarkoitusta...
Mutta mikä/mitä on shimmaus?? En ole koskaan kuullutkaan... Luulin vielä että tajuaisin teidän kieltä, enhän ole ollut kun vain viisi kuukautta kaymättä täällä...

unknown_driver

  • Vieras
USA-1 Uudet diffit?
« Vastaus #4 : 20.03.04 - klo: 21.42 »
Shimmauksella tarkoitetaan sitä, että käytetään pinjonin ja diffin päärattaan/isorattaan välillä alusrikkaa, jolla säädetään niiden etäisyys toisiinsa, ja säätö on merkittävä, eli etäisyys ei saa olla liian väljä/tiukka.

Poissa razzx

  • Jäsen
    • Profiili
USA-1 Uudet diffit?
« Vastaus #5 : 20.03.04 - klo: 22.16 »
Kiitos kaikille hyvin paljon! Nyt ehkä USA-1 pääsee pois varastosta ja ehkä ajamaankin hyyyvin pitkästä aikaa...

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
USA-1 Uudet diffit?
« Vastaus #6 : 21.03.04 - klo: 11.47 »
Lainaus käyttäjältä: "Tomsson"
Yksi asia mitä en tajua on noiden diffien tarkoitusperäinen pilaaminen. Valaa nyt tinaa täyteen, hohhoijjaa.
Yksi USA-1:n valteista on juuri keskidiffi, eihän kiinteällä keskiakselilla jaksa ajaa juuri tankkia enempää. Ennen laittaa diffeihin öljyjä joilla voi jo hieman vaikuttaakin ajo-ominaisuuksiin monsterissakin.


Eihän t-maxissakaan ole keskidiffiä, ja porukka jaksaa ajaa mielinmäärin. Eihän se taida keuliakaan jos on diffi siinä tasaamassa  :wink:
Taas kehissä.. ;)