Kirjoittaja Aihe: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset  (Luettu 39214 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #30 : 01.12.08 - klo: 22.20 »
Ei kyllä kannata sallia lipoja Classiciin.

Classic:
- Metalliset ohjauspalat
- Öljyiskarit
- Vakiomotti
- Nimh pötköakku

Eiköhän isot pojat aika nopeesti siirry tuohon viriluokkaan.
Siinä kannattas olla jo lipot sallitut, koska rahallinen panotus menee muutenkin jo rutkasti yli rungon hinnan.

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #31 : 01.12.08 - klo: 22.22 »
Ajatuksia:

Vain yksi luokka, jossa leventäminen ja tontittaminen kielletty, niiden suhteen mentäisiin vakiosäännöillä.

Seuraavanlaiset yhdistelmät sallittu:

-NiMH ja harjaton sekä 18 pinioni.
-LiPo tai NiXX ja harjallinen sekä pinioni vapaa.

-Aluohjauspalat ok, iskunvaimentajat vapaat.

Painorajoitus voisi olla se sama 1350, tai sitten harjattomissa jopa kevyempi. (200g ero NiMH / LiPolla mahdollinen)

Meneekö vaikeaksi?

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #32 : 01.12.08 - klo: 22.23 »


Muutenkin kaksi luokkaa tuntuu turhanpäiväiseltä, ajoin eilen samaa (lähes) tahtia vakiomoottorilla ja yeah racing 3200 mAh lipolla kuin kaveri sillä 3000 Kv harjattomalla nimheillä...

Jotenkin näin ajattelin:

Joko harjaton combo ja nimhit samoin säännöin kuin nyt, 18T pinjonilla TAI

Vakiomoottori ja lipo sallittu, pinjoni vakio 20

Näillä mahtuisi helposti vielä yhteen luokkaan, eikös?

Maavara tuohon 8 milliin ok, samoin maksimileveys 170mm.


Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #33 : 01.12.08 - klo: 22.28 »


Muutenkin kaksi luokkaa tuntuu turhanpäiväiseltä, ajoin eilen samaa (lähes) tahtia vakiomoottorilla ja yeah racing 3200 mAh lipolla kuin kaveri sillä 3000 Kv harjattomalla nimheillä...

Jotenkin näin ajattelin:

Joko harjaton combo ja nimhit samoin säännöin kuin nyt, 18T pinjonilla TAI

Vakiomoottori ja lipo sallittu, pinjoni vakio 20

Näillä mahtuisi helposti vielä yhteen luokkaan, eikös?

Maavara tuohon 8 milliin ok, samoin maksimileveys 170mm.




Tämä saa ainakin täältäpäin kannatusta.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #34 : 01.12.08 - klo: 22.36 »
Se on todellakin totta, että ne, joilla on parhaan potkun antavat akut, kulkevat tällä hetkellä lujinta.
Vakioluokkaan vapaat öljyiskarit, Kilpailumaksuun sisältyväksi kaikille vakiomotti sekä halpa NiMH akku jolla vain saisi ajaa? Tai sitten lipot sallituiksi. Se että autot kippaa helposti on just minien suola eli ei autoa matalammaksi/leveämmäksi
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #35 : 01.12.08 - klo: 23.00 »
Paljonko maksaisi teoriassa osallistuminen jos mukana tulee moottori ja nimh-akku?

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #36 : 01.12.08 - klo: 23.04 »
2 Luokkaa on minusta hyvä. Kun kerran luokka on suunniteltu ns jokaiselle sopivaksi ja lomppakkoa ajattelevaksi niin on mielestäni kohtuullista että auto riittää sellaisenaan kisakalustoksi jolla voi vielä kaiken lisäksi voittaa ja pärjätä kisassa. Sarjasta menee into jos auton lisäksi joutuu laittamaan toisen auton hinnan sähkölaitteisiin. Kaikilla, eteenkään aloittelijoilla ja opiskelijoilla ei ole varaa kalliisiin laitteisiin. Sitten kun ajotaito kasvaa ja kokemusta tulee voisi ajaja siirtyä viriluokkaan. Itse ainakin tulen ajamaan classic-luokkaa koska viehätys piilee tasaväkisissä autoissa ja siinä että rahaa tähän jokamiehen luokkaan ei tarvitse kamalasti. Uskon myös että kerhojen aloittelia kuskit innostuu tästä luokasta
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #37 : 02.12.08 - klo: 04.10 »
Tehkää perusluokka, jossa ajetaan vakio koneella ja nimheillä ja vakiokuntoisella autolla ja
toinen luokka missä olisi sallittuna kireämpi viritys aste, esim. lipo akku ja harjaton.

