Kirjoittaja Aihe: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?  (Luettu 9931 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ampperi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #30 : 16.06.11 - klo: 20.26 »
Tämmöinen kuli kysymys, että mitkä mahtaa olla nämä mystiset kuviot X ja Y jotka Suomessa toimii?

Täällä juttua viime vuodelta
JQ Products The Car Yellow Edition - Hobao Hyper 8.5 Pro - Kyosho MFR

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #31 : 16.06.11 - klo: 21.36 »
Yhtään aktiivista M8 kuskia ei ole yksityypin takana eikä yksityypin negatiivisiksi kirjoitettuja asioita ole edes yritetty kumota, joten taitaa kuolla tämä keskustelu lyhyeen.

Aaken mainitsemat turistikustannukset eivät nyt ihan halvoilta ainakaan minulle kuullosta. Toki voi halventaa tuota luokkaa, sitä kun en tunne. M8 luokassa voi ajaa vaikka koko Suomen normikisan yksillä renkailla ja jopa pärjätäkin. Toki podium on tiukassa muttei mahdoton. Isot kisat on tietysti poikkeus.

Johtopäätökseni poteroni pohjalta on edelleen, että jos kv-kisat on rengasvapaat, niin suomikisoja ei ainakaan kannata yksityyppiseksi muuttaa.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #32 : 16.06.11 - klo: 22.17 »
Nyt kun off topic onkin off roadia niin jatketaan. Ensinnäkin kuka olet goos? En tunnista nimimerkkiä. Luokkayhteyshenkilön vaihtaminen on mitä helpointa. Ei tarvitse paljon kuin ilmoittautua...
Axel Toivonen
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #33 : 16.06.11 - klo: 22.31 »
Tämmöinen kuli kysymys, että mitkä mahtaa olla nämä mystiset kuviot X ja Y jotka Suomessa toimii? Olis kiva kun aloitteleva M8 kuskikin vois tulla radalle heti oikeilla kumeilla. Siis pitävillä kumeilla.

Monta kertaa tällä palstalla on näistä toimivista renkaista puhuttu, ja yleensä se on just tällä koodi kielellä. Eikö niitä toimivia renkaita saa sanoa ääneen?

Lukemani perusteella toinen toimivista renkaista saattaa olla AKA Cityblock, pehmeellä seoksella. Mikäköhän on se toinen?

-JJ

Hokehan treenaa kertomansa mukaan loppuun kuluneilla. On kuulemma niillä hyvä treenata ja kun kisoissa laittaa alle sitten pehmen seoksen renkaan aika-ajoihin niin menee tosi kovaa. Finaaliin sitten vähän kovempaa seosta. Itse treenaan (treenaisin) kohtuu uusilla renkailla, koska muuten säätäisin auton hassusti kisaa varten. Ajoin viimeksi AKA Enduroilla Lavangossa joissa hyvä pyöreä profiili eikä töki. Tommi Alhokin oli niistä tykännyt Turussa. Cityblock jees mutta kun se pieni nappula kuluu pois niin, onko se enää hyvä? Ja se kuluu aika nopeesti. Mutta en noista krossirenkaista juuri mitään tiedä. Eklundit ajaa Prolinellä ilmeisen kovaa Lavangossa, olisko Caliber.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #34 : 17.06.11 - klo: 02.32 »
Se mystinen rengas on ollut nyt jo kolmatta vuotta AKA Cityblock

Ja ei... finaaliin ei yleensä laiteta kovempaa rengasta alle... Aika pitkälti vedetään samalla seoksella koko kisa läpi.

Riippuen radasta, ei edes super soft kulu yleensä 45 minuutin finaalin aikana loppuun... eli siihen pisteeseen että pikkupiikki on kadonnut ja mennään enää pelkillä blockeilla. Kyllä niissä vielä kuviota jäljellä on.

Itse nimenomaan treenaan yleensä kovemmalla seoksella.
Tällöin rengas on hyvin lähellä sitä millä tulen sitten kisassa ajamaan... tarkoitan ajotuntumaa.
Tottakai on liukkaampi jne.
Oppiipahan ajamaan mutkat tarkemmin ja ottamaan hyppyihin kiihdytykset paremmin kun ei sitä viimeisintä pitoa ole tarjolla.
Joskus treenaan puolikuluneilla kisarenkailla... sellaisilla millä en enää kisoissa aja.

Setupissa ei todellakaan ole kummoista eroa onko treenatessa ollut alla ne kovemmat, vai kuluneet renkaat.
Edelleen pystyy säätämään menemään röykyistä jne.
Uudella renkaalla ero on lähinnä vain se että uusi menee vielä paremmin.
Eli kun sillä kuluneella, tai kovemmalla renkaalla on löytänyt hyvän setupin niin sama todellakin toimii sillä uudella pehmeällä kisafillarillakin.
Ainoita eroja tottakai on se että uudella renkaalla joko kääntyy hieman paremmin, tai sitten aliohjaa hieman enemmän... Eli setuppiin vaikuttaa korkeintaan sen että muuttaa vain hivenen ajotyyliä, tai korkeintaan jotain pientä auton setupista.
Ja aina unohdetaan kuitenkin se että kun kisa aamu tulee niin rata on eri kunnossa kuin treeneissä... keli on eri jne jne jne... eli jokatapauksessa kohdataan ne samat erot mitä tulee kun vaihdetaan rengas pehmeämpään tai vähemmän kuluneeseen.

Ja niin... cityblock ei ole kuitenkaan se ainoa rengas missään nimessä mikä olisi se paras.
Kyse on mieltymyksistä kuitenkin.
Ajoin itsekin viimekesänä yhdessä kisassa prolinen caliberilla.
Ero oli todella pieni, mutta ero oli juuri siihen suuntaan mitä sillä kertaa setuppiini kaipasin.

