Kirjoittaja Aihe: korjausvinkkejä  (Luettu 4353 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
korjausvinkkejä
« : 04.06.03 - klo: 13.22 »
Asson ongelmana on jenkojen katoaminen muoviosista esim palloruuvien vastakappaleista ja diffikotelosta.
Onko kellään vinkkejä korjaukseen?
Itse olen hätäapuna saanut ruuvit pysymään pistämällä reikään ohuen teräslangan tai sivelemällä reikään pikaliimaa niin että sen on ensin annettu kovettua ennen ruuvin uudelleenkiinnittymistä (reikää ei saa liimata kokonaan umpeen). Ruuvin kiinnittäminen pikaliimalla suoraan ei ole suositeltavaa tai ainakin se on lyhytnäköistä.
Paras konsti olisi korjausruuvisarjat, joissa jenkaosa olisi hitusen paksumpi,kuin entinen,mutta onko näitä olemassa?

Poissa TapHaap

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/topaz.tattoo/
korjausvinkkejä
« Vastaus #1 : 04.06.03 - klo: 13.31 »
Englannista sai ainakin takavuosina "helicoil"-tyylisiä korjaussarjoja.
Hylsyjä joissa oli karkea ulkopinta ja alkup. kokoinen sisäkierre.
Niillä sai todella kestävät kierteet, hylsyt kun oli messinkiä.
Kätevä kaveri voi tietty ostaa sopivaa messinkiputkea ja tehdä sopivat sisäkierteet itse.
#### Tapsa ####
## nick:Biker62 ##

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
korjausvinkkejä
« Vastaus #2 : 04.06.03 - klo: 16.05 »
Helicoil "irtokierteet" ovat vakiokamaa ruuveihin erikoistuneissa liikkeissä.

Helicoilia helpompi on ns. kierteenkorjausholkki. Holkissa on esim. M5 ulkokierre ja M3 sisäkierre. Kierteenkorjausholkit ovat myös yleisesti saatavilla ruuvikaupoista.

Asson pohjassa olevat tuumaiset ruuvit voi vaihtaa saman mittaisiin M3 ruuveihin. M3 on alkuperäistä vähän paksumpi ja ilmeisesti muokkaa kierteen muoviin paremmin, koska minulla ei ole ongelmia ollut ja ole käyttänyt diffikotelot irti ... monesti.

Esim. kierteenkorjausholkista:

M3 kokoinen kierre "korkkaa" -> poraat reiän isommaksi ja väännät siihen M5 kierteen tapilla. Asennat holkin ja holkissa oleva M3 kierre korvaa alkuperäisen.

Tällainen korjaus on jopa alkuperäistä lujempi.

Palloruuvien taakse voi Assossa laittaa mutterit. Se on varsin suositeltavaa, koska näin itse palloruuvia ei tarvitse kiristää hampaat irvessä.

Kierteiden surma on yleensä huonot työkalut. Käytä siis vain parhaita ja OIKEAN KOKOISIA avaimia

Poissa nici

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
korjausvinkkejä
« Vastaus #3 : 04.06.03 - klo: 16.13 »
Tämä nyt ei tätä ongelmaa ratkaise mutta auttaa ehkäisemään kierteiden rikkoutumista, eli ennenkuin ruuvaa irrotetun ruuvin takaisin sitä kannattaa kiertää väärään suuntaan sen verran että menee vanhoihin kierteisiin eikä aina tee uusia.. eli ruuvi kohdalle ja kiertää sitä auki kunnes loksahtaa vanhoihin kierteisiin ja sit ruuvaa kiinni.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
korjausvinkkejä
« Vastaus #4 : 04.06.03 - klo: 16.20 »
Eleensäkään RC-autojen ruuveja ei juurikaan kiristetä, ne vaan kierretään loppuun saakka.

Poissa Toke

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
korjausvinkkejä
« Vastaus #5 : 07.06.03 - klo: 12.30 »
Diffikoteloihin voi laittaa samanlaiset ruuvit mitä käytetään iskarin kiinnittämiseen alatukivarteen. Ruuvit on hieman diffikoteloon tarkoitettuja pidemmät ja ne pysyy paikallaan vaikka jengat olisikin menneet. Tosin ne myös painaa alumiiniruuveja enemmän.

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
korjausvinkkejä
« Vastaus #6 : 07.06.03 - klo: 13.22 »
Lainaus käyttäjältä: "Toke"
Diffikoteloihin voi laittaa samanlaiset ruuvit mitä käytetään iskarin kiinnittämiseen alatukivarteen. Ruuvit on hieman diffikoteloon tarkoitettuja pidemmät ja ne pysyy paikallaan vaikka jengat olisikin menneet. Tosin ne myös painaa alumiiniruuveja enemmän.


Mulla on juuri noin.  Mielestäni lyhyet sin.alumiiniruuvit eivät edes mene tarpeeksi pitkälle diffikotelon ruuvin reikiin.

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
korjausvinkkejä
« Vastaus #7 : 18.06.03 - klo: 14.30 »
Tapsan mainitsemia helicoil tuotteita tuo maahan ja myy vantaalainen Masino Oy.

Ohessa linkki suoraan esitteeseen.
http://www.masino.fi/pdft/46555_KT_HELICOIL.pdf

Kokoja löytyy M-kierteissä kakkosesta ylöspäin ja asson käyttämä 4-40 UNC löytyy myös.
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory