Kirjoittaja Aihe: Mikä 1/8 polttisbuggy?  (Luettu 7235 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Näätä1

  • Tulokas
    • Profiili
Mikä 1/8 polttisbuggy?
« : 07.04.11 - klo: 10.31 »
Olen ostamassa 1/8 polttisbuggya hintaluokassa 300-500. Mikä olisi sopiva aloituspaketti?

Näitä olen katsellut:
LRP S8 BX 2 RTR - 1/8 Premium Nitro Buggy RTR
tai
Kyosho inferno neo tai siitä keväällä tuleva uusi malli
vai
mikä muu?

Mikä varaosien saatavuus? Mistä osat? Mistä auto?

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #1 : 07.04.11 - klo: 11.25 »
Jos meinaat osallistua kisoihin niin tässä valmis paketti ja väittäisin että selkeesti huonompiakin olen nähnyt.
http://rc10.fi/index.php?topic=55408.0
Mutta varaosien saanti on vielä heikkoa, no eiköhän tuo asia jo kesäksi korjaudu.
tasan 500 kotiovelle etkä tarvii ku patterit lähettimeen ja gallonan fuilia päälle.

Kyosho on varaosien saannin kannalta varma. RTR malleista varmasti myös Losin suhteen on hyvä tilanne (sabe).

Muut mitä mieleen tulee ovatkin sitten oikeastaan pro malleja eli aloituspaketti ei irtoa budjetillasi.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #2 : 07.04.11 - klo: 12.17 »
Kyosho on varaosien saannin kannalta varma.

Heh, nää piristää aina päivää..  :laugh:
---

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #3 : 07.04.11 - klo: 12.27 »
Mun päivää ei piristä.

Alkaa otsa kurtistua kun rupean päätäni vaivaamaan sillä mikä on vastaajan asteikko.

onko se:
Varma, varmempi, varmin...
Vai mikä ihme, jos tuo taso on nyt se varma.

Jos varaosien saantia ruvetaan miettimään niin yksi tärkeä tekijä on se ajaako radalla vai ihan vaan jossain takapihalla.

On olemassa merkkejä joiden varaosien saanti on vielä paremmalla tasolla kuin tämä "varma".
Ja vielä varmemmaksi muuttuu kun ajetaan radalla... Koska siellä on aina paikalla joku jolla on osia.

Kun nyt siis puhutaan jostain autosta/autoista joita siellä radoilla joka kerta näkee.

Siihen sitten vielä kisatilanteet päälle.

Kylläpäs se Mika pisti taas pahan...
Kertoisitko mulle millä asteikolla tätä varaosien saantia arvostelet?
Mikä on tuota pykälää "varma" korkeammalla?

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #4 : 07.04.11 - klo: 12.33 »
Hitaasti, mutta varmasti  :wink:
Liikaa Kyoshoja

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #5 : 07.04.11 - klo: 13.01 »
Jos puhutaan NEO:sta eri muodoissaan niin kyllä osat saa Suutarilasta hyllystä. Samoin ysiin.

En ole ainakaan itse koskaan odotellut.

Mutta ainahan voi ostaja tarkistaa vaikka soittamalla Pro Shoppiin ja kysymään mikä on osien tilanne, ottaa sieltä jonku rikkoutuvan osan vaikka tukivarren, bulkheadin, pohjalevyn, kytkimen ihan mitä tahansa.
Siis jos PK-seudulla asuu. Muista paikkakunnista en ole varma, mutta ainakin keskisuomen traktorit ovat aika hyvin edustettuna.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #6 : 07.04.11 - klo: 13.02 »
Mutta mitä te mun kirjottelusta välitätte, suositelkaa itse jotain sopivaa  :cool:
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #7 : 07.04.11 - klo: 13.31 »
Nyt kun tässä on valmis topikki auki, niiin...

Tuo oma Kyosho MP 7.5 vaihtoi omistajaa ja jossain vaiheessa voisi korvausinvestointia hiukan suunnitella. Uusi auto ei ole vielä ajankohtainen mutta tokihan sitä jo voi vähän tähyillä.   :smiley:

Eli suositelkaapas ikämiehelle sopivaa 1/8 nitrobuggyä! Auton käyttö olisi radalla omaksi huvikseen ajelua
1 - 2 gallonaa kesässä. Mitään huippukevyttä ja viimeisin päälle nopeaa kisaohjusta en siis tarvitse. Sen sijaa tällaiset asiat painaisi vaakakupissa:

- kohtuullinen hinta
- kestävyys (=yksi kausi ilman isompaa osien vaihtoa)
- varma osien saanti ja mieluiten kaikki samasta paikasta (ulkomailta tai Suomesta, tällä ei väliä)
- helppo ja virheitä anteeksi antava ajettavuus

Päälimmäisenä mielessä on kitti, kun kuitenkin kaikki tähän asti ostetut on olleet rtr-laitteita. Rtr-puolelta
tuo RB One voisi olla hyvinkin kiinnostava mutta sen kanssa jää sitten rakentamisen onni kokematta ja mukana tulee vähän turhaakin tavaraa. Tosin kustannuksiltaan varmaan perus kittiinkin verrattuna helposti edullisempi.