Köyhä perusharrastaja saisi ajaa perusluokassa autolla, joka on ihan vakio mini suoraan
laatikosta ja kulut pysyisivät pienenpinä köyhempiä harrastajia silmällä pitäen.

Viri luokan autoa saisi modata melkein miten haluaa, tosin jonkinlaisissa toleransseissa.

Päättäkää itse viriluokan rajat, itse en ole hirveästi tutustunut minin alustaan ja virityksiin.

Toni  :azn:
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #38 : 02.12.08 - klo: 07.45 »
Tässä on juuri se perusajatus,miksi on kaksi eri luokkaa.Kun näitä sääntöjä olen väännellyt yhteistyössä asiaan "vihkiytyneiden" kanssa, olemme tulleet samaan johtopäätökseen;on olemassa olevia harrastajia ja mikäli myyntitilastot pitää paikkansa on paljon autonostajia.Kumpaakin osapuolta täytyisi tyydyttää.Mielestäni pitäisi panostaa juuri niihin ,jotka ovat(ensimmäisen) auton ostaneet.Homman nimi on siis luoda HAUSKOJA kisoja, joissa aikaa on muuhunkin kuin auton kanssa hieromiseen.Minihän on erinomainen auto tähän tarkoitukseen;käy sisälle ja ulos, tarpeeksi halpa sekä omaa tietyn nostalgisen
tyylin,koska näyttää esikuvansa mukaiselta.Kilpaluokkien(esim.touring)autot ovat kaikkea muuta kuin esikuvansa näköisiä....
Tekniset säännöt ovat vain osa kokonaisuutta, jolla tätä kaikkea pyritään viemään eteenpäin(=lisäämään harrastajien määrää).Ja näitäkin asioita on jo mietitty yhdessä maahantuojankin kanssa.
Kisa formaatti on myös työn alla;näyttäisi siltä , että ajetaan sarjakilpailu;puolet sisällä(talvi) ja puolet ulkona(kesä).
SUURIN vastuu hommasta on valveutuneilla harrastajilla ja kerhoilla, eli AKTIVOIDA , MOTIVOIDA sekä HANKKIA uusia harrastajia täman luokan kautta toimintaan.
TÄMÄN PITÄÄ OLLA HAUSKAA ei HAASKAA.
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa Mika A

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • OSPA Ry
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #39 : 02.12.08 - klo: 10.46 »
Minun mielestä nykyiset säännöt on pääosin ok enkä näe riittäviä perusteita kahdelle luokalle.

Jos kaksi luokkaa nyt kuitenkin tulee, niin vakioluokka olisi tosiaan syytä pitää "paketti" luokkana. Ei öljyiskareita, takapaloja, vetareita, heksoja tai muitakaan härpäkkeitä. Kuulalaakerit ja shimmit/prikat sallittakoon. Koneiden kierrätys ja varsinkin niiden sisäänajaminen erien välillä ei kuulosta kovin hyvältä tai rennolta menolta. Oulun kerhokisoissa olemme sallineet renkaiden ulkoreunan liimaamisen ja uudetkin renkaat ovat toimineet sen jälkeen hyvin. Monessa autossa ei ole tarvinnut sitäkään tehdä.

Akkuasia on kieltämättä hankala, mutta ehkä ne lipot on jossain vaiheessa sallittava. Ensihätiin voisi kapasiteettirajan poistaa jos se kerran on koettu ongelmaksi. Kilpailukykyisiä kennoja olisi siten saatavissa pienemmällä vaivalla ja edullisesti. Meilläpäin on pidetty asiat melko yksinkertaisina ja moottoreista & akuista ei ole nykysäännöilläkään tullut ongelmaa.

