Kirjoittaja Aihe: Differentaali öljyjäykkyydet..  (Luettu 5176 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Eightball

  • Jäsen
    • Profiili
Differentaali öljyjäykkyydet..
« : 28.03.03 - klo: 13.38 »
Kertokaa kokemuksia öljyjäykkyyksien valinnasta polttiksen
ajettavuuteen, ohjattavuuteen. Kyseessä on 3 pyörästöä.

Mitä vaikuttaa jos silikoni jäykkyydet on tätä luokkaa:

1. edessä ja keskellä 10 000, takana 50 000

2. keskellä ja takana 50 000 ja edessä 10 000

3. edessä 50 000 ja takana ja keskellä 10 000

...

Eli onko kukaan perillä noista vaihtoehdoista, esim. milloin auto on noilla
jäykkyysvaihtoehoilla enemmän etu- tai takavetonen tms.
ottia tuota

Mika R

  • Vieras
Differentaali öljyjäykkyydet..
« Vastaus #1 : 28.03.03 - klo: 15.24 »
Krosseja en juuri tunne, mutta keskidiffin jäykkyys menee jotenkin näin:
- tiukempi öljy --> nopeempi auto, huonompi ohjaus
- löysempi öljy --> hitaampi auto, parempi ohjaus
Sitten eteen tiukempaa (50 000wt) ja taakse lköysempää(10 000wt)
niin eiköhän noilla aluksi. En usko että kukaan ajaa päinvastaisella setupilla.

ps. tämä kommentti siis touringmiheltä joka tietää krosseista hyvin vähän  8)

Poissa zzs

  • Veteraani
    • Profiili
Differentaali öljyjäykkyydet..
« Vastaus #2 : 28.03.03 - klo: 19.13 »
Sellanen perussetuppi hiekalle + asfaltillekin olisi tällainen:

Eteen 5000, keskelle 3000(?) ja taakse 1000.

Tappikin sanoi, että eteen voi melkein laittaa kuinka jäykkää tahansa, ja taakse mahdollisimman löysää. Muuten tulee lukkoperä, joka on ihan älytön ajaa ainakin asfaltilla. Mitä jäykempää eteen, sitä huonommin kääntyy.

Mulla ei ole keskidiffiä, koska 2-vaihdetta on siistimpi juttu 8) , niin meinaan laittaa eteen 5000 ja taakse 1000. Tulee kuulemma huomattavasti paremmin hallittava.
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Differentaali öljyjäykkyydet..
« Vastaus #3 : 31.03.03 - klo: 11.30 »
Koskee sitten pääasiassa M-kasia

Mitä vaikuttaa jos silikoni jäykkyydet on tätä luokkaa:

1. edessä ja keskellä 10 000, takana 50 000

Ei mene suoraan. Kiihtyvyys kohtuullinen. Ei hyvä.

2. keskellä ja takana 50 000 ja edessä 10 000

Kiihtyy erittäin hyvin, joskin helppo spinnata kaasuttaessa. Ei kulje suoraan suorilla. Menee jarrutuksissa herkästi poikittain. Ei hyvä.

3. edessä 50 000 ja takana ja keskellä 10 000

Käänty hyvin veto päällä. Vapaalla kääntyvyys tuntuvasti heikompi. Kiihtyy kohtuudella. Paras näistä vaan ei hyvä tämäkään.

Vähän vinkkejä:

Takana kannattaa käyttä melko löysää diffiä jotta bilikka kulkisi suorilla suoraan. Radan ollessa epätasainen joutuvat pyörät kulkemaan erimatkan suorillakin ajaessa, jos toisen pyörän alla on enempi röykkyjä tietää se kyseiselle pyörälle pidempää ajomatkaa. Auto alkaa tämän seurauksena kaartamaan röykkyjen suuntaan, jos takadiffi ei ole tarpeeksi herkkä. Yleensä radoissa on paljon pientä muhkuraa jolloin auto kiemurtelee mihkä sattuu.

Samoin kiihdytys kaarteista ulos onnistuu hallitummin löysällä diffillä.

Keskidiffissä öljyn jäykistäminen lisää kiihtyvyyttä. Mitä jäykempää öjlyä sitä enempi tehosta välittyy takapyörille. Tai pikemminkin sitä vähemmän tehoa menee hukkaan etupyörin sutimiseen. Ajaminen tietysti muuttuu vaativammaksi mitä enempi on vetoa takapyörillä.

Ongelma keskidiffin jäykistämisessä on buggyjen jarrujärjestelmä. Jarrukiekot ovat keskidiffin ulostuloakseleilla. Systeemi tarjoaa erillisen jarrutustehon eteen ja taakse vain niin kauan kuin keskidiffi on riittävän löysä. Käytettäessä jäykkiä öljyjä luokkaa 50000 vaikuttaa etujarru sekä eteen, että taakse. Paino jarrutuksessa on luonnollisesti etupyörillä joten jarrutustehon ollessa sama kummassakin päässä on seurauksena herkästi takapyörin lukkiutuminen. Takapään samanaikainen keventyminen ja takapyörien lukkiutuminen johtaa yleensä jonkinmoiseen spinnaukseen.

