Tällainen ajatus tuli mieleen, että kannattaisiko aluksi perustaa tällainen S2-10 Cup-luokka? Sillä ainakin selviäisi suosio. Itsellä oli aikoinaan sellainen tilanne, että lähinpään RC-kerhoon/rataan oli n. 100 km ja omista ajotaidoista kansallisella tasolla ei hajuakaan. Eli arastelin lisenssin ostoa, kun en tiennyt järjestyykö kuinka usein kyytiä kisapaikalle ja pärjäänkö siellä ollenkaan. Lähtökohtana ajamaan lähdössä ei nimittäin ollut ajaa viimeisestä sijasta (en kuitenkaan kuvitellut voittavani). Lisäksi muistelisin, että tuolloin alle 16 vuotiaan huoltajallakin piti olla lisenssi? Ensi askeleet yleisiin kisoihin tuli sitten paljon myöhemmin Syndicate DTM kisojen myötä (joissa ei ollut lisenssipakkoa).
Mielestäni kynnys uusille kuljettajille pitäisi olla mahdollisimman matala. Ihmettelen kommentteja, joissa ihmiset "pelkäävät" että joku aloittelija tulisi ja voittaisi ensimmäisessä kilpailussa. Keneltä tämä olisi pois? Tällöinhän aloittelija on ainakin treenannut huolella. Se että ensimmäisessä kisassa muut ajaa kahdeksikkoa ympärillä, vaikka itse ei pahemmin töhöilisi, niin se tuskin motivoi kauheasti jatkamaan. Stanuluokan ideana on tarjota tasaista vääntöä ja toimia ponnahduslautana viriluokkiin.
Stanuluokan teknisiin sääntöihin on paha ottaa kantaa, koska olen ollut poissa näistä kuvioista useamman vuoden eli nämä harjattomat moottorit (säätimineen) ja lipoakut (omine latureineen) ovat aivan hepreaa. Jokin rajoitus niihin pitäisi olla, jotta kustannukset pysyisivät aisoissa. Joillakin on aina enemmän hilloa, joten sarjan tasaväkisyys kärsii herkästi. Ymmärtääkseni etenkin akut ovat yhä ongelmana. Itselläni oli aikoinaan jatkuvasti ongelmia akun riiton kanssa, ellei kyseessä ollut 2000mAh kisa-akku.
Kohderyhmänä tällaiselle luokalle näkisin pääasiassa 10-18 vuotiaat, joiden tulot (isin lompakko) ei päätä huimaa. Joku voisi piruuttaan laskea mitä KILPAILUKYKYINEN kalusto tällaiseen vaki-luokkaan maksaisi verrattuna viriluokkaan. Lipot ja harjattomat ovat tulleet jäädäkseen, joten ne luultavasti on sallittava. Omasta kokemuksesta moottori voisi olla suurinpiirtein vanhaa 17 kiekkaista vastaava.
Nousupiste yms. systeemit unohtaisin samantien. Joku haluaa aina rakennella ja mennä suoraan "isojen poikien" sekaan, niin se sallittakoon. Samoin ikärajat yms. eivät ole hyvä idea. Monimutkaistamalla ja estämällä jonkun luokan ajoa ei lisätä harrastajia. Ensisijainen tarkoitus on pitää hauskaa ja ajaa kilpaa.
Parikymmentä vuotta harrastaneena polte takaisin radoille on kova. Olen vaan pudonnut kehityksen kelkasta muutaman vuoden tauon takia, joten täytyy lähteä hakemaan vauhtia sellaisesta luokasta, missä selitykset löytyy ohjaimen takaa. Miniin mennään jos vaan kaikki natsaa.