Jos se viriluokka on pakko kehittää, niin siinähän voi saman tien sallia kaikki kone & nopari yhdistelmät. Jo 17-lankaisessa hiilikoneessa on liikaa tehoja tuolle rungolle. Auton leventämisessä koria leveämmäksi ei ole järkeä sillä maavara- sekä rengassäännöillä voidaan riittävästi vähentää kippailua. Rengassääntöäkin olisi tosiaan hyvä miettiä uusiksi, sillä vakio kumit eivät varmaan kestä virikäytössä kovin hyvin. Vakiorenkaiden säästämiseksi (ja ulkonäkösyistä) olemme testanneet vakio Mineillä muutamia matalaprofiilisia sliksejä. Ne kestävät ajoa ihan toisella tavalla ja laskevat maavaraa sopivasti ilman pyöräkulmien muutosta. Todennäköisesti ne myös kuluttavat mattoja vähemmän ja muita luokkia ajatellen "sotkevat" pitoa vähemmän. Lisäksi pikkusliksit on paremman näköiset ja istuvat Miniin esikuvan mukaisesti.

Miniluokan ideana on mielestäni hauskuus, helppous, yksinkertaisuus ja matalat kustannukset. Niiden tulisi heijastua myös säännöissä ja kilpailuformaatissa.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #40 : 02.12.08 - klo: 11.06 »
Kun Mini tuli hankittua niin silloin säännöt oli selkeät ja yksinkertaiset, silloin ajatteli että ah, kerrankin yksinkertainen ja tasaväkinen luokka missä ei ole nippelikilpailua.

Sen pohjalta tuli laitteet hankittua ja sääntöjen puitteissa rakennettua. Nyt sitten on riisuttava lähes kaikki aemmissa säännöissä sallitut osat pois tai sitten mentävä kauppaan ostamaan lisäpalikkaa Comp luokkaan...

Toivottavasti sääntöviidakolla ei pilata aitoa jokkisluokkaa ja saadaan harrastus pysymään edullisena sekä tasaväkisenä. Aina on niitä jotka osaavat tehdä samoista aineksista maukkaamman sopan, siitä ei pääse mihinkään ja sen kanssa joko tulee toimeen tai sitten ei.

Kohta joku alkaa hämmentämään luokkia autoon laitettavilla menestyspainoilla...
Classic luokka on säännöiltää juuri sitä mitä KOKO mini touhun pitäisi ollakkin. Tuo viriluokka on jo jotain ihan muuta kuin mitä luokan henkeen mielestäni kuuluisi. Minkä takia joku haluaisi käyttää rahaa yli tuplaten paketista tulevan auton hinnan verran _minin_ virittämiseen kun samalla rahalla saisi jo oikeasti vaikka hyvän krossarin tai touringin, ja niissä saa sitten virittää niin paljon kuin haluaa. Vai onko taustalla ajatus taas keksiä uusi luokka johon saa upottaa rahaa kun muissa ei pärjää?


Oikeasti ajavana harrastaja minimiehenä kannatan ylläolevia ehdotuksia.



Viime vuoden säännöt on mielestäni JEES! Lipoja ym. kantsii kokeilla treeneissä vuosi.

Miksei mikään luokka pysy "vakiona". Ensimmäinen minicup osakilpailu ajettiin mäntsälässä viime tammikuussa.
Ideana oli:
- Mukava kaveriporukka
- Mukavaa ajankulua
- halpa osallistua. Pitsa kuuluu hintaan.
- Paljon naurua
- Auto "lähes" vakio eli säälittävä koppero.
- Ei katsastusta!
- Luotetaan "kavereihin" eli jos sovittu jotain niin silloin myös tehdään niin.
- Ei väliä miten menee ja monesko on. Päästäämpä kotoo pois iltapäiväksi.

Nämä asiat katoavat näillä sääntämuutoksilla kauaksi taivaan rantaan. Muutama Mini cupissa ei ymmärtänyt ylläolevaa ja lopputulos on sääntöjä...sääntöjä...sääntöjä.... 



