Kirjoittaja Aihe: Kytkin- ja moottorikysymyksiä  (Luettu 17610 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa chimairarocks

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« : 23.10.07 - klo: 21.06 »
Kysytäänpä vaikka ensin kytkimistä:
Eli onko olemassa jokin/joitakin toinen/toisia "kykinkonstruktio/-oita", eli kokonaan toisella tavalla toimiva/-via kytkintä/kytkimiä tuon vakiokytkimen tilalle. Alkaa jo vähän nakertamaan tuo kun autoa ei saa välillä edes ylämäestä ylös kun luistaa niin hirviästi! Käyttökohde on 1/10 krossari(Kyosho TR-15 ST). Luin tossa jostain Centax-kytkimestä. Onko semmosta olemassa ja onko mahdollista saada .15-moottorille (GXR-15).

Ja sitten moottorikysymyksiin:
On tuo moottori jo toiseen kertaan käymässä väljäksi(välissä vaihdettiin mäntä+sylinterinputki ja melkein kaikki muutkin osat :angry:). Se ei ihan vielä ole väljä, mutta täytyy käyttää aika rikkaalla tai muuten ruppee pätkimään se käynti ja sammuileen, kun moottori lämpenee normaaliin käyntilämpötilaansa. Ennen sitä se käy laihemmallakin säädöillä.
Niin että olisiko tämmöinen mahdollista: Jos vaihtaisi tulpan kylmempään, jolloin ei lämpenisi niin paljon --> parempi käynti????

En ole varma asiasta, joen siksi sitä kysynkin. En tiiä onko siinä mittää järkee, mutta ihanaa se ois! :grin:
There is just a fine line between hobby and mental illness.  -Savage X 4.6

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #1 : 23.10.07 - klo: 21.54 »
Tosta kytkimestä sen verran että sentax ei taida tulla kyseeseen rakenteensa vuoksi, se on arka hiekalle ja muulle moskalle, niitä käytetään pääasiassa rataautoissa, kuten myös omassa evolvassani..
Jos sulla on nyt se orginaali alumiini kytkin niin suosittelen vaihtamaan vastaavaan komposiitti malliin, se on kevyempi ja "herkempi", joten saat kytkimen ottamaan kiinni korkeammilla kierroksilla, autosi "lähtee" paremmin, näin ainakin homma itsellä toimi..
Muistaakseni hpi:lta saat sellaista joka on kapea(kevyt) ja siinä on muistaakseni kolmet kiinnitys reijät, joten voit myös säätää sitä..
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa ST

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #2 : 25.10.07 - klo: 08.18 »
Oikeesti tulpan vaihtaminen lämpimämpään johtaa parempaan tyhjäkäyntiin.

Poissa chimairarocks

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #3 : 25.10.07 - klo: 15.37 »
Muistaakseni hpi:lta saat sellaista joka on kapea(kevyt) ja siinä on muistaakseni kolmet kiinnitys reijät, joten voit myös säätää sitä..

Siis että yhdessä palassa on kolmet rei'ät? Nykyinen kytkimeni on 2 palainen.
Käykö muuten 1/8 auton kytkimet 1/10 auton moottoriin(.15)?

Tosta kytkimestä sen verran että sentax ei taida tulla kyseeseen rakenteensa vuoksi, se on arka hiekalle ja muulle moskalle, niitä käytetään pääasiassa rataautoissa, kuten myös omassa evolvassani..

eihän se ole sama asia kuin "slipper clutch"? Luulen, että se ei ole mutta tuleepahan sekin nyt varmistettua.
There is just a fine line between hobby and mental illness.  -Savage X 4.6

Poissa chimairarocks

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #4 : 25.10.07 - klo: 15.42 »
Oikeesti tulpan vaihtaminen lämpimämpään johtaa parempaan tyhjäkäyntiin.
No tyhjäkäynti ei ole suurin ongelma, vaan se, että kone ei saavuta huippukierroksiaan millään, vaan joko alkaa pätkimään--> sammuu tai ei pääse sinne asti, kun kone lämpiää normaaliin käyntilämpötilaansa. Eli kysyn uudelleen:

Vaikuttaako tulpan lämpöarvo tähän jo mainittuun normaaliin käyntilämpötilaan?(eli siihen, kun se antaa huippukierroksiaan ja kiihtyy hyvin yms. yms.....)

Ja nykyään toi mun koneeni käy vain melko paljon liian rikkaalla.
There is just a fine line between hobby and mental illness.  -Savage X 4.6

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #5 : 25.10.07 - klo: 16.15 »
Ei ole centax ja slipperi sama asia..tuolta löytyy räjäytyskuva centax kytkimestä..
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html#centax
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa ST

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #6 : 25.10.07 - klo: 20.45 »
Kylmemmällä tulpalla saavuttaa paremmin mun mielestä huippukierrokset. Korjatkaa jos olen väärässä.

Poissa chimairarocks

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #7 : 27.10.07 - klo: 15.34 »
Juu, lueskelinkin nuita sivuja vähän aikasemmin. Parhaat sivut tähän aiheeseen mitä olen löytänyt!

Ja vielä, että sain kytkinongelman selvitettyä.
Laitoin ensin kytkinkellon sisäseinillee epoksiliimaa. Pitoa oli todella hyvin, mutta se kului puolessa tunnissa pois.

Sitten tänään, laitoin sinne silikonia, ja pitoa oli vielä enemmän! Epäilisin, että se ei kuluisi kovin nopeasti pois(ihan vaan arvaan). Sitä en ole tarkastanut vielä, mutta ei se ainaakaan n. 15-20 minuutissa(minkä verran tossa äsken pihaa suttailin) kulunut merkittävästi pois.
There is just a fine line between hobby and mental illness.  -Savage X 4.6

Poissa mad

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #8 : 28.10.07 - klo: 11.40 »
Autakaas viisaammat. Missä vika kun laitan vaihteen päälle niin auto sammuu. Tarkistin  Kytkimen ja se on kunnossa.
Giga  crusher ( RB Concept TM728)

Poissa chimairarocks

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #9 : 28.10.07 - klo: 21.03 »
2 vaihtoehtoa: joko sulla on vain säätövika, tai sitten sulla on todella isoja vikoja :mrgreen: 

Kokeile ensin tätä:

Käännä tyhjäkäyntiruuvia(se, joka säätää tyhjäkäynnin kierroksia) kiinnipäin eli myötäpäivään(sinne suuntaan, mihin kellon viisarit normaalisti pyörii, ainakin meirän kelloissa :tongue:) niin kauan, kunnes kone pöyrii, ja sitten käännät takasin niin, että moottori ei sammu mutta käy tyhjäkäynnillä mahdollisimman matalilla kierroksilla (kuulee äänestä).

Jos ei toinna mitään, niin kerro tarkempia yksityiskohtia.
There is just a fine line between hobby and mental illness.  -Savage X 4.6

Poissa mad

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #10 : 29.10.07 - klo: 07.58 »
Ei ole säätö vika koska  eilen toimi viellä. Eli Kytkinkello menee jumiin kun Pistää vaihteen päälle. (normaallisti se on pyörinyt vaihdepäällä.  Käyntiin kanssa mutta nyt ei (onko liian vaikeasti selitetty) :p
Giga  crusher ( RB Concept TM728)

Poissa ST

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #11 : 29.10.07 - klo: 08.01 »
Tarkista onko kytkinlaakerit kunnossa.

Mika R

  • Vieras
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #12 : 29.10.07 - klo: 11.52 »
Onko tossa mekaaninen vaihde ? Täysin vieras mulle.

Mutta.. tyypillinen juttu kytkimien kanssa on se että lukitusmutteri löystyy jolloin koko kytkin "pakka" menee jumiin. Avaa ja tarkista.

Poissa mad

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #13 : 29.10.07 - klo: 15.21 »
Tarkista onko kytkinlaakerit kunnossa.

Ihan uusi kone n. 10 tankkii ajettu en usko noi olis kytkinlaakerit mennyt huonoksi. Mutta tarkistan.

