Kirjoittaja Aihe: HPI- Micro RS4  (Luettu 37648 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #60 : 15.09.04 - klo: 00.58 »
Kertokaapas mitkä ovat ensimmäiset tuunaukset, joita microon kannataa tehdä?

Itselläni on täysin vakio peli: Viper-koppa, hitec hp-2rnb-vastari, GM V3r-nopari ja alkaalit akkuina  :twisted:

Autoon pitäisi saada reilusti lisää nopeutta lähinnä sisällä ajeluun ja pyörittelyyn. Radalla en varmaan meinaa ajaa, joten ajo-ominaisuudet saa olla muutakin kuin täydelliset.

Ajattelin ostaa eteen one-way-diffin koska alkuperäisessä on jotain vikaa tai olen koonnut sen väärin  :?

Akuksi ajattelin HPI 1100mAh:ta ja koneeksi Team Orion Big Blockia. Minkä verran näillä nyt saisi alkuun kulkua lisää?

ps. millaista konetta tuo nopari kestää?
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #61 : 16.09.04 - klo: 02.53 »
Laitoin micron äsken lähes kokonaan osiin ja kasasin uudelleen, kun koitin saada diffejä toimimaan kunnolla.

Sitten hieman kysymyksiä:

1. Kun toista takapyörää pyörittää, niin pitäisikö renkaiden pyöriä eri suuntiin? Renkaat pyörivät kyllä todella herkästi, mutta samaan suuntaan ja jos niitä pyörittää eri suuntiin, niin aika raskaasti ne liikkuu, mutta ihan tasaisesti kuitenkin.

2. Etudiffi on alusta saakka ollut ongelma. Olen kasannut ja purkanut sen varmaan 1000 kertaa, joten sen asian pitäisi olla kunnossa. Aluksi pyörii hienosti, mutta sitten alkaa ottamaan kiinni ja pitää pyörittää kovempaa, jonka jälkeen rattaat ikäänkuin "muljahtaa" ja taas pyörii hyvin. Tuo "muljahdus" tulee jo kierroksella.

Etudiffin ajattelin korvata one-waylla, jos se vaikka toimisi. Tai saako niitä kahta reunoilla olevaa ratasta metallisina, jos se auttaisi?

ps. pistin äsken uudet laadukkaat IKEA:n alkaalit Microon ja pyörittelin rinkiä lattialla, niin auto lähti ihmeen ärhäkkäästi, mutta varmaan kahden minuutin jälkeen oli paristojen teho laskenut jo varmaan puoleen. Kuinka pitkään tuollainen 1200mAh-akku jaksaa pyörittää tuollaista vähän normaalia kireämpää konetta?
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Poissa OzmO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #62 : 18.09.04 - klo: 14.29 »
Joo eli tuli voitettua toi micro rs4 Hobbylinnasta. Kiitos Hobbylinnalle ja erityisesti Mikolle!

Auto on kasassa ja tavallisilla pattereilla ei oikein kulkenut. Vaihdoin patterien paikalle AA 1600 mAh- NiMh akut ja alko kulkea jo vähän paremmin.

Miten hyvin esim. HPI:n oma virimotti tai Teom Orionin virimotti toimisi noilla akuilla? Olisiko esim. NiCd-akut paremmat?

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #63 : 18.09.04 - klo: 14.36 »
Autooni on tulossa Team Orionin 1200mAh 7.2v akku ja nyt mietinkin, että millä lataan sitä?

Latureina löytyy polttiskäytössä olleet 2 laturia, joilla olen ladannut hehkua, ohjaimen akkua, vastarinakkua jne...

Mikään liittimistä ei ole kuitenkaan HPI:n kanssa yhteensopiva. En ole näitä sähköpelejä harrastanut, enkä tiedä mitään latureista. Millä siis saisin ladattua akkua ja mistä voin ostaa  :roll:
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #64 : 18.09.04 - klo: 15.06 »
opa: Laturin saat minulta hintaan 170e.

Eikö siihen microon sais esim. KAN1050 kennoja sovitettua? Mini-T:ssä nuo 2/3A(?) kennot ovat ainakin optimaaliset. Luovuttavat virtaa ja kapasiteettikin riittävä. KANien (tai GP1100) mitat löytyy googlella. Ja KANeja saa ainakin Kärkkäiseltä.
Lahti Rock City

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #65 : 18.09.04 - klo: 15.47 »
Olisikohan mitään edullisempia vaihtoehtoja noista latureista?

Tilasin jo akun, joten muut vaihtoehdot sen suhteen on nyt suljettuina. Ajoin microa äsken Vartan 1900mAh Ni-MH-akkuparistoilla ja virtaa tuntui riittävän ihan eri malliin, kuin tavallisilla paristoilla.
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Poissa OzmO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #66 : 23.09.04 - klo: 00.27 »
Tarttis saada lisää vauhtia microon. Virimotti olis varmaan hyvä näin alkuun, mutta miten noitten akkujen laita?