Mutta heittäkääpä nyt joku hyvä ehdotus! Amainhobbies:ssa noita sarjoja näyttäisi olevan ja siellä lähinnä
Mugen, Agama, Associated ja Hot Bodies  -linjalla löytyisi vähän edullisempaakin pakettia.
« Viimeksi muokattu: 07.04.11 - klo: 13.45 kirjoittanut InfernoSP4 »
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #8 : 07.04.11 - klo: 13.45 »
Tosta sun listalta puuttu ne kaks suomessa eniten käytössä olevaa...
Eli Xray ja JQ

Reiska näistä toki hinnakkaampi ja muutenkin koko porukan hinnakkaimmasta päästä.
Mutta jokainen näillä oikeasti ajanut tietää että kestävyydessä ylivoimainen.
Ja nyt kun puhutaan vielä uudesta mallista missä on laakerikuviotkin paranneltu niin uskallan väittää että autolla pääsee sinun ajeluilla koko kauden läpi ilman yhtä ainoatakaan korjausta.
Toki kulutustavara... Kytkinlaakerit ja ilmansuodatin vaihdellaan, mutta väitän että autosta ei tarvitse mitään muuta osaa vaihtaa koko kesän aikana.

Jos niin ihme käy että onnistuu jotain rikkomaan niin...
Lähes poikkeuksetta radalta löytyy joku samalla merkillä ajava jolla saattaa osa olla pakissa.
Tai jos ei ole niin suomesta löytyy.

Sama asia osien saantiin yms on myös JQ
Jos ei suomen monelta eri kauppiaalta mukamas osaa löydy niin se löytyy varmasti itse JQ:lta himasta.
Ja taas mikäli ajellaan radalla niin paikalla on taas joku joka kyseisellä autolla ajaa ja osan saattaa saada heti.

Molemmat toki ovat näitä uusia kevyitä viimesenpäälle kisa autoja... Mutta...
Nehän niitä parhaita aina näissä kestävyys asioissa ja osien saamisissa ovat.
Myös helppo ajettavuus yhdistyy monesti kilpa vehkeisiin vaikka äkkiseltään voisi muuta kuvitella.
Tottakai ne uusimmat kisa autot ovat niitä joilla pääsee radan kiertämään nopeiten ympäri...
Eli ovat ajo-ominaisuuksiltaan viimeistä huutoa...
Toisinsanoen... mitä nopeampi auto, sitä helpompi sillä on ajaa sitä omaa hieman hitaampaa tahtia.

Uskallan väittää että mikäli ajat tosiaan noin vähän niin kumpi tahansa näistä autoista kestää koko kauden jopa ilman ihmeempiä huoltoja... Kunhan putsailee eikä päästä ruostumaan.

Ja se yksi tärkeä pointti myös.
Kumpi tahansa näistä autoista on kauden jälkeen helppo myydä ja saada vielä kohtalaisen korvauksenkin niistä.

Eli jos ajatellaan pitkällä kaavalla niin väittäisin että nämä kaksi autoa tulevat lopulta edullisimmaksi, koska vielä käytettynä myytäessäkin menevät helposti kaupaksi ja niistä vielä maksetaan ihan kivasti  jos käyttö on noinkin vähäistä kuin 2 gallonaa.

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #9 : 07.04.11 - klo: 14.26 »
Kiitos HOKE, hyviä näkökohtia tuossa sun vastauksessa!

Tosiaan, olen ajatellut niin että Xray ja JQ on niitä tosi kilpureita (niinkuin ne tietysti onkin) ja näin
ollen niiden ominaisuudet menee mun laisella kuskilla hukkaan (=ei helmiä porsaille). Mutta hyvä pointti
sulla tosiaan oli tuossa ja kannattaa pitää nuokin laskuissa mukana.

Xrayssa oli tuo RB-topicissa (!) veivattu laakeriongelma ja sunnuntai ajelihan ei halua joka ajo session päätteeksi vaihtaa laakereita... Mutta uudessa mallissahan tuokin ongelma on tosiaan ratkaistu.

Ok, täytyy nyt miettiä rauhassa...
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #10 : 07.04.11 - klo: 14.36 »
Niin ja tosiaan se laakerijuttu mistä RB topikissa höpistiin on juuri se huvittava...
Eli -09 reiskassa ja tässä RB:ssä on sama laakerisysteemi.
2010 reiskassa oli eri laakerit ja jopa eri pinioni.
Ja nyt sitten 2011 mallissa on tosiaan täysin eri... Eli nyt on se vanha pomminkestäväksi todettu.

Jos mä lähden ihan puolueettomalta pohjalta miettimään näiden kahden välillä niin mulla se vaaka kallistuis reiskan puolelle edelleen.
Onhan se Xray muilta osiltaan valehtelematta markkinoiden kestävin.
Ja jos kardaanisysteemi on molemmissa vaihtoehdoissa sama niin raakana pelkkiä autoja kun vertaa niin en näe RB:ssä mitään mikä olisi parempaa.

Kun mietin minkä verran rahallisesti sain viimekaudella reiskasta osia rikki... Siis nimenomaan rysäytyksissä hajonneita osia niin en minunkaan suurella ajomäärällä saanut autosta hajoitettua osia koko kauden aikana paljon 20e enempää.
Ajokilometrejä kyllä tuli toistakymmentä gallonaa.
Ja mut tietäen... Jos joku antaa autolle kipeetä niin se olen minä.
« Viimeksi muokattu: 07.04.11 - klo: 14.51 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #11 : 07.04.11 - klo: 14.56 »
Puolueettomalta pohjalta kunhan se on sellanen mitä työantaja edustaa  :wink:

Kyllä täälläkin lähden aivan puolueettomalta pohjalta.

En minäkään RB:tä suosittele minkään muun takia kuin että se mahtuu kysyjän budjettiin.
Luxury car kun taas ei ihan mahdu..

Jos kysyjä sanois että budjetti on 1500, niin sitten valikoima olisi ihan toinen, vaikka Luxury tai JQ tai Durango ..

Tää on vaan niin säälittävästi polarisoitunut forumi, että suurin osa ei uskalla sanoa yhtään mitään. Tai voihan se olla ettei vaan kiinnostakaan.
« Viimeksi muokattu: 07.04.11 - klo: 15.10 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #12 : 07.04.11 - klo: 15.20 »
Älä yhtään viitsi lähteä tolle linjalle.

Vastaukseni on täysin sama on sitten itsellä alla mikä tahansa.

Minulla ei ole mitään syytä/tarvetta turhaan hehkutukseen.

Jos kerron reiskan osien kestävyydestä niin pystyn puhumaan silloin todella suuren polttiskrossaaja kunnan äänellä.
Ja nimenomaan kokemuksella.

RB:stä ei kokemusta tietenkään ole, mutta ihmettelen suuresti mikäli RB on onnistunut tämän rtr autonsa kanssa siinä missä jokainen muu valmistaja on taistellut monta vuotta... Eli keksimään sen reiskan muovin kestävyyden salaisuuden.
Jonkun ihme sopan Hudy on tuohon keksinyt... Asia minkä jopa moni valmsitaja myöntää avoimesti.
Ja vaikka sellainen ihme olisikin tapahtunut että RB olisi vahingossa onnistunut saamaan sen saman muovin kestävyyden aikasiksi kuin Xray niin ei sekään nosta kyseistä autoa vieläkään paremmaksi kuin Xray... saati sitten uudempi reiska missä on tuokin ainoa akileen kantapää korjattu.
Mitä tulee tuohon kardaanien laakerointiin niin se että samat hilut siirretään sellaisenaan alustaan missä ympärillä on vain eri merkkistä osaa, ei tee siitä kyseisestä kohdasta yhtään parempaa... eikä myöskään huonompaa.

Nimenomaan kun ajattelin noita asioita mitä SP4 esitti niin toin esille kaksi merkkiä mitkä hän oli sivuuttanut...
Ja toin esille ne pointit miksi ei kannata sivuuttaa.
Reiskan osien kestävyyden tietää jokainen joka oikeasti M8 luokkaa ajaa... Ajelkoot itse millä merkillä tahansa niin sen tietää.
Niin tiesin minäkin vaikka muilla merkeillä ajelinkin.

Mitä tulee osien saamiseen niin sekin on aina ollut päivänselvää jokaiselle aktiivikuskille että ne merkit joilla eniten ajetaan, ovat osien saamisen kannalta ylivoimaisia.
Jos sattuu niin hullusti käymään että radalla ajellessa ei jollain satu osaa löytymään rikotun tilalle niin kaupan hyllyltä löytyy varmasti.

