Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Mika A

Sivuja: 1 2 [3] 4
61
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 14.08.09 - klo: 14.44 »
Melko vähissä tuntuisi vielä olevan kuskit kisahommiin, mutta kuulostellaan saako porukat aikaa ja kyytejä järkkäiltyä. Jos ei, niin pitänee sitten ajella 2wd-kisoja pienemmällä porukalla. Minullakin olisi tuossa yhdet trukkikiekot isolla offsetillä jotka vois iskeä b4:seen.

Olisiko sopiva aika kisojen aloitukseen sunnuntaina esim. klo 13?

62
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 12.08.09 - klo: 10.08 »
Miten olisi jos järjestettäisiin esim. ensi sunnuntaina Ousan radalla leikkimieliset kisat? Koska ajanottoa ei tuonne oikein pysty virittämään, niin ajettaisiin vaikka lyhyitä n. 5 kierroksen sprinttejä vaihtuvalla lähtöjärjestyksellä tms. useampi lähtö peräkkäin. Löytyy kiinnostusta?

Luokat osallistujien mukaan, mutta ainakin nelkkukrosseja & trukkeja luulisi löytyvän.

63
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 02.08.09 - klo: 14.51 »
Jep. Ei osunu fmi:n ennustukset kohalleen. Vettä alkoi tulla kahden kieppeillä melko reippaasti ja ajot jäi yhteen akkuun. Rata ei varmaan ole kuiva ennen iltaa jos sateet loppuu ny.

64
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 02.08.09 - klo: 11.00 »
Näyttäs siltä että sateet pysyy tänään etelässä. Rossihommia vois testailla klo 13 jälkeen. Onko muita tulossa?

65
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 01.08.09 - klo: 18.36 »
Joo, vähän olinkin jo aavistellut että tämä "isojen" sähkisten asia tulee vastaan. Ehkä se polttis/sähkis jako on vähän harhaanjohtava ja vanhanaikainen. Nykyään kun saa näihin sähkökikottimiinkin helposti niin paljon tehoa että jaksaa vaikka tukkeja vetää. Eihän se käyttövoima sitä rataa kuluta. Ratkaisevaahan tässä on viimekädessä se pintapaine mitä ne kamppeet tuottaa ja sitä kautta syö myös rataa.

Se viereinen rata taitaa olla passelimpi 1:8 krosseille käyttövoimasta riippumatta.


66
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 01.08.09 - klo: 17.55 »
Tuota tuota...eikös sielä sähkisradalla ole edelleen semmoinen sääntö että ei ajeltas polttiksilla tai muilla painavilla (yli 2kg) autoilla tuolla radalla. Tätä viestiketjua kun selaa vähän taaksepäin niin löytyy em. juttua. On tietty ymmärretävää että "uusi" harrastaja eksyy sinne ajelmaan kun mitään infotaulua tms. ei radalla ole.


Sen radan pinta ei vaan yksinkertaisesti kestä niitä painavampia vekottimia, kun ei tahdo kestää kunnolla sähkökrossejakaan.

67
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 01.08.09 - klo: 12.50 »
Tullaan juniorin kanssa iltapäivällä.

68
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 30.06.09 - klo: 12.47 »
Kiitokset kelikamera Zippolalle. Pitääpä käydä tällä viikkolla mutka paikan päällä.

69
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 29.06.09 - klo: 21.41 »
Missäpä kunnossa Ousan rata on? Pittääkö ostaa mönkijäinen että pääsee kiekan ympäri vai pakenetteko "ilmavoimia" montulle?

70
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 25.05.09 - klo: 09.24 »
Ei varmaankaan saa lätkällä kovin paljon aikaiseksi ellei radan pintaa saa jollain keinolla hieman kosteammaksi ja pehmeämmäksi. Pikkuinen polttomoottoripumppu olis siihen hommaan kätsy niin sais ojasta vesiä radalle. Löytyskö keneltäkään semmoista?

Toisaalta keskiviikolle lupailevat kohtuullisesti sateita - eli torstaina vois olla hyvä päivä lätkyttää. Eikä varmaan haittais vaikka tiistaina sitä savea sinne radalle lapioisikin. Melko hienosti on nimittäin kestäneet ne radan kohdat jotka savetettiin ja lätkättiin aiemmin.

Olen tänään menossa juniorin kanssa radalle kuuden kieppeissä. Tulkaahan muutkin.

 

71
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 11.05.09 - klo: 12.22 »
Minulla taitaa mennä alkuviikko muiden harrastusten parissa, 1:1 autokin on pajalla huomiseen ja muuta seliseliä.