Mikä olis paras akku ratkasu, jos en omista akkupaketeille sopivaa laturia? Nyt microssa on kiinni 4kpl AA akkuja joiden kyljessä lukee 1600 mAh Ni-Mh. Toimisko virimotti noiden kanssa? Riittääkö virta?

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #67 : 23.09.04 - klo: 01.56 »
Mulla alko myös ottaan päähän toi Micron hitaus vakio-osilla ja päätin tilata Team Orionin koneen ja akkupaketin ja vähän erikokoisia pinioneja. Vielä en ole päässyt osia laittamaan kiinni ja kokeilemaan, mutta uskon niiden helpottavan tuskaani  :)

Mulla on tällä hetkellä myös 4kpl AA akkuja ja aika hyvin niissä tosiaan riittää virtaa tolla vakiokoneella. Jos sulla on se auton mukana tullut Instruction Manual, niin siitä saat tietoa suositeltavista virityksistä.

Lyhyesti sanottuna:

1. Normaalit AA:t ja normikone=15min. ajoaikaa (virikonetta ei suositella)
2. NiHM/NiCd akkuja 4kpl. = 20-40min. ja virikoneella 15-28min.
3. Kunnon akku (esim. 7.2V 1200mAh) ajoaika 15min. ja virikoneella 11min.

Selittääkäpäs joku fiksumpi, että miksi noilla NiCd-akuilla ajaa virikoneella lähes tuplat tuohon kunnon akkuun verrattuna  :roll:
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Poissa OzmO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #68 : 23.09.04 - klo: 16.28 »
Joo oon mäki sieltä takasivuilta noita viritys-vaihtoehtoja kattellut.

Hobbylinnan Mikonki kanssa ollaan keskusteltu s-postin kautta, että mitä kannattaa hankkia. Kuulemma kannattaa eka kokeilla virikonetta noiden nykyisten akkujen kanssa, ja jos ei niiden virta riitä kannattaa hommata kunnon akkupaketti.

Muuten olisin jo ostanutkin akkupaketin, mutta kun ei ole sopivaa laturia niihin.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #69 : 23.09.04 - klo: 16.46 »
Tarjolla olis 7,2V/8,4V 1200mAh ETEC1200 LiPo-akku Microon, painoa akulla ~60g. Pirun kevyt, riittävä jännite ja kapasiteetti myös. Luovuttaa virtaakin mukavasti. Etuna myös se seikka, että akkua ei tarvitse ikinä ajaa tyhjäksi, Litiumkennoilla kun ei ole muistia. Tarvitset tietty sopivan laturin, mutta nykyään LiPo-latureita saa varsin edullisesti.

EDIT: Kaupan on myös noita lähes uusia/uusi KAN1050 7,2V paketteja.
Lahti Rock City

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #70 : 24.09.04 - klo: 01.11 »
Mun pitäisi kohta saada ne osat autoon kiinni ja sen jälkeen ollaan taas paaljon viisaampia. Voisin aluksi kokeilla pelkällä virikoneella ja normaaleilla AA-akuilla, että kuinka se jaksaa mennä.

Sitten vielä pari kysymystä:

1. Kokemuksia hpi one-way-diffistä. Ongelma ei tässä tapauksessa ole huono diffi, vaan valmistusvika tms. jonka johdosta diffi ei pyöri kunnolla ja raksuttaa ja naksuu, vaikka kaikki näyttää olevan kondiksessa. Ajattelin siis pistää kerralla one-wayn kun sitä on ainakin netissä kehuttu...

2. Voi tuollaisesta kaksoislaturista rakentaa micron akulle laturia katkaisemalla vain johdot liittimen takaa ja työntämällä johdon säikeet akun liittimiin latauksen ajaksi? Tietenkään tämä ei kovin suositeltavaa ole, mutta tällä hetkellä ei ole laturia uudelle akulle ja jollain sitä pitäisi pystyä lataamaan. Johdota josta ajattelin virran ottaa sanotaan näin: 8.2VDC 60mA

3. Mikä olisi seuraava virityskohde akun ja moottorin jälkeen, ellei kulkua ala vieläkään olla tarpeeksi?
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #71 : 24.09.04 - klo: 09.46 »
Eiköhän toi sun kaksoislaturi passaa. Latausvirta vaan on aika säälittävä.. Jos akun kapasiteetti on 1200mAh, niin 1200/60 on latausaika... Eli puhutaan sellasesta ~20h
Lahti Rock City

Mika R

  • Vieras
HPI- Micro RS4
« Vastaus #72 : 24.09.04 - klo: 10.37 »
Lainaus käyttäjältä: "opa"
Mun pitäisi kohta saada ne osat autoon kiinni ja sen jälkeen ollaan taas paaljon viisaampia. Voisin aluksi kokeilla pelkällä virikoneella ja normaaleilla AA-akuilla, että kuinka se jaksaa mennä.

