Kirjoittaja Aihe: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset  (Luettu 39212 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *Artsi*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #150 : 09.03.09 - klo: 10.08 »
Moi!

Kyllä nykyään alkaa lötyy aika hyvin lipoja jotka menee suoraan ilman rungon viilauksia.

Edellä ylempänä tuli jo ainakin pari esiin ja tässä yksi uusin mitä tiedän niin lisää.

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Lipot/GM-Lipo-Potkoakku-4000-20C-74V-107400

Tämän tyyppisissä lipoissa on jonkun sortin Hard Case koska kennot ovat suojassa ja kuori on kovaa materiaalia eikä anna periksi.
-HobbyFactory- -JQ Products- -EA-Import- -Orca- -Ultimate Racing-
-TeamDurango DEX410V4- -Serpent 411 Eryx 2.0- -Alpha Engines- -Bittydesign-

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #151 : 09.03.09 - klo: 10.10 »
Yeah Racing 3200 Hard Case -lipo mahtuu miniin heittämällä!

http://www.rcmart.com/catalog/rc-batterylipo-yeah-racing-lipo-pack-3200mah-lp0032-p-25829.html?cPath=52_973

Itse en ainakaan enään museoakkuihin (Ni-xx) aio rahojani laitta... Lipojen salliminen kisoihin erittäin toivottavaa ja tervetullutta!!
Hittolainen ja nämä ovat saaneet vieläpä ROARin hyväksynnän, eli ovat siten laillisia kisa-akkuja muissakin luokissa. Hintaa 35$, eli ei paha pitäisiköhän tilata saman tien tollanen 10 akun ja 5 servon kombo  399$ :roll:

Edit: Muistutuksena vielä, että kisoissa jotka PKSRCA Ry järjestää kesän aikana tullaan sallimaan lipot, kuin myös 23.5. järjestettävissä 4 h kestävyyskisoissa.
« Viimeksi muokattu: 09.03.09 - klo: 11.00 kirjoittanut Mikko L »
Old fart

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #152 : 09.03.09 - klo: 11.41 »
Hittolainen ja nämä ovat saaneet vieläpä ROARin hyväksynnän, eli ovat siten laillisia kisa-akkuja muissakin luokissa. Hintaa 35$, eli ei paha pitäisiköhän tilata saman tien tollanen 10 akun ja 5 servon kombo  399$

Tarkennetaan hieman, että ROAR-hyväksytyt akut ovat tietyiltä osin laillisia ainoastaan sähkökrossissa tällä hetkellä.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa -MiKe-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #153 : 09.03.09 - klo: 19.58 »
Myydäänkö kotimaisissa kaupoissa sopivaa cut off-palikkaa?
Kyosho Ultima SC | TeamC TS02 | Team Academy GV2 Pro | Hpi Sprint 2 Sport | 2xTamiya Mini Cooper | Shark Monster

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #154 : 06.04.09 - klo: 22.49 »
Katselin tuossa TAMIYA EURO-CUP sääntöjä ja niissä on muutkin alustat sallittuja...

M-Chassis rules

Chassis M03, M03M, M03L
Body Mini Cooper, Suzuki Swift, BMW Mini, VW Beetle
Tyres Any Tamiya 60D Radial
Motor Tamiya RS540 Sport Tuned (Handout)
Speed Controller Tamiya TEU101-BK & TEU302-BK or any Waterproof ESC under £50
Minimum Weights 1300g
Hop Ups Any Tamiya Hop ups

M-Chassis
1. Same ESC rules as Stock

2. Lipo Batteries

Eli säännöissä on sallittu kaikki Tamyan hop upit ja autosita myös XP Pro mallit...

http://www.tamiyaeurocup.co.uk/index.php?option=com_content&view=article&id=67&Itemid=75
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #155 : 29.06.09 - klo: 02.30 »
Moro, haluaisin kysäistä, että miten säännöt ovat nyt menneet ? Onko siis Mineissä Classic ja Competition-luokka ? Ja minkälaiset säännöt luokkiin on tulleet ? Kun tämän ketjun luin, oli paljon puhetta LiPo-akuista. Mielestäni LiPot olisi hyvä sallia, koska en itse ala enään NIHM-akkuja ostamaan. LiPoja saa samalla hinoilla, ja hyötynäkökulma ratkaisee asian minulle. 3 Racing 3700mAH Lipo ei ainakaan Miniin mene, joten ajattelin hommata nuita Yeahracing akkuja. Minulta löytyy myös Inspire combo ja muita palikoita, jotta voisin ajaa viriluokassa, mutta itseäni kiehtoo Classic enemmän, olisi mukava vain tietää mikä on Classicin ja viriluokan erot
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #156 : 29.06.09 - klo: 10.18 »
Itse myös tossa Mini-puussa kyselin samaa asiaa...

Kun tämä ei ole virallinen luokka, niin kisan järjestäjä laatii säännöt ja ne olisi hyvä nojautua joihinkin ennaltamääriteltyihin sääntöihin. Esim. Lippulaivassa ajettiin jo LiPO-akuilla. Eli kun ensimmäinen kisajärjestäjä järjestää kaksi luokkaiset kisat, ni sit on kaksi luokkaiset kisat. :)

Vaikka ajettaisiin kahta luokkaa, niin ne voisi ihan hyvin ajaa samoissa erissä. Minillä mahtuu aika helposti ohi ja vauhdit on sen verran pieniä, että vähän eri nopeuksiset autot toisivat vain maustetta kolisteluun.

Mun mielestä harjatonta tekniikkaa ei pitäisi rajata yhteen moottori-noparipakettiin, vaan se pitäisi olla joku lankamäärä ja nopari vapaa. Silloin vältyttäisiin monopoliasemalta toimittajien suhteen ja saatavuus olisi parempi.

Noita pötköakun muotoisia kovakuorisia LiPOja on olemassa (itse omistan 2kpl), mutta niillä on aika nihkee saatavuus, varsinkin Suomesta.

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #157 : 29.06.09 - klo: 17.41 »
mitään uusia virallisia sääntöjä ei ole lyöty lukkoon, taisi lyssähtää se homma kasaan...  Näemmä paljolti K. Lehdon sääntöjä mukaillen on tähän asti menty, pienin viilauksin kerhon määräyksistä riippuen.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #158 : 29.06.09 - klo: 18.03 »
Eli säännöt ovat joustavat ilmeisesti. Onko muuten tuosta uudesta Minin rungosta tietoa ? milloin julkaistaan yms
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa TLCfani

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #159 : 20.07.09 - klo: 12.00 »
Tulevana ministinä olen kyllä sitä mieltä että "vakioluokka" sais olla noiden http://users.tkk.fi/~ktlehto/Mini/KyPakMiniTekniset2008.pdf mukainen, koeajoin viime lauantaina kahta miniä joista toisessa oli öljyiskarit ja toisessa vakiot, ja sen verran automies olen että en kyllä tulevaan omaani alkuperäisiä paikalleen jätä. Samoin alkuperäiset muoviset ohjauspalat taipuivat pikkuhiljaa miedän amatöörien törmäilyissä, ja parin tunnin ajelusession jälkeen haritusta oli niin että toinen rengas jäi suoraan ku ratti oli linkussa.

Eli olen sitä mieltä, että aluohjauspalat ja öljyiskarit pitäs sallia myös aloittelijoille.