Datis: Lakrut löytyy. Kiepase tätä kautta, olen kotosalla klo 15. jälkeen.

72
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 08.05.09 - klo: 09.12 »
Oli tosiaan hieno homma kun talkoissa oli mukavasti porukkaa ja koneita yms. oli käytössä. Monsterille kiitoksia traktorin järkkäämisestä ja Zippolalle tärylätkästä. Nuilla konehomilla saatiin muutamssa tunnissa enemmän aikaan kuin käsipelillä muutamassa kymmenessä tunnissa. Rata alkoi tosiaan jo näyttää "oikealta" radalta. Paikan päällä jälki näytti jopa paremmalta kuin kuvissa. Vaikka koneita olikin niin monet asiat saa/pitää silti tehdä lapiohommina, eli harrastajien karvaisia käsiä tarvitaan jatkossakin.

Tänä iltana voisi tulla buggya ulkoiluttamaan. Tihutuksen pitäisi loppua aamupäivästä.

Lauantaille on sitten taas luvassa vesisadetta, mutta silloin krossataan viimeistä kertaa tälle keväälle Kiimingin sisäradalla. Sinne on tietysti uudetkin harrastajat tervetulleita - kyselkää tarvittaessa lisäinffoa vaikka yv:llä.

73
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 08.05.09 - klo: 00.12 »
Kävin iinatissa katsomassa ja totesin että rataa ei enään ole. Onko polttis autoille nyt sitten ollenkaa minkää näköistä rataa.Ja onko yleensä nämä radat maksullisia ja kuinka edes aloittaa koko harrastusta.

Jep. Iinatin rata haudattiin viime kesänä kaupungin toimesta. Oulun seudulla ei ole tällä hetkellä muita krossiratoja kuin nämä Oulunsaloon tekeillä olevat radat.

Radoilta ei tietääkseni vielä peritä varsinaisia maksuja. Olemme tosin pari kertaa keränneet kolehtia muutamia euroja radan tekoon käytettyjen koneiden polttoainekustannuksiin yms.

Jos harrastus on sinulle uusi, niin suosittelen tulemaan tuonne radalle juttelemaan ja katselemaan. Erityisesti jos et ole vielä hankkinut autoa ja muita laitteita - tottakai muutenkin. Tästä topikista voit seurata milloin radalle on menossa muita harrastajia. Ehkä jo tänään (pe).

"Oulun seudun bensakoneet" topikista löytyy tietoja polttomoottoriautoista, radasta yms.

74
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 06.05.09 - klo: 20.55 »
Tulossa ollaan. Varmaankin siinä puoli kuuden - kuuden kieppeissä olen Ousassa.

75
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 05.05.09 - klo: 10.43 »
Hyvää jälkeä pojjaat. Saataisko torstaille tai perjantaille lätkyttelytalkoot? Muutaman päivän tihuttelujen jälkeen rata vois olla just passelissa kunnossa siihen hommaan.

76
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 03.05.09 - klo: 09.06 »
Tulen parin pikkuapulaisen kanssa paikalle puolen päivän jälkeen. Harvavata ja lapiota matkassa.

77
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 29.04.09 - klo: 10.45 »
Harwin suunnitelmissa on ideaa. Varsinkin radan oikean puoliskon uudistaminen olisi suht helppo toteuttaa ja tekisi siitä selvästi entistä paremman. Eli melko heti triplan jälkeen kurvi keskiosan hyppyrille jolloin tulee tilaa tehdä se hitaampi "ässämutka". Ja tosiaan mielelläni näkisin että säilytettäisiin se yksi nopea mutkakin radalla. Oikean puolen uudistaminen ei pahasti vaikuttaisi siihenkään, että radalla voitasiin silti ajaa vanhaa profiilia keskiosan lyhennyksellä kunnes ässämutkahässäkkä on valmis.

Mutta kaikki aikanaan. Ensin pitäisi varmaan kaivella ojia ja ehkä muutama imeytyskuoppa radan keskiosalle. Imukuopat voisi peitellä vaikka trukkilavoilla & levyillä. Etusuoran tuplien välit voisi täyttää tai levyttää pöytähyppyreiksi kuten joskus tuumittiin.

Käväisin Ruskossakin männä viikolla ja savi oli vielä kasalla. Oliko sille sopivasta kuljetuskalustosta kenelläkään hajuja? Ruskosta voitaisiin muutenkin hakea ne jämyt matot, levyt yms. käyttökelpoiset tarvikkeet Ousaan. Ne matot on sitten sen verran painavia että pienistä peräkärryistä loppuu kantavuus. Oliko Zippolalla jotain kalustoa tuohon hommaan?

Pidetäänkö viimeistään sunnuntaina talkoot? (mulle sopii lapiohommat kyllä torstainakin, pe pitää vappuilla ja lauantaina ajella sisäkrossia)



78
Tasaväkisyydestä en tiiä, mut viime vuonna kun käytiin oulussa oli yks auto aika lujempaa kulkeva kuin muilla. No kyseinen sankari voitti koko sarjan yllätys :p.
Sanotaanko näin, et kaikki jotka osaa tuota konetta näpäleidä, ilman purkamista, saa kulkua noin 2-5 km/h enemmän kuin ne jotka ei osaa. Väitän vahvasti, että pelkkä vesilasisisäänajo ei maksimi vauhtia takaa. Toki akut vaikuttaa !!!

Jos oikein muistan, oulun kisassa voittajan ja jonkun toisen auto kulki melkeen 25km/h, suoranpäässä ilmeisesti. Hitain alle 20km/h.

Etelässähän tähänkin on puututtu, eli kisamaksua vastaan saat koneen, joka sitten palautetaan kisanjälkeen.


Pakko osallistua kun kerran minusta puhutaan. Hommahan on sillä tavalla, että ainakaan minun autossa ei ole konetta näpelöity millään tavalla - enkä kyllä usko että muillakaan Oulun & Kiimingin tyypeillä. Koneet on sisäänajettu. Sen voi tehdä vesilasissa tai ilman. Lopputulos on sama, mutta vesilasissa tehtynä menee vähemmän aikaa.

Itseasiassa oma Minini ei ole ollut edes se nopein Oulun kerholla. Nopein on ollut sellainen Mini jonka koneella ei ole tehty mitään muuta kuin ajettu kahden talven kisat ja treenit.  Ja jokatapauksessa puhutaa erittäin pienistä eroista, sillä oikeasti merkittäviä eroja suoranopeudessa emme ole Oulussa havainneet jos autossa on ollut kohtuullinen akku ja kunnossa oleva moottori. Kokemustakin on tuosta asiasta nyt melko mukavasti kuten kilpailujen ja osallistujien määristä voi havaita. En muista kisoista yhtään sellaista tapausta, että joku olisi jatkuvasti ilman virhettä mennyt muista suoralla ns. "heittämällä ohi". 

Tuosta moottorihommasta on tehty ihan liian iso asia muutenkin. Samat hemmot siellä etelässäkin on olleet kärjessä oli koneena handout tai ei. Osaavat kuljettajat ovat meillä ajaneet kisoissa kärkipäähän jopa kerhon lainaminillä. Moottorin kollektori kannattaa putsata aina välillä ja öljytä laakerit - siinä se. Diffin jäykistämisellä sekä renkailla & pidotuksella ja alustan säädöillä (jouset&iskarit) on Minin vauhtiin ja käyttäytymiseen se suurin vaikutus - ja ehkäpä se kuljettajakin jotain ratkaisee.

79
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 20.04.09 - klo: 10.17 »
Dodii. Olin crossihommista estynyt kun piti viikonloppuna käydä ajamassa talven viimeiset turistikisat Laukaalla. Nytpä on niitä pikkuhärpäkkeitä viilailtu riittämiin tälle talvea ja pääsee vihdoin pomputtelemaan krosseja.

Ousan radan tarvike- ja kunnostusplänit kuulostaa hyviltä. Odotellaan tosiaan kuivumista sen verran, että sinne pystyy menemään edes lapiohommiin. Ja minäkin voin säilöä niitä messumattoja jos semmoista tarvetta tulee.

Merkatkaahan kalentereihin että kolmena seuraavana lauantaina pääsee ajamaan sisäsiistiä krossia Kiimingin kerholla. Rapa ei roisku, mutta eipä tarvii sitä kalustoakaan ihan niin paljon putsailla ja kelit on aina kesäiset. Lisäinffoa on ja tulee tuonne OUA:n osiolle.

80
Sähköautot / Vs: Asso Talk
« : 31.03.09 - klo: 11.18 »
iskaripesialisteille pähkinä, mihin suuntaan pitäs iskareita lähteä säätämään oikean pack:n aikaansaamiseksi? Eli ratalla tahtoo auto tippua välillä jostain kahesta metristä tonttiin ja ois kiva hieman hillitä iskua.

Auto siis t4, takaiskareista on kyse. Öljynä 30w, mäntä 1 ja jousi green. Pehmeys pitäs saada säilytettyä samana tai mielellään jopa paremmaksi jos mahista.


