Kirjoittaja Aihe: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt  (Luettu 106617 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #180 : 16.02.11 - klo: 13.22 »
Ai siihen oli laitettu LiPo/LiFe...
Mielenkiintoista kun LiFe akut ovat taas erilailla käyttäytyviä kuin LiPo.
Varsinkin kun LiFe akkuja saa ns kovakennoisina pariston näköisinä.

On se toki hyvä että turvallisuutta ajatellaan.

Mutta tosiaan tuon touhun valvominen taas aikalailla hankalaa.
Pitääkö tuomariston mennä repimään vastarikoteloita auki että näkee mikä akku siellä sisällä ladattavana on...
Ja kuski on sitten niin mahdottoman äreä kun se viimesenpäälle adas boksi on tungettu täyteen fylliä yms yms yms... ja kauhee duuni taas saada ne takas kun on pitänyt dumarille näyttää.

Tuo vastarikoteloon mahtuva liposäkki olikin hyvä idea.
Taidanpa vuorata seuraavan auton vastarikotelon liposäkin palasilla niin akku on jatkuvasti säkissä.

Koko säännöllä vois pyyhkästä sitä itseään... toisaalta turvallisuuteen ei kannata kuitenkaan pyyhkiä...
Jos säännön laittaa niin tuskin sitä kuitenkaan valvotaan... tai jos randomisti valvotaankin niin aika hankalaa tosiaan vahtia niitä autossa kiinni olevia akkuja.

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #181 : 16.02.11 - klo: 22.43 »
Entä LiPo:n käyttö radiossa?
Ilmeisesti näillä uusilla säännöillä tarkoitetaan vain latausta vaiko myös säilytystä?


Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #182 : 16.02.11 - klo: 23.21 »
Latausta.

Lipo akkuahan ei saa radiovalmistajienkaan neuvon mukaan ladata latauspistokkeesta.
Vaan akku otetaan  ulos lähettimestä jotta sen ylipäätään pystyy lataamaan.

Vastariakun kanssa hieman eri asia, kun kuitenkin akun liitin tulee kotelosta ulos, ja mikäli on homman tehnyt kuten minä niin tasausliittimenkin saa katkaisijan reiän kautta käyttöön.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #183 : 17.02.11 - klo: 10.39 »
ei muuta kun pieni palosammutus peite ja siitä ommellen auton kokoista säkkiä.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #184 : 17.02.11 - klo: 10.42 »
Ompelee sen verran ison säkin että mahtuu ite säkin sisälle mekkaamaan autoa akun latauksen ajaksi... :smiley:
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #185 : 17.02.11 - klo: 11.08 »
ei muuta kun pieni palosammutus peite ja siitä ommellen auton kokoista säkkiä.


Kyllä...

Mutta mites sääntöä tulkitaan kun se peite ei kuitenkaan ole sääntöjen vaatima LiPo säkki :wink:

Eli vaikka hommais minkä tahansa palamattoman oikein johonkin palon estoon tehdyn tuotteen ja lataa siinä niin säännöt vaatii edelleen sitä LiPo säkkiä  :p

Eniveis... hyvä idea toi sammutuspeite.
Vuoraanpa sillä vastariakun ennenkuin änkeentunkeensurvon sen autoon.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #186 : 17.02.11 - klo: 12.12 »
Jos nyt unohdetaan säännöt ja mitä ne sanoo niin eikös järkevä ratkaisu olisi seuraava:

Lipon/lifen saa nopeasti pois autosta jos se syttyy palamaan, ei mene auto pilalle jos käy huonosti.
(jos saa helposti irti, sen voisi myös erien välillä ladata helposti säkissä)

Ymmärtääkseni tämä tosin ei onnistu järkevästi tän hetkisillä vastariakkukoteloilla?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #187 : 17.02.11 - klo: 12.36 »
Onnistuu hyvin vain mikäli akun on laittanut koteloonsa lähes kokonaan ilman fylliä...

