Kirjoittaja Aihe: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön  (Luettu 71370 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #90 : 01.12.08 - klo: 20.33 »
Vertical Hobbystä löytyy Bantamia, BC6 ja BC6-10 menisi ainakin hintahaarukkaan. Noista BC6-10 on tehokkaampi kun taas BC6:sta löytyy virtalähde itsestään.
Samasta liikkeestä löytyy myös Hyperion EOS 0403i.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #91 : 07.12.08 - klo: 13.54 »
Nyt on BC6-10 hankittuna ja johan latautuu tuo 9,9V 2300mAh lifekin 4C voimalla...
Mitenkäs näitä lifejä pitäisi/suositteletta purkamaan, onko muistihäiriö sama juttu
kuin nimh/nicd kennoilla vai miten menee?

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #92 : 07.12.08 - klo: 16.27 »
Nyt on BC6-10 hankittuna ja johan latautuu tuo 9,9V 2300mAh lifekin 4C voimalla...
Mitenkäs näitä lifejä pitäisi/suositteletta purkamaan, onko muistihäiriö sama juttu
kuin nimh/nicd kennoilla vai miten menee?

Unohda kaikki NiCd/NiMH jutut. Noissa ei ole muisti-ilmiötä, eivätkä ne juuri purkaudu itsestään. Kunhan et tyhjennä niitä ihan täysin, esim. unohtamalla auton virrat päälle viikoksi.

Mä olen huomannut säilyttäväni noita tyhjinä kun lataus ei ota edes kymmentä minuuttia.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #93 : 07.12.08 - klo: 19.14 »
Ok, kiitos tiedosta! Mitenkäs onko kellään tietoa kiinalaisesti 1350mAh kennosta,
mikä sen / kiinalaisten kennojen C-arvo on, onko sama 30C vai heikompi?

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #94 : 07.12.08 - klo: 22.06 »
Ok, kiitos tiedosta! Mitenkäs onko kellään tietoa kiinalaisesti 1350mAh kennosta,
mikä sen / kiinalaisten kennojen C-arvo on, onko sama 30C vai heikompi?

Riippuu varmaan kiinalaisesta, mutta jos tämä väitetysti 1350 mAh kenno näyttää tutulta:

niin 4C olen itse arvoksi löytänyt, jostain lähteestä. Tein 3S2P-pakan ja testasin tätä Stampede VXL:ssä


mutta kuten arvelinkin, ei tuolta saa virtaa riittävästi ulos. Harmaat palkit ylläolevassa kuvassa tarkoittavat jännitteen pudonnen niin alas, että dataloggeri on luullut virtoja katkaistuiksi ja on katkaissut datan uudeksi sessioksi.

Yksi Nikon korjausprojekti oli sopivasti levällään, niin laitoin tuon sitten siihen kiinni ja "mehut" akussa riittävät oikein hyvin tuohon autoon. Testit Stampedellä kuitenkin jatkuvat ainakin harjallisella moottorilla XL-5:ssä. Kun tuota akkupakettia on nyt ladattu vasta neljä kertaa ja joka kerran jälkeen se on antanut paremmin virtaa ulos ja ottanut sitä myös paremmin sisään jokaisen purkukerran jälkeen, niin tiedä vaikka tuosta saisi vielä kelvollisen akun. Ainakin tuohon Nikkoon.
« Viimeksi muokattu: 07.12.08 - klo: 22.09 kirjoittanut Penguin »
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #95 : 08.12.08 - klo: 08.48 »
Siis ajossa vain 4C, kun Graupnerin 9,9V 2300mAh aidon lifepakan jatkuva teho on 30C.
Onko tosiaan siis reilun 7x surkeempaa tehoa?  :undecided:  ??

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #96 : 08.12.08 - klo: 08.52 »
No eikö se nyt ole sanomattakin selvää, että jos kyseessä on puolet pienempi kenno ja vielä piraatti, ettei samoja speksejä voi olla?


Huhhuh....
/ Jere Siirilä

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #97 : 08.12.08 - klo: 09.11 »
Joo-o, mutta löytyy täältä 6,6V 1100mAh 30C pikkukennot kans, aidot.
Ihmetyttää vaan 4C virta, eihän sillä saa nikkoakaan liikkumaan  :grin:

Anyway, hyvä tietää, niin ei tule hankituksi piraatteja.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #98 : 08.12.08 - klo: 09.19 »
akut tarkoituksen mukaan, hyvin meitin vessa kulki radalla vloppuna piraattikennoilla vloppuna n. 30 akullista.
/ Jere Siirilä

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #99 : 08.12.08 - klo: 09.28 »
Ok, mutta miten/jaksaako kuljettaa mitenkään axial ax10 radalla,
vai loppuuk puhti ihan seinään, jos tekee esim. 9,9V pakan, niin
C-arvo siis vain 4C koko pakalla vai?

Ei tietoa miten toi C-arvo tosta laskeskellaan monen kennon lisäyksellä,
joten ihan varmuuden vuoksi koitan tietoa poimia tietävämmiltä.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #100 : 08.12.08 - klo: 09.51 »
kuten kaikissa akuissa:

Sarjaan kytkiessä jännite nousee, joka suoraan nostaa koneen maksimikierroksia, samalla parantaa hyötysuhdetta.

Rinnan kytkiessä akun kapasiteetti ja C-lukema, eli virranantokyky nousee.

Eli jos on 2s1p paketti, niin esimerkillä jännite on 7.2v, kapasiteetti 2400mah, ja vaikka 30C.
Jos taasen on 2s2p, niin jännite sama 7.2v, mut kapasiteetti 4800mah ja 60c.
Ekassa paketissa kennoja on kaks, tokassa neljä.
/ Jere Siirilä

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #101 : 08.12.08 - klo: 10.59 »
Ok, joten tuo 4C kenno on rinnan 8C arvoinen.
Jää silti kauaksi siitä mitä kunnon kennoilla saa, mutta kuten sanoit, riippuu käyttötarkoituksesta.
Omassa tapauksessa varmemmalla pääsen tällä: http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=51_50&products_id=824

Maksaahan nuo, mutta tuetaan suomalaista  :wink:

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #102 : 08.12.08 - klo: 11.17 »
Rinnan kytkiessä akun kapasiteetti ja C-lukema, eli virranantokyky nousee...

...2s2p, niin jännite sama 7.2v, mut kapasiteetti 4800mah ja 60c.
Ekassa paketissa kennoja on kaks, tokassa neljä.

Ei se rinnankytkentä mitenkään nosta yksittäisen kennon virranantokykyä. Kyllä virranantokyky joka kennolla pysyy siinä 30C:ssä, eli esim. 2400:sella kennolla tuo meinais 72A:n virranantokykyä per kenno. Eli jos kaksi kennoa on rinnan, niin kapasiteettiä on tuplat, mutta kumpikin kykenee vain siihen tiettyyn rajaan asti virtaa antamaan, eli esim. esimerkissä käytetyn 30 kertaa oman kapasiteettinsä (30c). Ja näin ollen koko akun C-"arvokaan" ei kasva. Kyllä se on edelleenki se 30C. Ainoa mikä tuossa virranantokykyä nostaa, on kapasiteetin tuplaus. Eli 4800mAh ja 30C, siis ampereissa tälläisen akun virranantokyky olisi 144A

Eli -SS-: Ei se itseasiassa ole
« Viimeksi muokattu: 08.12.08 - klo: 11.42 kirjoittanut tomppa82 »
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #103 : 08.12.08 - klo: 12.04 »
sorry, juuri tätä tarkoitin, termistö väliaikaisesti sekaasin.
/ Jere Siirilä

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #104 : 08.12.08 - klo: 13.34 »
Ok, eli se pysyy 4C arvossa edelleen...

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #105 : 08.12.08 - klo: 13.56 »
Jep, juurikin näin.
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #106 : 08.12.08 - klo: 14.00 »
Kiitos tiedoista! Erittäin hienoa saada tärkeää infoa nopeasti ja luotettavasti!
Jatketaan akkuja tutkien ja laitetaan autoihin varmaa laatua tästäkin eteenpäin  :angel:

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #107 : 08.12.08 - klo: 15.13 »
No eikö se nyt ole sanomattakin selvää, että jos kyseessä on puolet pienempi kenno ja vielä piraatti, ettei samoja speksejä voi olla?

Jos tuo viittauksesi piraattiin liittyy jotenkin jenkeissä haettuihin/myönnettyihin patentteihin, niin se ei mitenkään tee samaa teknologiaa käyttävistä kennoista laittomia muualla maailmassa. Toisaalta myös A123:a syytetään patenttirikkomuksista, että kuka tässä lopulta on piraatti ja kuka ei.

Nikko muuten kulkee oikein hyvin näillä kiinalaisilla kennoilla.

Itse sanoisin, että hinta kertoo näiden kennojen osalta parhaiten sen kuinka paljon näiltä voi odottaa. Näitä saa 6 kpl samalla rahalla kun A123:n 18650-kokoisia kennoja yhden. En siis edes odottanut, että nämä olisivat korvaavia, mutta kaikkea pitää kokeilla. Edes kerran.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #108 : 08.12.08 - klo: 15.17 »
Maksaahan nuo, mutta tuetaan suomalaista  :wink:

Saman nuo A123:n kennot maksaa vaikka tilaisi HongKongista. Jotkut hankkii noita Black&Deckerin VPX -akkupaketeista, mutta minä en kyllä ole löytänyt yhtään halvemmalla siinäkään muodossa, päinvastoin.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa hades

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #109 : 08.12.08 - klo: 15.51 »
kuten kaikissa akuissa:

Sarjaan kytkiessä jännite nousee, joka suoraan nostaa koneen maksimikierroksia, samalla parantaa hyötysuhdetta.

