Kirjoitetaanpas tähän nyt todellisen aloittelijan mielipiteitä ko. asiasta, koska ymmärtääkseni eräs tavoite tällä mini-luokalla on ollut uusien harrastajien houkutteleminen lajin pariin...
Mielestäni kaksi luokkaa on aivan ok. Tämä tarjoaa myöhemmin kohtuullisen helpon sekä halvan mahdollisuuden kilpailla uudella tasolla, mutta jatkaa samalla kalustolla millä on aloittanutkin.
"Aloittelijoille" tarkoitetun Classic-luokan säännöt vaikuttaisi ihan hyviltä, mutta... Miksi muokata nykyisiä sääntöjä ja tehdä, ainankin osa, nykyisistä autoista "laittomiksi" esim. alu-osien, diffin sekä iskareiden/jousien osalta. Mielstäni tällainen ns. askel taaksepäin olisi turha, koska ymmärtääkseni nykyisinkin on mahdollista pärjätä suoraan paketista kasatulla autolla.
Pidetään Classic-luokka nykyisillä säännöillä, koska näiden sääntöjen mukaisia autoja on jo valmiina ja sallitaan lipot, harjattomat jne. sitten Competition-luokassa ja tehdään vain tälle luokalle uudet säännöt.
Loppujen lopuksi autot olisivat kuitenkin lähes samanlaiset poislukien akku, säädin sekä moottori ja näin ollen luokan vaihtaminen olisi myöhemmin paljon helpompaa ja lisäksi vielä kohtuullisilla kustannuksilla. Paketista suoraan kasatuun autoon olisi mahdollista, innostuksen/rahatilanteen salliessa, hommata pikkuhiljaa "viriosia" (esim. öljyiskarit, diffi, alu-osat) ja kuitenkin pysyä tutussa Classic-luokassa. Myöhemmin sitten taitojen kartuttua hommaa uuden moottorin, säätimen sekä akun ja hyppää Competition-luokkaan.
Itsellä on tuossa pöydällä juuri nykyisten sääntöjen mukaan kasattu, täysin ajamaton, M-03R (alu-osat, kuuladiffi, öljyiskarit,jne.) odottelemassa vielä postissa matkalla olevia uusia NiMh-akkuja, uutta laturia sekä koria. Näiden uusien sääntöjen mukaan tuo diffi olisi laiton molemmissa luokissa ja iskareiden puolesta auto menisi Competition-luokkaan, eli juuri hommaamani uudet akut,laturi sekä moottori olisvatkin nyt sitten turhia hankintoja...
Classic-luokkaan päästäkseni pitäisi auto purkaa jälleen atomeiksi ja rakentaa uudestaan vakiolla ratasdiffillä, muoviosilla, M-03:n vakioilla "iskareilla" sekä jousilla (jotka muuten puuttuvat tuosta M-03R paketista)