Spesialistiksi en ilmoittaudu mutta teoriassa pienempi reikäinen mäntä antaa enemmän packia. Eli mäntä 2 ja 25 öljy vois olla melko lähellä muuten tuota edellistä setuppia. Iskarin alapään kiinnityspisteelläkin on vaikutusta tuohon pack asiaan jos olen oikein ymmärtänyt. Sisempi kiinnityspiste tuottaa hitaamman männän liikkeen ja siten myös vähemmän pack efektiä.

81
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 27.03.09 - klo: 22.29 »
Vai että rataenkka....tais jäädä viel tekemättä kun Dorka oli puolen kiekan jälkeen ihan kippurassa ja kuskikin etti sopivia linjoja. Lopussa saattoi jopa onnistua pari kiekkaa mutta hieman randomia oli pikkurenkaisella ajella. Saven pölyä saatiin kuitenkin sen verran ilmaan että tuli ihan kesäkrossit mieleen.

edit: nythän mä vasta hokasin, enkka tuli tosiaan siinä auton rikkomisessa. No onneksi oli vasta toinen osa joka tuosta muovisesta ihmeestä on menny vuoden aikana. Ilmeisesti Tamiyan ämpärimuovikaan ei tykkää pakkasesta.

82
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 19.03.09 - klo: 19.03 »

<----------Copypastelista OUSA-taajuuksista-------------------->
Datajätkä 27.195 (varalla 145) ja 40.665
Peanuts 27.095
Sammy_80 27.195 ja 27.145
Zippola 40.835 ja 40.710mhz jemmassa
mikako1 FM40.685 ja FM40.696 AM27.045 (varalla AM27.380)
pepesav AM 27.045
nettijätkä  26.995
Juhiz AM 27.145 ja FM 27.255
Mika A 2,4 ja Eemeli A 27.195

<----------Copypastelista OUSA-taajuuksista-------------------->



83
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 11.03.09 - klo: 20.30 »
Meiltä jää junnarin kanssa tämä tilaisuus väliin. Ehtisimmme paikalle aikaisintaan klo 17 kieppeissä.

84
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 03.03.09 - klo: 09.18 »
Pääseekö mika + jayjay junnujen kans mukaan?

Voitas yrittää, mutta riippuu klon ajasta ja muista hiihtolomahommeleista.

Mopopoikien kiusaksi voidaan sitten keväällä viritellä niitä vaijeri/lippusiima systeemejä jos niistä oikeasti tulee riesa. Nyt talvella ne ei taida saada vahinkoa aikaiseksi muutenkaan.

85
Sähköautot / Vs: Asso Talk
« : 27.02.09 - klo: 15.21 »
Osaisiko joku antaa B44 säätöapua. Mulla tuppaa menemään pyrtö pystöön hypyissä tuolla omalla Bomberilla.

Lähes satavarmasti tuo keulan sukeltaminen johtuu siitä, että auto perä pohjaa/iskee hyppyrin keulaan ja heittää auton siitä ns. vastaheitolla nokan kautta ympäri. Minulla oli samaa oiretta viimekerralla juuri siinä samassa hyppyrissä kun sielä Ousan radalla ajoin ja auto oli sisäkrossin jäljiltä matalassa setupissa. Homma korjaantuu nostamalla maavaraa ja/tai jäykentämällä jousitusta&vaimennusta. Tai sitten voit ajaa sen keskihyppyrin vasemmasta reunasta jossa on hieman tasaisempi nousu.

86
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 28.01.09 - klo: 14.40 »
Enpä osaa vielä sanoa varmaksi ensi sunnuntaita, mutta muista harrastuksista ja kelistä riippuen voisin ehkä tulla nelkkukrossaria ulkoiluttamaan. Lauantaina kuitenkin ajellaan Mini ja TSB -kisoja Kiimingissä.

Fillarimies: Muovitetun mutkan oli alunperin tarkoitus olla tasainen liukastelumutka, mutta muutaman akullisen jälkeen siinä oli jo lähes sama pito kuin matolla. Teimme siitä sitten patikon/röykkymutkan laittamalla pahvisia L-profiileja sinne muovin alle. Seuraavalle sisäkrossiradalle pitää vielä keksiä jotain uutta.







87
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 22.01.09 - klo: 17.05 »
Kuten zippola jo aiemmin kirjoitteli, niin Kiimingin jokirannan koululla pääsee tulevana lauantaina ajamaan sisäradalla sähkökrossareilla klo 10 alkaen. Otahan nelkku mukaan jayjay. Sampo - ja kaikki muutkin - tervetuloa.

