RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: TimoK - 13.11.07 - klo: 13.37

Otsikko: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: TimoK - 13.11.07 - klo: 13.37
Moro,

Tälle aiheelle on hyvä tehdä om säie, joten päätin sen tänne nyt värkätä.

Esitin jo aiemmin melko tiukkaa sääntöä viriosien osalta, siitä syntyneen keskustelun tiimoilta esitän nyt vähän löysempää linjaa.

a) Kuuladfiffi on sallittu kunhan se on säädetty riittävän herkäksi. Sekä ratas ja kuuladiffin pitää toimia niin herkästi, että eturenkaiden ollessa ilmassa toista rengasta pyörittämällä diffin pitää toimia, eli vastakkaisen renkaan tulee pyöriä eri suuntaan moottorin ankkurin pyörimättä. Tällöin ei diffeistä juurikaan tulisi eroja, tai niitä eroja voitaisiin minimoida ja näin kuitenkin kuuladiffin omaavat kilpailijat välttyisivät auton halkaisemiselta diffin vaihdon vuoksi.

b) Öljyiskarit sallittaisiin, minimi maavara olisi kuitenkin 10mm jolloin öljyiskareiden tuoma mahdollisuus maavaran laskemiseen menetetään. Näin iskareiden tuoma etu olisi myös pienempi, mutta iskareita ei tarvitsisi alkaa erikseen vaihtamaan tai hankkimaan mikäli R-mallissa ei niitä vakio-iskareita tule mukana.

c) jousien tulee olla minin vakio jouset.

d) kuulalaakerit sallitaan.

e) alumiiniosat sallitaan mikäli ne eivät muuta auton geometriaa, eli rengaskulmat ja accerman on samat kuin minin vakio osilla. Tällöin ainoa alumiiniosien tuoma etu olisi parempi kestävyys ja sekin lähinnä ohjauspaloissa.

f) Vakiomoottori on ainoa sallittu ja vakiovälityksellä.

g) Kaikki pyörän kulmiin vaikuttavat säädöt on kieletty, eli tukivarsien linkkit eivät saa olla säädettäviä, vaan ainoastaan Minin kiinteämittaiset osat ovat sallittuja.

h) Rengas-asiaa pitää vielä miettiä ja kokeilla, minusta pitoaineiden salliminen on ihan ok juttu jos sillä saadaan renkaat toimimaan kaikilla tasaisemmin. Tällöin rengassarjoista ei tulisi niin suurta eroa tai siitä jos torpan pito on pyyhitty niihin renkaiden pintoihin.

Viriosista siis sallittaisiin periaatteessa kaikki sellaiset joilla ei saavuteta nopeusetua minin vakio-osiin nähden. Minulle toki sopii ihan vakio auto pelkillä kuulalaakereilla höystettynä mutta kaikille se ei sovi ja siksi noissa joissainkin osissa voisi tulla vastaan kunhan niiden tuomia etuja sitten heikennetään kuten se minimi maavara pidettäisiin 10mm ja diffien herkkyys testattaisiin katsastuksessa.

--
Timo Keränen
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: Heuli - 13.11.07 - klo: 17.14
Siirsin aiheen tänne sähköautojen puolelle, jotta kaikki (myös aloittelijat joille luokka suunnattu) voivat keskustella aiheesta. Normaalisti sääntökeskustelut kuitenkin kilpailijoiden kanavalle, ei kilpailut-foorumiin...
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: Stilo - 13.11.07 - klo: 22.25
Mielestäni kuuladiffi pitäisi ehdottomasti kieltää. Jäykäksi kiristettynä sillä saa selkeää etua aina kun pitää kiihdyttää ja kääntyä samaan aikaan. Ratasdiffillä sisämutkan pöyrä jää vain sutimaan ja kiihtyvyys katoaa. Kuusankoskella eron näki hyvin ennen hyppyriä olevassa 180asteen mutkassa, jäykällä diffillä ajaneet pystyivät kaasulla vedättämään auton mollan ympäri kun taas löysällä ratasdiffillä auto jäi vaan sutimaan.

Öljyiskarit taas mielestäni voi sallia koska ne tulevat M-03R mallissa vakiona ja niistä ei ole oleellista eroa auton suorituskyvylle. Hypyissä ja mollan ylityksissä auto on öljyiskareilla hieman vakaampi mutta käytännön ero auton nopeudessa on olematonta.
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: Cruisaaja - 13.11.07 - klo: 22.27
Olen newbie ja haluaisin tietää miten tehokkaalla akulla kantsis ruveta ajamaan tuota luokkaa?
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: SO - 13.11.07 - klo: 22.46
Ihan näin kovasti kiinnostuneena, ja heti rahatilanteen salliessa ministeriksi ryhtyvänä kiinnostaisi, josko olisi mahdollista hyväksyä myös muiden valmistajien mini koreja. Siis kun tuo Tamiyan oma kori maksaa 30 € ja kun kuitenkin pyrin löytämään autoni käytettynä, niin kiinnostaisi tehdä laitteesta itsensä näköinen. Esimerkiksi RC-pisteessä on 15€ hintainen mini kori 1/10 luokkaa, ja jollain toisellakin valmistajalla oli mini koreja myytävänä.
 Siis jos vaikka jonkinlainen minimi korkeuskin olisi, maavaran lisäksi, niin ei mitään älyttömiä lowridereita näkyisi.


 Myös esittäisin kaino vienon toiveen, että luokka oikeasti pidettäisiin just eikä melkeen sellaisena pilke silmäkulmassa ajettavana, ja mahdollisimman halpana. Vähän niinkuin herrasmieslajina.  :angel:
 Olisi mukavaa, jos myös itse kuskit tämän tiedostaisivat ja eläisivät (lue: ajaisivat) sen mukaan ; ei siis mitään älyttömiä kiilailuja tms., vaan pyrittäisiin minin arvolle sopivaan kilpailuun. Toki kilpaa saa ja pitääkin ajaa ja tiukat kilpailut ovat mukavia jokaiselle, mutta että kukaan ei lähde sikailemaan.

 -Samppa
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: bluebeetle - 14.11.07 - klo: 06.35
Noin pientä 1/10 Minin koria ei taida muilta löytyä, ovat touring-autoihin lähinnä tehtyjä. Ja luokka on nimenomaan Tamiya Mini. Uusi auto koreineen maksaa 89 euroa, ei paha.
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: oola1 - 15.11.07 - klo: 17.16
Keskustelu säännöistä siis aloitettiin täällä:

http://rc10.fi/index.php?topic=24494.0



Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: J.Hovi - 22.11.07 - klo: 20.22
Kaikkein tasapuolisin ratkaisu tuon diffin suhteen olisi sallia lukko"perä"..