Olkoot merkki mikä tahansa niin näin se on aina mennyt... luonnollisestikin.

Ja mitä tulee tuohon auton edelleen myymiseen...
Hmmm... myydään 2 gallonaa ajettu reiska tai JQ...
Tai 2 gallonaa ajettu RB... edelleen ihan puolueettomat lasit silmillä näen että viimeksimainitusta saa vähiten rahaa ja sillä on vähemmän kysyntää.

Juuri siksi pystyn vastaamaan puolueettomasti koska näillä vastauksilla ei ole mitään merkitystä siihen millä itse ajan.
Minulla ei ole siis pienintäkään tarvetta kehua mitään paremmaksi kuin on, eikä myöskään pienintäkään tarvetta sanoa jotain toista huonommaksi.
« Viimeksi muokattu: 07.04.11 - klo: 15.23 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #13 : 07.04.11 - klo: 16.18 »
Tietysti on niinkin, että Reiska ajovalmiina maksaa helposti ainakin tuplat verrattuna RB:hen joten
ei kai niitä nyt ihan samalle viivalle voi edes laittaa? Ja HOKE:n hyvistä perusteluista huolimatta voi olla niin, että Reiskan hinta menee mulla sen kipukynnyksen väärälle puolella ja sen takia tulee tähyiltyä edullisempaa ratkaisua. Joka voisi olla vaikka tuo RB...

Ketjun aloittajan kysymykseen liittyen: Olen kyllä itsekin sitä mieltä, että kyllä Kyoshoon kuitenkin saa tavaraa ihan hyvin. Epäilemättä myös Xrayhin mutta hintansa puolesta se ei siis ole mukana viivalla, jos budjetti on 300 - 500 € kaikkineen.

Mutta valitettavasti kotimaastakin löytyy alan verkkokauppoja, joiden toiminnasta saa vähän epämääräisen kuvan. Jos esim. sivuja on viimeksi päivitetty joskus joulukuussa, niin ei ehkä anna ihan hyvää kuvaa homman luetettavudesta / jatkuvuudesta tai siihen panostamisesta. Harrastusta aloitteleva on kuitenkin pitkälti näiden webbi kauppojen sivustojen infon varassa ja aika ymmällään tilanteesta.

Tämä takia juurikin näiltä harrastefoorumeilta pitäisi saada oikeaa ja puolueetonta tietoa ostopäätöksen tueksi... Joten nyt turha vääntö pois ja hyviä vinkkejä topicin aloittajalle!


Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #14 : 07.04.11 - klo: 16.39 »
Sen mitä tuossa myyntikuvia olen katsellut niin takakardaani on kyllä järkyttävän pitkä tuossa Luxury autossa.
kuva: http://www.flickr.com/photos/60655349@N06/5528915574/in/set-72157626270810978
Varmasti kampeaa taaimmaista lakua moneen suuntaan. Joten enpä ihan vielä sanois että tilanne olisi täsmälleen sama näiden ranskalaisten kopioautojen suhteen.

Edellä todetaan että "Niin ja tosiaan se [Xray] laakerijuttu mistä RB topikissa höpistiin on juuri se huvittava..." niin eipä kuulostanut kotimaisten käyttäjien suusta asia kauhean "huvittavalta", enemmänkin ihan helvetin vakavalta ja sama tulee mieleen ulkkis forumeja lukemalla. Hyvä jos ongelmat ovat ohitse mutta sekin on vielä spekuloinnin asteella.

Ainakaan tällaisia ongelmia ei ole noissa Kössön rtr autoissa.Ne on aika huoltovapaita pelejä vaikka monet kokevatkin vanhanaikaisiksi.
« Viimeksi muokattu: 07.04.11 - klo: 17.58 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #15 : 07.04.11 - klo: 16.51 »
eiks tossa nyt olis kysyjälle aika hyvä setti?

http://rc10.fi/index.php?topic=56188.0
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa 2fast4u

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #16 : 07.04.11 - klo: 17.51 »
Ainakin kaikki ajoon tarvittava olisi samassa paketissa.


Tässä satunnaisen harrastelijan kokemuksia Kyoshon varaosapalvelusta eli omalla paikkakunnallani ei ole Kyoshon myymälää joten osat ovat menneet tilaukseen verkkokaupoista. Osien saanti kotimaasta on ollut aika vaihtelevaa parista päivästä pariin viikkoon. Viimeisen vuoden aikana olen hankkinut varaosat ulkomaisista verkkokaupoista syystä, että osien hinta on ollut kulujenkin jälkeen halvempi kuin kotimaassa ja toimitukset joissakin tapauksissa huomattavasti nopeammat.

