Itse ostin RTR:n kesällä, ihan sillä ajatuksella, että pääsee heti ajamaan. Nyt (jälkeenpäin) olen sitä mieltä, että olisi kannattanut hommata kitti. Valitettavasti ei silloin ollut aikaa kasailuhommiin, niin päädyin valmiiseen pakettiin.
Ja muutama perustelu:
1. Moottori ja nopeudensäädin ovat hieman vanhentunutta mallia. Itse ostin uuden, harjattoman koneen ja noparin jälkikäteen. n. 170€. Lisäksi, vakionoparista puuttuu Li-Po-cutoff, jolloin sen käyttö Lipojen kanssa on riskipeliä. Omalle kohdalle tästä tuli "ylimääräisenä" kustannuksena NiMH-akut, jotka sittemmin korvasin lipoilla. 65€.
2. Muutama tärkeä palikka autossa on korvattu edullisemmalla vaihtoehdolla, kuten diffin laakerit (kuulalaakerit jälkikäteen 26€) ja vetoakselit (CVD- akselit tarvikkeena 53€). Myös mm. iskarit ovat simppelimpää mallia.
3. RTR-paketin renkaat ovat kohtuullisen kehnot, uusi setti vanteineen kustantaa n. 35€.
4. Kiinassa kasattu auto ei ole joka kohdastaan niin huolellisesti tehty, kuin mitä itse olisin saanut aikaiseksi. Esimerkiksi diffi (en ole vielä avannut kun diffinkorjaussarja ja uusi diffin ratas, 12,50+5,00€, eivät ole vielä saapuneet) lienee kasattu vähän "sinne päin". Myös iskarit ovat tehtaan jäljiltä vuotavaa mallia (iskarinkorjaussarja 8€).
5. Paketin mukana tuleva radio ei ole toivottoman huono, mutta melkein mikä tahansa erillinen radiosetti on selkeä parannus. Maailmalta on myös kuulunut juttua, että vakioservo ei ole kaikkein kestävintä laatua. Itse olen pikkuhiljaa hommaamassa "oikeaa" radiota, ja kohta käsissäni on toimiva, mutta tarpeeton laite, joka on käytännössä ongelmajätettä.
6. Kun itse kasaa auton, oppii heti tuntemaan sen rakenteen, jolloin säätäminen ja korjaaminen on selkeämpää ja helpompaa.
Kaiken kaikkiaan olen hankkinut/hankkimassa kaikkea sitä, mitä alun perinkin olisin tarvinnut kitin seuraksi. Lisäksi RTR:n hankinnasta on koitunut ylimääräistä kustannusta, laskutavasta riippuen, noin 200€. On vaikea sanoa, ovatko kesän ajelut olleet ihan sen rahan arvoisia...