Molemmat renkaat ovat jokatapauksessa niitä renkaita millä kuka tahansa kyseistä luokkaa ajava voi ajaa itsensä podiumille missä tahansa suomen kisassa... Kyse on kuskista.

Moneen kertaan on eri renkaita testattu ja lähes yhtä monta kertaa huomattu että joku renkaista on jollain radalla hieman nopeampi... Silti kun on katsonut yleensä SM finaalin rengastusta niin kyllä siellä pitkälti 90% on turvautunut siihen tuttuun ja turvalliseen.
Alkuerissä saatettu ajaa sillä kympän nopeemmalla...
Itse jokatapauksessa suosin kisoissakin vain yhtä rengasta, jotta auto on koko kisan läpi yhtä hyvä ja tuttu ajettava...
Ei siis ole fiksua vaihtaa finaaliin seosta tai rengastyyppiä, koska sillon lähes aina ollaan auton kanssa hakusessa kun koko päivä on totuteltu johonkin toiseen.

Jokatapauksessa... tekee kuka tahansa miten itse parhaakseen kokee... ei meillä suomessa ole mitään ongelmaa renkaiden kanssa...
Ei todellakaan tarvitse olla säkkitolkulla gummeja mukana eikä kuvio ole muutenkaan edes sielläpäin niin hankalaa kuin mitä jotku välillä antaa ymmärtää.
Meillä on valinnanvara... Jokainen voi hommata renkaansa oman lompakon mukaisesti ja omien fiilisten mukaan.
Eikä siitä ole todellakaan haittaa kenellekään... Päinvastoin vain hyötyä sitä kautta että rengasmyynnistä saa moni kauppias kahvirahansa tienattua, eikä ole yhtä monopolia.

Se mitä goos heitti tuolla aikaisemmin että yksityyppirenkailla saattais hinnat olla jopa halvemmat kuin joidenkin diili hinnat, on anteeksivaan paksua.
Meillä on tässäkin maassa kuskeja joilla on puhdas tehdas sponssi renkaisiin...
On myös eri asteisia diilejä yms.
Ei niihin hintoihin todellakaan päästäis millään yksityyppirengastuksella ei sitten niin mitenkään.

Hmmm... sähkökrossirenkaiden hinnat... hmmm... menee 40e + oma vaiva liimailla.
Talvella sähkökrossissa WJ kisoissa vielä enemmän.
Turisti renkaat 30e kierros... ei sentään tarvitse itse liimailla, mutta ei nekään kyllä todellakaan mitkään halvat ole.
Korkeintaan hintoihin saattaisi tulla pieni pyöristys hetkellisesti, mutta ei siinä kauaa menisi kun hinnat olisivat jälleen samassa tasossa ja jopa yli...
Jokainen voi ihan oikeasti katsoa niitä sähkökrossirenkaiden hintoja... Niitä joilla on jo vuosia täällä veivattu.
Onko ne hinnat nyt sitten alhaalla???

Jokatapauksessa...
Eikö voitais mielummin keskittyä tässä keskustelussa siihen olisiko hyvä jos KV kisoihin saataisiin yksityyppirengastus... Jätetään nyt suomi oikeasti rauhaan edes ajatus tasolla, kun jokainen vähänkään enemmän luokkaa vääntänyt tietää että koko ajatus on lähinnä pöyristyttävä ja hyvin kaukainen.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #35 : 17.06.11 - klo: 11.20 »
Se mitä goos heitti tuolla aikaisemmin että yksityyppirenkailla saattais hinnat olla jopa halvemmat kuin joidenkin diili hinnat, on anteeksivaan paksua.
Meillä on tässäkin maassa kuskeja joilla on puhdas tehdas sponssi renkaisiin...
On myös eri asteisia diilejä yms.
Ei niihin hintoihin todellakaan päästäis millään yksityyppirengastuksella ei sitten niin mitenkään.
Nimeä rengas sponssikuskit, montako niitä on? Eiköhän suurimalla osalla ole ihan perus diilit maahantuojien kanssa.

Tätä asiaahan toin aikasemmin esille, sponssikuskit haluaa suojata omia rengaskuluja aloittelijoiden kustannuksella.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #36 : 17.06.11 - klo: 11.50 »
Yhtään aktiivista M8 kuskia ei ole yksityypin takana ...

Tuukka, toistaiseksi täällä on pikaisella laskemisella yhteensä 5-6 henkilön mielipide esillä eli ei todellakaan voida yleistää noin.
5 henkilöä tekee alle 8% viikonlopun M8 kisan osallistujamäärästä eli enemmistön mielipiteeseen on matkaa vielä rutkasti ,-)

Itse en ole M8-kuski, kylläkin "muuten aika aktiivi", ja jaan paljolti Vesan argumentit YLEISELLÄ TASOLLA yksityyppirenkaiden eduista. Ihan varmasti osa eduista on voimassa M8:ssakin.

Jos lajiryhmä haluaisi kartoittaa asiaa kisaajien joukossa, pitäisi vetää ensin objektiivisesti ja kilpailijan vinkkelistä katsoen edut ja haitat yhteen.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #37 : 17.06.11 - klo: 12.29 »
Eikö sitä vieläkään huomata että Vesa puhui KV kisojen rengastuksesta.
Ja kun kerta niistä aktiivisista kuskeista oli kyse niin hyvin vähissä ne aktiivikuskit todellakin ovat jotka asiaa puoltavat.
Äkkiseltään olikohan yksi koko topikissa.
Eli aktiivisten prosentti on vielä hyvin paljon pienempi.

goos.
Minä en rupea listailemaan ketään kuskeja enkä ala kenenkään diileistä yhtään enempää puhumaan.
Niitä on... on myös eri tasoisia jne.
Mutta ei todellakaan maksateta aloittelijoiden kustannuksella.
Ne hinnat kun eivät vaikuta ollenkaan listahintoihin... Diilit kun yleensä tulevat sieltä tehtaalta asti.

