Skudaa,
Näin arvelinkin, että turbiini tuottaa aika pirunmoisen paineen/voiman sylinterille. Takaiskuventtiili ei tuossa oikein toimi, koska se estää nesteen virtauksen toiseen suuntaa, vaan tarvitaan suuntaventtiili (tällä siis ohjataan sylinterin liikesuunnat, voisi verrata vaikkapa RC-vastaanottimeen, joka käskee servoa liikkumaan myötä- tai vastapäivään, tai pysymään paikoillaan)ja EHKÄ paineohjattu lukkoventtiili tai kuormanlaskuventtiili. Noilla pysyy pytty varmasti halutussa asennossa, mutta itse kyllä koittaisin ensimmäisenä sellaista suuntaventtiiliä, jossa on keskiasennossa suljettuna sylinterin a ja b linja. Tuollainen venttiili vuotaa yleensä aina hiukan karasta, mutta en usko tuon olevan ongelma jolleivat voimat/paine kasva niin suureksi, että se siirtää venttiilin karaa. Mie skissaan sulle tällä viikolla jonninmoisen kuvatuksen selityksineen ja laitan sulle spostilla, jos haluat. Kertonee enemmän kuin miljoona sanaa. Helpoin ratkaisuhan olisi käyttää voimakasta RC-servoa vaan ei tuossa projektissa taideta helpointa ratkaisua hakea ;-)
Voitkos .21 vielä vinkata, millä nettisivuilla noita pienoishydraulikomponentteja pääsisi ihmettelemään tai mistä olet noita tilannut? Minkälaisen paineen se sinun pummpu tuottaa ja mikähän on noiden sylinterien männän ja männän varren halkaisia? Painehan on voima/pinta-ala (P=F/A = N/m^2), yksikkönä Pascal ja 1 bar on puolestaan 10^5 Pa. Noilla pääsee laskemaan, kuinka paljon voimaa sinun sylitereistä lähtee pihalle.
-t-janne-t-
...joo ja onhan noita tullut muutama vuosi TTY:ssä lueskeltua. Käytännön tekeminen onkin sitten jäänyt vähemmälle...