Ei tarvisisi ihmetellä ratas ja kuuladiffin eroja.
Vakio ratasdiffi vaan sikaflexillä (tosimiesten diffirasva) kasaan ja menoksi  :cool:
(..tai tietysti ensin täytyy odottaa että töhnä kuivuu.)

Jouset saisi kyllä saada vaihtaa ainakin noilla vakiorenkailla ajettaessa.
Asia saattanee muuttua jos sattuu löytymään parempi rengas. Joskus taannoin kun itse harrastusta aloittelin, tuli Tamiyan Fiat Abarth- rakennussarjan mukana jopa eri seoksella olevat slicksit eteen ja taakse... liekö noita enään valmistusohjelmassa? 
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: Mr Cale - 24.11.07 - klo: 18.56
Samaa mieltä Janin kanssa tuosta diffistä. Lukon salliminen tasoittaa peliä huomattavasti ja on helppo valvoa. Ja tämä olisi myös halpa viritys, koska se ei vaadi mitään viriosia.

Lisäksi sallisin:
- kuulalaakerit
- öljyiskarit

Öljyiskarit sen takia, että noita vakiona mukana tulevia "vaimentimia" ei millään saa toimimaan kovin loogisesti ja luotettavasti. Tämän seurauksena eri autoissa on järkyttäviä eroja ajettavuudessa ja ajettavuus muuttuu vaimenninletkujen kuluessa ja rasvan kadotessa jne. Öljyiskareilla saisi tämän kohdan autosta melko tasaväkiseksi eikä säätäminen olisi täyttä arpomista. Öljyiskareiksi kelpaa melkeimpä mitkä tahansa turistin vanhat iskarit. Itselläni on käytössä vanhat Asso TC3:n iskarit. Vakiojouset toimii ihan ok, joten periaatteessa ne voisi rajoittaa ainoiksi sallituiksi, niin ei tarvisi jousisarjoja hommata tai testata sen kummemmin.

- renkaat?

Jos lukko sallitaan, niin liukkaammillakin renkailla pärjätään vallan mainiosti. Suhteellisen liukkaat renkaat olisivat mielstäni autoon paikallaan. Tämän auton ärsyttävin piirre on pidosta kaataminen ja liukkaat renkaat ehkäisisivät tätä. Lukolla ajettaessa vakiorenkaat ovat pidoltaan aika sopivat. Parempi vaihtoehto olisi ehkä kuitenkin joku kova sliksi, joka kestäisi pidempään, eikä renkaan kuviolla olisi merkitystä. Lisäksi liukas rengas tasaa tehoeroja.


Kaikki muut auton geometriaan vaikuttavat viri-/optio-osat kietäisin, (mm. alumiiniset ohjauspalat, säädettävät vantit, taka-aurauspalat jne...). Nyt valmiiseen kisa-autoon riittäisi perusmallin Mini (89 €) (http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=1537) + kuulalaakerisarja (23.20 €) (http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=1775) + käytetyt öljyiskarit vaikkapa vanhasta turistista.


Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: TimoK - 24.11.07 - klo: 20.02
Iltaa,

Tänään oli Lahdessa treenit ja 3 miniä paahtoi rataa lähes jatkuvalla tahdilla. Törmäsin radallamme rengasongelmaan nyt. Ensimmäisellä akulla takarenkaat lähti mutkissa mukavaan luistoon, pystyi ajamaan vähän rallityylillä. Eturenkaat olivat kuitenkin melko paljon kuluneemmat mitä takarenkaat, joten päätin renkaita säästääkseni vaihtaa eturenkaat takarenkaiden kanssa keskenään. Tämän jälkeen peräpito oli aivan kadoksissa. Perä lähti todella herkästi aivan lapasesta tappaen kaiken vauhdin jne. Seuraavaan erään päätin kokeilla pitoainetta takarenkaisiin. Se poisti pito-ongelman täysin ja vauhtia oli vaikea saada kuolemaan hitaissakaan mutkissa koska perä tuli siellä missä pitikin. Pitoine takarenkaissa toimi hyvin pari akullista, eli joka akkua varten ei tarvinnut takarenkaita pidottaa. Eturenkailla en tehnyt mitään, tällöin auto tuntui melko tasapainoiselta pidon suhteen.

Eli rengassäännön suhteen olisin tämän päivän perusteella ehdottamassa, että ajettaisiin minin vakiorenkailla mutta pitoaine sallitaan. Tällöin hyvän peräpidon vuoksi toimiva diffi ei olisi niin suuri ongelma mutkissa koska vauhti ei kuole niin helposti kuin ennen. Etrenkaissa kun ei pitoainetta käytä niin auto aliohjaakin jonkin verran jolloin Lahdessa ei ainakaan ollut tolkuttomia ongelmia pidosta kaatumisen takia. Ymmärrän kyllä Calen pointin siinä spoolin sallimisessa, se tekisi autoista luultavasti helpompia ajaa sekä valvonnan helpommaksi. Mutta onko se niin yksinkertainen asia? En ole ajanut miniä spoolilla joten en tiedä millainen se on, nopeasti ajateltuna tulee mieleeni, että jos auto on aina samanlainen ja "helppo" ajaa mutkissa eikä vauhti putoa pienten ajovirheiden tai yliyrittämisen takia paljoa, niin onko vaarana, että mutkissa ohitukset vähenee. Tänään ainakin Lahdessa ja pari viikkoa sitten Kuusankosken kisassa hienoja olivat juuri nuo mutkissa taistelut joissa kilpailijat ohittivat toisiaan vuoronperään mutkissa. Vähän siis arveluttaa tämä mutta en sano oikein mitään tähän kun en tiedä miten se vaikuttaa auton toimintaan todellisuudessa ja ennen kaikkea kilpailutilanteisiin.

Ymmärrän myös tuon Calen idean öljyiskareiden sallimisesta. Mutta ei sekään niin yksinkertaista ole, iskareissakin on paljon eroja, joten vapaat iskarit saattaisit pahimmillaan aiheuttaa tilanteen jossa testaillaan ja jopa kisoissa käytetään kisasta riippuen eri iskareita. Tämä nostaa heti kustannuksia ja tuo etua niille jotka pystyvät testaamaan paljon eri iskareita. Toisaalta, vakio-iskareitakin voi viilata jolloin ruuvin kantaan tulisi lovet joka vastaisivat reikiä ja iskarit voi tosiaan täyttää mitä erikoisimmilla nesteillä niiden toimivuuden parantamiseksi jne. Aikaan tämä voisi mennä tosiaan siihen, että vakio-iskareita paranneltaisiin kotikonstein. Joten ehkä ehkä olisi parempi sallia kunnon iskarit, toisaalta voisin kysyä, että olisiko parempi sallia iskarit kokonaan vai vain pari eri tyyppiä jolloin vältyttäisiin siltä eri iskarien testaamiselta jne.

Jousien suhteen olen sitä mieltä, että ainoat sallitut olisivat minin omat. Ne eivät muutu käytönaikana ja kaikilla olisi ainakin samanlaiset. Joko yhtä hyvät tai yhtä huonot. Autoissa ei tulisi eroa sitten sen perusteella kuka on pystynyt hankkimaan parhaiten radalle toimivat jouset ja testaamaan niitä vielä.

Pyydänkin Calea testaamaan tuollaista yhdistelmää jossa diffi toimii normaalisti ja takarenkaissa on pitoaine.

Maavara on siiten vielä sellainen juttu, että vakio-iskareilla häviää melko paljon jos maavara saa olla alle 10mm. Minusta olisi ehkä hyvä jos öljyiskarit sallitaan, niin minimimaavara olisi sen 10mm jolloin minin vakio-iskareilla ajavat eivät häviä niin paljoa öljyiskareita vastaan. Luultavasti se minikin on melkoerilainen ajaa 10mm maavaralla kuin vaikka 5mm maavaralla joka taitaa öljyiskareilla onnistua.

--
Timo Keränen

Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: jarkkom - 24.11.07 - klo: 20.19
Timo, et kai nyt ole tosissasi? Onhan meillä joka luokassa vapaat iskarit ja hyvin harvoin kuskit niitä vaihtavat toisiin tai varsinkaan testaavaat erilaisia? Aivan, Xray-kuskit ajoivat aikanaan TRF-iskareilla siksi, että niissä pysyi öljyt paremmin sisällä. Tietty en tiedä miten paljon Mini-luokassa tullaan pipoa kiristämään... :)

Mielestäni myös jousi pitäisi olla vapaa. Jos pelkästään vakiojouset ovat sallittu, pitäisi niitä ostaa muutama säkki testattavaksi ja siten valkata sopivimmat yksilöt kisakäyttöön. Näin kärjistettynä, ei ole mitään takeita, että eri valmistuserien jouset ovat identtiset joustoltaan.

Samaan syssyyn vielä ne vakioiskaritkin, mielummin kokeilen paria eri viskositeetin öljyä kuin, että rupean arpomaan kitkaiskariin sopivia kumiletkuja tms. eksoottista täytettä.
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: AssoRacing - 25.11.07 - klo: 20.10
sallisin:
- kuulalaakerit
- öljyiskarit
- 3Racingin renkaat (Hinnan takia)
- Lukko diffi

Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: Mika M - 25.11.07 - klo: 20.42
Vaikka alunperin olin pitoainetta vastaan tässä luokassa,niin nyt kun ollaan noilla mineillä vähän ajettu on todettava, että pitoaine pitäisi sallia.

Auton takarenkaat kun eivät sudi lainkaan vaan pyörivät vain perässä, ne keräävät ainakin meidän radalta muiden autojen jättämää pitoaine/renkaanmurutöhkää renkan pintaan. Kun renkaan pintaan on kerääntynyt tuota töhkää katoaa peräpito täysin.

Tuolta vältyy jos
a. puhdistaa moottori/jarru kliinerillä takarenkaat joka erän jälkeen
b. käyttää pitoainetta takarenkaissa

Tuo pitoaine lienee noista helpompi ja terveellisempi vaihtoehto.

Ilman pitoaineen sallimista on uudet renkaat yhden tai kaksi akullista järkyttävän paljon paremmat kuin semmoiset joilla on muutama akku ajettu ja ovat sotkeutuneet... Pitoainetta meidän radalla kannattaa nimenomaan käyttää vain takarenkaissa. Jos käyttää edessäkin ei auto enää pysy pystyssä...
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: to_lat - 25.11.07 - klo: 22.32
Tänään ensimmäiset akukulliset ajettu Minillä. Mielestäni pitoaineet pitäisi sallia renkaissa. Ensin kokeilin ilman pitoainetta ja auton perä oli tosi levoton. Pitoainetta takarenkaisiin niin auton perä rauhottui heti. Tamiyan alkuperäiset alumiini osat pitäisi sallia, onhan ne myös m03-r mallissa. Öljyiskarit, diffi ja kuulalaakerit sallittujen osien listalle myös.
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: jerzirccar1 - 26.11.07 - klo: 12.00
Timo, et kai nyt ole tosissasi? Onhan meillä joka luokassa vapaat iskarit ja hyvin harvoin kuskit niitä vaihtavat toisiin tai varsinkaan testaavaat erilaisia? Aivan, Xray-kuskit ajoivat aikanaan TRF-iskareilla siksi, että niissä pysyi öljyt paremmin sisällä. Tietty en tiedä miten paljon Mini-luokassa tullaan pipoa kiristämään... :)

Mielestäni myös jousi pitäisi olla vapaa. Jos pelkästään vakiojouset ovat sallittu, pitäisi niitä ostaa muutama säkki testattavaksi ja siten valkata sopivimmat yksilöt kisakäyttöön. Näin kärjistettynä, ei ole mitään takeita, että eri valmistuserien jouset ovat identtiset joustoltaan.

Samaan syssyyn vielä ne vakioiskaritkin, mielummin kokeilen paria eri viskositeetin öljyä kuin, että rupean arpomaan kitkaiskariin sopivia kumiletkuja tms. eksoottista täytettä.