Sitten vielä pari kysymystä:

1. Kokemuksia hpi one-way-diffistä. Ongelma ei tässä tapauksessa ole huono diffi, vaan valmistusvika tms. jonka johdosta diffi ei pyöri kunnolla ja raksuttaa ja naksuu, vaikka kaikki näyttää olevan kondiksessa. Ajattelin siis pistää kerralla one-wayn kun sitä on ainakin netissä kehuttu...
3. Mikä olisi seuraava virityskohde akun ja moottorin jälkeen, ellei kulkua ala vieläkään olla tarpeeksi?


Mulla on HPI one-way toisessa ja toisessa kuuladiffi. kuuladiffillä on paljon helpompi ajaa, oneway menee kovaa mutta välillä vaikeuttaa ajamista tiukoissa paikoissa. Suorilla toki vakaa ja löysät kurvit menee hienosti.

Kummassakin autossa on virikone ja akut, eipä ole vauhdista puutetta juurikaan. Välityksillähän voi hakea vielä sopivaa radalle ja tilan mukaan lyhyt vs. pitkä välitys, auton mukanahan tulee erikokoisia pinjoneita

Toisessa autossa mulla on virialusta ja laydoen akut, se on kyllä aivan erilainen kuin vakio, pysyy tiessä aivan toisella tavalla eikä kaadu (ei voi kaatua).

Poissa OzmO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #73 : 24.09.04 - klo: 22.33 »
Nyt ilmeni ongelma tossa microssa:

Aika usein ajossa kun pysähtyy, ja tämän jälkeen jatkaa ajoa niin kaasua painaessa auto alkaakin pakittaa?!? Vastari on futaba ja otettu tr-15 rallysta. Vastarissa ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa, joten en usko siinä nytkään olevan mitää. Joten epäilykset kohdistuvat tohon nopariin, joka on Magnum Reverse?

Olen ajanut noparilla pari akullista, eli se on ihan uusi.

Missä vika?!? :shock:

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #74 : 25.09.04 - klo: 01.40 »
En nyt pysty vastaamaan edelliseen kysymykseen, mutta pistänpä ilmoille toisen: Luin noparin ohjekirjaa (kyseessä GM V3R) ja siinä kerrottiin jotenkin todella epäselvästi, että jos moottori on tietyntyyppinen, niin pakitettaessa nopari menee rikki. Mistä tiedän kestääkö uusi kone pakittamista?
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #75 : 25.09.04 - klo: 09.54 »
Se sun V3R on tarkotettu 540-koon mosille. Harjallisia sähkömoottoreita ei taida kovin monen tyyppisiä olla, kokoa lukuun ottamatta. Eli, microlla ajat alle 400-koon mosilla, jotka haukkaavat huomattavasti vähemmän virtaa, kuin 540 mosat. Tuskin sitä pakkia mikään muu, kuin liian iso virta, rikkoo.
Lahti Rock City

Poissa GolluB

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #76 : 25.09.04 - klo: 10.07 »
moottorissa ei vaan kuulu olla diodia jos on pakillinen säädin.  se voi periaatteessa säätimen rikkoakkin jos diodin kautta menee oikosulkuun.  tosin normaali diodi taitaa olla 8A,  ja säätimet miltei järestään kestävät enemmän.

Poissa OzmO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #77 : 25.09.04 - klo: 10.54 »
Siis ei nopari mitenkää lopullisesti oo rikki. Ajossa vaan joskus kulkusuunnat vaihtuu itsestään. Eli kun lähtee taas liikkeelle ja painaa kaasua, auto lähteekin pakittamaan? Pitää katkasta virrat ja taas toimii. Ärsyttävä vika.

Itte en sähköjen kanssa oo ollu paljon tekemisissä. Enemmän oon ollu tuolla polttis puolella.

Viisaammat auttakaa.

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #78 : 25.09.04 - klo: 13.05 »
Olen huomannut tämän V 3R noparin kanssa sellaisen seikan, että jos virran kytkemisen jälkeen painat ensin pakkia, kulkusuunta "vaihtuu",eli auto lähteekin taaksepäin eteepäin tarkoitettaessa...
Käsittäkseni tämä johtuu tämän  noparin "automaattikalibroinnista"...???
Kesken ajon kulkusuunta ei kyllä ole koskaan vaihtunut.

Poissa OzmO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #79 : 26.09.04 - klo: 16.11 »
Mäki huomasin että kun kytken virrat ja painan pakkia ekaks nii noi kulkusuunnat muuttuu.

Mutta miks ne muuttuu joskus kesken ajonki?!? Eli vaikka virrat ois päälle ja painaa pakkia, auton kulkusuunnat muuttuvat.

Poissa OzmO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #80 : 02.10.04 - klo: 12.59 »
Nii paljon tois tehoa lisää jos microon pistää kiinni Team Orionin Micro Elite Modified virimotin ja HPI:n 1100mAh 6v akkupaketin?

Onko HPI:n virimotilla ja tolla kys. Team Orionin virimotilla suuria eroja?

Poissa turtle

  • Veteraani
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #81 : 03.10.04 - klo: 12.22 »
HPI:n virimotti on aika tehoton.. tuo TO Elite Mod on paljon vääntävämpi ja myös nopeampi, tosin kalliimpi, vaihtoehto..

..ellei sitten löydä sellaista esim. tämän forumin myynti-palstalta edullisesti.. :D vihje

..lisäksi TO Elite Modilla ajoaika on todella pitkä, muistaakseni yli 30 minuuttia 1100 mAh akuilla.

Poissa OzmO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #82 : 03.10.04 - klo: 16.09 »
Oi toi kuulostaa hyvältä toi ajoaika.

Paljos pyydät tosta sun Team O Elite:stä (Vihje: uuden saan 35e  :wink: )? Ja miks oot myymäs sitä?

Poissa turtle

  • Veteraani
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #83 : 03.10.04 - klo: 18.48 »
Lainaus käyttäjältä: "OzmO"
..Vihje: uuden saan 35e..


Ulkomailta voi tuollaisen hinnan löytää, mutta ei kai Suomesta sentään? Jos näin, niin tuleehan tohon ainakin postikulut ja miksei alv + tulli vielä päälle... Hobbylinnan hinta taitaa olla 49.99

Laitoin Ozmo sulle YV:n

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #84 : 04.10.04 - klo: 02.39 »
Jos todella saat juuri tuon kyseisen Orionin koneen uutena 35 eurolla, niin osta ihmeessä pois. Suomessa tuo 50 euron hinta on melko korkea, mutta tuon hintaiselta koneelta voi odottaa jo jonkinlaista suorituskykyä  :)
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Mika R

  • Vieras
HPI- Micro RS4
« Vastaus #85 : 04.10.04 - klo: 08.51 »
Lainaus käyttäjältä: "turtle"
HPI:n virimotti on aika tehoton.. tuo TO Elite Mod on paljon vääntävämpi ja myös nopeampi, tosin kalliimpi, vaihtoehto..

..ellei sitten löydä sellaista esim. tämän forumin myynti-palstalta edullisesti.. :D vihje

..lisäksi TO Elite Modilla ajoaika on todella pitkä, muistaakseni yli 30 minuuttia 1100 mAh akuilla.


Joo, siis sehän tässä mikrossa on loistavaa että ajoajat ovat pitkiä

Poissa OzmO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #86 : 04.10.04 - klo: 16.30 »
Joo kyllä se uutena irtos 35e yhdestä liikkeestä  :wink: Oon ostanu sieltä lähiaikoina aika paljon kamaa nii siks noin iso alennus.

Mitä mieltä ootte noista alumiinisista etukardaaneista http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXGAB2&P=7
Hajos aika nopee toinen muovisista etukardaaneista. Ei ne muoviset taida oikein kestää, varsinki jos tulee viel toi virimotti ja HPI:n 1100 mAh akkupaketti?

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #87 : 04.10.04 - klo: 22.35 »
Ihmeen halvat noi akselit. Mikäli ne antoi periksi jo vakiovermeillä, niin vois olettaa ton Orionin koneen rikkovan ne tuplasti helpommin  :)
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Poissa OzmO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #88 : 05.10.04 - klo: 18.31 »
Niinpä.

Nyt alkuun tulee kuitenkin vain yksi muovinen etukardaani, koska liikkeen hyllyssä ei ollut noita alumiinisia. Jos vielä menee rikki nii sitte pakko hommaa noi alumiiniset.

Poissa OzmO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
HPI- Micro RS4
« Vastaus #89 : 07.10.04 - klo: 18.02 »
Tänää saapui noi kamat. Kävin hakemassa ne jo postistaki.

Ois pari kysymystä, koska oon sähköpuolella vähä onneton:

Ensinnäkin tossa Team Orionin Micro Modified virimotissa ei ole sitä liitintä kiinni. Otanko siitä vakio motista sen liittimen irti ja kolvaan sen toho virimottiin kiinni?

Ja sitten. Tossa mun laturissa jonka tilasin on vaan ne hauen leuat. Mistä toi ottaa virran? Verkkovirrasta ei anakaan, eli pitääkö toi liittää johonki erilliseen akkuun tai jotain? Esim. oikean auton akkuun?