Renkaat pitää olla sileät/sliksit, mutta takavedoisssa voi olla urarenkaat edessä. Minulla on muutama ylimääräinen setti sliksejä sekä takaveto että nelkkukrossareihin jotka voin tarvittaessa lainata tai myydä edullisesti.

88

Kiitokset kaikille kuskeille sekä järjestelyihin, kuvaus ja muihin hommiin osallistuneille. Tuloslaskennasta, selostuksesta ja hyvästä uusien kuskien opastuksesta erityiset kiitokset Jussille ja Jaakolle.

Kisat oli myös omien havaintojen ja jutustelujen mukaan varsin onnistuneet viimehetken muutoksista huolimatta. Erityisen mukava oli nähdä kisoissa useita uudempia harrastajia.

89
Minun mielestä nykyiset säännöt on pääosin ok enkä näe riittäviä perusteita kahdelle luokalle.

Jos kaksi luokkaa nyt kuitenkin tulee, niin vakioluokka olisi tosiaan syytä pitää "paketti" luokkana. Ei öljyiskareita, takapaloja, vetareita, heksoja tai muitakaan härpäkkeitä. Kuulalaakerit ja shimmit/prikat sallittakoon. Koneiden kierrätys ja varsinkin niiden sisäänajaminen erien välillä ei kuulosta kovin hyvältä tai rennolta menolta. Oulun kerhokisoissa olemme sallineet renkaiden ulkoreunan liimaamisen ja uudetkin renkaat ovat toimineet sen jälkeen hyvin. Monessa autossa ei ole tarvinnut sitäkään tehdä.

Akkuasia on kieltämättä hankala, mutta ehkä ne lipot on jossain vaiheessa sallittava. Ensihätiin voisi kapasiteettirajan poistaa jos se kerran on koettu ongelmaksi. Kilpailukykyisiä kennoja olisi siten saatavissa pienemmällä vaivalla ja edullisesti. Meilläpäin on pidetty asiat melko yksinkertaisina ja moottoreista & akuista ei ole nykysäännöilläkään tullut ongelmaa.

Jos se viriluokka on pakko kehittää, niin siinähän voi saman tien sallia kaikki kone & nopari yhdistelmät. Jo 17-lankaisessa hiilikoneessa on liikaa tehoja tuolle rungolle. Auton leventämisessä koria leveämmäksi ei ole järkeä sillä maavara- sekä rengassäännöillä voidaan riittävästi vähentää kippailua. Rengassääntöäkin olisi tosiaan hyvä miettiä uusiksi, sillä vakio kumit eivät varmaan kestä virikäytössä kovin hyvin. Vakiorenkaiden säästämiseksi (ja ulkonäkösyistä) olemme testanneet vakio Mineillä muutamia matalaprofiilisia sliksejä. Ne kestävät ajoa ihan toisella tavalla ja laskevat maavaraa sopivasti ilman pyöräkulmien muutosta. Todennäköisesti ne myös kuluttavat mattoja vähemmän ja muita luokkia ajatellen "sotkevat" pitoa vähemmän. Lisäksi pikkusliksit on paremman näköiset ja istuvat Miniin esikuvan mukaisesti.

Miniluokan ideana on mielestäni hauskuus, helppous, yksinkertaisuus ja matalat kustannukset. Niiden tulisi heijastua myös säännöissä ja kilpailuformaatissa.

90
RC-kerhot ja -radat / Vs: CROSSIRATAA OULUNSALOON
« : 23.11.08 - klo: 23.53 »
Jep, nyt on kokeiltu jäärata r/c:tä. Liukasta ja haasteellista hommaa takapotkulla. Eipä tuossa kummempaa kannata alustasäädöillä kikkailla ennenkun saa renkaisiin hieman lisää pitoa - ehkä just löysempää jousta ja vaimennusta voi laittaa tai ruuvata iskarit sisempiin reikiin tukivarissa. Eteen voisi säätää hieman aurausta rauhoittamaan autoa. Koneeksi voisi vaihtaa vaikka Minin mabuchin tms. :smiley:

Erityisesti vetopidosta tuntui olevan puutetta, eli bowtiet on varmaan siinä mielessä kuvioltaan paremmat gummit. Renkaisiin voisi tosiaan askarrella aivan pienet piikit/nastat jos keli tämän päivän kaltainen. Nastarenkulat syövät varmaa mattoja, mutta jospa sitä messumattoa on saatavilla jatkossakin. :wink:

Sivuja: 1 2 [3] 4