Toivottavasti tämä teidän hieno kisaformaatti ei kuole jonkun sääntä homman takia. Nyt voisi joku teistä joku haluaa lukeutua tämän lajin isäksi niin laittaa mustaa valkoiselle ennenkuin se on liian myöhää niinkuin tapahtui tuolla monsteri jutussa, siellä ei sallittu sitä ja miksi ei tuota sallita.
Minä olen yrittänyt pitää kurissa tuota sharkki juttua sillä erolla että olen kysynnyt muutamalta ensiksi ja sitten olen sen päättänyt että nyt näin ja sen jälkeen ei ole mutistu koko aiheesta enää.
Nyt järki käteen poijjat niin hieno on se teidän luokka.
Jerzi
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: bluebeetle - 26.11.07 - klo: 12.11
Joo kyllä pitäisi jo alkaa lukottamaan sääntöjä, kukas ne sitten yleisen mielipiteen pohjalta kirjaa? Cale?
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: oola1 - 26.11.07 - klo: 12.43
Näillä "menisin" edelleenkin:
* Kuula-/lukkodiffi
* Kuulalaakerit
* Vaihtoehtoiset renkaat/vanteet (esim. 3racing)
* Öljyiskarit + omavalintaiset jouset
* Mini R sellaisenaan
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: TimoK - 26.11.07 - klo: 14.01
Moro,

Niin no Cale saisi minusta hoitaa luokan säännökset loppuun kun eri juttuja on testailtu riittävästi ja asioita mietitty. Kyseessä pitäisi minun käsittääkseni olla luokka jossa auto on edullinen ja kaikilla olisi tasavertainen kalusto edullisesti. Minusta myös säätämisen mahdollisuutta pitäisi mahdollisimman paljon pystyä rajaamaa jotta tosiaan kaikilla olisi mahdollisimman samanlaiset autot ajo-ominaisuuksiltaan. Mikäli sitä haluaa hankkia viripalikkaa ja säätää ties mitä autostaan jne... niin sitten touring-luokat voisi olla se oikeampi valinta.

Näillä "menisin" edelleenkin:
* Kuula-/lukkodiffi
* Kuulalaakerit
* Vaihtoehtoiset renkaat/vanteet (esim. 3racing)
* Öljyiskarit + omavalintaiset jouset
* Mini R sellaisenaan

Näihin kommentoisin seuraavaa:

- Diffistä en osaa sanoa koska en lukkodiffillä ole ajanut. Eräs mielenkiintoinen asia nykyisillä diffeillä on se, että kuka osaa ajaa mutkan pudottamatta vauhtia liikaa. Tuolla vakiodiffillä kun ei kiihtyvyys ole mikään huima. Pelkään että lukkodiffi poistaisi näitä kilvanajotilanteita mutkissa, mutta en ole varma kun en tosiaan ole lukkodiffillä koskaan ajanut.

- Kuulalaakerit pitäisi ehdottomasti sallia.

- Vaihtorenkaita en oikein miellä, koska sitten mini ei olisi kilpailuvalmis suoraan paketista, minusta luokan pitäisi olla sellainen, että kilpailukykyisen kisa-auton saa suoraan paketista rakennettua ilman, että tarvitsee ostaa mitään lisäosia kuulalaakereita lukuun ottamatta.

- Öljyiskarit voi sallia mikäli maavara pidetään 10mm jolloin minin vakio-iskareilla saa melko kilpailukykyisen auton, eli ei tule tilannetta jossa osassa autoja on 5mm maavara ja osassa on 10mm.

- Mini-R sellaisenaan mutta kaikki alustan geometriaan vaikuttavat osat olisi kielletty, esimerkiksi säädettävät camber-linkit jne.

- Mielestäni pitoaine pitäisi sallia, kukin sitten itse arvio, että käyttääkö sitä vain takarenkaisiin vai koko autoon vai mihin sitä tunkee.

--
Timo
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: *Artsi* - 26.11.07 - klo: 16.27
Moi!

Auton pitäisi olla mahdollisimman lähellä paketti versiota niin mielenkiinto ja tasasuus pysyy tallella ja samalla kustannukset kurissa niin sitä kautta saadaa enemmän harrastajia mukaan.

-Ei kuuladiffiä!!!  (hommasta häviää sen mukana koko idea jota tälle luokalle on haettu)
+Öljy iskarit
+Laakerit
+Pitoaine
+Vakio renkaat

Onko kellään kokemuksia 3racing renkaista oikeesti ja niiden edusta muuten kuin hinta?
 
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: RacingFactory - 26.11.07 - klo: 17.09
Johan se todettiin että alupalikoilla ei ole vaikutusta nopeuteen, näinollen jos kuljettaja haluaa blingiä se sallittakoon.
R-versiossahan on hubit ja ohjauspalat alumiinia joten tästäkin syystä sallisin nämä.
Itse tykkään alu palikoista koska niillä saadaan kestävyyttä.

Nämä kirjoitan sekä kauppiaana että mini harrastajana.

Laakerit, iskarit, moottorit ovat päivän selvät.
Vakio moottori on todella hyvä, ei hajota eikä kuluta autoa.
Jos haluaa öljyiskarit sen kun, mutta normi iskareillakin pärjää.

Sensijaan teidän tulisi päättää:

* Diffi
* Rengas (malli ja pitoaine kyllä/ei)
* välitys?
* muut mitat: painot ja maavara

3Racingin renkaassa on enemmän pitoa. Kulutuskestävyys on myös hyvä. Ainut huono puoli on se että sen profiili on hieman korkeampi, tämä yhdistettynä pitoon - auto kippaa helpommin.

Nämä kaikki ovat suoraan yhteydessä vauhtiin ja ajettavuuteen.
Näillä valinnoilla hinta pysyy aisoissa menettämättä vauhtia, eli rahalla ei saada lisävauhtia.





Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: TTKoo - 26.11.07 - klo: 17.12
Moi!
Auton pitäisi olla mahdollisimman lähellä paketti versiota niin mielenkiinto ja tasasuus pysyy tallella ja samalla kustannukset kurissa niin sitä kautta saadaa enemmän harrastajia mukaan.

-Ei kuuladiffiä!!!  (hommasta häviää sen mukana koko idea jota tälle luokalle on haettu)
+ - Öljy iskarit (?) (en vastusta, mutta suuri vaara että karkaa käsistä, jos vapautetaan)
+Laakerit
+ - Pitoaine (?) (en vastusta)
+Vakio renkaat

+ Alukääntöpalat laakereineen

Artsin ehdotusta hieman muutettuna ja muutamilla kysymysmerkeillä....