Poissa pjp

  • EPUArc
    • Profiili
    • Petrin sivut
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #160 : 20.07.09 - klo: 12.23 »
Ja alu servopitimet
Xray T2R,Tamiya M03/M03R+Speed passion/TLT 1/36 baja,Futaba 3PM 2,4GHz/Axial SCX10/XR10--->MYYTÄVÄNÄ

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #161 : 20.07.09 - klo: 12.52 »
Tulevana ministinä olen kyllä sitä mieltä että "vakioluokka" sais olla noiden http://users.tkk.fi/~ktlehto/Mini/KyPakMiniTekniset2008.pdf mukainen, koeajoin viime lauantaina kahta miniä joista toisessa oli öljyiskarit ja toisessa vakiot, ja sen verran automies olen että en kyllä tulevaan omaani alkuperäisiä paikalleen jätä. Samoin alkuperäiset muoviset ohjauspalat taipuivat pikkuhiljaa miedän amatöörien törmäilyissä, ja parin tunnin ajelusession jälkeen haritusta oli niin että toinen rengas jäi suoraan ku ratti oli linkussa.

Eli olen sitä mieltä, että aluohjauspalat ja öljyiskarit pitäs sallia myös aloittelijoille.

Kyllä öljyiskarit on suositeltavat aloittelijoillekin; vakiot ovat vaikeat saada hyviksi (tai siedettäviksi) jopa kokoneiden harrastajien toimestakin, puhumattakaan täysin uusista harrastajista. Lisäksi Minissä ei tarvitse niinkään välittää iskariöljyista ja reboundeista saatika jousista, joten kaikki käy.

Alumiiniosista senverran, että ne myös vääntyvät iskuissa, joten kannattaa miettiä kantaako muutaman euron varaosasäkkejä mukana vai hieman kalliimpia ohjauspaloja ylimäääräisenä pakissa.

******************

Mielestäni tulevan kauden 'sääntöjä' tulisi kehittää siten, että sallittaisi LiPo-akkujen käyttö, M-sarjan korit (myös pidempi akseliväli) ja M05 runko.

Eri mittaiset rungot ja uudempi M05 alusta toisivat kisoihin vähän vaihtelua, sillä erilaiset alustat ovat eri ominaisuuksilla joissain kohti rataa hitaampia, joissain kohti nopeampia ja joissain kohti helpompia ajaa...  :mrgreen:
---

Poissa Hedgehog

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #162 : 20.07.09 - klo: 18.23 »
Mun mielestä classik säännöt ok. Itse ainakin haluaisin ajaa classik luokan säännöillä. Tamiyan muovi osat kestää sen mitä tarvii. Minusta pitää Ehdottomasti olla classik luokan kaltainen halpa aloitus luokka joka on mini paketista ja kisaan. Sitä paitsi on hyvä että auto muovinen se pakottaa opettelemaan ajamaan ihan aikuisten oikeasti. Classik vakiona ehdottomasti. Sitten kun taitoa kertyy ja intoa riittää niin sitten pro:hon siirtyminen, mun puolesta voisi pro:ssa käyttää potkö lipoja kun ne tuotuu olevan kynnys kysymys. Mutta vakio vakiona!! Moni aloittelia kuitenkin aloitaa ns pohjalta ja juuri nimh akkuilla. Vakio pitää olla halpa ja matala kynnys tulla mukaan kisaan.
Kiristä ne perk,,, pyörän mutterit ajon jälkeen.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #163 : 20.07.09 - klo: 18.28 »
Mä luulen että LiPot syrjäyttää aivan kohta lähes kokonaan NIHM akut. Hinta ero ei kuitenkaan ole kamala vaam perus LiPoja saa lähes NIHM-hinnoilla.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #164 : 20.07.09 - klo: 18.53 »
Mä luulen että LiPot syrjäyttää aivan kohta lähes kokonaan NIHM akut. Hinta ero ei kuitenkaan ole kamala vaam perus LiPoja saa lähes NIHM-hinnoilla.

Eiks tää nyt ole jo toisinpäin: LiPo:t on pötkö-NiMh:ejä halvempia (eikä tarvita kuin 1kpl akkuja). Lisäksi LiPo-latureissa on parempi hinta/laatu-suhde latauksen tason osalta, eikä tarvitse ladatessa pelätä epätasapainossa olevien NiMh-akkujen räjähtämistä naamalle.

