Losia tosiaan harvoin tyrkytetäänkään täällä, se on kuitenkin harvinaisempi merkki, eikä siksi nouse samalla tavalla esiin. Sitä myöskään harva täällä kyselee, että kannattaako ostaa ja kannattaako. Tällä foorumilla jatkuvasti kysellään, että kannattaako Kyoshon auto ostaa. Jos mitään perusteluja kilpailijoita kovempaan hintaan ei saada aikaan, niin ei kannata. Jos se todetaan hintansa arvoiseksi (kilpailijoita kovempi hinta ja myös kovemmat ominaisuudet), niin sitten ehkä kannattaa.
Jos 100-200e ei tunnu missään, tai sille ei parempaakin käyttöä löydy, niin tuskin täällä tarvitsee kysellä että mikä kannattaa ja mikä ei. On totta että pienet "fiilislisät" uppoaa kokonaiskustannuksiin näkymättömiin pitkällä tähtäimellä, mutta on ne silti siellä, ei ne häviä.
Mitään ongelmaa minulla ei sen suhteen ole, että esimerkiksi Mika haluaa ajella Kyoshollaan, hyvä homma että näkee muitakin merkkejä radalla. Kokeneet hemmot saa itse tehdä niitä fiilispäätöksiään kuten tahtoo. Kokeneet hemmot osaa itsekin tutkia, valita, kiinnittää huomiota tärkeisiin asioihin, ei välttämättä 100-200e tunnu missään, on syntynyt muita mieltymyksiä tiettyihin suuntiin... He myöskin tekevät päätöksensä kyselemättä täällä foorumilla että kannattaako tämä tai tuo. Heidän valintojaan emme ole täällä ruotimassa.
Kuitenkin kuten yllä sanoin, foorumilla tulisi pysyä niistä mieltymyksillä perusteluista kaukana. Usein myös täällä asioista kyseleville nuo satasen ja kahden rahat on todella merkittäviä ja onkin mielestäni heidän harrastuksensa kannalta ensiarvoisen tärkeää, että niille saadaan mahdollisimman hyvä vastine. Jos suositellaan jotain, niin se täytyy myös kyetä perustelemaan mitattavin suurein. "Hei osta tämä servo, se on kestävä". "Hei osta tämä moottori, se on edullinen ja helppo säätää." "Osta tämä 15e meisseli, koska se on kestävämpi kuin kolme noita 5e meisseleitä"
Päätä lause: "Tämä 100e kalliimpi auto kannattaa ostaa, koska..." Tästähän tässä on kyse, kertokaa nyt joku jo että miksi.
Jos perusteluja ei löydy, niin mielestäni tämä uskonnon levitys tällä foorumilla saisi rauhoittua. Mikäli siis kykenee perustelemaan oman suosituksensa ja se on ns. niillä lähtöarvoilla se kannattavin valinta, niin se voi olla niin Kyosho, Losi kuin vaikka Mugenikin.
Olen itse lähinnä kyllästynyt tähän vuosia jatkuneeseen vihjailuun ja yleiseen läpsyttelyyn. Esimerkiksi tuo Itä-Eurooppa -vihjailu oli ihan täysin perustelematonta ja jopa yleisen kokemuksen ja tiedon valossa valheellista. Herneet on pakkasessa, mutta kyllästymis- ja skeidanjauhantamittarit alkaa hiipiä punaiselle, siksi aiheen otin esille.
Tuo maailmanmestaruushomma on kans hieman kuultu, tuoreimmat mallit eivät ole enää olleet kärjessä, muillakin valmistajilla on kovia nimiä tiimeissä, ylipäätään muitakin kilpailukykyisiä valmistajia on markkinoille ilmestynyt. Vanhoilla meriiteillä elämistä mielestäni. Uusin mallikin on varmasti kilpailukykyinen, en sitä sano missään nimessä, mutta niin ovat kilpailijatkin, joten mitään kaulaa tässä ei vielä saatu. (Joka selittäisi sitä 20% hintaeroa.)
Aiheessa myöskin käsiteltiin polttiksia ja erityisesti krossareita, siinä on hinnassa tuo mainittu 450-500e vs 600e ero. Se kallein malli taisi olla yli 800, ei oikein selvinnyt Suomen sivulta mitä eroja noissa on ja kumpi on oikeasti se sopivampi vertailukohta toisten valmistajien pro-malleihin.
EDIT: Copypaste-erhe poistettu.