Mitä kauemmin sääntöjä "laaditaan", niin sitä kalliimmaksi tulee, koska ostetaan nykyhuhujen mukaan varusteita autoon

Eikös sen pitänyt olla hauskaa ja halpaa, nyt kun lukee juttuja, niin tuntuu kohta meno olevan hurjempaa kuin noissa pibokireellä luokissa  :cool:
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: J.Hovi - 26.11.07 - klo: 17.21
Renkaista puheenollen,; tuota aiemmin mainittua sliksiä on saatavilla vielä nykyäänkin.
Towerhobbies:in hinnastossa oli kovempiseoksinen sliksi saman hintainen kuin tuo "vakiomuovitarktorikumi".  (pehmeä seos oli kaksi kertaa kalliimpi..)
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: jarkkom - 26.11.07 - klo: 17.23
Eikös sen pitänyt olla hauskaa ja halpaa, nyt kun lukee juttuja, niin tuntuu kohta meno olevan hurjempaa kuin noissa pibokireellä luokissa  :cool:

En ymmärrä näitä negatiivisiä kommentteja. Onko todellakin kuulalaakerit ja öljyiskarit niin suuri muutos autoon, että se tekee luokasta vain rahamiehille sopivan? Johan tuossa ylhäällä todettiin, että vakioiskarit on oikein rakennettuna täysin kelvolliset. Jos iskari on vapaa, myös vakioiskareilla SAA AJAA!
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: J.Hovi - 26.11.07 - klo: 17.51
...
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: TTKoo - 26.11.07 - klo: 17.57
Eikös sen pitänyt olla hauskaa ja halpaa, nyt kun lukee juttuja, niin tuntuu kohta meno olevan hurjempaa kuin noissa pibokireellä luokissa  :cool:

En ymmärrä näitä negatiivisiä kommentteja. Onko todellakin kuulalaakerit ja öljyiskarit niin suuri muutos autoon, että se tekee luokasta vain rahamiehille sopivan? Johan tuossa ylhäällä todettiin, että vakioiskarit on oikein rakennettuna täysin kelvolliset. Jos iskari on vapaa, myös vakioiskareilla SAA AJAA!

Mikä kohta tekstissäni kieltää laakerit???? Iskarit ????

-Ei kuuladiffiä!!!  (hommasta häviää sen mukana koko idea jota tälle luokalle on haettu)
+ - Öljy iskarit (?) (en vastusta, mutta suuri vaara että karkaa käsistä, jos vapautetaan)
+Laakerit
+ - Pitoaine (?) (en vastusta)
+Vakio renkaat

+ Alukääntöpalat laakereineen


Lisäsin Artsin listaan jopa alukääntöpalat, koska ne kuulemma ovat autonssa ne heikoin lenkki huhujen mukaan.... niitäkään ei ole pakko vaihtaa.

Kirjoitan hitaammin, jotta pääset mukaan....
Niin kauan kun säännöt eivät ole selvillä, hankitaan osia jotka eivät KENTIES olekaan sitten sallittujen listalla jolloin niihin sijoitettu raha on hukkarahaa ja tehnyt sen siis kalliiksi (turhan takia)

Haukut siis väärää puuta, mutta sehän ei olekaan mun vika.... :mrgreen:
Juuri tuo on esimerkki siitä, että nämä hommat karkaa käsistä.
Yksinkertaisuus kannattaa säilyttää siinä kalustossa.
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: *Artsi* - 26.11.07 - klo: 18.01
Moi!

Okei 3racing renggas on korkeampi joten henkilökohtasesti vastustan sitä ja olen ehdottomasti vakio renkaiden kannalla! Korkeamman profiilin rengas kaataa auton helpommin etenki jos siinnä on enemmän pitoa joten se ei sovellu niin hyvin tähän hommaan. Vakio renkaalla saadaan auto menee ihan hyvin ja etenki jos pitoa saa käyttää! Joten tämä on aika selvä konsepti mikä pitäisi toimia kaikilla ja olla sama kaikille. Tämä toimi meillä ainakin hyvin torpan radalla niin uskon sen toimivan kaikkialla kyllä.
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: jarkkom - 26.11.07 - klo: 18.42


Jos otetaan hypoteettinen esimerkki, että vain iskarit ja kuulakaakerit sallittaisiin, niin älä silloin rupea puhumaan yhtään mitään alupaloista ja muista mahdollisista osista tai muutoksista. Se mikä ei ole sallittu, on kielletty, yksinkertaista eikö?

Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: bluebeetle - 26.11.07 - klo: 19.15
Jos keran 3racingin rengas on korkeampi, niin tulisi ehdottomasti kieltää. Sehän tarkoittaa nimittäin automaattisesti suurempaa huippunopeutta kuin vakioilla.

Nuo r-typen s-gripit ovat esim Beetlessä vakiona taka-akselilla, joten kyllä niitä pitäisi löytyä. Silti olen sitä mieltä että vain orggisrengas sallittakoon.

Iskarit mun mielestä vapaat, maavara minimi 10mm tasoittaa peliä.

Akuiksi ehdottomasti pötköakut, jotka menevät suoraan dremelöimättä paikalleen. Nyt jo kuusankoskella näkyi dremelöityjä runkoja, jotta oli saatu huippuakut sopimaan, ei oikein vastaa luokan ideaa...

Aluohjauspalat ehdottomasti sallittava kun heikoin lenkki ovat, mutta vain 0-asteisina (takana)

Vanttiruuvit mielestäni sallittavien listalla myös, saa klappia pois kiusaamasta ja on helpompi säätää haritukset kohdilleen.

Aletaanko lyömään lukkoon?

Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: jarkkom - 26.11.07 - klo: 19.42
Ainakin 3racingin ohjauspaloissa on mahdollisuus muuttaa ohjauksen ackerman-kulmaa. Samaten alumiinisia takahubeja on vaikka minkä asteisina; Tamiyan muovivalua kuitenkin vain 0- ja 1-asteisena. Vaikeata on...  :p
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: TTKoo - 26.11.07 - klo: 19.47
Jos otetaan hypoteettinen esimerkki, että vain iskarit ja kuulakaakerit sallittaisiin, niin älä silloin rupea puhumaan yhtään mitään alupaloista ja muista mahdollisista osista tai muutoksista. Se mikä ei ole sallittu, on kielletty, yksinkertaista eikö?

[b]-Ei kuuladiffiä!!!  (hommasta häviää sen mukana koko idea jota tälle luokalle on haettu)

+ - Öljy iskarit (?) (en vastusta, mutta suuri vaara että karkaa käsistä, jos vapautetaan)
+Laakerit

+ - Pitoaine (?) (en vastusta)
+Vakio renkaat

+ Alukääntöpalat laakereineen[/b]

Meilläpäin plusmerkki + tarkoittaa sallivaa, ja miinusmerkki - kielteistä, sekä + - merkki sitä, että molemmat käy.

Lisäksi jos sanotaan, että niin kauan kuin ei sääntöjä lyödä lukkoon, niin se tarkoittaa sitä, että SATTAA tulla turhia investointeja, jotka eivät sitten olekaan sallittuja. Siksi tietyllä tapaa kiire.
Yksinkertaista eikö ?

Toinen tapa on, että hankitaan mitä itsestä tuntuu hyvältä ja tarpelliselta, sitten vaaditaan kaikki ne hyväksytyiksi.... sitä kutsutaan tavallaan saneluksi
.
Miksi lisäsin ne alukääntöpalat, oli se, että Calen esityksessä ne puuttuivat, muutenhan auto oli liki vakio laakereita lukuunottamatta.
Laakereita en ole kenenkään huomannut kieltäneen.

Vapaat iskarit tarkoittavat sitten vapaita iskareita.
Tamiyan aluiskarit jousineen eivät ole vapaat, vaan juuri ne mitä ne ovat, vaan kummassakin on mahdollisuus todellakin monenlaiseen....
PS. Meillä on valmiina ja vapaana vapaat iskarit  :mrgreen:

PS. 2 Peesasin ja siksi kopioin Artsin ehdotusta, ja tämä näkyi muuttuneenkin ihan päälaelleen.... :grin:
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: J.Hovi - 26.11.07 - klo: 20.50
Mitäpä jos renkaiden kanssa tekisi niin että edessä olisi pakollista käyttää vakiokumeja.
(juuri tämän 3racingin korkea profiili-->huippunopeus jutun takia.   ...noissa "kolmosissa" muuten myös parempi kiihdytyspito, huolimatta siitä että ko. rengas ottaa mattoon oikeastaan kiinni vain laidoistaan..)

Takana saisi käyttää sitten joko vakiorenkaita tai 3racingiä..

Pitoainetta voisi käyttää jos siihen näkee tarvetta.
(ei tarvitse sitten ketään ripustaa hirteen jos esim puhdistaa renkaita pitoaineella...)

Tämä rengassääntö olisi ainakin helppo valvoa, jos katsastaja erottaa auton etu- ja takapään toisistaan :grin:
Otsikko: ..
Kirjoitti: MrOllinmaki - 26.11.07 - klo: 20.59
..
Otsikko: ..
Kirjoitti: MrOllinmaki - 26.11.07 - klo: 21.00
..
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: silli - 26.11.07 - klo: 21.15
Toinen ääni kallelle
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: bluebeetle - 26.11.07 - klo: 21.16
Toinen. Eli kolmas...
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: silli - 26.11.07 - klo: 21.20

Mielestäni myös jousi pitäisi olla vapaa. Jos pelkästään vakiojouset ovat sallittu, pitäisi niitä ostaa muutama säkki testattavaksi ja siten valkata sopivimmat yksilöt kisakäyttöön. Näin kärjistettynä, ei ole mitään takeita, että eri valmistuserien jouset ovat identtiset joustoltaan.


Huh huh... jos joku tosiaan on valmis ostamaan säkillisen jousia sen minimaalisen edun saamiseksi tähän luokkaan saa kyllä sen omasta puolestani tehdä. Tää tais mennä jo ihan vaan himpun verran yli.  :shock:
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: J.Hovi - 26.11.07 - klo: 21.25
...Joku turistijuttu tuo jousien mätsäily.  :shock:
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: silli - 26.11.07 - klo: 21.27
Itse olen samoilla linjoilla Calen ja Hovin kanssa.

Vapaa diffi.
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: TTKoo - 26.11.07 - klo: 22.15
Alkaa karata käsistä pikkuhiljaa tämä touhu.

Huutoäänestyksellä säännöt eivät selviä, koska jokaisella on liian ehdoton oma ja paras mielipide asioista.

Ehdotan seuraavaa:

Mikäli Kalle suostuu, niin päätetään että Kalle on myös tämän lajin luokkayhteyshenkilö ja hän päättää säännöt asiantuntijatahoja haastateltuaan. Meriitiksi hänelle lasken muiden sähkörataluokkien menestyksellisen päälliköinnin jo usean vuoden ajalta.

Ääniä puolesta ja vastaan???

-A-


Järkevä viesti.

Ääni Kallelle !!!!
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: jarkkom - 26.11.07 - klo: 22.31
Huh huh... jos joku tosiaan on valmis ostamaan säkillisen jousia sen minimaalisen edun saamiseksi tähän luokkaan saa kyllä sen omasta puolestani tehdä. Tää tais mennä jo ihan vaan himpun verran yli.  :shock:

Eli öljyiskarit on oiva ratkaisu?

Eräs ominaisuus minkä haluaisin pitää, on tuo ratasdiffi. Se tosin on vaikeasti valvottava ja rakennettaessa voi käyttää kaikenlaista kikkailua sen (osittaiseenkin) lukitsemiseen joten antaa viisaampien päättää. Ihmettelen vain suurimman osan suhtautumista, kun ei millään malta vain koota sitä suoraan paketista.  :shocked:

Ääni myös itseltäni Calelle.
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: RacingFactory - 26.11.07 - klo: 23.15
Huutoäänestys loppu, ääni Calelle!
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: jerzirccar1 - 26.11.07 - klo: 23.53
Ikävää luettavaa sen minä sanon mutta toivon edelleen että saatta sopua syntymään.
Kaikkia ei voida mielyttää sen olen huomannut mutta jos viisaat päät löydään yhteen niin eiköhän siinä sopua saada aikaiseksi vai mitä :wink:
Jerzi
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: hannu_s - 28.11.07 - klo: 10.11
Miten olisi ihan RTR luokka, eli kisaan pääsee tuolla RTR mallilla. Sallittuna (ja ainoana) viriosana kuulalaakerointi. Vaihtoehtoisena renkaina voisi sallia nuo 3racingin kumet vapaavalintaisilla vanteilla.
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: TTKoo - 28.11.07 - klo: 10.48
Miten olisi ihan RTR luokka, eli kisaan pääsee tuolla RTR mallilla. Sallittuna (ja ainoana) viriosana kuulalaakerointi. Vaihtoehtoisena renkaina voisi sallia nuo 3racingin kumet vapaavalintaisilla vanteilla.
Eiköhän kaikissa esityksissä ole mahdollista PÄÄSTÄ tuolla RTR mallilla kisaan.
Siinähän on poikkeavaa ainoastaan vastari, radio, servo ja nopari (kori valmiiksi maalattuna)

Autoja on kait myyty pääasiassa ilman sähköosia (moottorihän tulee mukana)
Eli ei kai nyt enää pakoteta heitäkin hankkimaan uutta kalustoa taas. (se R-malli on käsittääkseni edullinen muuttaa tuleviin sääntöihin sopivaksi, kellä sellainen on hankittuna)

Porukalla on ollut varmaan sähköosia pakissa joutilaana esim. siirtynisestä hiilettömään kalustoon, joten ei tarvitse ostaa niitä ikäänkuin "turhaan".

Säännöt olisi pitänyt vaan laatia heti alussa!!!!