Lisäys:
Handout koneet, jotka on dynottu samanlaisiksi. Ei ole kallista.
Ei sisäänajoa vesilasissa... ei ruuvari päädyn sisälle.... Tämä tulisi valvoa PORUKAN SISÄLLÄ eli jos naapuri säätää tolla tyylillä, niin voi lähtee kotiin virittään.
« Viimeksi muokattu: 02.12.08 - klo: 11.12 kirjoittanut CAi »
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #41 : 02.12.08 - klo: 15.09 »
Akkuasia on kieltämättä hankala, mutta ehkä ne lipot on jossain vaiheessa sallittava. Ensihätiin voisi kapasiteettirajan poistaa jos se kerran on koettu ongelmaksi. 

Akuista seuraavanlainen kokemus painon osalta.

Kun autopaketti tuli hankittua, niin sitten kiireellä paikallislikkeestä pötköakkua hakemaan.
Jäljellä oli vai yksi 3000 (eräs kärkikuski oli juuri sitä ennen hakenut kaikki 3600 akut  :roll: :mrgreen: )

Eikun lisää haalimaan, ja tilaamalla 4600 akkuja kaksi.
Kun posti toi akut kotia, niin seuraavan kerran netti avattuani, käy ilmi säännöt. Raja 4000.
No meneehän ne treeneissä, ei siinä mitään.
Sitten tuli haettua Hoppulinnasta kaksi 4000 akkua Jerziltä.

No niin, nyt on sitten asian alustus tehty, eli pääsen siihen asiaankin.

3000:sen kanssa tarvitsee lisäpainoja 40 g. (kyse on nyt meidän autossa meidän varusteilla)
4000:n kanssa n. 50 g. ylipainoa.
4600:n kanssa ylipainoa 80-90 g.

Ihannehan olisi se 3600 ollut sillä vakiokoneella.
« Viimeksi muokattu: 02.12.08 - klo: 15.39 kirjoittanut TTKoo »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #42 : 02.12.08 - klo: 23.20 »
Jep, näyttää lipo aiheuttavan melkoisesti vielä näppylöitä...

Ihme homma, kun kuitenkin turisteihin tulossa jo ensi kaudelle ja ovat monta kertaa helpompia kuin nimhhit..

Balansoiva laturi vaan, esim imax 5b joka hoitaa automaattisesti koko homman kun kerran asettaa virran ja kennomäärän eikä maksa hunajaa...

Edit:korjattu typo


Ei ongelma olekaan laturit ym:t
Senverran on kokemusta jo lipoista, että ottaisin sen kirkuen vastaan monestakin syystä, joita täällä on jo esitettykin.

Ongelma tulee lipojen antamasta tehon noususta.
Tässä on aikaa muidenkin luokkien liposallivuuteen, joten eiköhän odoteta mineissäkin sinne asti.

Varmasti jo moni ehtii testata niitä harjoituksissa sitä ennen.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #43 : 03.12.08 - klo: 00.54 »
Ei kai siitä nyt hirviää fiaskoa tuu jos lipot sallitaan, ennen minäkin nimheillä ajelin ja
nykyään en niitä enää käytä, lipo on parempi.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa Keltsi

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #44 : 03.12.08 - klo: 09.52 »
Kirjoitetaanpas tähän nyt todellisen aloittelijan mielipiteitä ko. asiasta, koska ymmärtääkseni eräs tavoite tällä mini-luokalla on ollut uusien harrastajien houkutteleminen lajin pariin...

Mielestäni kaksi luokkaa on aivan ok. Tämä tarjoaa myöhemmin kohtuullisen helpon sekä halvan mahdollisuuden kilpailla uudella tasolla, mutta jatkaa samalla kalustolla millä on aloittanutkin.

"Aloittelijoille" tarkoitetun Classic-luokan säännöt vaikuttaisi ihan hyviltä, mutta... Miksi muokata nykyisiä sääntöjä ja tehdä, ainankin osa, nykyisistä autoista "laittomiksi" esim. alu-osien, diffin sekä iskareiden/jousien osalta. Mielstäni tällainen ns. askel taaksepäin olisi turha, koska ymmärtääkseni nykyisinkin on mahdollista pärjätä suoraan paketista kasatulla autolla.

Pidetään Classic-luokka nykyisillä säännöillä, koska näiden sääntöjen mukaisia autoja on jo valmiina ja sallitaan lipot, harjattomat jne. sitten Competition-luokassa ja tehdään vain tälle luokalle uudet säännöt.

Loppujen lopuksi autot olisivat kuitenkin lähes samanlaiset poislukien akku, säädin sekä moottori ja näin ollen luokan vaihtaminen olisi myöhemmin paljon helpompaa ja lisäksi vielä kohtuullisilla kustannuksilla. Paketista suoraan kasatuun autoon olisi mahdollista, innostuksen/rahatilanteen salliessa, hommata pikkuhiljaa "viriosia" (esim. öljyiskarit, diffi, alu-osat) ja kuitenkin pysyä tutussa Classic-luokassa. Myöhemmin sitten taitojen kartuttua hommaa uuden moottorin, säätimen sekä akun ja hyppää Competition-luokkaan.

Itsellä on tuossa pöydällä juuri nykyisten sääntöjen mukaan kasattu, täysin ajamaton, M-03R (alu-osat, kuuladiffi, öljyiskarit,jne.) odottelemassa vielä postissa matkalla olevia uusia NiMh-akkuja, uutta laturia sekä koria. Näiden uusien sääntöjen mukaan tuo diffi olisi laiton molemmissa luokissa ja iskareiden puolesta auto menisi Competition-luokkaan, eli juuri hommaamani uudet akut,laturi sekä moottori olisvatkin nyt sitten turhia hankintoja...

Classic-luokkaan päästäkseni pitäisi auto purkaa jälleen atomeiksi ja rakentaa uudestaan vakiolla ratasdiffillä, muoviosilla, M-03:n vakioilla "iskareilla" sekä jousilla (jotka muuten puuttuvat tuosta M-03R paketista)

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #45 : 03.12.08 - klo: 09.59 »
Kuuladiffi on kyllä nykyiselläänkin kiellettyjen listalla....


edit: eipäs oo....
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #46 : 03.12.08 - klo: 16.10 »

Mielestäni kaksi luokkaa on aivan ok. Tämä tarjoaa myöhemmin kohtuullisen helpon sekä halvan mahdollisuuden kilpailla uudella tasolla, mutta jatkaa samalla kalustolla millä on aloittanutkin.

"Aloittelijoille" tarkoitetun Classic-luokan säännöt vaikuttaisi ihan hyviltä, mutta... Miksi muokata nykyisiä sääntöjä ja tehdä, ainankin osa, nykyisistä autoista "laittomiksi" esim. alu-osien, diffin sekä iskareiden/jousien osalta. Mielstäni tällainen ns. askel taaksepäin olisi turha, koska ymmärtääkseni nykyisinkin on mahdollista pärjätä suoraan paketista kasatulla autolla.

Pidetään Classic-luokka nykyisillä säännöillä, koska näiden sääntöjen mukaisia autoja on jo valmiina ja sallitaan lipot, harjattomat jne. sitten Competition-luokassa ja tehdään vain tälle luokalle uudet säännöt.

Tamiya Mini tekniset säännöt:
 http://users.tkk.fi/~ktlehto/Mini/KyPakMiniTekniset2008.pdf
(=nykyiset voimassaolevat)
Tiivistelmä
- vakiomallin Mini (M-03) käy sellaisenaan- M-03R –malli pitää kasata vakiomallin muovisilla takaylätukivarsilla ja
takaohjauspaloilla (tulee mukana paketissa). Takapyörän laakerit on hankittava
erikseen.
- kuulalaakerit sallittu
- öljyiskuvaimentimet sallittu
- M-03R ja M-03L mallin sekä 3 Racingin alumiiniset etuohjauspalat sallittu tietyin
rajoituksin
- tasauspyörästön jäykkyys vapaa
- hajuttomat pitoaineet sallittu
- minimi maavara 10 mm rungon päistä mitattuna
- painoraja min. 1350 g
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eihän tuossa mitään nykyistä sääntöä muuteta siten, että nykyisin sallitut autot muuttuisivat kielletyiksi.
Lukuunottamatta niitä vakioiskareita, jotka jokainen on saanut auton mukana.
Kellä on iskarit vaihdettu, voivat laittaa ne odottamaan pro:hon siirtymistä. (ne ei mätäne)
Eli lisäkustannuksia ei tule. (itse sallisin öljyiskarit)