Oma harrastukseni ei vaadi osien saantia 'heti ja nyt' joten tämä järjestely on sopinut hyvin minun tapauksessani.

Aktiiviharrastajalle varaosien saatavuus on kyllä tärkeä pointti auton valinnassa. Ja joissakin tapauksissa myös hinta.




Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #17 : 07.04.11 - klo: 18.56 »
Itte en halunnut laittaa reilusti yli tonnia autoon, joten ostin käytetyn Xrayn...

Kittihän sekin oli teoriassa kun otin ja purkasin, puhdistin. tarkistin ja huolsin lähes kaiken :wink:

Kysyjän ajomäärillä ei varmastikkaan sitä laakeriongelmaakaan esiinny, jos muistaa tarkistella välillä.

Ps. Itseasiassa tuli ostettua 2kpl kun edullisesti sai ja ja myin toisen rullaavana pois.
Nyt on auton lisäksi:
-O.S kone
-Alpha kone
-2 pilliä
-Savöxin vahvat servot x2
-varaosia
hintaa tuli varmaankin 400euroa kaikkineen... Alle 500 kuitenkin toistaseksi (ei sis radioita).
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars


Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #19 : 07.04.11 - klo: 22.26 »
Jeps... Eli reiska / JQ voi mennä turhan kalliiksi...
Ainakin uutena ostettuna.
Oletko ajatellut että auton pitää olla uusi, vai onko harkinnassa ollut hyvä käytetty?

Tämän käytetyn mahdollisuutena juuri vertailinkin reiskaa ja RB:tä keskenään.
Jos siis käytetty kelpaa niin sillon samaan rahaan voi saada reiskan, kuin mitä RB maksaa.
Ja siis niillä samoilla laakeri hommeleilla kuin RB:ssä.

Kun nyt tuosta laakereiden kestosta on niin pakko tässäkin taas lähteä vääntämään niin Mika hyvä...
Miten luulet että pitkä akseli kampeaa enemmän...
Itseasiassa kun nimenomaan se pitkä kampeaa aina vähemmän.
Ja edelleen... Kuten RB topikissakin kun tuosta laakeri asiasta puhuttiin niin en hauku sitä susihuonoksi.
Totean vain että kyllähän se toimiva oli reiskassa... varmasti siis myös RB:ssä yhtälailla.
Mutta turha sitä on samaa keksintöä paremmaksi yrittää vääntää vain sillä periaatteella että sattuu olemaan eri merkkistä osaa ympärillä.
Yhtä huono/hyvä se on edelleen.
RB:ssä tuon kohdan suhteen parempaa on ainoastaan suojaus.
Reiskassa suojausta ei ollut ja RB:ssä on.
Eli mitä ilmeisemmin se siis RB:ssä kestää pidempään kun ei pöly syö laakeria.
Itse sain reiskassa samanlaisella virityksellä ajoaikaa lisää.
Mikään tuplaten pidempi se keston lisäys ei ollut, mutta ehkä varovasti vois sanoa että kolmasosa tuli lisää kestoa... hirveän hyvällä säkällä puolet lisää.

Mitä tuohon K merkin varaosien saamisen kommentoimiseen tulee niin ponttihan oli se että jos sitä sanotaan varmaksi niin miksi sitten voidaan sanoa sitä mihin osat saa vielä varmemmin... Jopa radalla ajaessa samantien... Jos ei ekalta vieruskaverilta niin kenties jo tokalta.
Tätä hieman tuossa mutkankautta pyrin tiedustelemaankin että meinataanko autolla ajella ihan kisaa, onko harrastuspaikkana joku seuran rata, vai ihanko vaan omaksi huviksi pihasuddailua???
Tämä vaikuttaa paljon siihen millätavoin tuota osien saamista voidaan vertailla.
Melkein voisin lippikseni syödä jos ei tulevana kesänä jokaisessa M8 kisassa ole sekä JQ että Xray autoihin jokainen osa samantien saatavilla... jos ei muuten niin kuskit repii vaikka treeniautostaan vähän käytetyn osan että ajo jatkuu.
Lähes sama tilanne ihan vaan perus ajopäivinä esim lavangossa.
pikkuinen harvinaisuus täytyy tapahtua ettei näihin varmasti eniten kisoissa näkyviin merkkeihin olisi osia porukan pakissa.
Hieman eri asia monen muun merkin kanssa.
Mutta siis nimenomaan jos ajelee vain omaksi huvikseen ja lähinnä pihasuddausta niin sitten voidaan sanoa jokaisen näiden vähänkään tunnetumman merkin kohdalla että varaosien saanti on varmaa... kunhan vain posti hoitaa hommansa  :smiley:

Ja siis joo... maksaahan nämä kalliimmat autot toki alkumetreillä enemmän kun jo hankintahinta on suurempi.
Mutta just se kestävyys säästää pidemmässä juoksussa...
Okei... nykyautot kaikki kyllä kestää niin paljon että jos ajaminen on niinkin vähäistä että tuskin 3 gallonaa enempää ajetaan niin menekki varaosiin on kyllä niin pieni ettei sitä voi edes mukaan laskea.
Mutta just nimenomaan sitten jos kesän jälkeen haluaa vehkeet myydä pois niin se kalliimpi "muoti merkki" on se mille löytyy kysyntää ja mistä saa vielä kohtalaisesti "omansa" takaisin.

Mut mut... Itsekin olen senverran "persaukinen" että jos nyt olisin harrastusta aloittamassa niin jäisi aloittamatta.
Ei olisi varaa ostaa kaikkea yhdellä rysäyksellä... varsinkaan sellaista millä haluaa ajaa, eli kuumimmasta kärjestä oleva kalusto tietenkin... Ettei tartte kaverille häpeillä ja että voi edes vehkeillä leveillä jos ei muuten rahkeet riitä  :cheesy:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #20 : 07.04.11 - klo: 22.30 »

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #21 : 08.04.11 - klo: 08.52 »
Kyllä kyllä, mutta jos nyt ajatellaan lajiin tutustumista ja ensimmäisen auton hankintaa, niin kyllähän uusi rtr-paketti on varmaan se, mihin moni kuitenkin päätyy. Vaikkakin käytetty kisapeli olisi vähänkin pidemmässä juksussa varmasti järkevämpi hankinta.

Nyt jos kuitenkin ajattelee rtr:ää, niin Kyosho on ainakin yleinen ja sen edustus varmasti on ja pysyy myös Suomessa. Pihasuttaajalle riitää sekin, että osat rantautuu vaikkapa 2 viikon aikana. Ko. merkissä on sitten
niitä muita "epästandardisuudeta" johtuvia seikkoja, jotka pidemmän päälle hankaloittaa elämää ja keventää kukkaroa. Mutta  osien saaniin kannalta siis turvallinen!

Mutta mitä muuta tarjalla? Taannoin noita Honkkarin rtr-paketteja kehuttiin hyviksi ja rtr-setti sopisi ketjun aloittajan budjettiin. Omat kokemukset X2 rtr-trukista on hyvät ja kesän ajelut sujui ilman rikki menneitä osia.  Mutta mikä mahtaa olla tämän merkin tilanne varaosien saatavuuden kannalta? 
 
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #22 : 08.04.11 - klo: 10.44 »
Nimenomaan perus pihasuddaajalle riittää monesti se että osat saa tilaamalla siinä ajassa missä posti pystyy hoitamaan.

Kuinkas juuri sinulla on?

Eli mainitsit radalla ajamisen.
Seurana on näköjään PKSRCA.
Eli rata tulee siis olemaan lavanko.
Lavangossa ne ylivoimaisesti eniten paikalla olevat automerkit ovat Xray ja JQ
Ja siis nimenomaan paikalla on yleisimmin nimenomaan sellaiset kuljettajat joilta varmasti löytyy varaosia niin ettei kenenkään ajelu kesken lopu.
Tämä on liian moneen kertaan lavangossa nähtyä että on uusia ja ihan perus harrastajia jotka sattuvat hajoittamaan autostaan jotain.
No osaa ei ole heti saatavilla.
Pahimmillaan menee se pari viikkoa osia odotellessa.
Kyseisiä harrastajia tuskin enää uudestaan näkee... tai jos näkee niin seuraavan odottelukerran jälkeen ei.
Ja taas mitä nimenomaan ihan omaksi ilokseen ajavien perus harrastajien suusta on kuullut niin aina ovat olleet eeerittäin tyytyväisiä jos ovat hienona kesäpäivänä tulleet radalle... ajavat hetken ja joku pikkunippeli hajoaa... osa löytyy välittömästi joltain radalla olevalta...
Ei tarvitse pakata tavaroita takaisin konttiin ja lähteä kotiin...
Aina kuullut nimenomaan suurta positiivista palautetta.