Etudiffissä löysä öljy tietää enempi kääntyvyyttä vapaalla liukuessa ja rauhallisella kaasutuksella eli yleensä mutkiin sisäänmentäessä.
Jäykempi öljy vastaavasti antaa paremman kääntyvyyden ja ohjattavuuden kiihdyttäessä eli kaarteen keskivaiheilla ja ulostulossa.
Etudiffi ei juurikaan vaikuta auton suorilla ja röykyissä kulkemiseen.

Suosittelisin
taakse rasvaa tai 1000
keskelle 20000
eteen 10000-30000

Poissa Eightball

  • Jäsen
    • Profiili
Differentaali öljyjäykkyydet..
« Vastaus #4 : 02.04.03 - klo: 11.49 »
Voikohan muuten väärä jäykkyyksien sijoittelu tehä hallaa diffien rattaille.? Taisin sorvata etudiffin isorattaan ja pinjonin keväthuumassa.
ottia tuota

Mika R

  • Vieras
Differentaali öljyjäykkyydet..
« Vastaus #5 : 02.04.03 - klo: 12.19 »
Tottaka. Etenkin jos sulla on jäykkä etuakseli ja sitten jarrutat tiukkaan niin että jarrut lukkiutuvat, niin tottakai siinä joutuvat rattaat koville. Itsellänikin on mennyt yhdet alumiiniset diffirattaat tossa hommassa ennekuin osasin säätää jarrun niin ettei lukitu (kovalla alustalla, esim asfaltilla). Nyt olen tosin päivittänyt teräksisiin diffeihin.

Poissa Eightball

  • Jäsen
    • Profiili
Differentaali öljyjäykkyydet..
« Vastaus #6 : 03.04.03 - klo: 15.56 »
Vanhat rattaat oli teräksiset mutta päässy jo kulumaan sen verran että joutuessaan lujille sorvautu lopullisesti. Pitänee vaihtaa jäykkysjärjestystä. Taas ooppia kantapäänkautta.
ottia tuota

Mika R

  • Vieras
Differentaali öljyjäykkyydet..
« Vastaus #7 : 03.04.03 - klo: 16.00 »
Joo, sanos muuta. Mutta jos se olis helppoa, se ei olis kivaa  8)

Poissa kartturi

  • EPUArc
    • Profiili
Differentaali öljyjäykkyydet..
« Vastaus #8 : 06.04.03 - klo: 23.06 »
Usa-1:ssäni on 3-diffiä. Diffien sisällä on tällä hetkellä ilmeisemmin jonkin verran vaselinia (ei siliköniöljyä). Tuntuu, että kun kaasua painaa, niin perän pudottua alaspäin voima välittyy lähes täysin eteen, kun eturenkaat kasvavat julmetun isoiksi pyörimisnopeuden kasvaessa ja voima ei näin välity tiehen. Ehdotuksia asian suhteen kiitos  :oops:

Onko kellään kokemuksia torsen lukosta keskidiffin tilalla? Jos on niin nimenomaisesti Usa-1:n sopivaa mallia... Käsittääkseni infernon diffit ovat vaihtokelpoisia usa-1:n kanssa?

Mika R

  • Vieras
Differentaali öljyjäykkyydet..
« Vastaus #9 : 08.04.03 - klo: 15.21 »
mitäs jos aloittaisit tolla silikoniöljyllä ja laitat kunnon diff-lockia peliin tohon keskidiffiin?

Poissa kartturi

  • EPUArc
    • Profiili
Differentaali öljyjäykkyydet..
« Vastaus #10 : 08.04.03 - klo: 17.23 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
mitäs jos aloittaisit tolla silikoniöljyllä ja laitat kunnon diff-lockia peliin tohon keskidiffiin?


Mitä vahvuutta silikoniöljyä suosittelisit itse eteen ja taakse? Mistäs ko. diff lock:a saa  :oops: ilmeisimmin tosi jäykkää öljyä?? Vai tarkoitatko, että keskidiffi pitäisi lukita kokonaan sillä kuusiokolo ruuvilla, jolloin taakse ainakin välittyy riittävästi ....

Kyoshon usa 1:ssä tuo diffi kun on http://www.rctek.com/general/differential_svm_basic_description.html
rakenne periaatteeltaan yllä olevan tyypin mukainen eli, kuten ns. normaali autoissa, jossa ei ole lukkoa. Toimivatko ko. öljyt oikein ko. diffien kanssa?

Niin mistä olet ostellut ko. diffi öljyjä? Minkä valmistajan diffi öljyjä nuo edellä mainitut 10 000-50 000wt öljyt ovat? Löytyykö esim. Tietonikkarista?