Giga  crusher ( RB Concept TM728)

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #14 : 29.10.07 - klo: 20.21 »
liikkuuko se sun vehje normaalisti eteenpäin kun työnnät????
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa mad

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #15 : 29.10.07 - klo: 21.16 »
Ei jos siel on Vaihe eteenpäin niin ei liiku taakseppäin  ja taas päin vastoin kyllä se liikus  ennen normaalisti. 
Giga  crusher ( RB Concept TM728)

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #16 : 29.10.07 - klo: 22.58 »
no sittenhän se on tuo aikaisemmin mainittu kyoshon neulalaakeri.
kytkinlaakeri risa :undecided:
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa ropsan

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #17 : 29.10.07 - klo: 23.05 »
Ne neulalaakerit voi korvata kahdeksalla kappaleella MR85-2RS tai MR85-ZZ.
Luotettu R/C-laakeri- ja ilmansuodatinkauppa.
JP-NitroRacing

Poissa mad

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #18 : 30.10.07 - klo: 07.40 »
Oke
Giga  crusher ( RB Concept TM728)

Poissa mad

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #19 : 31.10.07 - klo: 18.05 »
Juu neulalaakerit oli rikki  :evil: Iha uudesta koneest mut joo kumpi kannattaa ostaa kyoshon omat laakerit tai noi MR85-2RS (8kpl) ??
Giga  crusher ( RB Concept TM728)

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #20 : 31.10.07 - klo: 18.09 »
Älä osta kuöstin omia, ei ne kestä kuten taisit huomata..
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa mad

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #21 : 31.10.07 - klo: 18.13 »
Voiko joku laitaa linkin? Mistä voi tilata niitä
Giga  crusher ( RB Concept TM728)

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #22 : 31.10.07 - klo: 19.19 »
saahan noita ainakin laakeri liikkeistä.hinta voi olla kyllä aika suuri.


 


http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=ALHS1058

hobbylinnasta näyttäs löytyvän jos on oikee laakeri :roll:


« Viimeksi muokattu: 31.10.07 - klo: 19.35 kirjoittanut miksalo »
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa mad

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #23 : 31.10.07 - klo: 20.58 »
Giga  crusher ( RB Concept TM728)

Poissa make xd

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #24 : 20.03.08 - klo: 16.13 »
Eli mulla on nyt semmonen ongelma, että kun painan kaasua vähän enemmän niin pääratas ja kytkinkello pyörii niinkun "tyhjää" eli kytkinkello pyörii tyhjää. Onko nyt niin että mulla ei ota kytkin kiinni vai mikä on vikana? Auttakaa!

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #25 : 20.03.08 - klo: 17.57 »
mikä auto mahtaa olla kyseessä???
ei se vika kytkimessä ole...
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Poissa make xd

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #26 : 20.03.08 - klo: 18.03 »
Auto on Schumacher Havoc

Poissa make xd

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #27 : 20.03.08 - klo: 18.29 »
Tässä olis vielä kuvia tästä mun kytkimestä.










Poissa monster_rc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #28 : 21.03.08 - klo: 14.41 »
Nyt putosin kärryiltä. Eli kun annat enemmän kierrosta niin kytkinkello pyörii tyhjää?

Eli pyöriikö se kytkinkello ja pääratas kun annat kierrosta vai pysyy paikoillaan? Seuraapas että pyöriikö vauhtipyörä koneen mukana kierroksia antaessa?

Ei olis ensimmäinen tapaus kenellä oli vauhtipyörä irti. Eli se siinä kytkinpalojen keskellä oleva mutteri liian löysässä.

Jos sen kiristäminen ei auta niin sitten se kartio siinä vauhtipyörän keskellä pitää vaihtaa.

Jos kaikki nämä edellämainitut pyörivät kunnolla mukana kun annat koneelle kierroksia niin silloin vika on voimansiirrossa muualla.



MCD Baja1000 Competition MYYTY!

Poissa make xd

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkin- ja moottorikysymyksiä
« Vastaus #29 : 21.03.08 - klo: 16.01 »
Nyt putosin kärryiltä. Eli kun annat enemmän kierrosta niin kytkinkello pyörii tyhjää?

Eli pyöriikö se kytkinkello ja pääratas kun annat kierrosta vai pysyy paikoillaan? Seuraapas että pyöriikö vauhtipyörä koneen mukana kierroksia antaessa?

Ei olis ensimmäinen tapaus kenellä oli vauhtipyörä irti. Eli se siinä kytkinpalojen keskellä oleva mutteri liian löysässä.

Jos sen kiristäminen ei auta niin sitten se kartio siinä vauhtipyörän keskellä pitää vaihtaa.

Jos kaikki nämä edellämainitut pyörivät kunnolla mukana kun annat koneelle kierroksia niin silloin vika on voimansiirrossa muualla.





Eli kytkinkello ja pääratas pyörii ja mielestäni myös vauhtipyörä. Kiristän tuon vaihtipyörän mutterin jos se on löysällä.