Alla hieman EFRA-kokouksen satoa sähköturistin näkökulmasta.
Sintratut roottorit
Roottorit hyväksyttiin äänienemmistöllä.
Kaikki piti olla selvää, mutta englantilaiset (BRCA), jotka olivat henkeen ja vereen sintrattuja roottoreita vastaan, kaivamalla kaivoivat sääntökirjaa ja löysivät unohdetun ja pitkään käytöstä poissa olleen sääntöpykälän, minkä mukaan tekniset sääntömuutokset otetaan voimaan vasta 12 kuukauden kuluttua siitä, kun ne on vuosikokouksessa hyväksytty, ellei asiasta muuta päätetä. Tästä tulkinnasta on vastalauseita liikenteessä, joten ensi vuoden EFRA-säännöt eivät ole tältä osin vielä täysin selvät. Syy englantilaisten vastustukseen on se, että he haluavat pitää hiilikoneista kiinni syystä tai toisesta katkeraan loppuun asti.
Suomessa sintratut roottorit tullaan viriluokissa kuitenkin sallimaan kaudelle 2007.
Sähkötouring 5 kennoa ja 1350 g
Hyväksyttiin äänienemmistöllä.
Tämä oli EFRAlta mielestäni todella hätiköity päätös (eikä pelkästään järjetön painoraja). Taustoja en nyt laajemmalti ehdi/jaksa kirjoitella, mutta tilanne on kuitenkin se, että ratkaisu on tällä tietoa väliaikainen ja vain vuoden mittainen. IFMAR tekee ensi vuonna säännöt vuoden 2008 MM-kisoja varten ja EFRA (mitä todennäköisimmin) seuraa näitä sääntöjä vuodelle 2008. Parhaimmassa/pahimmassa tapauksessa vuoden päästä ollaan siirrytty EFRAssakin IFMARin perässä takaisin 6 kennoon tai vaikkapa LiPoihin ;).
Suomessa en pidä järkevänä siirtymistä sähkötouringissa 5 kennoon. Ensi kauden suurin sähköpuolen RC-tapahtuma meillä on sähkökrossin EM-kilpailut ja sähkökrossissa 6 kennoa on edelleen sallittu. Siispä en pidä järkevänä, että Suomalaisten sähkötouring-kuskien pitäisi hommata eri akut rataluokkia varten. Etenkin kun on "vaara", että vuoden päästä palataan takaisin 6 kennoon.
Kuitenkin sähkötouringin EM-kilpailut ovat suomalaisille tärkeä asia, joten kesäkaudella viriluokassa tulisi mielestäni sallia myös 5 kennolla ja matalammalla painorajalla ajaminen. TSP-10 ja TSS-10 ajettaisiin siis 6:lla kennolla.
Sähkötouring rengasmääräykset EM-kisoissa
Saimme molemmat ehdotuksemme läpi ilman vastustavia ääniä.
1. Valmiiksi liimattu sadekelin rengassetti määriteltävä kuten kuivan kelin renkaatkin.
2. Alkuerissä käytössä 2 neljän renkaan settiä. A-finalisteille finaaleihin 3 uutta neljän renkaan settiä. Alempiin finaaleihin 1 uusi neljän renkaan setti (myös alkuerärenkaita saa käyttää). 1 sadekelin rengassetti alkueriin ja finaaleihin. Lisäksi kisapaikalta tulee voida ostaa harjoituksia varten vähintään yksi setti sekä kuivankelin, että sadekelin renkaita.
2007 EM-kisojen kisarenkaat
Kuivalla kelillä: LRP VTEC 30R preglued
Sateella: LRP VTEC Rain Dunlop D20 (tms. sama kuin tänä vuonna)
Sähkötouring EM alkueräsysteemi
Pistelaskusta luovutaan. Edelleen ajetaan 5 alkueräkierrosta, mistä kahden parhaan alkuerän tulos lasketaan yhteen.
C-12 EM kisaformaatti
Pe:
1-2 Vapaatreeniä
2 "Timed practice"
Erien uudelleen jako keskiarvokierrosaikojen perusteella
2 "Timed practice" uusilla erillä
La:
5 Alkuerää
Su:
1 Alkuerä
1 Finaaliharjoitus
3 Finaalia
C-12 painoraja
min. 800 g esitetään myös IFMARille
C-12 maavara
min. 3 mm (vetoratasta ei huomioida)
Edustuspaikkoja
Sähkötouring EM 2007: 13
Sähkökrossi EM 2WD: 15 + 5*
Sähkökrossi EM 4WD: 15 + 5*
Sähkökrossi MM 2WD: 1
Sähkökrossi MM 4WD: 1
* Tämän hetken tiedon mukaan 15 AKK:n maksamaa paikkaa ja 5 itse ilmoittautumisen maksavaa