Miksi pitää asiasta luoda jotain mielikuvaa kun ei asiasta kuitenkaan ole näköjään käryäkään?

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #38 : 17.06.11 - klo: 13.42 »
Minä en rupea listailemaan ketään kuskeja enkä ala kenenkään diileistä yhtään enempää puhumaan.
Niitä on... on myös eri tasoisia jne.
Mutta ei todellakaan maksateta aloittelijoiden kustannuksella.
Ne hinnat kun eivät vaikuta ollenkaan listahintoihin... Diilit kun yleensä tulevat sieltä tehtaalta asti.

Miksi pitää asiasta luoda jotain mielikuvaa kun ei asiasta kuitenkaan ole näköjään käryäkään?
Tehdassponssattujen kuskien nimet on ihan julkista tietoa ei sitä tarvitse piilottaa. (siksi ne on sponssattuja että ne tois brändiä esille)

Diilejä on toki eritasoisia ja niitä rittää yllättävän monelle kuskille. Diilejä tehdään samasta syystä kun annetaan tuotteita ilmaisiksi, halutaan näkyvyyttä. Mitä enemmän pystyt vaikuttamaan ihmisten ostokäyttäytymiseen sitä enemmän alennusta saat. Yritykset investoivat tai tekevät markkinointia, tästä yritykset olettavat saavansa enemmän rahaa takaisin. (tässä vaiheessa on hyvä muistuttaa kaikille miksi yritykset ovat olemassa: Ne on olemassa tuottamassa voittoa niiden omistajille)

Jokuhan tämän ruletin maksaa ja ne on henkilöt jotka maksavat täyden hinnan tuotteista. Jos olisi ykstyyppi rengas kaikki maksaisivat maksimissaan lajiryhmän neuvotteleman alennetun hinnan. Käytännössä kulut jakautuu tasasemmin ja suosii häntäpään kuskeja eli esim aloittelijoita.

Eli jokainen rengas mikä myydään halvemalla lisää kustannuksia niille jotka maksavat siitä täyden hinnan.

PS mulle henkilökohtaisesti ihan sama onko luokassa ykstyyppirengas vai ei. Saan renkaita sen verran halvalla ettei se muodosta kustannusta. Mutta lajin kannalta näen että voisi olla hyvä kartoittaa oikeesti asiaa eikä vaan jauhaa siitä forumilla. Onko se sitten KV puolella, SM sarjassa tai kerhotasolla.

Hiukan samaa asiaa Hudy käsittelee kolumnissaan mutta valmistajan ja hiukan isommasta näkökulmasta:
http://www.teamxray.com/teamxray/news/newsdesc.php?news_id=2367&kategoria=2367
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #39 : 17.06.11 - klo: 14.19 »
Eli aktiivisten prosentti on vielä hyvin paljon pienempi.

Selkiytän mitä tuolla aikaisemmin sanoin: täällä äänessä olleet muodostavat kannasta riippumatta ERITTÄIN pienen joukon.

93% seuraavan kisan kuskeista ei ole sanonut ollenkaan mielipidettään näissä parissa ketjussa tai pahemmin aikaisemminkaan.

Vesa ja goos puhuvat asiaa, tarkoitetaan sitten minkä tahansa tasoisia kisoja.

Monilla aktiiveilla on perspektiiviä kehitykseen eri RC-luokissa enemmän kuin minun 8 vuotta, mutta uskon, että yksityyppirengasasiaa kannattaisi pohtia M8:ssakin oikeasti ja objektiivisesti eikä rytätä koko ajatus lonkalta melko yksisilmäisesti.

Löytyy useita esimerkkejä RC-luokista, joissa hyviksi osoittautuneet uudistukset on ensin ns. aktiivien toimesta tuomittu täysin toimimattomiksi ja onnettomiksi ideoiksi.

Mietin kuinka paljon tässäkin on mukana kritiikitöntä oman tontin suojaamista ja vaikeutta nähdä kokonaisuutta.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #40 : 17.06.11 - klo: 15.09 »
On mielenkiintoista huomata, että näköjään osa matto- ja ratapuolen kuskeista yleispätevöityy arvioimaan myös M8- luokan kuskien tarpeita. Kuitenkin esim. viime PM-kisoissa aamulla kostealla radalla toimi aivan eri rengas kuin illalla! Illalla käytetty rengas oli ajokelvoton, auto kaatui kaarteissa ja meni ympäri jarrutuksissa. Kannattaa lukea Hoken ja Tuukan perustelut huolella.

Miksi krossikuskit pakotettaisiin säätämään autonsa ja ajotyylinsä jollekin renkaalle sopivaksi sen sijaan että annetaan vapaasti valita regas joka sopii itselle ja radalle. Sehän juuri on suuri osa lajin kiehtovuutta, kuten Tuukka yritti kertoa.

Jos rengas on sopimaton jollekin krossiradalle, niin se ei toimi, vaikka olisikin yksityyppirengas ja kaikilla muilla olisi yhtä sopimaton rengas. Ja toimimattomuus tarkoittaa krossissa jotain muuta kuin sekunti pois kierrosajoista, se tarkoittaa ajokelvottomuutta!

Pintojen erilaisuuksista johtuen ajauduttaisiin myös helposti tilanteeseeseen, jossa esim. vantaalaiset pakotettaisiin ajamaan renkaalla, joka sopii parhaiten Jyväskylään.

En ymmärrä miksi nämä ehdotukset tuntuvat aina tulevan ratapuolelta, ikäänkuin vain siellä kuskit näkisivät valon. Yhtä hyvin M8- kuskit voisivat alkaa ajamaan vapaata rengastusta kaikkiin luokkiin, koska se toimii niin hyvin krossissa.