M-03R mallissa on joutunut takapään aluosat nytkin vaihtamaan muovisiin.
Niitä malleja on muutenkin näkynyt kisapaikalla ihan marginaalisesti.

Korjatkaa, jos on jotain mitä en huomannut, tai tulkitsin väärin.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa ripwalker

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #47 : 03.12.08 - klo: 18.25 »
Ehdottomasti pitäisi sallia ne alumiiniset ohjauspalat. Olen kyllä sen verran aloittelija, että en ole kerennyt hajoittamaan ensimmäisiäkään, mutta voin kuvitella kun ensimmäiset hajoaa niin ei tule ensimmäisenä mieleen tilata lisää samanlaisia tilalle.

Hauskalle kyllä kieltämättä näytti Bluebeetlen ja Isosuon kisailu sunnuntaina nopeammilla mineillä. Ei kyllä itse tarvitse näillä ajotaidoilla ihan heti harkita harjattoman moottorin/lipojen hankkimista. Olisi kuitenkin hienoa jos voisi muuten hankkia parempia osia ilman, että tarvitsisi siirtyä nopeampaan luokkaan.



Yokomo BD7 / Xray T3 2012 / Xray T3 / Associated B44 / Sanwa M11
"These Go To Eleven"

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #48 : 03.12.08 - klo: 19.40 »

Hauskalle kyllä kieltämättä näytti Bluebeetlen ja Isosuon kisailu sunnuntaina nopeammilla mineillä.

ja HUOM! Bluebeetlellä oli normi harjallinen kone + LiPo!  Minulla harjaton ja NiMH.  Aikalailla tasaväkistä, ainoastaan suorilla pääsi kunnolla ohi.

Näinollen Harjaton + NiMH + 18 pinioni  on aikalailla samoilla viivoilla Harjallinen + LiPo + 20 pinioni.  Näemmä.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #49 : 03.12.08 - klo: 20.04 »
Joo, ja jos siihen harjattomaan vielä laittais 16T pinjonin niin oltais varmasti vauhtien puolesta aika samoissa suorillakin, sillähän mä olen koittanut yhtä luokkaa tässä jankatakin...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #50 : 03.12.08 - klo: 20.13 »
Ei ne alumiiniset ohjauspalat ole oikotie onneen, kyllä ne vääntyy yhtä helposti kuin muoviset :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #51 : 03.12.08 - klo: 20.19 »
Joo, ja jos siihen harjattomaan vielä laittais 16T pinjonin niin oltais varmasti vauhtien puolesta aika samoissa suorillakin, sillähän mä olen koittanut yhtä luokkaa tässä jankatakin...

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin isot pojat halajaa vauhtia. Kottero pysyy ilmeisesti nykyisellä setupilla liian hyvin linjalla?

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #52 : 03.12.08 - klo: 20.36 »
No kumma homma että sitä pitää tähän miniluokkaan tulla hakemaan, luulis niissä turisteissa vauhtia piisaavan isoillekin pojille....

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #53 : 03.12.08 - klo: 22.13 »
Ja kun hauskuus piileekin tasaisessä vännössä, osa hauskuudestakin katoaa vauhtiin. Vakiossakin on tarpeeksi säätämistä. Miten  minin saa sellaiseen lentoon että ohjauspala hajoaa? Kerhon esittelypäivänä random kakarat ajeli 2 päivää mineillä ja tuloksena oli, että akku katkes ja meni kierre ohjauspalasta.
Jere M

karvanaama

  • Vieras
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #54 : 03.12.08 - klo: 22.29 »
   Miten  minin saa sellaiseen lentoon että ohjauspala hajoaa?

Eihän ne ohjauspalat siinä lennossa hajoa, vaan äkillisestä pysähdyksestä lasleutumisen yhteydessä..

Peli tasaiseksi ja jokkis tyyliin autot kiertoon. Hinnaksi esim. 70€, ilman koppaa ja sähköjä. Autosta on luovuttava mikäli siitä on tarjouksia jätetty. Tarjouksenjättömaksuksi esim. 10€.

Poissa pjp

  • EPUArc
    • Profiili
    • Petrin sivut
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #55 : 03.12.08 - klo: 23.12 »
Amatoori kun olen niin muovinen hajon muutaman minuutin opettelun jälkeen.
3 Racingin alu palat on kans kieros. R mallin mukana tulleet on kyllä kestäny...ja rääkkiä ovat saaneet.
Se on kun aina ei osu...putkeen.
Entäs vakio luokas. Onko servon alu pitimet sallittu?
Meinaan vaan että muoviset ei kestä. (Mun sinkoilevaa tyyliä)
Xray T2R,Tamiya M03/M03R+Speed passion/TLT 1/36 baja,Futaba 3PM 2,4GHz/Axial SCX10/XR10--->MYYTÄVÄNÄ

Poissa Tritonus

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #56 : 04.12.08 - klo: 09.12 »
Tämäkin aloittelija on sitä mielipuolta, että Classic menisi nykysääntöjen mukaan öljyiskareineen ja alumiinisine ohjauspaloineen. Ketkä haluaa kurvailla harjattomilla ja lipoilla niin heille olisi tuo competizione -luokka.

Peli tasaiseksi ja jokkis tyyliin autot kiertoon. Hinnaksi esim. 70€, ilman koppaa ja sähköjä. Autosta on luovuttava mikäli siitä on tarjouksia jätetty. Tarjouksenjättömaksuksi esim. 10€.

Jos tuollaiseen mennään niin minun kohdaltani kisat on ajettu jo ennen ensimmäistäkään. Toivottavasti kuitenkin mulla on vain totisempi aamu menossa ja tämä on vain vitsi jota en ymmärtänyt  :wink:

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #57 : 04.12.08 - klo: 09.21 »

Peli tasaiseksi ja jokkis tyyliin autot kiertoon. Hinnaksi esim. 70€, ilman koppaa ja sähköjä. Autosta on luovuttava mikäli siitä on tarjouksia jätetty. Tarjouksenjättömaksuksi esim. 10€.

Jos tuollaiseen mennään niin minun kohdaltani kisat on ajettu jo ennen ensimmäistäkään. Toivottavasti kuitenkin mulla on vain totisempi aamu menossa ja tämä on vain vitsi jota en ymmärtänyt  :wink:

Uskallan veikata, että tuota käytäntöä ei tulla näkemään.
On monet kerrat yritetty moista vanhojen turistien osalta, mutta ei ole saanut tuulta siipien alle. (ja niistä löytyisi oikeasti "jokkisautoja" taatusti)
Joten aloita vaan jo kisakassin pakkaaminen....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #58 : 04.12.08 - klo: 15.44 »
Peli tasaiseksi ja jokkis tyyliin autot kiertoon. Hinnaksi esim. 70€, ilman koppaa ja sähköjä. Autosta on luovuttava mikäli siitä on tarjouksia jätetty. Tarjouksenjättömaksuksi esim. 10€.
[/quote]

Tuo oli hyvä =). No ehkä jokkis kuitenkin pidetään omana =)
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Keltsi

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #59 : 08.12.08 - klo: 11.27 »

Mielestäni kaksi luokkaa on aivan ok. Tämä tarjoaa myöhemmin kohtuullisen helpon sekä halvan mahdollisuuden kilpailla uudella tasolla, mutta jatkaa samalla kalustolla millä on aloittanutkin.

"Aloittelijoille" tarkoitetun Classic-luokan säännöt vaikuttaisi ihan hyviltä, mutta... Miksi muokata nykyisiä sääntöjä ja tehdä, ainankin osa, nykyisistä autoista "laittomiksi" esim. alu-osien, diffin sekä iskareiden/jousien osalta. Mielstäni tällainen ns. askel taaksepäin olisi turha, koska ymmärtääkseni nykyisinkin on mahdollista pärjätä suoraan paketista kasatulla autolla.

Pidetään Classic-luokka nykyisillä säännöillä, koska näiden sääntöjen mukaisia autoja on jo valmiina ja sallitaan lipot, harjattomat jne. sitten Competition-luokassa ja tehdään vain tälle luokalle uudet säännöt.

Tamiya Mini tekniset säännöt:
 http://users.tkk.fi/~ktlehto/Mini/KyPakMiniTekniset2008.pdf
(=nykyiset voimassaolevat)
Tiivistelmä
- vakiomallin Mini (M-03) käy sellaisenaan- M-03R –malli pitää kasata vakiomallin muovisilla takaylätukivarsilla ja
takaohjauspaloilla (tulee mukana paketissa). Takapyörän laakerit on hankittava
erikseen.
- kuulalaakerit sallittu
- öljyiskuvaimentimet sallittu
- M-03R ja M-03L mallin sekä 3 Racingin alumiiniset etuohjauspalat sallittu tietyin
rajoituksin
- tasauspyörästön jäykkyys vapaa
- hajuttomat pitoaineet sallittu
- minimi maavara 10 mm rungon päistä mitattuna
- painoraja min. 1350 g
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eihän tuossa mitään nykyistä sääntöä muuteta siten, että nykyisin sallitut autot muuttuisivat kielletyiksi.
Lukuunottamatta niitä vakioiskareita, jotka jokainen on saanut auton mukana.
Kellä on iskarit vaihdettu, voivat laittaa ne odottamaan pro:hon siirtymistä. (ne ei mätäne)
Eli lisäkustannuksia ei tule. (itse sallisin öljyiskarit)

M-03R mallissa on joutunut takapään aluosat nytkin vaihtamaan muovisiin.
Niitä malleja on muutenkin näkynyt kisapaikalla ihan marginaalisesti.

Korjatkaa, jos on jotain mitä en huomannut, tai tulkitsin väärin.


Niin, itse ainankin ymmärtäisin, jos vertaan yllä olevan linkin takaa löytyvää nyky sääntöä sekä tämän keskustelun ensimmäisellä sivulla olevaa uutta Classic-luokan sääntö ehdotusta, että nykysäännön mukaiset autot olisivat laittomia tuossa Classic-luokassa.

- Öljyiskarit kielletty
- Alumiiniset ohjauspalat kielletty
- Alumiiniset servopukit kielletty
- Kuuladiffi kielletty
- Nivelöidyt vetarit kielletty, vain alkuperäiset koiranluu-mallin vetarit sallittu

Nykysäännöt nuo kuitenkin sallivat...

Enhän minä valita, mutta kyrsiihän se silti, että juuri olen hommannut auton em. osilla ja nyt ne sitten pitää jättää hyllyyn koristeeksi :angry:

Kuinkas tuossa säännössä tulkitaan tuota jousi asiaa? M-03R:n mukana tulevat jouset ovat valkoiset ja jäykkyys merkitty värikoodilla. Ainankaan mulla ei ole tietoa mitkä on vakio minin jousien jäykkyyksistä... Pitääkö tilata minin vakiojousisarja toisien iskarinvarsien lisäksi?

Itse ainankin päädyin M-03R alustaan, kun satuin saamaan sen sopivasti. Vakio mini + vastaavat viripalikat olisi tullut huomattavasti kalliimmaksi :wink: Nyt ratkaisuni olisi varmastikin toinen, silloin vaan ei ollut mitään tietoa tulevasta sääntöuudistuksesta ja ostin alustan nykysäännöt huomioiden.

No, viikonloppuna purin koko pa***n jälleen atomeiksi ja kasasin sen nyt vastaamaan Classic-luokan sääntöehdotusta, poislukien iskarit/jouset. Katsotaan nyt mitä noi muoviset ohjauspalat sekä servopukit kestävät...