Poissa Deadman

  • Jäsen
    • Profiili
Differentaali öljyjäykkyydet..
« Vastaus #11 : 08.04.03 - klo: 20.00 »
Eli minkälaatuisia öljyjä pitäis laittaa autoon jossa ei ole keskidiffiä? Autona on tr15 (en tiedä vaikuttaako malli asiaan).

Mika R

  • Vieras
Differentaali öljyjäykkyydet..
« Vastaus #12 : 08.04.03 - klo: 20.03 »
kartturi, diff lockilla tarkoitan tosiaan vahvaa silikoniöljyä vaikka 100 000wt  8)

Mika R

  • Vieras
Differentaali öljyjäykkyydet..
« Vastaus #13 : 08.04.03 - klo: 20.06 »
Lainaus käyttäjältä: "Deadman"
Eli minkälaatuisia öljyjä pitäis laittaa autoon jossa ei ole keskidiffiä? Autona on tr15 (en tiedä vaikuttaako malli asiaan).


periaatteessa vaikuttaa, mutta koska siinä on samat diffit kuin supertenissä niin voisin heittää että 40 000wt eteen ja 10 000wt taakse vaikka toi taitaa olla kyllä enemmän touring setup. mutta varmaan toimii hiekallakin, ehkä vähän löysemmät diffit saattas kuitenkin olla parempi..kokeile.

Ongelmanahan noissa diffeissä on saada pysymään öljyt sisällä, koska ei oo kovin tiiviit. Itse olen tiivistänyt silikonilla (sis ei silikoniöljyllä). Kuuladiffit on tavallaan tossa paremmat mutta kyllä gear diffitkin saa toimimaan jos näkee vaivaa

Poissa Deadman

  • Jäsen
    • Profiili
Differentaali öljyjäykkyydet..
« Vastaus #14 : 08.04.03 - klo: 20.29 »
Entäs sitten kun esim teboililta saa niitä esim. w40 öljyjä nii vastaako se w40 wt40 000? En ole varma menikö oikein w:t ym. mutta jotain tohon suuntaan.

Mika R

  • Vieras

Poissa adrenaliini

  • Jäsen
    • Profiili
Differentaali öljyjäykkyydet..
« Vastaus #16 : 10.04.03 - klo: 10.18 »
Minkäs laista silikooni öljyä kannattaisi laittaa inferno tr 15  :?:

Poissa Deadman

  • Jäsen
    • Profiili
Differentaali öljyjäykkyydet..
« Vastaus #17 : 10.04.03 - klo: 15.58 »
Mistäs noita öljyjä kannattais ostaa? Soitin prohobbyyn, sieltä käskettiin soittaa hobbyponttiin ja siellä ei ollut. Sitten soitin atala-rc:seen ja sielläkään ei ollut ja power racingistä ei edes saa diffi öljyjä!

Poissa zzs

  • Veteraani
    • Profiili
Differentaali öljyjäykkyydet..
« Vastaus #18 : 10.04.03 - klo: 16.35 »
Dead Man, soita Tietoniggariin 09-6943144 ja kysy Esaa. Sitten vain kysyt asiasi selväksi. Ja diffiöljyjä löytyy, ainakin 5000, 7000, 10 000wt ym. pitäisi olla.
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Poissa Deadman

  • Jäsen
    • Profiili
Differentaali öljyjäykkyydet..
« Vastaus #19 : 10.04.03 - klo: 16.44 »
Joo, miksen heti hokannu sinne soittamaan. Eli sieltä löytyi ja tilasin postoennakolla. Kiitos!

Poissa zzs

  • Veteraani
    • Profiili
Differentaali öljyjäykkyydet..
« Vastaus #20 : 10.04.03 - klo: 16.47 »
No hyvä juttu!

Mä kans tilaan nykyään kaiken sieltä, on parasta asiakaspalvelua ja asiantuntemusta riittää*.

* Väittämä perustuu henkilökohtaisiin kokemuksiin.

Edit: Eipähän joku muu pääse väittämään vastaan, kuten näillä foorumin nurkilla näyttää olevan usein tapana :mrgreen:
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Poissa Deadman

  • Jäsen
    • Profiili
Differentaali öljyjäykkyydet..
« Vastaus #21 : 14.04.03 - klo: 16.38 »
Nonni, tänään tuli öljyt postiin ja kipaisin hakemassa ne. Sitä vaan, että onko se silikooni välttämätöntä tiivistämään diffiboksia? Ku ei ole sitä juuri nyt käsillä ja haluaisin kokeilla kuinka diffit pelaavat. Kuinka paljon sitä öljyä tulee ulos sieltä, jos ei laita silikoonia?

Mika R

  • Vieras
Differentaali öljyjäykkyydet..
« Vastaus #22 : 14.04.03 - klo: 17.52 »
Mikset sä soita sinne asiantuntevaan palveluun niin muut ei pääse väittää vastaan  :mrgreen:

No, joo.. siis voithan sä kokeilla ilman mutta ei siinä kuin yks tankillinen niin ei siellä diffin sisällä enää.. joten suosittelen.