Ja tällöinhän taas akku pääsee heilumaan juuri sen verran että kutistesukka on kulahtanut pois jopa päivän ajolla (testattu juttu)

Mikäli akun laittaa vastarikoteloon hyvin pehmustettuna ja muutenkin kivasti ettei johto pääse hinkkaamaan itseään rikki kotelon reunaa vasten niin akun poistaminen autosta on kohtalaisen työlästä.

On tullut nähtyä ajon aikana syttyneitä vastariakkuja (nimhi) jopa kerran omassakin autossa.
Lähinnä siinä kärsii vain vastariboksi ja pahimmillaan boksin sisältö.

Nyt kun vielä otetaan sekin huomioon että itseasiassa vastarikoteloita on myös sellaisia mitä et saa auki ilman kuusiokolo avainta.
Tällainen ruuvattava boksi on jopa parempi kuin sokalla kiinni oleva, koska sen saa helposti tiiviiksi.
Koteloon ei siis pääse pölyä ja pikkukiviä hiertämään pehmeäkuorista akun pintaa rikki.

Paras ratkaisu on siis aina ollut laittaa akku koteloonsa mahdollisimman hyvin fyllättynä jne että akku ei saa niin paljon osumaa tai hierrä itseään rikki...
Ja tämä taas nimenomaan johtaa siihen että koko homma on melkoinen jumppa mikäli akku tarvitsee ottaa autosta pois latauksen ajaksi.

Olen myös joskus vetänyt ruuvattavan kotelon kontaktiliimalla tiiviiksi... varsinkin kun tiedossa on ollut kosteita kelejä.
Ja taas kun tuo kotelo pitäis pari kertaa päivässä vetää auki, ottaa akku pois latauksen ajaks niin kyllä olis hermot palanu... mahdollisesti akusta hieman typerästä paikasta ulos tuleva joto olisi (taas) vaurioitunut siinä kohtuu nopeesti kiirehtiessä jne...
Mä en nää tätä turvallisempana vaihtoehtona.

Siellä se on autossa sisällä aika hyvässä suojassa niin ettei sytytä ulkopuolisia asioita.
JOS niin huono tuuri käy että akku syttyy kotelossaan niin siinä säästytään lähes poikkeuksetta pienillä vahingoilla... lähinnä siis vain auto kärsii.

Tottakai pöydällä vapaana olevat vastariakut säkkeihin latauksen ajaks ettei sytytä pöydällä olevaa mekkauspyyhettä ja sitäkautta mahdollisesti telttaa jne jne.
Auto jos alkaa savuttamaan niin se lähtee pikaisella ranneliikkeellä aiheuttamasta vaaratilanteita.

Siksi just toi sammutuspeite oli hyvä huomio... Sillä voi helposti vuorata vastariakun... tai kotelon jolloin se mahdollisesti syttyvä akku ei pääse levittämään palamista kotelon ulkopuolelle.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #188 : 05.04.11 - klo: 21.50 »
Junnu ja/tai vanhusfinaalin järjestäminen ennen a-finaalia? Toisiko lisää uusia kuskeja?

Olitko Tuukka tullut mihinkään lopulliseen tulokseen tämän osalta?
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi     kuopionlennokkikerho.fi
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #189 : 05.04.11 - klo: 22.57 »
Toivottavasti jossain vaiheessa tulee jotain "uudistuksia", tynkäfinaaleja tmv. että tulevaisuudessakin olisi kilpailijoita joille järjestää kisoja. Itselläni on jo kiinnostus alkanut lopahtaa kisoja ajatellen. Kunhan tässä saan oman radan tehtyä ja joillain radoilla käyn välillä ajelemassa ja jossain kisoja katsomassa niin se taitaa sitten riittää minulle ...ainakin toistaiseksi.

Mutta toivotaan että kisat alkaisi taas kiinnostaa porukkaa enemmän.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #190 : 06.04.11 - klo: 08.47 »
Sarjasäännöt on hyväksynnässä. Olen esittänyt pienten sääntömuutosten lisäksi ns. ylimääräistä finaalia täysin vapaaehtoispohjalta. Eiköhän ne säännöt tässä piakkoin ilmesty ihmeteltäviksi.

Pakko on myös sanoa, että toukokuulle olisi tilausta hyvälle kisalle, kun normitoukokuun SM-kisa siirtyi loppukesälle.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #191 : 06.04.11 - klo: 09.02 »
OK, eli ylimääräinen finaali vapaaehtoispohjalta tarkoittaa sitä että kisajärjestäjä päättää ajetaanko junnu/pappa -finaali ennen pääfinaalia? Kyllä siinä minusta olisi mukava lisä jolla houkutella paikalle niitäkin jotka eivät "aja työkseen"
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #192 : 06.04.11 - klo: 13.35 »
Korjaan viestiäni sen verran, että tarkoitan siis toukokuun normiSM-kisat siirretty eikä normitoukokuun. Vaikkakin tuo kuukausi alkaa vapulla  :cheesy:

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #193 : 06.04.11 - klo: 17.05 »
vaikka olis toukokuunormi.. mutta sano nyt tulkitsinko viestiäsi oikein tossa edellä ton ylimääräisen finaalin suhteen?
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #194 : 12.04.11 - klo: 09.14 »
Kuten kirjoitin, niin ehdotan sääntöihin kisajärjestäjille sallia ylimääräisen finaalin järjestämistä semien jälkeen ennen a-finaalia.

Tässä vielä koko teksti:

10. Erikoisfinaali

Semifinaalien jälkeen, ennen A-finaalia, on kilpailun järjestäjillä mahdollisuus ajattaa ylimääräinen esim. 20 minuutin mittainen finaali, jonka teema- ja kuljettajavalinta on järjestäjien päätettävissä. Kilpailijalla on oltava voimassa oleva lisenssi.

Erikoisfinaalin ajaminen ei saa häiritä varsinaista SM-kilpailua. Se ei saa siirtää A-finaalin aloitusta, kuluttaa kohtuuttomasti rataa, aiheuttaa pakollisia kustannuksia eikä kenelläkään varsinaiseen kilpailuun osallistujalla ole pakkoa siihen osallistua. A-finaaliin päässyt kuljettaja ei saa osallistua erikoisfinaaliin kuljettajana.

Erikoisfinaali pitää ilmoittaa kilpailukutsussa mikäli sellainen halutaan ajattaa. Finaaliin ilmoittaudutaan järjestäjien haluamalla tavalla. Finaaliin osallistuneiden palkitseminen on järjestäjän päätettävissä.

Erikoisfinaalin tarkoitus on esimerkiksi antaa ajoaikaa nuorille tai varttuneemmille kuljettajille, mutta teemana voi olla myös muu asia. Esimerkiksi yhdistetty juniori- ja seniorifinaali, jossa on parhaimmat alle 16 V ja yli 40 V 6 + 6 kpl on valittu alkuerän tulosten perusteella.
 

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #195 : 12.04.11 - klo: 09.41 »
Asia selvä. Toivottavasti järkkäreillä on halua ja yritystä tarttua tähän mikäli ehdotus hyväksytään (kukahan senkin päättää, joo ja kyllä mä huomasin jo alunperin että kyseessä on ehdotus)
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #196 : 12.04.11 - klo: 12.25 »
Lajiryhmän kauttahan ne sääntämuutokset menevät, kuten aina aiemminkin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #197 : 28.04.11 - klo: 14.03 »
Sarjasäännöt on hyväksytty, julkaisu lähihetkillä. Laitan kuitenkin muutokset tähän heti, kun ne muistan paremmin:
 - osallistumismaksu 30 €
 - jos auton lisäpaino tippuu ajon aikana, niin hylkäys (jos alipainoinen).
- 25% nitroraja.
- lisää pillejä
- liposäkki ei ole pakollinen, mutta suositeltava. Sisätiloissa latauksen yhteydessä pakollinen.
- "varaslähtö vain lähettävän tuomarin käsissä" tekstin poisto, kun en sitä itse edes ymmärrä.
- erikoisfinaalin salliminen

Lisätty myös:
- esimerkki aikataulusta
- opas aloitteleville kuskeille.  Vapaamuotoinen tarina kisapäivästä.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #198 : 02.05.11 - klo: 08.52 »

Poissa TheJR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #199 : 02.05.11 - klo: 09.58 »
Oli kyllä kattava paketti eikun SM odotellessa
Fg Mini#84 White

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #200 : 02.05.11 - klo: 10.42 »
Lainaus
HUOM! Sinä kaadat auton – ei nostaja! Nostaja on kaverisi, joka korjaa virheesi, siksi
nostajalle kiukuttelu on turhaa

Eiks toi ny oo hieman "turha" huomio...
Tuo kun ei aina pidä paikkaansa.
Ei olisi eka eikä toka kerta kun ajaa radalla nostajan lampsien tielle... Ja kun pysähdyt hänen jalkoihin... nostaja ottaa ja vippaa auton johonkin eteenpäin... auton päätyen katolleen.
Tai nostaja heittää jonkun auton suoraan autosi eteen/päälle.
Noh... kohtuu harvinaisia tapauksia, mutta on näitä useampi tapahtunut.

En äkkiseltään nähnyt nostotoiminnasta mainintaa että nostaja pyrkii hoitamaan tehtävänsä mahdollisimman ripeästi.
Vaikka itse kaataisikin... tai kilpakaveri onnistunut tönäisemään, olisi edes jokseenkin toivottavaa että nostaja edes YRITTÄÄ hoitaa homman ripeästi... Eikä jää katselemaan että pysähtyykö se kärrynpyöriä heittelevä auto renkailleen vai ei... mjahas... katolleenhan se pysähty... selvitelläänpäs puutuneet jalat... hmm... aurinkolasit huonosti... onpas hiki... ei tässä viitsi edes yhtä nopeampaa liikettä suorittamaan... ja kaiken tämän haukottelun päälle puolivillainen nostosuoritus jonka päätteeksi auto päätyy katolleen... samalla asenteella lampsitaan takaisin istumaan... väännetään jalat mukavaan solmu asentoon... tarkistetaan aurinkolasit... katsotaan tuliko hanskoihin pölyä... voi hitsi tulihan niihin... putsataan hanskat... vihdoin katsotaan että mitäs sinne radalle kuuluu... Mites toi sama auto on edelleen katollaan... no nyt se lopetti pörinän... ai siihen on törmänny muita ja nekin on katollaan... puutuneiden jalkojen selvitys... jne jne

Ah niin tuttua joka kesältä... Tällaisen saa nähdä vähintään kerran kesässä.
Jokainen nostaa tottakai omien mahdollisuuksiensa mukaan.
Mutta nostopaikalla ainoa tehtävä on seurata oma nosto alue... ja mikäli siellä jotain avun tarvetta mahdollisesti on, rientää mahdollisimman ripeästi nostamaan... ja varsinkin nostetaan se auto määrätietoisesti kiinni ottaen ja selkeästi renkailleen... Poistutaan radalta... Katsotaan taakse kaatuuko siihen lisää autoja tai mitälie... Ei ainakaan kävellä hiljalleen mandariinit kainalossa takaisin omalle nostopaikalle... siellä selän takana on se oma nostoalue missä saattaa olla apua tarvitsevia.

Eli kenties jonkinlainen ohje että nostotoiminta hoidetaan vähintään samalla intensiteetillä kuin oma ajaminenkin.
Nosta aina vähintään niin hyvin kuin toivot sinunkin auton nostettavan.

Virheitä tulee jokaiselle... allekirjoittaneellekin vähintään kerran kauteen... Sille ei voi mitään jos virhe sattuu... pääasia on että oikeasti yritti parhaansa, eikä hoida tehtäväänsä kuin homeinen märkä tiskirätti
"pysykää pystyssä... voi v***tu... pitääkö mun taas nousta" asenteella.

Poissa JiiIii

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #201 : 02.05.11 - klo: 12.15 »
En äkkiseltään nähnyt nostotoiminnasta mainintaa että nostaja pyrkii hoitamaan tehtävänsä mahdollisimman ripeästi.

Onhan se siellä, ja mielestäni painotus ihan oikein omaan turvallisuteen: "HUOM! Oma turvallisuutesi on tärkeämpi kuin "maailma paras nostosuorite". Riittää kun teet parhaasi turvallisesti ja RIPEÄSTI".
I race what ever the marketing department tells me is fast.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #202 : 02.05.11 - klo: 12.32 »
Ai siellä oli... sorry puusilmäisyyteni  :laugh:

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #203 : 02.05.11 - klo: 12.42 »
Mekaanikosta voisi puhua myös jotain, nyt moni varmaan ihmettelee mistä se mekaanikko vaan tullatupsahtaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

VihtiRC

  • Vieras
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #204 : 02.05.11 - klo: 12.56 »
Niin ja mekaanikoista sen verran, että mikä olisikaan hienompaa jos tälläisille aloitteleville tunareille "tupsahtais" jostain pro mekaanikko vaikka sen pappa/junnu finaalin ajaksi. Siis mikäli sellainen kilpailussa ajetaan. Nämä pro mekaanikot olisi tietty A-finalisteja ja semifinalisteja. Ei vaan taida aikataulu riittää millään, koska heti seuraavana muistaakseni olisi sitten jo A-finaali edessä......

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #205 : 02.05.11 - klo: 13.08 »
Näinpä... Yleensä ennen A finaalia ei ole aikaa mihinkään muuhun kuin auton ruuvaamiseen...

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #206 : 02.05.11 - klo: 15.35 »
Goosin huomautus ihan paikallaan. Lisätään mekaanikon osuus. Jos ei tähän versioon niin sitten 2012 versioon viimeistään.

Mekaanikkoja on vain kahta kolmea eri laatua; joku kisakaveri, vakiokaveri (yleensä isä, veli, jne) tai satunnainen henkilö. Mekaanikko on siis enemmän puhuttelutermi kuin oikea mekaanikko, joita toki löytyy. Aloittelijan tarinaan on siksi haasteellista kirjoittaa näitä eri tapoja toimia. Mutta toki voi yrittää vaikka summata mitä mekaanikon = apuhenkilön on pakko tehdä; radalle laitto - poisotto, tankkaus, lähtöpaikalle vienti, koneen käynnistys, säätötoimenpiteet, ja mitä niitä nyt vielä on.

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #207 : 19.06.11 - klo: 15.08 »
Max ajoi jyväskylän kisoissa Aka Cityblokilla,Proline Revolverilla ja Caliberilla ja totesi että hänelle sopi paremmin Proline Revolver... Kyllä se on hyvä että saa itse valita millä renkaalla ajaa :grin: :grin:
-Henry Mort

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #208 : 19.06.11 - klo: 16.27 »
Max ajoi jyväskylän kisoissa Aka Cityblokilla,Proline Revolverilla ja Caliberilla ja totesi että hänelle sopi paremmin Proline Revolver... Kyllä se on hyvä että saa itse valita millä renkaalla ajaa :grin: :grin:
Köyhästä voi tuntua kalliilta hommata noi kolme settiä alkuerien testailuun. Onneksi suurin osa ties heti millä piti ajaa vaikka kisan voitto meni JC:le? Mutta vitsailut sivuun ja onnea menestyjille ja osanottajille sekä kiitokset Mortille kisarapsasta.
---

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #209 : 19.06.11 - klo: 17.29 »
Max ajoi jyväskylän kisoissa Aka Cityblokilla,Proline Revolverilla ja Caliberilla ja totesi että hänelle sopi paremmin Proline Revolver... Kyllä se on hyvä että saa itse valita millä renkaalla ajaa :grin: :grin:
Köyhästä voi tuntua kalliilta hommata noi kolme settiä alkuerien testailuun. Onneksi suurin osa ties heti millä piti ajaa vaikka kisan voitto meni JC:le? Mutta vitsailut sivuun ja onnea menestyjille ja osanottajille sekä kiitokset Mortille kisarapsasta.

Oli muuten kiva huomata että Jyväskylän rata söi todella vähän rengasta kaikki renkaat jäivät suht hyvään kuntoon  :grin: :grin:
-Henry Mort