Eiköhän asia tule Calen toimesta kuntoon ja sitten vaan kisaamaan.
Kisajärjestäjät pitää myös sitten saada samaan rintamaan, ettei siellä sallita poikkeavaa kalustoa!!!!
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: Mr Cale - 07.12.07 - klo: 17.54
Mäntsälän Mini Cupin tekniset säännöt on valmiit ja löytyy täältä (http://users.tkk.fi/~ktlehto/MiniCup/MiniCup_tekniset.pdf) (pdf).

Ajatuksena oli se, että vakiomallin Minillä pystyy osallistumaan suoraa paketista ja pärjäämäänkin kohtalaisesti. R-malli oli "pakko" saada mukaan, joten myönnytyksiä sääntöihin oli tässä kohtaa tehtävä. Lisäksi kilpailun järjestäjä vaati yhden vapauden lisää.

Näillä mennään MMRc Mini Cup 2008 ja kerätään kokemuksia.
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: bluebeetle - 07.12.07 - klo: 19.26
Hyvä Cale!

Mutta että esim. etuohjauspalan aluversio pakko olla Tamiyan valmistetta?? Kolme kertaa halvemmallakin saisi, geometria siitä muuttumatta mihinkään. Nuo maksaa puolet auton hinnasta (karrikoidusti) ja ainoa syy alumiinisen sallimiselle on kestävyys, joka voidaan tosiaan saavuttaa huomattavasti edullisemminkin.

Ja tämä siis ihan vinkumatta, jos tuo kerran on sääntö niin sitten on...  :mrgreen:

Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: to_lat - 07.12.07 - klo: 19.53
Hieonoa Cale!

Säännöt vaikuttaa omasta mielestäni erinomaisilta.
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: JK - 07.12.07 - klo: 23.08
Mäntsälän Mini Cupin tekniset säännöt on valmiit ja löytyy täältä (http://users.tkk.fi/~ktlehto/MiniCup/MiniCup_tekniset.pdf) (pdf).

Ajatuksena oli se, että vakiomallin Minillä pystyy osallistumaan suoraa paketista ja pärjäämäänkin kohtalaisesti. R-malli oli "pakko" saada mukaan, joten myönnytyksiä sääntöihin oli tässä kohtaa tehtävä. Lisäksi kilpailun järjestäjä vaati yhden vapauden lisää.

Näillä mennään MMRc Mini Cup 2008 ja kerätään kokemuksia.

Kelpaako muiden valmistajien iskarit? Ideana siis perusmallin varustaminen jostain auton raadosta napatuilla iskareilla.
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: Mr Cale - 07.12.07 - klo: 23.39
bluebeetle:
Huomasin kyllä, että 3 Racingin etuohjauspalat on selkeästi halvemmat. Ne voidaan sallia, jos niissä on sama geometria. Kellään tutuilla ei paloja ollut, joten en valitettavasti päässyt niitä tutkimaan ja toteamaan asiaa.

JK:
Kyllä kelpaa. Ideana juuri tuo mainitsemasi juttu.
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: uku - 13.12.07 - klo: 17.17
kyllä homma on niin et jos jotain vakiosta muutetaan nii ei siitä tuu mitään kun kaikki haluaa eri muutoksia  joten kun pidetään kaikki vakiona ei tule mitään ongelmaa PISTE! EI OO VAIKEETA HEI!!!! :angry:
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: Mika M - 14.12.07 - klo: 15.56
Säännöt näyttää hyvältä. Yksi ehdotus vielä olisi jos sitä halutaan harkita. Olisi hyvä jo minimimaavara olisi matalampi. Auttaa auton käytöksessä paljon kun kaatumisherkkyys vähenee.

Olen itse pyrkinyt ajamaan vain paketin mukana tulleilla vermeillä (perusmalli) ja etsiä niille setuppia. Maavaran tiputtaminen vakiokitkakammotusiskareillakin tuonne 5mm hujakoille on mahdollista, ilmainen säätö ja iso parannus toimintaan.

Iskareiden alapään linkistä (se osa joka ruuvataan iskarinvarteen) voi mattoveitsellä napata pari milliä pois, niin jousen alalautanen putoaa tuon verran alemmaksi ja samalla myös maavara laskee. Ei maksa mitään.

Eli mun mielestä maavaraa on turha pitää hirveän korkeana mattoradoilla. Kaatuilevat vain penteleet...
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: bluebeetle - 14.12.07 - klo: 16.45
Tuokin totta kyllä, mutta esim Kuusankoskella ajettiin rallirataa hyppyreineen päivineen, olis 5 millillä kolissu jo varmasti...
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: jarkkom - 14.12.07 - klo: 18.17
Tuokin totta kyllä, mutta esim Kuusankoskella ajettiin rallirataa hyppyreineen päivineen, olis 5 millillä kolissu jo varmasti...

Onhan noissa krossiautoissa mahdollista ajaa kisaa niin matalana kuin haluaa, mutta en ole vielä nähnyt kenenkään ajavan 5mm maavaralla..  :lol:
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: JK - 14.12.07 - klo: 20.06

Eli mun mielestä maavaraa on turha pitää hirveän korkeana mattoradoilla. Kaatuilevat vain penteleet...

Pelkästään hyvä asia. Jos ajettavuus paranee, tarvitaan tehokkaammat koneet => paremmat akut => paremmat säätimet => kestävämpi voimansiirto => tukevampi runko => lisää BlingBling paloja => $$$$$$$$!

Avot! Pari donaa menee taas kerran ja kisa on kuitenkin yhtä tasaista.

Ministä pitää tehdä halpisluokka jossa pärjää kohtuullisin kustannuksin ja mahdollisimman vähällä nysväämisellä.  :police:

Parasta olisi, jos kotona ei tarvitsisi tehdä yhtään mitään. Roippeet olisi vain takakontissa odottamassa seuraavaa ajokertaa.

Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: Jukka - 14.12.07 - klo: 20.47
Eihän sille tarvikaan tehdä mitään kotona. Hyvä jos tarvii ees ajopaikallakaan tehdä. Korin oon ottanut pois akun latauksen ajaksi mut senkin ois tehdä kori päällä  :mrgreen:
Homma tarvii kuitenkin pitää yksinkertaisena ja halpana tai kaikki järki ja viehätys menee. Miniin ei edes kannata yrittää samoja ajo-ominaisuuksia kuin tourinkiin ja vakiona se kestää ihan hyvin. Kerran oon saanu ohjauspalan vääntymään, mutta hiukan papukaijapihtejä peliin ja taas mentiin. Pieni heitto sinne tai tänne ei vaikutattanut mitenkään. 
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: jarkkom - 14.12.07 - klo: 20.54
Säännöthän, hyvät sellaiset, on jo olemassa. Miksi enää pitää vängätä?
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: Jukka - 14.12.07 - klo: 21.03
Samaa mieltä Jarkon kanssa. Ei enää muutoksia suuntaa tai toiseen. Muissakin luokissa kuskit laittavat kaluston sääntöjen mukaiseen kuntoon eikä sääntöjä kaluston mukaiseen kuntoon. Cale kuitenkin teki säännöt vapaaehtoisesti (pakotettuna) vapaaehtoisena (pakotettuna)  :wink:
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: copter - 18.12.07 - klo: 12.16
Nyt Oulun minikisan jäljiltä voisin tähän kirjoitella sen perusteella hieman kokemuksia ja huomioita.

Moottoreista sen verran, että on nyt hyvä huomioida sitten se, että kun auton ostaa paketissa jossa moottori tulee mukana, niin siinä tulee 540SH moottori mukana eikä 540J joka on sallittu. Eli siis mukana tuleva kone ei ole nykyisten sääntöjen mukaan sallitu. Tältä osin ei muutoksia mielestäni tarvita jos kaikki vain tietävät sen ja vaihtavat koneen. 540SH konetta ei saa erikseen tilattua joten sen takia 540J kone on valittu tietääkseni.

Oulussa oli vapaa maavara ja olen ehdottomasti sen puolella. Mielestäni ajaminen tulee paljon hauskemmaksi ja vääntö on tasaisempaa kun alustan oikeasti saa säätää ajettavaksi. Toki varmasti joku minimi on hyvä olla, mutta mielestäni 10mm on hieman liikaa. Kukaan ei pakota ajamaan tietenkään minimillä.

Jos Miniä jollain tapaa rinnastetaan ralliin, niin eihän oikeissakaan ralliautoissa ole mitään kiinteää maavaraa vaan maavara valitaan radan perusteella. Sama itseasiassa pätee varmaan lähes jokaiseen 1:1 luokkaan. Tämän takia en näe miksi pitäisi olla 10mm maavara miniminä. Kaikki jotka Oulussa olivat ajamassa niin varmasti voivat yhtyä siihen että siellä voimassa olleella maavarasäännöllä oli todella hyvää vääntöä niin alkuerissä kuin finaaleissakin.

On hyvä huomata että auto ei tälläkään hetkellä ole paketista valmis radalle vaan moottori ja renkaat pitää vaihtaa, joten halutessaan samassa yhteydessä ole kovin suuri homma madaltaa jousitusta samassa yhteydessä. Mielestäni myyjät voisivat lisätä RTR tuotekuvauksiinsa tarkemmat tiedot moottoreista sekä renkaista ja myöskin ehkä huomautuksen siitä että ne tulee vaihtaa ennen kisaamista. Mitä tulee madaltamiseen, niin kyseessähän on muutaman minuutin homma ja siitä voitaisiin laatia ohjeistus jos ongelmana on se, että aloittelijat kokevat muutoksen liian vaikeaksi.

Iskareiden ja diffin puolesta säännöt ovat varsin hyvät.

Mitä taas tulee alumiinipaloihin, niin tällä hetkellä aluminiset takahubit ovat kielletty sen takia koska niissä on eri auraus (1,5 astetta M03R paketin paloilla). Muoviset 0 ja 2 asteen takahubit ovat kuitenkin sallittu. 3racingiltä löytyy alumiiniset ohjauspalat 0 ja 2 asteen aurauksella (sekä 1 ja 3). Geometria ei muutu jos käytetään 3racingin 0 taikka 2 asteen takahubeja, joten en näe syytä miksi niillä ei saisi ajaa?

Moottoreiden osalta myöskin voitaisiin vakavasti harkita handout moottoreita koska koneen hinta on niin alhainen ja erot moottoreiden suorituskyvyssä melko suuria.

Mitä taas sitten tulee muihin optio-osiin, niin mielestäni ei ole järkeä kieltää kaikkia optiopalaa mitä autoon saa. Autoon on todella paljon alumiinista "karkkia" saatavilla mitä varmasti moni haluaa autoonsa laittaa kiinni. Jos osat eivät muuta auton geometriaa eivätkä muutenkaan tarjoa mitään etua kilpailuun nähden vaan lähinnä ovat omistajan iloksi autossa kiinni taikka jollain tapaa ovat muuten hyödyllisiä, niin siinä tapauksessa tälläisten osien kieltäminen ei mielestäni ole järkevää. Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää Squaren valmistamia koritolppien jäykistäjiä jotka auton kipatessa estävät tolppia taipumasta sekä akun pikakiinnitystä joka helpottaa akun kiinnittämistä mutta ei tarkota mitään etua (paitsi ehkä jossain endurance kisassa). Lisäksi autoon on saatavilla samalla geometrialla alumiiniset tukivarret niin eteen kuin taakse, alumiininen "pinioniluukku" ja muuta karkkia jotka eivät sinänsä mitään etua tarjoa, ehkä painon puoleta jopa päinvastoin, joiden kieltämiseen en näe perusteita. Myöskin pehmustettua puskuria tms muuta auton kestävyyttä edistävää osaa on saatavilla.

Ja tosiaan kyseessä ei ole mikään huutoäänestys. Esitän vain näkemykseni asiaan.
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: copter - 18.12.07 - klo: 14.08
Yllä olevaan vielä tarkennuksena että tarkoitin RTR paketteja kommenteillani koskien laillisia renkaita ja moottoria. Eli siis RTR paketeissa ei tule laillisia renkaita taikka moottoria, mutta ilmeisesti alustasarjassa siis tulee.

EDIT: 540SH koneita tulee kyllä myöskin alustasarja kittien mukana, eli siis moottorin osalta ainakaan kaikki kitit eivät ole sääntöjen mukasia.
Otsikko: Vs: Ehdotuksia mini-sarjan säännöille
Kirjoitti: Mr Cale - 18.12.07 - klo: 15.25
EDIT: 540SH koneita tulee kyllä myöskin alustasarja kittien mukana, eli siis moottorin osalta ainakaan kaikki kitit eivät ole sääntöjen mukasia.
No nyt on.  :wink:

MMRc - Mini Cup Säännöt (http://users.tkk.fi/~ktlehto/MiniCup/MiniCup_tekniset.pdf)

Ajatuksena oli tietenkin se, että auton mukana tulevalla moottorilla saa ajaa kisoissa.