Lassi ehdotteli laittamaan tarinaa omasta patterikasista, joten tässä tulee "lyhyt sanallinen kuvaus" kuvien kera:
Lähtökohtana oli uusi
Xray XB808 2010-spec. Päädyin nitroversioon, koska Xrayn oman patterikasin julkaisu tuntui venyvän, enkä toisaalta ollut satavarma, haluanko myöhemmin kokeilla nitroversiona vai en. Toisaalta halusin uuden lähtökohdan, käytetyn ritsan korjaamista olin jo kokeillut eikä se houkuttanut.
Moottoripukiksi löytyi
Hobbylinnan tuoma kiinavalmiste, jota olisi löytynyt myös ebayn kautta kiinalaisista nettikaupoista. Käytin paketista vain pukin, akkukotelo ei ollut mielestäni kovinkaan kummoinen ja tuli väärään paikkaan (nitrokoneen kohdalle takapäähän).
Akkukotelo on omavalmiste. Kaveri jyrsi ilmoittamieni mittojen mukaan raakavedoksen kotelosta. Jyrsin viimeiset sovitukset ja reiät itse tallilla. Materiaalina on PVC, POM olisi ehkä ollut parempi. Akkukotelosta tuli erittäin hyvä ja tukeva noin. Pari turhaa heikentävää uraa tein, ne jätän seuraavassa versiossa tekemättä. Kiinnitys pohjalevyyn on kolmella M3 läpipultilla sekä nitrokoneen kiinnitysten kohdalta yhdellä M4 läpipultilla. Kiinnitys vaikuttaa hyvältä enkä usko tuon estävän rungon flexausta pahasti.
Sähköinä on LRP SPX8 2500kv combo, eli
tämä säädin ja
tämä kone. Akkuina on ollut kaksi kappaletta GM 5000mAh 35C. Jatkossa noiden kaveriksi pitäisi tulla Intellect 5000mAh 45C akut, jos vaan postipoika ne saa tuotua Kiinasta Lohjalle saakka. Muuten sähköjen puolesta käytössä on sama Spektrum DX3R radio, kuin muillakin autoilla ja ohjaus servona on
Savöx 20kg.
Paketti on toiminut nyt neljän akullisen verran moitteetta. Muutamaa eri kokoista pinjonia olen kokeillut. Radalla 13 hampainen pinjoni tuntui vauhdin osalta liian nuhaiselta joten hyppäsin kaverin suosittelemaan 15 hampaiseen. Sillä homma rokkasi, mutta lämpöjä kertyi hivenen liikaa ja vähänkään pitävämmällä alustalla huippuja oli aivan liikaa. Syy lämpöjen nousuun saattoi olla myös ajotyylissäni, käytän jarruja muihin verrattuna paljon joka myös osltaa nostaa lämpöjä. Nyt 14 pinjoni vaikuttaa toimivalta pikaisessa kokeilussa, saas nähdä miten käy radalla tositoimissa. Tiputin myös jarrujen epaa hieman, kokeillaan auttaako se asiaa.
Seuraavana hommana olisi auton purku ja akkukoteon teko uudelleen. Nykyinen kotelo sai ensimmäisellä ajokerralla siipeensä ja etupääty repeytyi irti. Akut olivat turhan löyhästi kiinni ja hypyn jälkeinen keulamälli oli liikaa. Nyt akut ovat kunnolla kiinni, joten uuden akkukotelon kanssa tuskin tulee ongelmia.
Toisena muutoksena siirtäisin akkukoteloa ja noparia ehkä hieman taakse päin. Nyt auto on ajofiilisten perusteella hitusen etupainoinen. Kylläkin ajaessa meno on puskevaa ja auto hyppää tasaisesti, joten tuskin tuo on pahasti metsässä. Hätäisen mittauksen perusteella auto olisi noin 100g etupainoinen, mutta en luota omaan mittaukseeni vielä. Auton kokonaispaino ajokunnossa koppa päällä hieman hiekkaa mukana on nyt 3550g, lienee ok.
Kolmantena ja viimeisenä hommana on sähköjen siistiminen. Johdotukset ovat makuuni epäsiistit ja risteilevät miten sattuu, ne täytyy vielä paketoida siististi. Tuo on hieman kiireessä kasaan kyhätty versio, joten sen puolesta armoa raadilta tässä vaiheessa... Ehkäpä lyhennän moottorin johdot ym jotta tulee siistimpi kokonaisuus ja painoakin saa taas vähemmäksi. Otetaan tavoitteeksi alle 3500g lopullisessa kuosissa!
Nyt on kuitenkin hyvä jatkaa, kun tekniikan toiminta on tullut testattua ja tietää että auto kaipaa vain kilsoja alle! Tässä vielä kuvat sisältä ja päältä, enjoy!
Tomi