Ja ihan tämäkin taas rehellisesti sanottuna...
Niin kauan kun olen M8 luokkaa harrastanut, on joka vuosi nähty kuinka RTR autoilla radalle tulleet kuljettajat ovat kyllästyneet parin hajonneen osan jälkeen.
Turhan karua tulla radalle... maksaa kertamaksu... jotain hajoaa ekan tunnin sisään... Pari viikkoa odotusta...
Kenties kelejen odottelua... Radalle ja taas sama rumba.
Toisaalta... se on sitä nykyaikaista ekoloogisuutta... Eipähän tule kulutettua paljon polttoainetta ja saastutettua ilmaa.

Toki siis RTR autoillakin ajavat ovat radalla paljon viihtyneet, mutta tämä on johtunut nimenomaan siitä että kyseinen RTR on ollut samaa merkkiä kuin radalla yleisesti pyörivät autot.

Nimenomaan sillon kun hobao ja honkkari olivat yleiset merkit niin molempia rtr autoja näkyi ja niitä myös hyviksi kehuttiin...
No nimenomaan siksi että kun RTR autosta se edullisemmin tuotettu osa hajoaa niin radalla on 90% varmuudella paikalla kaveri jolta löytyy osa.

Tällähetkellä ei ole oikein mitään merkkiä joka siis olisi radoilla yleinen ja samalta merkiltä löytyisi RTR

Poissa InfernoSP4

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #23 : 08.04.11 - klo: 11.05 »
Jeps, tuo on kyllä ihan totta. Eli jos käyttö on etupäässä radalla ajoa, on painavat perusteet kääntää katseet juurikin noihin mainitsemiisi merkkeihin. Tässä vaan spekuloin asiaa myös tuon ketjun aloittajan kysymyksen kannalta eli nitrobuggy 300 - 500 € budjetilla ja mitä vaihtoehtoja siihen on. Ajelupaikkaahan tuossa tainnut olla sen paremmin eriteltynä.

Ja tosiaan, taitaa olla nyt aktiivikuskeilla siirtymää Xrayn ja JQ:n laitteisiin, koskapa Honkkarinkin Pro-malleja on ollut paljon myynnissä käytettyinä.

Viime kesänä pidin aina kahta autoa matkassa mukana sillä ajatuksella, että ei tarvi lopettaa ajelua kesken kaiken jonkun osa rikkoutumiseen... Yksi ilta taisi vierähtää Kyoshoa käyntiin nykiessä, kun Honkkarista oli juuri silloin pakokäyrä rikki eikä uutta osaa löytynytkään "hyllystä".  :cheesy: 
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #24 : 08.04.11 - klo: 11.35 »
Jeps...
Itse olen enemmän "keskittynyt" sinun kysymykseen ja vain vähän itse topikin aloittajan kysymykseen.
Topikin aloittajan budjetti niin pieni että vain joko hyvä käytetty tai sitten lähes mikä tahansa rtr mitä tuohon hintaluokkaan saa...

Aktiivikuskeilla on siirtymää ainoastaan JQ suuntaan.
Sehän kun on uusi.
Reiskaan päin siirtymä tapahtui jo -09 kaudella.
2010 ei kisoissa montaa honkkaria näkynyt... Taisi yksi näkyä, mutta sekin vaihtui kesken kauden.
Hobaoita en viimekaudella muista niitäkään nähneeni... kenties yksi.

Eli viimekaudella ylivoimaisesti suurin merkki oli Xray.
Nyt tulevana kesänä voi helposti todeta että JQ tulee pomppaamaan mitä ilmeisemmin suurimmaksi.
Nämä mitä kisoissa näkyy, peilaavat hyvin vahvasti aina myös sitä mitä radoilla muutenkin näkyy.
Eli selkeästi eniten JQ ja Xray...
Sillointällöin Losi ja Kyosho näkyy radalla, mutta nimenomaan nämäkin lähinnä yksittäisten henkilöiden toimesta.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #25 : 08.04.11 - klo: 12.16 »
On tullut opittua ihan kantapään kautta tämän lajin parissa seuraava fraasi.

"Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa"

Pitää muuten uskomattoman hyvin paikkansa.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #26 : 08.04.11 - klo: 20.49 »
Aktiivikuskeilla on siirtymää ainoastaan JQ suuntaan.
Sehän kun on uusi.
Reiskaan päin siirtymä tapahtui jo -09 kaudella.
2010 ei kisoissa montaa honkkaria näkynyt... Taisi yksi näkyä, mutta sekin vaihtui kesken kauden.
Hobaoita en viimekaudella muista niitäkään nähneeni... kenties yksi.

Kun tossa luin tota ( http://rc10.fi/index.php?topic=32066.msg293478#msg293478 ) Hobao 9 topiikkia niin huomasin kuinka siinä tapahtui toi sama kun tossa HOKEn kommentissa, eli Hyper 9 katosi vuonna 2010. Vuonna 2009 oli vielä vahva Hobao 9 harrastajakunta.