Rinnan kytkiessä akun kapasiteetti ja C-lukema, eli virranantokyky nousee.

Eli jos on 2s1p paketti, niin esimerkillä jännite on 7.2v, kapasiteetti 2400mah, ja vaikka 30C.
Jos taasen on 2s2p, niin jännite sama 7.2v, mut kapasiteetti 4800mah ja 60c.
Ekassa paketissa kennoja on kaks, tokassa neljä.

Kerroppa Jesi vähän lisää tuosta sun hyötysuhteesta. Missä tarkalleen hyötysuhde kasvaa? Akun virran otto/anto kyvyssä?
Speed-T | Matrix | Stampede | Blitz

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #110 : 08.12.08 - klo: 16.25 »
Ainakin harjattomissa koneissa ja miksi ei harjallisissakin maksikierrosluku on ihan fysiikkaan perustuva raja, eikä se nouse eikä laske mihinkään riippumatta siitä millaisen akun sinne moottorin perään ripustaa. Toki koneen pyörimisnopeus kasvaa jännitteen kasvaessa, mutta jossain vaiheessa magneetit/käämit lentävät tangentin suuntaan ja kierrosluvun maksimi tulee ylitetyksi.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #111 : 08.12.08 - klo: 16.56 »
Mikä vtun mun hyötysuhde?

Mietippä nyt hetki?
Minkä takia kuormaautoissa on 24v, minkä takia tulevissa henkilöautoissa on 36-47v TMS, minkä takia pistorasiasta tulee 240v, minkä takia voimalinjassa on 10-100kv TMS?
Ota vaikka kalkulaattori käteen ja laske seuraava:
Halutaan vaikka 3000w teho, jännite 7.2v. Toinen verokki vaikka sama 3000w ja jännitteenä 29.6v, kummassa on enemmän amppeeria? Kumpi kuormittaa enemmän paikkoja, kummasta menee enemmän virtaa harakoille lämmön muodossa?, kumpaan vedetään paksummat narut, jne jne jne.

Ja on se saletti että ero on kierroksissa ajetaanko konetta 7.2v vai 29.6v?



Piraatilla meilläpäin voidaan tarkoittaa sitä, että jos vaikka supermarketista ostaa vaikka kelloksin riisimuroja ja sitte vaikka pirkka-riisimuroja, niin kelloksi on aito ja pirkka on piraatti.


OT, mutta enivei.
/ Jere Siirilä

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #112 : 08.12.08 - klo: 17.05 »
Piraatilla meilläpäin voidaan tarkoittaa sitä, että jos vaikka supermarketista ostaa vaikka kelloksin riisimuroja ja sitte vaikka pirkka-riisimuroja, niin kelloksi on aito ja pirkka on piraatti.

Pirkka-tuote ei ole piraatti, vaan rinnakkaistuote. Piraattituote rikkoo tuote- tai patenttisuojaa tai muuta lakia, rinnakaistuote ei
Flying Calacucco

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #113 : 08.12.08 - klo: 17.15 »
Huoh, pitää nyt n*ssia OT sanamuotoa porukalla?
Kyseessä oli meilläpäin (ei pelkästään minun käyttämänä) ilmaisu siitä että kyseessä on ns sama tuote, mutta ei orginaalin valmistajan.
Esim. wanhan turbosaabin ahtimen valmistaja/malli on esimerkiksi Garrett T03, tätä kyseistä ahdinta myydään varmaan tusinalla eri nimellä eri valmistajien johdosta.
Silloin meilläpäin kyseessä on piraatti-ahdin, mamman kauppassa käynti onnistuu molemmilla ahtimilla yhtälailla, erikseen sitten kun aletaan hifistelemään.

Mutta koitan tässä ketjussa jatkossa käyttää sanamuotoa rinnakkaistuote, niin ei sanapoliiseilla mee sukat sekaisin.
« Viimeksi muokattu: 08.12.08 - klo: 23.14 kirjoittanut jesi »
/ Jere Siirilä

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #114 : 08.12.08 - klo: 19.01 »
Mutta koitan tässä ketjussa jatkossa käyttää sanamuotoa rinnakkaistuote, niin ei sanapoliiseilla mee sukat sekaisin.

Mun puolestani voidaan kutsua piraatiksi, ihan sama. Sen verran olen itsekin piraatti, että minulle sopivat oikein hyvin piraattituotteet.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa ToniA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #115 : 09.12.08 - klo: 09.58 »
Ainakin harjattomissa koneissa ja miksi ei harjallisissakin maksikierrosluku on ihan fysiikkaan perustuva raja, eikä se nouse eikä laske mihinkään riippumatta siitä millaisen akun sinne moottorin perään ripustaa. Toki koneen pyörimisnopeus kasvaa jännitteen kasvaessa, mutta jossain vaiheessa magneetit/käämit lentävät tangentin suuntaan ja kierrosluvun maksimi tulee ylitetyksi.

Ihan noin yleisesti ottaen sähköhärveleiden hyötysuhde kasvaa jos virtaa saadaan pienennettyä. Teho = jännite * virta, joten samalla jännitettä pitää nostaa jotta säilytetään sama teho. Eli esimerkiksi kaksinkertaistamalla jännite saadaan virta putoamaan puoleen. Mutta samalla myös moottorin kierrosluku kaksinkertaistuu.

Tuohon kierrosluvun muutokseen on kaksi lääkettä: kV-arvon pienentäminen (mutta tuo samalla heikentää virrankestoa, toisaalta tavoitteenahan oli pudottaa virtaa) tai välitysten muuttaminen (kunhan ei ylitetä moottorin maksimikierroslukua, autossa, tuo sentään onnistuu, lennokkipuolella käytetään suoravetoa ja joku kV 400-600 on ihan tavallinen 6-kennoisen pakan perässä).

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #116 : 09.12.08 - klo: 11.34 »
Minähän en kirjoittanut mitään hyötysuhteesta, kun minulla siinä ei ollut mitään epäselvyyttä. Sen sijaan saivartelin tuosta maksimikierrosluvusta, jonka voi ymmärtää kahdella tavalla. On se kierrosluku jonka kone kiertää tietyllä jännitteellä ja se fysikaalinen maksimi jonka kone kestää hajoamatta. Ensimmäisen ei tulisi ylittää jälkimmäistä.

Muuten ToniA:n kirjoitus on asiaa, mutta en ymmärrä miten se liittyy lainattuun tekstiini.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #117 : 09.12.08 - klo: 13.27 »
Tässä vain vähän selvitettiin mitkä asiat parantavat tai huonontavat moottorin hyötysuhdetta. Todellakin teksti oli asiaa ja lukemalla taas opin jotain uutta  :azn:

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #118 : 09.12.08 - klo: 20.34 »
Kiitos guruille tiedoista, selventyi itsellekin seikka, jos toinenkin!
Tässä sitten lisää purtavaa ja sitä myöden kysyttävääkin.



Latasin tuossa päivällä Life A123 6,6V 1100mAh 30C akkuni täyteen Bantamin BC6-10
laturilla ja seurasin reaaliajassa softalla lataamista. Latausvirraksi annoin
4,4A ja käyrästä näkee, että lähes koko ajan toimikin sillä ja lopussahan tuo aina
pudottautuu tehollisesti. Nyt kuitenkin tapahtui ns. "hypähdys", jota en ymmärrä.
Volttimäärä oli tuossa hypyn kohdalla 7,2V, eikös 3,6V + 3,6V ole 7,2V eli se mitä
sinnekin kuuluukin mennä, vai?

Mikä mättää, vai mättääkö mikään, huolehdinko turhaan?
Huom. Balanseri oli kiinni akussa, millaisia vaikutuksia?

Kiitos!

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön
« Vastaus #119 : 13.12.08 - klo: 02.14 »
Löytyi lopultakin Sub-C-kokoisia LiFePO4-kennoja ja valmiiksi kasattuja akkuja:

LiFePO4-akkupaketti:3S2P 22430(9.9V/2200mAh) 60C
Nimellisjännite:9.9V
Nimelliskapasiteetti:2200 mAh
Maksimi latausjännite: 12V
Purku cutoff-jännite: 6V
Maksimi latausvirta: 5C(11A)
Maksimi jatkuva purkuvirta: 60C(132A)
Maksimi purskepurkuvirta:80C(176A) 5 sekunnin ajan
Pituus X leveys X korkeus 129mm X 44mm X 22mm
Paino 300g

Yksittäiset kennot (22430) ovat 43 mm pitkiä ja 22 mm halkaisijaltaan, kapasiteetti 1100 mAh. Kennojen ja akkupakettien valmistaja on ABF Advanced Battery Factory ja valmistajan mukaan kennot on valmistettu samasta Kanadasta peräisin olevasta raaka-aineesta kuin A123:n kennot.

Jos joku on kiinnostunut näistä akuista, niin laita YV:tä. Ajattelin tilata muutaman akkupaketin näitä itselleni, mutta voisin samaan tilaukseen ottaa muillekin kiinnostuneille. Myös muita kennokokoja löytyy, mutta itseäni lähinnä kiinnostaa tämä koko, kun tällaisen akun saa mahtumaan useimpiin autoihin 6-kennoisen pötköakun paikalle.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.