Goossin kirjoituksista mielestäni huokuu vahvasti tarve oman mielipiteen läpivientiin eikä suinkaan suuri yhteinen huoli saattaa M8- luokan asiat paremmalle tolalle. Asia on vain niin, että jos haluaa säästää, ei kannata aloittaa M8 krossia, parempi vaikka virkata.

Ehdotan että tämä asia jätetään jälleen kerran niille, joita se koskee.
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #41 : 17.06.11 - klo: 15.29 »
Jarkko... Ja miksi ei muutkin.
Voin ihan käsi reiskalla vannoa että oma mielipiteeni ei todellakaan ole yksisilmäinen, eikä todellakaan oman edun tavoittelua.
Nimenomaan sen suuremman kokonaisuuden mukaan asiaa minäkin katselen.
Ihmettelen että miksi puolesta vastaukset ovat olevinaan laajempikatseisia ja heti jos ollaan vastaan niin aina ajatellaan että kataotaan vain kapeasti ja omaa napaa. Ei pidä paikkaansa.

En ymmärrä ollenkaan miten aloittelevan kustannuksia nostaa se että hänellä on mahdollisuus hankkia juuri omiin tarpeisiin ja panostuksen tasoon sopivin rengas.

En todellakaan myöskään piilottele mitään sponssikuskeja... En vain rupea niitä listailemaan.
Unohdat nyt myös ne kuskit jotka saavat renkaansa halvemmalla siksi että tehdas lähettää ne halvemmalla jo maahantuojalle nimenomaan tarjoten näille tiimikuskeille hieman edullisemman hinnan... Nämä kuskit eivät ole ns tehdaskuskeja.
Mikään näistähän ei edelleenkään nosta kenenkään kustannuksia, vaan näillä näytetään harrastajille että näillä edullisemmillakin merkeillä kyllä pääsee. Monestihan perus kuskit eivät viitsi ostaa näitä edullisempia merkkejä koska kuvittelevat ettei niillä voi pärjatä kun kaikki kovat ajavatkin muilla... Mutta joka kerta on nähty että kun joku vähänkään tunnetumpi kuski ajaa jollain ns halvalla merkillä niin harrastajat uskaltautuvat myös ostamaan näitä edullisempia... Ja jälleen heidän kulunsa ovat pienemmät. Eivät myöskään maksa näiden tiimikuskejen takia kyllä yhtään ekstraa.

Ihan jokaisella kuskilla on myös mahdollisuus erinäisiin diileihin siinä missä muillakin. Omilla menestyksillä jokainen jonkin tason tiimikuski on nämä paikat kuitenkin ansainnut... Eli kuka tahansa aloitteleva voi yhtälaila olla jossain vaiheessa tiimikuski renkaille tai muulle kalustolle.

 Se että nämä rengas diilit kitkettäisiin pois yksityyppisyydellä, on todellakin verrattavissa siihen että jokin muukin kalusto rajattaisiin samalla tavalla. Autot... Moottorit, säätimet, akut jne.
Vai väitetäänkö tosiaan että näissä on jotenkin eroa??

Poissa pande-72

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #42 : 17.06.11 - klo: 16.01 »
Perus Pena tiedustelis et mitäköhän se ykstyyppi gummi mahtais sit kustantaa Penalle?Osaiskohan kauppiaat heittää jotain hintaa ilmoille

VihtiRC

  • Vieras
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #43 : 17.06.11 - klo: 18.12 »
Aloittelijan näkökulma asiaan, mun mielestä on todella hienoa että saan valita renkaani itse. Aloittelijalla kun kaikki on uutta en siltikään näe tätä mahdolista yksityyppirengasta mitenkään mielekkäänä vaikka se ehkä helpottaisi tätä opetteluprosessia, koska ei tarvitsisi pähkäillä millä renkailla ajaa. Minä en pysty sanomaan mitä hyviä tai huonoja puolia asiassa on, koska kokemukseni siihen ei riitä. Yleisesti voidaan sanoa ettei mitään kannata kuitenkaan muuttaa muuttamisen ilosta. Jos sääntöjä rukataan, täytyy siihen olla hyvät perustelut.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #44 : 17.06.11 - klo: 18.25 »
Perus Pena tiedustelis et mitäköhän se ykstyyppi gummi mahtais sit kustantaa Penalle?Osaiskohan kauppiaat heittää jotain hintaa ilmoille

Kun katsotaan niiden luokkien hintoja missä ajetaan yksityyppi renkaalla niin voidaan verrata aika suoraan siten että renkaat maksaisivat korkeintaan euron vähemmän kuin mitä tämänhetkiset hinnat ovat... Jotenkin en usko että edes euroa.
Kuten aikaisemminkin jo mainitsin niin jokainen voi katsella näitä kuuluisia halpoja hintoja yksityyppirengas luokista...
Sähkökrossari 40 kierros + itse liimaus.
Sähkökrossi talvella WJ kisoissa... muutaman euron enemmän per kierros.
Touring... 30 per kierros.

Ja sitten kun on nämä hinnat vilkaistu niin ei muuta kuin googlettamaan ulkolaisista kaupoista mitä kyseiset renkaat siellä maksaa...
Lähes sen ne maksaa jenkkilässä dollareina, mitä ne maksaa suomessa euroina...
Sama pätee polttiskrossirenkaisiin.

Ihan oikeesti toi haavekuvien luonti siitä miten tiimikuskit maksattaa hommansa muilla... miten olis halvempaa ja paljon helpompaa, on ihan kokemuksen kautta helppoa todeta että höpö höpö.

Kuten vihtirc totesi... ei sääntöihin kannata koskea ihan vain huvikseen.

Mikäli on olemassa jokin ongelma niin silloin voidaan alkaa miettimään ongelmaan ratkaisua.
Nyt sitä ei ole... ei vaikka kuinka ratapuolen kuskit antaakin ymmärtää.

Kukaan ei ole etulyöntiasemassa renkaiden suhteen... jokainen saa kaikkia renkaita ihan siinä missä muutkin.
Rengastietoutta jaellaan ihan avoimesti senkus käy kysymässä.

Saa ostaa kalleimmat renkaat... saa myös ostaa halvimmat.
Kaikilla saa osallistua ihan virallisiin SM kisoihin...
Jokaiselta merkiltä löytyy rengas millä on mahdollista yltää korkealla jos kuskilla on rahkeita.
Ei ole olemassakaan mitään ihmerengas yhdistelmää joka olisi ylivoimainen ja sen takia pitäis mukamas rajailla jotain... Eikä todellakaan tarvitse olla kymmentä eri rengasta mukana mistä sitten löytyis se sopiva...
Ei... Otan Jyväskylään yhtä rengasta... ja saletisti natsaa.
Mikään ei jää renkaasta kiinni.

Edit... Mainintana M-8 luokan renkaiden hinnat...
4 kpl valmiiksi vanteelle liimattuna
Hintahaitari noin 35-55e
Siitä on vara valita omalle kukkarolle sopiva.
Ei ole pakko ajaa sillä yhdellä renkaalla mikä jokatapauksessa olisi sieltä hintahaitarin yläpäästä.
Kuten on näissä luokissa joissa yksityypillä ajetaan.

Eli polttiskrossissa saat renkaat jopa halvemmalla valmiiksi liimattuina kuin esim sähkökrossissa ilman liimausta... Ja nimenomaan renkaat jotka ovat kisoissa sallittu ja joilla voi pärjätä.
« Viimeksi muokattu: 17.06.11 - klo: 18.37 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #45 : 17.06.11 - klo: 23.35 »
Mä en oikeen ymmärrä mistä saatte sellaisen käsityksen että yksityyppi renkaat olis jotenkin halvat??? Ajoimme stanua viime talvena yksityyppi renkailla mitkä olivat luokattoman huonoja vanteiltaan ja varmasti toiseksi kalleimmat.... ööö missä tuli se säästö??? Noo okei ehkä ei voi verrata Touring ja crossi puolta.... Mutta ei mulla ainakaan ole kuin huonoja kokemuksia yksityyppi renkaista... Ei maailmallakaan ajeta M8 yksityyppi renkailla.
-Henry Mort

Poissa Grasshopper

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #46 : 18.06.11 - klo: 00.25 »
Mä en oikeen ymmärrä mistä saatte sellaisen käsityksen että yksityyppi renkaat olis jotenkin halvat??? Ajoimme stanua viime talvena yksityyppi renkailla mitkä olivat luokattoman huonoja vanteiltaan ja varmasti toiseksi kalleimmat.... ööö missä tuli se säästö??? Noo okei ehkä ei voi verrata Touring ja crossi puolta.... Mutta ei mulla ainakaan ole kuin huonoja kokemuksia yksityyppi renkaista... Ei maailmallakaan ajeta M8 yksityyppi renkailla.

En millään tavalla kommentoi tuota M8-luokkaa kun en siitä mitään tiedä, mutta kyllä yksityyppirenkaat touringissa ovat käsittääkseni (ja mitä olen ajasta ennen niitä kuullut) huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin vapaa rengastus sillä muuten monilla olisi ollut vähintään about 4-5 eri  valmistajan/erilaista settiä joka radalla josta  sitten valittaisiin paras kun eroja niissä renkaissa voi olla valtavasti.  Mitenkähän  esim. Laukaalla viikko sitten huonolla pidolla ja vapaalla rengastuksella? Aivan takuulla olisi testaamalla (eli sijoittamalla massia renkaisiin) olisi löytynyt joku rengas joka olisi pitänyt huomattavasti nykyistä yksityyppirengasta paremmin...
Yokomo - Kyosho - Hobbywing - Intellect - Sanwa - Kawada

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #47 : 18.06.11 - klo: 00.59 »
Jos jotakuta vähänkään kiinnostaa mikä rengas toimii kun on kisoihin menossa, niin onko kamalan vaikea kysyä? Kun ei tarvitse kuitenkaan mitään savumerkkejä lähettää nykyään. Siitä vaan yv:tä kisajärjestäjälle ja avot. Sitten ostaa sen yhden kierroksen ja lähtee reissuun. Ei tarvitse todellakaan olla kasaa rinkiloita mukana jos on edes vähän oma-aloitteisuutta. Jos tuollainen sääntö tulee, niin sitten renkaiden hinnat saisi tippua huomattavasti. Ei todellakaan kiinnosta maksaa mitään 50€ kierros, oli sitte AKAt tai Pro-linet tai mitkä vaan. Tuskin tulee paljon tippumaan. En ole kertaakaan suostunut maksamaan renkaista 40€ enempää, tai sitten jää hyllyyn. Eli hyvä että saa valita itse.

T: Aloittelijan näkökulma
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #48 : 18.06.11 - klo: 01.21 »
Goossin kirjoituksista mielestäni huokuu vahvasti tarve oman mielipiteen läpivientiin eikä suinkaan suuri yhteinen huoli saattaa M8- luokan asiat paremmalle tolalle. Asia on vain niin, että jos haluaa säästää, ei kannata aloittaa M8 krossia, parempi vaikka virkata.
Enpä jaksa toistaa mitä olen aikasemmin sanonut mutta virkkaaminen olisi minulle kalliimpi harrastus kuin esim M8 luokan ajaminen. Mutta muistaakseni m8 luokan osallistujamäärät ovat laskussa, ehkä olisi syytä tehdä jotain ennenkuin laiva uppoaa?