Nyt kun ensimmäistä polttiskrossaria harkitsen, niin tuli sitten kysymys, että mikä meni Hyper 9 pieleen, tai miksi kisaajat siirtyi muihin autoihin?

Kiitos,
JSJ
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #27 : 08.04.11 - klo: 21.11 »
Hobao ysissä taisi käydä niin että auton ajo-ominaisuudet eivät olleet ihan toivotunlaiset ja muoviosat olivat heikot koska vanha, hyvä ja kestävä muovilaatu vaihdettiin toiseen. Lisäksi Hobaon suomen maahantuojan toiminta lamaantui jostain syystä.

Alkuperäisen kysyjän ongelmaan. 300-500 eurolla ei kannata ostaa polttista, koska toimivaa pakettia ei siihen hintaan saa. HongNorin X1X RTR on Englannista http://www.modelsport.co.uk/hong-nor-x1x-cr-buggy-rtr-red-/rc-car-products/33429 ostettuna aika halpa (taitaa olla 265£), mutta siihenkin varaosat pitää tilata samasta paikasta. Toimitus kestää viikon. Auto on kyllä aika kestävä, joten osia ei välttämättä mene paljoa hajalle. Lisäksi autoon tarvitset vastaanottimen akun ja sille laturin, hehkun, tulppia ja joitain työkaluja. Noille voi laskea hintaa karkeasti 100 euroa.

Kannattaa ajatella että kesässä ajamiseen menee rahaa ajomäärästä riippuen helposti useita satasia. Polttoaine maksaa noin 35-40 €/4 litraa, ilmansuodattimia, kytkinlaakereita, kytkinpaloja, renkaita yms vastaavia kuluvia osia...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #28 : 08.04.11 - klo: 22.57 »
Tuohon hobao juttuun pystyn vastaamaan oikeastaan vain omalta kohdalta.

Vaihdoin koska sain toiselta merkiltä hyvän diilin.
Ja yksi vahva tekijä omalla kohdalla myös se että toisella merkillä oli parempi "tiimi tuki"...
Eli kaverit ajoivat sillä merkillä jolloin tietysti setuppeja yms haettiin isolla porukalla, eikä nopeuden löytäminen ollut siis lähinnä omasta testaamisesta kiinni.

Ysillä kyllä etenin siinä missä muillakin merkeillä taistellen muutamassa kisassa ihan kuumimmista sijoituksista... kuitenkin kärsien teknisistä ongelmista joista vain yhtä lukuunottamatta yksikään ei mennyt auton hajoamiseen.
Vain kerran siis keskeytin itseasiassa kakkospaikalta hajoittamalla auton.

En siis mitenkään pysty sanomaan ettäkö auto olisi ollut hidas tai että sen kestävyys ei olisi ollut kohdallaan.
Kyllä ne ominaisuudet olivat samaa huippuluokkaa kuten muillakin kärkimerkeillä.

Perus harrastajilla tietenkään nämä samat asiat eivät vaikuta merkin vaihtoon, vaan yleisin syy merkin vaihtoon on se mistä edelläkin olen puhunut, eli on paljon kuskeja joilla niitä osia on radalla mukana... Ei siis jää ajaminen siihen että hajoittaa jonkin osan mitä omasta pakista ei satukaan löytymään, kun radalla on samaan aikaan kymmenen harrastajaa joilla on sama merkki... aina joltain löytyy edes vähän käytetty osa että voi jatkaa reenaamista.

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Mikä 1/8 polttisbuggy?
« Vastaus #29 : 09.04.11 - klo: 08.55 »
Hobao ysissä taisi käydä niin että auton ajo-ominaisuudet eivät olleet ihan toivotunlaiset ja muoviosat olivat heikot koska vanha, hyvä ja kestävä muovilaatu vaihdettiin toiseen. Lisäksi Hobaon suomen maahantuojan toiminta lamaantui jostain syystä.

Hobao 9 topicista löytyy juttua tästä muovista, eli uusi muovilaatu ei ilmeisesti toiminut toivotulla tavalla, joten autoon tuli B-Version tukivarret yms muoviosat, jotka oli valmistettu samasta muovista kuin Hyper7/8 autot aiemmin ja kestävyys ongelmat katsosi sen myöstä. Tavallisella pihasuttaajalla kesti kyllä rikkoutumatta ne A-version muoviosatkin.

Osia saa ulkomailta viikossa, jos ei halua suomen maahantuojan kautta osia hankkia, joita kyllä saa sieltäkin.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec