Iltaa,
Tänään oli Lahdessa treenit ja 3 miniä paahtoi rataa lähes jatkuvalla tahdilla. Törmäsin radallamme rengasongelmaan nyt. Ensimmäisellä akulla takarenkaat lähti mutkissa mukavaan luistoon, pystyi ajamaan vähän rallityylillä. Eturenkaat olivat kuitenkin melko paljon kuluneemmat mitä takarenkaat, joten päätin renkaita säästääkseni vaihtaa eturenkaat takarenkaiden kanssa keskenään. Tämän jälkeen peräpito oli aivan kadoksissa. Perä lähti todella herkästi aivan lapasesta tappaen kaiken vauhdin jne. Seuraavaan erään päätin kokeilla pitoainetta takarenkaisiin. Se poisti pito-ongelman täysin ja vauhtia oli vaikea saada kuolemaan hitaissakaan mutkissa koska perä tuli siellä missä pitikin. Pitoine takarenkaissa toimi hyvin pari akullista, eli joka akkua varten ei tarvinnut takarenkaita pidottaa. Eturenkailla en tehnyt mitään, tällöin auto tuntui melko tasapainoiselta pidon suhteen.
Eli rengassäännön suhteen olisin tämän päivän perusteella ehdottamassa, että ajettaisiin minin vakiorenkailla mutta pitoaine sallitaan. Tällöin hyvän peräpidon vuoksi toimiva diffi ei olisi niin suuri ongelma mutkissa koska vauhti ei kuole niin helposti kuin ennen. Etrenkaissa kun ei pitoainetta käytä niin auto aliohjaakin jonkin verran jolloin Lahdessa ei ainakaan ollut tolkuttomia ongelmia pidosta kaatumisen takia. Ymmärrän kyllä Calen pointin siinä spoolin sallimisessa, se tekisi autoista luultavasti helpompia ajaa sekä valvonnan helpommaksi. Mutta onko se niin yksinkertainen asia? En ole ajanut miniä spoolilla joten en tiedä millainen se on, nopeasti ajateltuna tulee mieleeni, että jos auto on aina samanlainen ja "helppo" ajaa mutkissa eikä vauhti putoa pienten ajovirheiden tai yliyrittämisen takia paljoa, niin onko vaarana, että mutkissa ohitukset vähenee. Tänään ainakin Lahdessa ja pari viikkoa sitten Kuusankosken kisassa hienoja olivat juuri nuo mutkissa taistelut joissa kilpailijat ohittivat toisiaan vuoronperään mutkissa. Vähän siis arveluttaa tämä mutta en sano oikein mitään tähän kun en tiedä miten se vaikuttaa auton toimintaan todellisuudessa ja ennen kaikkea kilpailutilanteisiin.
Ymmärrän myös tuon Calen idean öljyiskareiden sallimisesta. Mutta ei sekään niin yksinkertaista ole, iskareissakin on paljon eroja, joten vapaat iskarit saattaisit pahimmillaan aiheuttaa tilanteen jossa testaillaan ja jopa kisoissa käytetään kisasta riippuen eri iskareita. Tämä nostaa heti kustannuksia ja tuo etua niille jotka pystyvät testaamaan paljon eri iskareita. Toisaalta, vakio-iskareitakin voi viilata jolloin ruuvin kantaan tulisi lovet joka vastaisivat reikiä ja iskarit voi tosiaan täyttää mitä erikoisimmilla nesteillä niiden toimivuuden parantamiseksi jne. Aikaan tämä voisi mennä tosiaan siihen, että vakio-iskareita paranneltaisiin kotikonstein. Joten ehkä ehkä olisi parempi sallia kunnon iskarit, toisaalta voisin kysyä, että olisiko parempi sallia iskarit kokonaan vai vain pari eri tyyppiä jolloin vältyttäisiin siltä eri iskarien testaamiselta jne.
Jousien suhteen olen sitä mieltä, että ainoat sallitut olisivat minin omat. Ne eivät muutu käytönaikana ja kaikilla olisi ainakin samanlaiset. Joko yhtä hyvät tai yhtä huonot. Autoissa ei tulisi eroa sitten sen perusteella kuka on pystynyt hankkimaan parhaiten radalle toimivat jouset ja testaamaan niitä vielä.
Pyydänkin Calea testaamaan tuollaista yhdistelmää jossa diffi toimii normaalisti ja takarenkaissa on pitoaine.
Maavara on siiten vielä sellainen juttu, että vakio-iskareilla häviää melko paljon jos maavara saa olla alle 10mm. Minusta olisi ehkä hyvä jos öljyiskarit sallitaan, niin minimimaavara olisi sen 10mm jolloin minin vakio-iskareilla ajavat eivät häviä niin paljoa öljyiskareita vastaan. Luultavasti se minikin on melkoerilainen ajaa 10mm maavaralla kuin vaikka 5mm maavaralla joka taitaa öljyiskareilla onnistua.
--
Timo Keränen