Hoke jokainen halvemmin myyty rengas pitää jotenkin tuottaa tehtaalle rahaa, ja joo otin myös nämä puolhintaisilla ajavat huomioon. Puol hinnalla myyminen on loistava tapa valloittaa markkinaa millä pedata hyvät asemat tulevaisuudessa. Renkaiden hinta tippuisi paljon enemmän kuin euron jos niille voidaan taata tietty menekki.

Touringissä ajetulla Sorexilla hinta taisi laskea noin 15%, minulla ei ole tarkkoja lukuja tiedossa mutta tämä voisi olla veikkaus. Se että sorex on renkaana kallis on tietty ikävää mutta jos on heikosti renkaita mistä valita niin joutuu tekemään kompromissejä, tätä ongelmaa ei varmaan M8 olisi jos luokkaan haluttaisiin kartoittaa ykstyyppirengasta. Toivottavasti ensi kerralla on myös muuta kuin LRP:n ja Sorexin rengasta tarjolla kun tehdään ykstyyppi päätöksiä touringi osalta. Touringi puolella päästään myös koko rengasruletista eroon joka itsessään tuotaa jo isot säästöt ajassa ja rahassa.

Sama hinnan pudotus esim AKA:n kierrokselle tarkoittaa 42.5e hintaa per kierros 50e sijaan. 35e kierros maksavan rengas olisi noin 30e. Kukaan ei ole sanonut että ykstyyppirengas olisi halpa, se on vain halvempi kuin mitä se maksaisi muuten.

Kukaan ei oleta että kilpailijat ymmärtäisivät renkaiden katerakennetta ja markkinointikuluja. Tässä kilpailijoita edustavat lajiryhmä ja lajiyhteyshenkilö. Mutta jos haluaa puhua renkaiden hinnoista olisi syytä perehtyä näihin.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #49 : 18.06.11 - klo: 01.24 »
Ei pitänyt kommentoida tähän topiciin edes, mutta tehdään se nyt kuitenkin.

Itse ajattelin jo ehdottaa vapaita renkaita sähkögrossiin ensi vuodeksi, mutta olkoot se erillinen juttu tästä.

Varsinainen asia on se, että on turha rinnastaa touring luokkia tähän. Okei, sisällä turistissa toimii lähes mikä vaan rengastus ja jos ei toimi niin, "ruuvari käteen ja säädä!", kuten opimme Xenon-aikana. Miksi M8 ei voi säätää autoa kelin mukaan?

Toinen pointti oli, että kun aikoinaan ajoin kontrollirenkaalla ulkona sähköturistia (CS-27) insertin ollessa vapaa, tarvittiin rengastuksia eri inserteillä vähintään 2 autollista; punainen ja keltainen. Näistä kahdesta tuli arpoa säiden mukaan se toimivampi. Käytännössä tarkoitti sitä, että kisarenkaita tarvitsi olla ainakin kaksinkertainen määrä tarvittaviin valmiina ja lisäksi jos halusi kokeilla jotain Aasia super-erikoisia insertejä, niin näille myös oma setti. Nyt kun kaikilla on sama preglued setti, näitä ei enää tarvitse arpoa, vaan voi ottaa sen ruuvarin käteen ja säätää.

Eli homma ei ole aina niin mustavalkoista, kuin voisi luulla...

Terveisin... en sitten tiedä "minkä luokan" kuski olen, mutta antakaa ehdotuksia tai edes arvauksia.
---

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #50 : 18.06.11 - klo: 01.34 »
axel... Katso osallistujamää jyväskylän kisoista. Ymmärryksesi on väärä.

Ei sitten yhtään henkilökohtaista, mutta pitäiskö ottaa yhtään selvää asioista ja hommata kokemusta edes hieman ennen tästä asiasta kommentointia.kun ihan oikeasti tätä luokkaa aktiivisesti ajavat eivät näe asiassa yhtään ongelmaa vaan päinvastoin... Silti ei luokkaa ajavat tai kummemmin luokasta kokemusta omaavat ovat sitä mieltä että meillä on ongelma.

Ajamaan ja jos renkaista ihmeteltävää niin kysyy vaikka multa... Huomaa että ei ihan oikeasti ole mitään ihmeteltävää tai ainakaan valitettavaa kustannuksista jotka renkaiden osalta ovat jopa halvemmat kuin parissa muussa luokassa...

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #51 : 18.06.11 - klo: 01.58 »
axel... Katso osallistujamää jyväskylän kisoista. Ymmärryksesi on väärä.

Ei sitten yhtään henkilökohtaista, mutta pitäiskö ottaa yhtään selvää asioista ja hommata kokemusta edes hieman ennen tästä asiasta kommentointia.kun ihan oikeasti tätä luokkaa aktiivisesti ajavat eivät näe asiassa yhtään ongelmaa vaan päinvastoin... Silti ei luokkaa ajavat tai kummemmin luokasta kokemusta omaavat ovat sitä mieltä että meillä on ongelma.

Ajamaan ja jos renkaista ihmeteltävää niin kysyy vaikka multa... Huomaa että ei ihan oikeasti ole mitään ihmeteltävää tai ainakaan valitettavaa kustannuksista jotka renkaiden osalta ovat jopa halvemmat kuin parissa muussa luokassa...
Hienoa että JKL:ssä on numerot nousussa, en ollut niitä katsonut. Toivotaan että numerot pysyvät isoina koko kauden.

Kiitos tarjouksesta ja tuun ihan varmasti nykimään hihasta kun apua tarviin. Renkaat on ehkä _mun_ pienin huolenaihe tällä hetkellä. Nyt mulla on 20e kierros alla ja silläkin kiertää rataa kun tutustuu lajiin.

Pointti onkin siinä että mä puhun ykstyyppirengas säännöstä ja että miten se toimii. Kun sapettaa ku se tyrmätään vaikkei ymmärretä miten se toimii. Jossei toimi M8 luokassa niin sit ei toimi. Teidän tuomat asiat ovat varmasti valiideja pointteja ja en ole niitä kyseenalaistamassa koska ei ymmärrys riitä siihen. Olisi vaan hyvä jos säännön hyvät puolet nähtäisiin myös.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #52 : 18.06.11 - klo: 04.25 »
Puhuuko goos täällä kilpailijan vai kauppiaan ominaisuudessa? Kovasti haiskahtaa kauppiaan myyntipuheilta hyh.

En ymmärrä miten saat/saatte "rengasruletin" niin hirveän kuuloiseksi, monta kautta olen pärjänny kisat max 3 setillä renkaita. Aivan, koko kauden..uuden setin on joutunut ostamaan edellisen mentyä sileäksi.

Hyväksi todettu keino on mennä ensimmäiseen kisaan ilman renkaita, kierrellä, katsella ja viimenään nykästä jonkun hihasta ja esittää tämä taianomainen "Mikä rengas täällä toimii?" kysymys.

Siinä missä turistiluokissa peitellään autoa pyyhkeellä, m8 luokassa mennään erikseen kaverin pöydän luo jos kokeneempi huomaa jotain erikoista auton käytöksessä.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #53 : 18.06.11 - klo: 10.07 »
Puhuuko goos täällä kilpailijan vai kauppiaan ominaisuudessa? Kovasti haiskahtaa kauppiaan myyntipuheilta hyh.

En ymmärrä miten saat/saatte "rengasruletin" niin hirveän kuuloiseksi, monta kautta olen pärjänny kisat max 3 setillä renkaita. Aivan, koko kauden..uuden setin on joutunut ostamaan edellisen mentyä sileäksi.

Hyväksi todettu keino on mennä ensimmäiseen kisaan ilman renkaita, kierrellä, katsella ja viimenään nykästä jonkun hihasta ja esittää tämä taianomainen "Mikä rengas täällä toimii?" kysymys.

Siinä missä turistiluokissa peitellään autoa pyyhkeellä, m8 luokassa mennään erikseen kaverin pöydän luo jos kokeneempi huomaa jotain erikoista auton käytöksessä.
Jos kirjoitan Goos tunnuksella puhun yksityishenkilön mielipiteitä ja oman tietämyksen pohjalla. Jos haluat markkinointia ja kauppiaan puhetta sun kantsii kuunnella eurorc.com tunnusta. EuroRC:llä ei edes ole mitään M8 rengasta listoilla tällä hetkellä.

Clubbah turistipuolella rengas ruletti kiihty koska se oli aino säätö mihin autoon ehti&pysty tekemään koska se vaikutti niin paljon. En ole ikinä ite ollu mukana kun oli vapaa rengas mutta kun kuullut puheita siitä miten silloin toimittiin niin ei tule kateeksi, joku voisi kertoa joka ollut ajamassa pahimpina aikoina. Mut lyhyesti, käyt eka testaa 20-40 eri combinaatiota renkaita 3 muuttujaa niin tuo on vielä pieni määrä. Tässä pitää ottaa huomioon myös kuluneet vs uudet insertit etc. Suurin ongelma on siis se että kaikki vauhti autoon löytyy renkaista, ei ole järkeä säätää mitään muuta koska renkaalla voi tehdä niin ison muutoksen autoon.

Mistä sait kuvan että turistikisoissa peiteltäis autoja pyyhkeellä? Its olen aina saanut apua kun olen kysynyt ja en oo kertaakaa nähnyt pyyhettä auton päällä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #54 : 18.06.11 - klo: 11.11 »
Siirsin nämä uudet keskustelut vanhasta aiheesta kun ei ne sinne sopineet (se kun käsitteli SM-kisoja, tämä vääntö lähti liikkeelle EM/MM-kisojen renkaista). Jatketaan täällä siis otsikon aiheesta, SM-sarjaa käsittelevät asiat voi kirjoittaa tänne.

Btw. kun sähköcrossiinkin on täällä viitattu niin rengassääntöön pystyy vaikuttamaan täällä.

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #55 : 18.06.11 - klo: 12.07 »
Lainaus
Ei kuten turistissa nyt, ajetaan renkailla, joilla ei ajeta missään muualla.

Korjaa jos olen väärässä, mutta eikös noilla sorexeilla ajeta ainakin Saksassa, Englannissa ja monissa muissa maissa virallisina renkaina?

Sitten multa on mennyt kisat ohi? Missä on ollut suomalaisia kisaamassa? Puhun isoista KV-kisoista, joissa on suomalaisia mukana. Hauluan hyötyä  suomalaisille kv-kisoihin meneville (ei kerho-, ei kansallisia kisoja).
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #56 : 19.06.11 - klo: 00.39 »
Puhuuko goos täällä kilpailijan vai kauppiaan ominaisuudessa? Kovasti haiskahtaa kauppiaan myyntipuheilta hyh.

En ymmärrä miten saat/saatte "rengasruletin" niin hirveän kuuloiseksi, monta kautta olen pärjänny kisat max 3 setillä renkaita. Aivan, koko kauden..uuden setin on joutunut ostamaan edellisen mentyä sileäksi.

Hyväksi todettu keino on mennä ensimmäiseen kisaan ilman renkaita, kierrellä, katsella ja viimenään nykästä jonkun hihasta ja esittää tämä taianomainen "Mikä rengas täällä toimii?" kysymys.

Siinä missä turistiluokissa peitellään autoa pyyhkeellä, m8 luokassa mennään erikseen kaverin pöydän luo jos kokeneempi huomaa jotain erikoista auton käytöksessä.
Jos kirjoitan Goos tunnuksella puhun yksityishenkilön mielipiteitä ja oman tietämyksen pohjalla. Jos haluat markkinointia ja kauppiaan puhetta sun kantsii kuunnella eurorc.com tunnusta. EuroRC:llä ei edes ole mitään M8 rengasta listoilla tällä hetkellä.

Clubbah turistipuolella rengas ruletti kiihty koska se oli aino säätö mihin autoon ehti&pysty tekemään koska se vaikutti niin paljon. En ole ikinä ite ollu mukana kun oli vapaa rengas mutta kun kuullut puheita siitä miten silloin toimittiin niin ei tule kateeksi, joku voisi kertoa joka ollut ajamassa pahimpina aikoina. Mut lyhyesti, käyt eka testaa 20-40 eri combinaatiota renkaita 3 muuttujaa niin tuo on vielä pieni määrä. Tässä pitää ottaa huomioon myös kuluneet vs uudet insertit etc. Suurin ongelma on siis se että kaikki vauhti autoon löytyy renkaista, ei ole järkeä säätää mitään muuta koska renkaalla voi tehdä niin ison muutoksen autoon.

Mistä sait kuvan että turistikisoissa peiteltäis autoja pyyhkeellä? Its olen aina saanut apua kun olen kysynyt ja en oo kertaakaa nähnyt pyyhettä auton päällä.

Tähän nyt ei ole muuta lisättävää kun että:

Huhu ja kuulopuheet on aina eri asia kun fakta, mistä sait käsityksen että m8 luokassa olis hirvee härdelli renkaiden kanssa?

Eikä näkyny goossia tänään testaamassa renkaita, joten niin kauan kun et aja..toivoisin ettet asiaan puutu.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #57 : 19.06.11 - klo: 00.48 »
Tähän nyt ei ole muuta lisättävää kun että:

Huhu ja kuulopuheet on aina eri asia kun fakta, mistä sait käsityksen että m8 luokassa olis hirvee härdelli renkaiden kanssa?

Eikä näkyny goossia tänään testaamassa renkaita, joten niin kauan kun et aja..toivoisin ettet asiaan puutu.
En ole koskaan väittänyt että m8 luokassa olisi härdelliä. En tiedä muutakuin että hankalaa selvittää mikä rengas on pop jossei osaa kysyä oikeilta henkilöiltä ku forumilta sen tiedon etsiminen ei ole helpointa.

Hyvin mun auto kiers rataa AKA:n cityblokeilla a-finaalissa... Itse en ikävä kyllä päässy paikalle
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #58 : 19.06.11 - klo: 00.54 »
Menee offtopikiks, mut VANHOILLA cityblockeilla ja a-finaalissa. tsaijjai mikä rengasrumba että pääsee ajamaan. pakko saada yksityyppirenkaat.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 EM/MM-kisoihin yksityyppirenkaat?
« Vastaus #59 : 19.06.11 - klo: 02.01 »
Kun sapettaa ku se tyrmätään vaikkei ymmärretä miten se toimii. Jossei toimi M8 luokassa niin sit ei toimi. Teidän tuomat asiat ovat varmasti valiideja pointteja ja en ole niitä kyseenalaistamassa koska ei ymmärrys riitä siihen. Olisi vaan hyvä jos säännön hyvät puolet nähtäisiin myös.

Axel hyvä...
Tiedän kyllä miten kyseinen homma toimii.
Siksi en ole kyseistä asiaa tyrmäämässä kun en mukamas tietäisi kuvioita. Turha harhaluulo.
Kyllä minä näen säännön hyvät puolet.
Ymmärrän sen oikein hyvin esim turisti puolella, enkä yhtään pistä vastaan siitä että siellä on yksityyppi rengas.
Nuo hyvät puolet kun eivät vain yksikään ole oikeasti yhtään sen "hyvempiä" puolia kuin mitä nyt vapaalla säännöllä nimenomaan M8 luokassa olevat puolet.
Yksityyppisyyttä tarvitaan silloin kun hommassa on hirveä ruletti ja shöy... kaikki eivät saa samaa mitä "isoilla pojilla" on, ja porukka ei ole samalla viivalla esim juuri rengastuksien kanssa.
Kun M8 touhussa ei tällaista rulettia ole, vaan tiedon kyllä saa vaikka tässä ja heti kun vaan kysyy... (tai uskoo sitä mitä on tullut tällä foorumilla jo moneen kertaan sanottu)
Monilla renkailla pärjää tasapuolisesti...
Jokaisella on valinnanvaraa ihan vain omien mieltymysten ja vaikkapa oman taloudellisen tilanteen mukaan.

Nyt Jyväskylässä Jartsa ajoi 2 vuotta vanhoilla HARD seoksen renkailla itsensä 1/4 finaalin paalulle.
Finaaleissa nähtiin monia eri merkkejä ja kuvioita... eri seoksiakin.
Ja nämäkin vain kuskejen omien mieltymysten sekä joillain ihan vaan siks ettei huvittanut hommata uusia kun vanhoillakin pärjää.

Nyt onneksi topikki koskee puhtaasti EM/MM kisoja. (itse tuli vähän turhan kiireessä ja tarkemmin ajattelematta heitettyä viestit vain topikkiin missä on yksityyppirengastuksesta ollut jo aiemmin puhe..)
Niissä hommat ovat hyvinkin eri tolalla kuin täällä meillä suomessa.
Tehdas jätkillä on jopa seoksia ja kuvioita... jopa eri inserttejä kuin mitä muut voi edes ostaa.
Tehtaiden porukka on ollut kyseisillä radoilla testaamassa jopa viikkoja eri protoja jne... Kehittelevät jopa pahimmillaan kokonaisen renkaan sekä insertin kyseiselle radalle.
KV arvokisoihin ilmanmuuta yksityyppi saa meikäläisenkin kannatuksen.
Siellä kun rengasruletti ja soppa on todellinen.
Suomessa ei.