Jostain syystä muutosvastaisuus on taas käsittämättömissä mittasuhteissa.  :p
---

Poissa Hedgehog

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotuksetOi
« Vastaus #165 : 20.07.09 - klo: 18.59 »
Nimh akku kohdalla pitäisi rajata, sallittu ainoastaa tehtaan potköpaketit. Kisa irtokennot liian kalliita classik miniin. Voipi tietty olla nimh poistuvat kohta mutta niin kauan tehdas potkö akku jees. Irto kennoakkut on turhaa hifistelyä. Kuten sanoin vakio vakiona.
Kiristä ne perk,,, pyörän mutterit ajon jälkeen.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #166 : 20.07.09 - klo: 22.55 »
Mä luulen että LiPot syrjäyttää aivan kohta lähes kokonaan NIHM akut. Hinta ero ei kuitenkaan ole kamala vaam perus LiPoja saa lähes NIHM-hinnoilla.

Eiks tää nyt ole jo toisinpäin: LiPo:t on pötkö-NiMh:ejä halvempia (eikä tarvita kuin 1kpl akkuja). Lisäksi LiPo-latureissa on parempi hinta/laatu-suhde latauksen tason osalta, eikä tarvitse ladatessa pelätä epätasapainossa olevien NiMh-akkujen räjähtämistä naamalle.

Jostain syystä muutosvastaisuus on taas käsittämättömissä mittasuhteissa.  :p
Kyllähän se näin taitaa olla. Tosin akun koko ja tehohan vaikuttaa hintaan, mutta hyviä toimivia LiPo-akkuja saa halvalla. Itse en ole edes hankkinut mitään monen sadan euron LiPoja vaan käytössä on 2-kennoisia 3700mAH LiPoja jotka ovat minulle riittäneet mainiosti.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Hedgehog

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #167 : 02.08.09 - klo: 21.09 »
No niin tutkittua factta tietoa, TT01 osion lopussa, nimh/lipo testi ja sen perusteella voi sanoa se on joko tai. lipot/nimh samassa lähdössä Ei toimi sitten mitenkään. Tämän päivän kisan perusteella annan + äänen lipo akkulle. Minin kanssa lipon kanssa selvä pito ongelma lipon kanssa, nopparin kaasu käyrää tarvii hioa. Medalta menee pari pötkö lipoa tilaukseen.
Kiristä ne perk,,, pyörän mutterit ajon jälkeen.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #168 : 02.09.09 - klo: 14.03 »
Toiselta forumilta kopioitua liittyen Australian kansallisiin sääntöihin:

Lainaus
The inequality between Tamiya sport tuned motors,(black cans) was reducing the number of racers running in the mini class, to the extent that numbers were falling at major competitions. Some racers would purchase a box of motors and keep the best four or five and sell the rest. Thats how serious the top racers are.

To bring back equality etc, here in Australia we experimented with a variety of BL systems using 17.5, 21.5 and then using the Hobbywing system with a 3300 Kv, motor and then finally a 3000 Kv motor. The system that was universally adopted was the Hobbywing 25 or 35 Amp speed control matched to a etched 13T motor,(3000Kv). This has been adopted by most states here within Australia as have the mini rules, so that we are all running the same.

What we have found by doing this, is that the mini class has grown considerably and that at the major meets the mini class has the most entries. For us it has been a win/win situation. We have also seen the cars are all equal in speed and it comes back to setup and driving skills.

We have also opened up the body shell rule which has seen a grid of completely different cars which adds to the spectators enjoyment.

Mielestäni kisajärjestejän toimittavat silver can moottorit ovat toimineet hyvin meillä, mutta nähtäväksi jää, lyhyneekö niiden käyttöikä LiPo-akkujen myötä.

Vapaa kori toisi kyllä melkoisesti näyttävyyttä tähän luokkaan.
---