Kirjoittaja Aihe: Kuinka kaikki alkoi...  (Luettu 9303 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
Kuinka kaikki alkoi...
« : 19.06.03 - klo: 18.32 »
Kuinka moni on aloittanut harrastuksen Nikolla, tai muulla vastaavalla?
Kertokaapas muutkin tarinanne ekasta autosta!

Itse olen Tronicolla(eli lelulla)
Se oli mahtavaa saapua serkuilleni, silloin oli syntymä päiväni(joku 6v) , heti kun pääsin ovesta sisään näin sohvan takana paketin, ´´onko tuo minun?´´
Vastaus, ´´arvaa?´´
Juoksin onnessa sinne ja revin auki ja sieltä paljastui tollanen auto, olin tietenkin onnessani!
Heti latinkiin ja ajelemaan!
Sillä ajelin n20 kertaa ja sittten loppu on kin historiaa...

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #1 : 19.06.03 - klo: 18.35 »
minä! tästä olisi voinut tehdä virallisen gallupinkin...
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #2 : 19.06.03 - klo: 18.44 »
Se oli sitä aikaa kun kaupan ikkunassa oli kolme mallia Nikolta, Turbo Panther lippulaivana. Muistaako joku sen keltaisen crossarin nimeä, joka oli ikäänkuin T-Pantherin sisarmalli? Autot maksoivat silloin n. 300 markkaa ja se oli todella suuri summa, vuosi taisi olla -85.

Ensimmäiset vakavammat rc-autot jotka näin, olivat sitten isomman pojan Tamiyan Boomerang (?) ja Monster Beetle. Jälkimmäinen teki lähtemättömän vaikutuksen. Tosin en osannut haikailla sellaisen perään vaan unelmissa siinteli kaupan hyllylle ilmestynyt Nikko Dictator.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa late

  • Veteraani
    • Profiili
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #3 : 19.06.03 - klo: 19.46 »
Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"

Ensimmäiset vakavammat rc-autot jotka näin, olivat sitten isomman pojan Tamiyan Boomerang (?) ja Monster Beetle. Jälkimmäinen teki lähtemättömän vaikutuksen.


Samoin! (tarkoitat varmaan sitä punaista takaveto kuplaa)
Näin tuon Tamiya Monster Beetlen näyteikkunassa ja eihän sitä voinut vastustaa. No, pari viikkoa ja eiköhän mulla ollut iso nippu markkoja kätösessä ja pian sen jälkeen hieno paketti kainalossa.

Tuota Tamiyan Monster Beetleä ennen mulla oli ja on edelleen Tamiyan erittäin nopea sininen takaveto hiekkakirppu (harmi kun en muista nimeä). Sillä mä ajoin varmaan tuhannet akkupatterit. Nyt se on kaapissa kunnostamista vailla.
Onhan mulla tietenkin edelleen se Monster Beetlekin.
LRP - Ei tulta ilman savua

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #4 : 19.06.03 - klo: 20.47 »
Mulla aivan ensimäiset kokemukset autoista saattoi tulla jollain letku-ohjattavalla  :D  Siinä sitä vasta jännitystä onkin...lwtku on n. metrin pituinen ja sen säteellä saakin ajaa mielin määrin! Patterit kesti varmaan 5 minuuttia...

Nikkoja astuikin kuvaan seuraavaksi ja joku takavetoinen punainen hyvin pieni buggy taisi olla ensimmäinen peli. Jossain vaiheessa tuli sellanen nelivetoinen Nikko, joka oli ehkä vähän Maruin Shogunin näköinen. Siitä menikin takasiipi melkein heti rikki, mutta matka jatkui. Nimessä saattoi olla joku Tiger kanssa  :roll:

Seuraava olikin jo vähän kovempi peli, nimittäin Tamiyan Mud Blaster, jolla ajeltiin muutama vuosi aika harvakseen. Korin mentyä huonoon kuntoon tilalle ostettiin legendaarinen Monster Beetlen koppa ja se säilyikin lähes ajamattomana. Myin auton jonkun aikaa sitten uudenveroisena, vaikka oli varmaan 5 vuotta vanha...kovaa tekoa  8)
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Poissa Sludge

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/sludge
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #5 : 19.06.03 - klo: 21.21 »
Minullakin oli ensimmäiset autot johto-ohjattiva, mutta niitä en edes kunnolla muista. Varsinainen RC harrastus alkoi Nikosta. Niitä aikoja muistellen en tämän viestin aikana tarkoita mitään allekirjoituksellani. Niitä vanhoja hyviä aikoja  :cry: ...

Nikko Ferrari F-40 oli ensimmäinen rc-autoni. Olin noin 9 vuotta. Siinä oli 2-eri välitystä, joka oli niin siisti juttu, että kaverinikin osti seuraavalla viikolla samanlaisen. Lelu toimi seitsemällä paristolla ja oli todella hauska. Mitä väliä jos siitä puuttui esim. diffi. Mitä niillä silloin teki. :mrgreen:

Toinen autoni oli Tronicon DTM Mersu. Nopea harmaa sähköturisti, jossa vain oli kökkö ohjattavuus, jonkun nykivän ja jumittelevan ohjausmoottorin takia :evil: . Hienoa oli myös, että auto toimi 40 mhz taajudella, jota luulin silloin paremmaksi.

Sattumoisin samana päivänä kuin World Trade Center meni rikki  ( :cry: ), sain Kyoshon Nitro Trackerin. WAUU! Siinä on oikea polttomoottori. Auto kulki hienosti ja oli ihan hyvä, mutta lennokkikerhon johtaja sanoi kerran, että "Aluksi ne tuntuvat nopeilta, mutta vielä sinä kiroilet, kun ei ne aloittelijoiden autot kovempaa mene!" ( :evil: ). Niin oli tuleva tämä lause toteutumaan...

Sitten hommasin Kyoshon Mad Forcen, jolla olen tähän asti onnellisena päristellyt, ja matka jatkuu edelleen... :)
Nikko on kirosana!

Poissa una

  • Jäsen
    • Profiili
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #6 : 19.06.03 - klo: 22.13 »
Minä en edes muista koska sain ekan nikkoni.
taisi sekin olla joku tyyliin nipko =) letkuauto..
sitten onkin ollut monenlaista nikkoa, kaikki jotain surkeita..
Mutta joskus silloin "nuoruudessa", kun minulla oli nikko mikä kulki jotenkin , miten ne nyt yleensäkkin kulkee.. ja sit kaveril oli sellainen joku isompi nikko tyylinen, siinä oli turbo :) ja kaikkee.. mutta ohjain kadoksissa.. ja mun ohjain ei toiminut siinä, joten sain sen itselleni 5mk ja enoni kanssa vahdettiin siitä moottori mun nikkooni..
Johan lähti, siitä tuli oikein huippu kilpuri =) =) =)
Tosin 8AA patteria meni kohtalaisen nopeasti kun piti "h" vaihteen päällä (siinä oli "h" ja "l")..

Ja nyt sitten tilasin ensimmäisen rc autoni, Polttomoottorisen Duratrax Maximum BX      B-)

innolla odottelen sitä, pitäis tulla ensviikon perjantaina

Poissa villespaa

  • Jäsen
    • Profiili
Kuinka se alkoi?
« Vastaus #7 : 21.06.03 - klo: 13.08 »
Vuosi oli jotain 197X. Eka "radio-ohjattava" toimi naksauksilla, eli ohjaimesta kun painoi, pelti levy "paukahti".. 1 napsaus eteen. 2 taakse ja kääntö, 3 seis. Eka auto kesti 1 viikon. Toka on vieläkin "mummulassa" jemmassa.
1984? Nikko jeeppi. Cool vehje ja "tosi" nopee, kesti kauan, mut kun ajoin sen n. 2 kerroksen matkan alas betonilattialle, ei kestänytkään...
12 vuotiaana aloin vinkumaan "oikeeta" autoa. Vanhempien kommentit oli tasoa lasten lelu. Mut kuinkas sattuikaan, ollessamme Vantaalla satuimme kävelemään ohi silloisen Tikkurilan crossiradan, jossa oli kisat ja jäimme katselemaan. Sen jälkeen sain Tamiya Avanten. Sillä ajettiin useampi vuosi, kunnes kuvioihin tuli mopot-tytöt-autot-tytöt-armeija-koulut- ja myin auton turhana pois... Nyt jo hieman varttuneemmalla iällä, ostin 1 kk sitten Kyosho TR-15 rallyn työkaverin kanssa, ja KIVAA ON!!!

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #8 : 21.06.03 - klo: 16.09 »
Omalla kohdalla kaikki tapahtui niin hitaasti:P Aku ankoistahan olen aina pitänyt, pienestä pitäen, joten niistähän vain siis katselin kuvia, ja joskus sattui eteen taka kannesta kyoshon "Aidot- radio-ohjattavat". Tuolloin olin hämärästi muistellen joku 10. No pitihän sellainen saada! Mutta vene vai auto? Ja polttishan se piti saada, koska luulin, että sähköt ei mee mihinkään.  :mrgreen: kaikenmaailman  Kyoshoja sitten ihailin, pääasiassa Wild dodge ramia. Kirjoitin siitä myös joulupukille  :D. Joulun lähestyessä päädyin kuitenkin siihen, että halusin saada muutakin kun sen auton, ja enhän tiennyt, että radiolaite olisi pitänyt ostaa kanssa. Kirjotin uuden listan joulupukille ja sain lahjaksi nikko Metal flässin. Akun lataus kesti 4.5 tuntia, mutta kyllä se oli kova laite, en edes uskaltanut viedä sitä ulos koska pelkäsin että se menee hajalle.  :cry: . Kaveri sai myös nikon lahjaksi, ja tuli heti aattona kysymään 10 aikaa tuutko ajelemaan.  :mrgreen: . Sen nikko oli sellanen pomppiva ja harmaa, ei sitä nimeä voi muistaa. tehtiin jopa rata tielle ja ajeltiin sillä, ja yhden toisen kaverin Tycolla, se oli taas ns. "tankkimallinen ohjattava". Välillä kun porukat eivät nähneet, menin salaa kavereiden kanssa ajelemaan. Ajeltiin ja ajeltiin, ajeltiin vielläkin lisää. Sitten se muistaakseni loppui. Nikko taisi jäädä vaatekaappiin seisomaan. Sen jälkeen suunnittelimme Billing boats veneeseeni radio-ohjausta. Ensin oli aikeissa laittaa metal flässin renkaat billing boatsiin "siipirattaiksi" kuitenkaan purkamatta autoa kummemmin, ohjaus oli vaan sitten erijuttu, vai kuka 10 vuotias osaa näprätä aivan heti ohjauksen veneeseen että se toimisi? Ei ollut vielä niin paljon älliä päässä (ei ole tainnut paljon lisääkään tulla :mrgreen: ). taisi mennä pari vuotta, tjsp. Kun aloin taas ihailla RC-autoja, siis aivan "oikeita". Näin kaverin kaverilla, joka kyllä asuu samassa kylässä, oikeastaan ihan lähellä. Ultima RB:n, se oli todella makea, ja ajattelin etä tuollainenhan on pakko saada! Ei me keritty hirveästi autolla ajaa kunnes akku oli taas loppu. Tuolla kaverilla oli kaikenlisäksi vain hidaslaturi, jolla latasi akkua 10 tuntia, ja kyoshon vakioakkuja 2kpl, joista ei siis hirveen pitkäksi aikaa potkua riittänyt. Menimme tuolle kaverille, ja katsoimme kyoshon luetteloa, siellä komeili pure ten alpha, josta olin aikaisemmin jo haaveillut. Miinuksena oli vain kova hinta, lähes 2000 mummoa tuollainen auto. Sen jälkeen alkoikin kiinnostaa myös toisen kaverin kanssa RC-autoilu, olikin jo ikää 12 vuotta. Kaveri suunnitteli M8 ostoa, ja minä Pure teniä. Lopulta ostin pure tenin, helmikuussa 2002. Kaveri ei ostanut autoa koskaan, netti kaverit ja irkki vei mukanaan. Auto oli todella hieno yms. Kyse oli siis polttiksesta. Menimme koittamaan veljen kanssa autoa, isäkin taisi mukana olla. Auto lähti hyvin käyntiin, mutta enhänminä siitä mitään tajunnut, säädin vain neulan oikein, bensaa tankkiin ja nykäisy. Auto lähti, sanan omaisesti ensimmäisestä nykäysystä pitkin autotallin lattiaa, kaasu pohjassa, vetari edelleen kädessä :D. Hätäännyin ja pidin vetarista tiukasti kiinni, isä sammutti auton....sitten...plaaplaaplaa kestää ikuisuus kun kertoo näin yksityiskohtaisesti..... sitten saimme auton toimimaan´ja ajoin sillä soralla ja joka paikassa missä auto vaan kykeni menemään, se oli tosi nasta kaara!! =P. Ajoin muistaakseni 5 litraa ja auton moottori sanoin työsopimuksensa irti.  Ostin uuden moottorin maaliskussa 2002.  Ajelin ajelin jne...... Alkoipa tekemään mieli uutta autoa, M8:a. Olin jo ostamassa autoa, kunnes. Saapui kaunis talvipäivä ja jarva kysyi minua mukaan katsomaan tamuan menoa etelä hervannan koululle, Tottakai lähdin mukaan! Jarva oli itse ajatellut ostaa foamit Ultima ST:seensä (en kertonut koska se sen hankki, olisi tullut muuten liian pitkä viesti, tämäkin on varmaan liikaa. Se kuitenkin hankki sen 2002 syyskuussa). Sitten maailma muuttui silmissäni, Sähkötouring, prkl se oli hienoa kuin mikä! M8 jäi taakse, turistin osto, ja alphan myyminen alkoi. Jarva osti jo associted TC3 FT:n tammikuussa 2003, ja kävi noin 3 kertaa ajamassa sillä tamuassa. Lopulta sain oman pure tenin myytyä. Laitoin foorumiin ostoilmoituksen sähkötouringista, ja paripäivää sen jälkeen kokenut entinen TJ-10 kuski mikko huttunen lähetti minulle sähköpostiviestin, että sillä on asso myynnissä. Tottakai ostin auton mikolta, ja asso oli käsissäni, jees!

Tätä nykyä minulla on siis edelleen tuo Associted TC3 team, ja kohta oon jo kisaamassa.  :wink:

PS:tuli vähän pitkä  :mrgreen:

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Re: Kuinka se alkoi?
« Vastaus #9 : 23.06.03 - klo: 15.35 »
Lainaus käyttäjältä: "villespaa"
Vuosi oli jotain 197X. Eka "radio-ohjattava" toimi naksauksilla, eli ohjaimesta kun painoi, pelti levy "paukahti".. 1 napsaus eteen. 2 taakse ja kääntö, 3 seis. Eka auto kesti 1 viikon. Toka on vieläkin "mummulassa" jemmassa.


Tuollainen muuten oli minullakin, joku jenkkien poliisiauto vieläpä sireeneineen ja vilkkuineen. Tosin omalla kohdallani vuosi oli jotain -82. Auto on jäänyt mieleen siitä, kun äitini kertoi joskus polkaisseensa lattiaa suutuspäissään kun oli nähnyt valloillaan olevan sekasotkun, ja täräyksen seurauksena sängyn alta oli ampunut esiin poliisiauto pillit huutaen.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa coronet

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #10 : 23.06.03 - klo: 16.52 »
Isoveli osti Sveitsin matkalta Monster Beetlen kymmenen vuotta sitten ja siitä saakka on tullu kurvailtua enemmän tai vähemmän.
Tamiya roks.

Poissa alpha

  • Jäsen
    • Profiili
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #11 : 02.08.03 - klo: 18.03 »
mun eka kaara oli joku sand fox (lelu halppiksesta)..
se meni meikän käytössä p*skaks heti, ja sit eräänä jouluna sain nikko survivor:in.. se oli iso ja vielä neli veto..  isän kans ostettiin siihen sitte tehokkaampi akku , nii ainako pakitti ja löi sitte hanaa ni keuli sairaasti... se oli sen ajan kova peli, siis kova nikko!! :D
se on edelleen ajossa!
se on maku asia sano musti ku muniansa nuoli

Poissa alpha

  • Jäsen
    • Profiili
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #12 : 03.08.03 - klo: 17.17 »
jos vauhtia tekee mieli ni keräilet vähän rahaa, ja ostat kunnollisen polttis krossarin.
se on maku asia sano musti ku muniansa nuoli

Poissa alpha

  • Jäsen
    • Profiili
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #13 : 03.08.03 - klo: 18.44 »
Lainaus käyttäjältä: "kaide"
eipä tee enää vauhtia mieli ku loppuu harrastus. :wink:


''loppuu harrastus''?? eikö kiinnosta enää?
se on maku asia sano musti ku muniansa nuoli

Poissa Kalle

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #14 : 05.08.03 - klo: 12.35 »
Ensimmäinen radio-ohjattava tais olla joku Nikon Buggy, jossa oli Turbo vaihde..eli meni aivan sairaan kovaa ja vuosi tais olla jotain ´90 ja sen jälkeen oli jos jonkin moista härveliä (myös letkuohjattavia)  :mrgreen:

Otsomaani

  • Vieras
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #15 : 05.08.03 - klo: 12.57 »
Mullakin oli nikkoja  :D !
Sitten kävin model expossa ja innostuin kunnon vempeleistä. Ne sitten unohtu pariksi vuodeksi, kunnes Englannissa yks kaveri selaili Tamiyan katalogia koulussa. Heti kotona kaivoin jonkun vanhan Kyoshon luettelon esiin ja sieltä rupesin kattomaan autoa. No sitten kuukauden päästä ostin Kyosho Lazer 2000:sen ja siitä se sitten alkoi...

Poissa masse

  • Jäsen
    • Profiili
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #16 : 05.08.03 - klo: 13.47 »
Mä teen väsyneenä heräteostoksia. Töiden jälkeen tulee otettua päiväunet, mutta jos ne jää väliin niin kukkaro on tulilinjalla. Läppäri, autorata ja rc tuli ostettua juuri noin; väsyneenä ja yli-innostuneena. Unien jälkeen sitä sitten miettii että mitä tuli ostettua.

Täytyy myöntää että rc:tä harkitsin hieman kauemmin, mutta lopullinen päätös tehtiin unipöhnässä.
| follow the white rabbit |

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #17 : 05.08.03 - klo: 14.29 »
Ei masse kiinnostaisi ostaa mekaanista noparia.. hintaa semmoset 300e :mrgreen:









No bans pleas. Nauratin vain itseäni

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #18 : 05.08.03 - klo: 19.14 »
Tämän olen kertonut ennenkin, mutta siinä toivossa, että edes yksi sielu pelastuisi pilipaliautojen surkealta kohtalolta, raapustan sen jälleen:

Elettiin kesää 2000. Juniori oli pitkään säästänyt rahaa, joilla ostettiin himoittu readyset-ratapolttis. (Se muuten makaa tälläkin hetkellä varastossa - käyttämättömänä.) Sillä käytiin monta kertaa radalla pöristelemässä, mutta varsin nopeasti turhauduttiin: mitä mieltä on kiertää rataa yksinään tai satunnaisten muiden ajajien kanssa, varsinkin jos niillä muilla on oikeat rc-autot. Vähän aikaa se on hienoa, mutta ihan varmasti ei kauaa.

Tähän olisi rc-uramme, joka ei ollut vielä edes alkanut, päättynyt, ellei juniorilla olisi ollut ilmeisesti ModelExpo-messuilla nähdyn rc-autokilpailun jättämä visio. Hänellä oli muutama ropo jäljellä, johon hän säästi raivoisasti lisää, ja sai meikäläisen lupaamaan pientä tukea vielä toiseenkin autokauppaan, tällä kertaa sähkösellaiseen.
Se oli tipalla: jokainen isäpappa jyrisee jo tuossa vaiheessa, että eikös sulla jo ole auto?

Sähköauto piti siis vielä saada, myöhemmin saman vuoden syksyllä. Ja tässä on se vaaran paikka! Vastuuttomat kauppiaat myyvät mieluusti tietämättömille isä+poika-asiakkaille kaiken maailman pilipalileluja, vaikka hyvin tietävät, että niillä leikitään muutama kuukausi, ja siihen tyrehtyy koko orastava harrastus.
Me olimme yhteydessä moneen kauppaan, ja tunnustan itse suositelleeni juniorille pilipali-readysettiä eräässä liikkeessä, koska se isäpapan vinkkelistä vaikutti edulliselta ja näyttävältä.
Onneksi juniorilla oli järkeä enemmän, ja ajauduimme lopulta erään oikean rc-kauppiaan tiskin taakse. Hän selvitti, mistä koko hommassa on kysymys, ja sai meidät ymmärtämään ostamaan hyvä käytetty oikea rc-autopaketti. Maksoi suunnilleen uuden readysetin verran!
Auton kori oli todella hieno, ja sillä kun mentiin ekaa kertaa Hiekkaharjun aloittelijoiden iltaan readysettien sekaan, niin johan päät kääntyivät! Huokauksia kuului ympäriltä, että "toihan on oikea kilpa-auto!"

Monta kertaa sitten käytiinkin Hiekkiksessä kahden vanhan 1700mAh-akun kanssa, ja aina tultiin kotiin rikkinäinen auto kainalossa. Mutta sinnikkäästi jatkettiin, juniorin ajotaito alkoi pikku hiljaa kehittyä, ja pianpa ei enää tarvinnutkaan aina lähteä kotiin rikkinäisen auton kanssa.
Erään kerran sitten kysyin VAU:n Napelta, jolta olimme jo monesti saaneet arvokasta opastusta ja laina-varaosiakin, että voisiko juniorin ajotaidolla osallistua VAU:n kerhokisaan? Hän katsoi hetken ajoa ja sanoi, että kiireesti mukaan! Ja sydän kurkussa mentiin.

Siitä se lähti, nyt on kisoja kierretty 2½ vuotta, ja ihan yhtä kivaa on kuin aloitettaessa. TJ-luokka on juuri vaihtunut TS:iin. Auto on vaihtunut kerran.
Olemme ostaneet paljon tarvikkeita käytettyinä: moottoreita, akkuja, latureita, nopareita, vastareita, servoja, ja rahaa on säästynyt huimasti, uusien hintoihin verrattuna.

Tarinan opetus on siis se, että älä missään tapauksessa erehdy readysetteihin, vaikka ne vaikuttaisivat miten houkuttelevilta!
Oikea rc-auto on ehdottomasti ainoa valinta, muuten harrastus kuolee nopeasti pois.
Jos olet jo ostanut readysetin, ala heti säästämään käytettyä oikeaa rc-autoa varten, ja selitä asia isällesi. Jos hän ei usko tai ymmärrä, pyydä ottamaan yhteyttä minuun, niin selitän hänelle, mistä on kysymys:
vtk@avenet.fi

--------
Jaa että miten oma ajamiseni alkoi? No, jaksoin puolisen vuotta katsella juniorin ja muiden ajamista radan reunalla, ja sitten en enää kestänyt...
Halusin myös irrottautua juniorin mekaanikon virasta mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, että hän oppisi itse hoitamaan ja säätämään autonsa.

Suosittelen rc-autoharrastusta kaikille junioreille, nuorille, nuorille aikuisille ja isäpapoille! Harvassa harrastuksessa on niin monta osa-aluetta kuin tässä. Niitä osa-alueita on muuten paljon enemmän kuin uskottekaan!

Poissa claustro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://claustro.bbs.fi
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #19 : 05.08.03 - klo: 19.50 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Tämän olen kertonut ennenkin, mutta siinä toivossa, että edes yksi sielu pelastuisi pilipaliautojen surkealta kohtalolta, raapustan sen jälleen:


Minkä ikäisenä juniorisi aloitti ready-setillä? Mulla ois reservissä 5. v tyttö joka jonkin verran osaa hahmottaa ajamista ja jopa tykkää siitä. Ihan ei ole kyllä vielä kisojen aika, mutta en oikein tiedä kuinka nuorena voipi aloittaa kerhokisaamiset sun muut. Niin ja kovaa vauhtia kasvaa myös 3 vuotias poika... Harmi, ettei osaa vielä hahmottaa kovinkaan hyvin, että rattiradiota käyttäessä se auto oikeasti liikkuu jonnekkin (yleensä päin seinää).
Toni Walther, retired operator

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #20 : 05.08.03 - klo: 20.07 »
Juniori aloitti vasta 13-vuotiaana. Ellen itse olisi aloittanut yli nelikymppisenä, junioria voisi jopa pitää yli-ikäisenä aloittajana  :wink:

Luulisin sopivan aloitusiän alkavan sieltä 5-6 ikävuoden vaiheilta. Ja loppuahan sopivalle aloitusiälle ei siis olekaan. Hiekkaharjussa esimerkiksi on näkynyt myös 5-6-vuotiaita.

Kesäkausi avaralla radalla tai maastossa olisi paras aloitusaika, sillä sisällä, kuten Hiekkiksessä, seinät ja puolapuut ovat armottoman lähellä - eikä ainoastaan nuorimmille.
Jos tyttäresi pitää ajamisesta, anna hänen ajaa ja kehittyä!

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Nojuu
« Vastaus #21 : 05.08.03 - klo: 20.12 »
Nikoilla, Taiyolla ja Tycoilla leikittiin junnuna, niihin upposikin sitten parin Tamiya Lunch Boxin / Marui Big Bearin verran rahaa. Edellä mainittuja autoja tuli himoittua, mutta kun olivat niin "kalliita", niin piti synttärinikkoja ostaa..

Intin jälkeen reilu vuosi sitten alkukeväästä mieleen tuli ajatus, että lapsuuden (siis varhaisen lapsuuden, lapsihan tässä edelleen...) toteuttamatta jääneitä unelmia voisi toteuttaa.. Ostamalla pikkuauton. Huuto.netin palstalta tarttui läjä rompetta sisältäen Kyoshon Baja Beetlen sekä Lazer ZX:n, sähköjä siis. Hinta oli naurettavan pieni.

Sen jälkeen autot ja sähköt ovat vaihtuneet tiuhaan tahtiin, polttiskin oli, jolla en metriäkään tosin ajanut.. Tällä hetkellä harrastus hakee uusia uria (?), tosin oikeaan suuntaan tunnutaan menevän, ottaen huomioon olosuhteet. Maan pinnallekaan ei olla rajoituttu, vaan sähköliidokkikin tallista löytyy, upea peli.
Lahti Rock City

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #22 : 05.08.03 - klo: 23.15 »
Lainaus käyttäjältä: "claustro"

Ihan ei ole kyllä vielä kisojen aika, mutta en oikein tiedä kuinka nuorena voipi aloittaa kerhokisaamiset sun muut.

Luulisin, että kerhokisaamisen aika alkaa olla, kun pystyy ajamaan rataa ympäri jotenkin sujuvasti, vaikkei niin kovin nopeastikaan. Iästä riippumatta. Kuperkeikkoja saa tulla!

Ihan pienillä (ja vähän isommillakin) on tietenkin omat käsityksensä ja odotuksensa omista kyvyistään, ja jos ei voitto osu kohdalle, voi pettymys olla syvä. Tässä on isukin/äidin rooli tärkeä.

Muistan omat ekat FinTrack-kisamme, jossa oli mukana eräs lupaava nuori kaveri. Välitön heppu, joka ei ujostellut tulla pölisemään vieraiden kanssa. Mutta hänellä tuntui olevan täysin epärealistinen käsitys omista kyvyistään, ja kun sitten tulokset eivät vastanneet odotuksia ... en ole nähnyt kaveria sen kisan jälkeen missään. Ja tämä sattui 2 vuotta sitten.

Poissa masse

  • Jäsen
    • Profiili
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #23 : 06.08.03 - klo: 08.31 »
Tatti: Heheh, no ei nyt sentään. =)
| follow the white rabbit |

Poissa Rc-Poika

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.muuttojokinen.fi/niklas
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #24 : 06.08.03 - klo: 11.51 »
Ensin oli letku sitten tuli nikko ja sitten..

Kaikki alkoi kun letkuohjattava autoni oli unohtunut keskelle olohuoneen lattiaa ja siskoni tahallaa hyppäsi auton päälle, jottei sen tarvitsisi kestää kun ajelen sitä nilkoille. Sitten odotin seuraavaa joulua ja en silloin saanut kuin uuden piraattiletkun, joka ei koskaan toiminut ja nyt kun tänäpäivänä avasin auton ei sisällä mitään virtapiirejä tms. ollut, ohjaunkin oli feikki ja letku, jonka sisällä piti piuhojen kulkea autoon oli vain muovipötkylä eikä sisältänyt johdon johtoa.

Sitten 2 vuoden päästä tästä koitti se hieno päivä kun sain ensimmäisen "aidon ja oikean radio-ohjattavan" eli suomeksi sanottuna nikon ( Nikko - Blue Python 1 ). Auto tuntui kestävän ties mitä kun sillä tykitin talojen katoilta kallioille ja lopulta se sitten ei enää kestänytkään vaan akku teki oikosulun ja poltti virtapiirit. Sitten kun Jyväskylään avattiin uusi KodinAnttila näin siellä joulun alla hienossa tarjouksessa olevan 1/10 monsterin ( New Bright - F - 150 ). Kaverinikin sai samanlaisen auton ja sitten kun jouluna avasin paketin ja latasin akun, ei auto toiminutkaan. Sitten vain auto takaisin kauppaan korjaukseen ja kaverin autolla armotonta ajoa, kunnes omaa autoni ei kuulunut vielä 3 kk jälkeenkään, joten pyysimme rahat takaisin.

Sitten alkoi se oikeiden autojen aikakausi. Koska leluohjattavat eivät olleet koskaan kunnolla toimineet, päätin ostaa Aku Ankan takana mainostetun ralliauton, Pureten Alpha EP:n. Kävin nostamassa tililtäni 1000 mk ja olin varma että niillä saisin auton, mutta ei tullut kesää vaan isän piti siihen vielä 400 mk avustaa jotta auto oli minun. Sitten kotiin päästyäni latasin akun ja aloin laittamaan autoa ajokuntoon ja jo seuraavana päivänä mökillä jäällä ajoin rallia autollani . Hauskaa oli.   8)

Tuosta rallista se kaikki alkoi ja vaikka kaikki niitä aivan paskoiksi väittävät jäi minulla ainakin autostani erittäin lämpimät muistot ja aion vielä joskus tuollaisen hankkia piharälliin.
// Niklas " jokipoika " Jokinen

Poissa Jaapu

  • Jäsen
    • Profiili
Korruptio aloitti harrastuksen....
« Vastaus #25 : 08.08.03 - klo: 11.13 »
Jos nyt huomioidaan tuo lapsuus, niin nuo silloset "nikot" tuli läpikäytyä... muistellakseen semmonen peltinen Corvette, jossa oli kolme nopeutta ja kääntyvät etupyörät... nopeudet oli seis, kovaa ja helevetin kovaa... ja seis asentoa ei saanut päälle ohjaimesta eli se meni rakenteilla olevaan kaukolämpöputkeen...

Seuraava oli joku teoveto Lancia Stratos lelu, jolla pysty pysähtymään ohjaimesta käsin, tosin ainoa nopeusalue oli hemmetin hiljaa..

No, nuo ei olleet harrasteita...

Aikuisiällä eräs yhteystyökumppanimme työn puolesta järjesti jonkinlaisen myyntikilpailun, jossa palkintona Kyosho Pure Ten Alpha EP readyset masiina... no, laite mulle kulkeutui ja nythän alkoi muotoutumaan harrasteen puolelle... seuraavaksi piti hommata mini-zeta sisäajoon, seuraava käytetty 1/8 Buggy Crono (jonka kanssa aluksi joutui kieltämäti noloihin tilanteisiin...).. sitten Hobao Hyper 7 (tämän laatikon nähtyään vaimo ostatti omakotitalon...) ja nyt kun tilaa on harrastaa, piti vielä haalia 1/10 ratapolttis...

Eli, korruptiosta se alkoi....
BMW Power

Poissa ieatdirt

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.monkeyminds.se8.org
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #26 : 08.08.03 - klo: 11.37 »
ensimmäiset kaarat oli letkuautoja ja ajelin niillä missä tahansa, kuten esim. jäällä. tarpeeksi kovan ruinauksen jälkeen vanhemmat toi englannin matkalta midnight pumpkin monsun (oisko ollu tamiya) joka oli ihan eri luokkaa letkuautojen kanssa.

olin kuulemma avannut paketin ja kattonut laturin johtoa ja huutanut, että "mä sanoin etten haluu letkuautoo"  :lol:  taisin olla 4 vuotias.

sitten kerty nikkoja sun muita romuja ja taisin olla 10 tai 11 vuotta kun sain joululahjaks usa-1:sen. sillä ajo jäi tosi vähäksi, mutta nyt kesän aikana ajeltiin kaveriporukalla sillä ja innostus kasvoi. pari viikkoa sitten hommasin hobbylinnasta t-maxxin ja se on ollut kovassa käytössä.

tuollainen se eka "kunnon" rc auto oli.  :mrgreen:

http://www.tamiyausa.com/product/rc/electric/110scaleoffroadtrucks/58070.html
be smart. don't be a retard

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #27 : 08.08.03 - klo: 12.29 »
On tullut melko monta kertaa tylysti mollatuksi readysettejä, joten pieni selvennys saattaa olla paikallaan.

Readysetit ja Nikkot ja Tycot ja kaikki vastaavat ovat ihan paikallaan eräänlaisena ensiasteena. Ja vaikka myöhempinäkin asteina, silloin kun tarkoitus tai mahdollisuutta ei ole alkaa ajaa rc-radoilla.

Se, mistä yritän varoittaa, on tilanne, jossa itse olimme harrastusta aloittaessame: harrastuksesta oli päässämme vain epämääräinen kuva, samoin kuin kisatoiminnasta, joka ei siinä vaiheessa painanut pennin vertaa. Kuten kai useimmat, muotoilimme asian kauppiaille näin: etsimme rc-autopakettia, jolla EHKÄ voisi joskus kokeilla mennä johonkin kerhokisaan, sitten kun ajamaan on oppinut. Kuulostaako tutulta?
Ja juuri tässä tilanteessa readysetit ovat rc-harrastuksen pahimpia vihollisia, koska niiden loukusta ei yleensä enää nousta: jos sellaisen hankkii, on aivan varma, että sillä ei paria kokeilua enempää osallistuta mihinkään kilpailuun. Ja kun sellaisen on hankkinut, on 90% varmaa, että kotiväki ei ymmärrä junnua, joka kohta alkaa uudestaan mankumaan rc-autoa, vaikkakin tällä kertaa ihan oikeata. Ja tältä tilanteelta yritän valistuksellani sieluja pelastaa: liian monta hyvää rc-harrastajalupausta on menetetty noiden leikkikalujen vuoksi.

Rahallisestihan readysetit ovat samoissa hinnoissa huomattavan paljon parempien käytettyjen oikeiden rc-autojen kanssa. Miksi ei valintatilanteessa ottaisi kunnon autoa, ihan vain varmuuden vuoksi?

No, onko se kilpaileminen sitten niin tärkeätä? Ei sen tietenkään tarvitse olla, mutta miettikääpäs: tarvitaanko kotimontulle tai parkkipaikalle enempää kuin kaksi autoa, niin ne alkavat ennemmin tai myöhemmin kisata keskenään? Tai jos ajaa rc-radalla yksinään, niin alkaako jossakin vaiheessa tehdä mieli mitata kierrosaikaa ja kisata kelloa vastaan? Se on juuri sitä kilpailuviettiä, ei sen kummemmasta ole kysymys. Se on jokaisella.

Ja kun vähän aikaa on kaverin kanssa kisannut, alkaa tehdä mieli kisata useamman kaverin kanssa - ja silloin ollaan jo järjestetyn kerhokisan kynnyksellä. Niin se vaan on. Ja siitä eteenpäin... se onkin sitten tuhannen taalan kysymys, tuliko aikanaan hankittua readysetti vai oikea rc-auto.

Järki käteen, kun on ratkaisun paikka! Useimmilla ei toista valintamahdollisuutta tule, ennenkuin vasta aikuisena, sitten kun itse voi päättää tekemisistään.

Kommentteja?

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #28 : 08.08.03 - klo: 13.00 »
Käännetään asia vaihteeksi toisin päin. Oletetaan, että, minulla ei ole käytännössä mitään kokemusta tai kosketuspintaa RC-autoiluun. Yhtenä päivänä satun poikkeuksellisesti katsomaan sen Aku-Ankan takakannen Kyoshon mainoksen läpi, ja innostun. Kipinä syttyi, joten saan kokoon esim. 400 Euroa. Tällä summalla minun nyt sitten pitäisi pärjätä.

Minun kannattaisi luonnollisestikin ostaa se hyvä käytetty paketti, mutta mistä minä sellaisen sitten löytäisin, koska mitään kosketuspintaa ei ole harrastukseen. Mahdollisesti onnistuisin ostamaan Keltaisesta Pörssistä autopaketin, joka on ylihintainen, josta puuttuu jotain oleellista ja on todellisuudessa huonokuntoinenkin. Tätä minä en tietenkään pysty kokemattomuuttani huomaamaan ja asiasta tietäviä kavereitakaan ei ole. Tämän seurauksena harrastus loppuu ennen sen alkamista. Eli onko sitten se RTR-paketti niinkään huono vaihtoehto.

Luulenpa, että RTR-paketeilla on saatu harrastuksen pariin enemmän väkeä, kuin on menetetty. Yhtä hyvinhän voisi käydä seuraavasti. Aloitan lajin ostamalla käytettynä tällä kertaa viimeisen päälle olevan auton tarvikkeineen. Jo ensimmäisellä ajokerralla ensimmäisellä kiihdytyksellä onnistun saamaan auton lähimmän lyhtypylvään ympärille solmuun. Korjaukseen menisi heti muutama sata euroa (esim. hiilikuitu on kallista). Olisikohan se vähemmän suorituskykyinen RTR-paketti halpoine muoviosineen ollut sittenkin parempi vaihtoehto.

Tietenkään tällä RTR-paketilla ei ole tulevaisuutta todellisessa kisatouhussa, mutta alkuun sillä päässee hyvinkin. Opitaan tuntemaan auton tekniikkaa, ajotaito kehittyy ja aletaan päästä piireihin. Kokemuksen kerryttyä auton voi vaihtaa siihen käytettyyn kilpa-autoon. Tässä vaiheessa on jo varmaankin jo hieman asiantuntemusta ja kontaktipintaa hyvän kaupan tekemiseen.

Tietenkin, jos lähtökohta on se, että ystäväpiiristä tai muuten on luotettava henkilö, joka auttaa aivan harrastuksen alussa ja mahdollisesti pitempäänkin, kannattaa kallistua sen käytetyn kilpa-auton kannalle (tai jopa uuden).

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Kuinka kaikki alkoi...
« Vastaus #29 : 18.09.03 - klo: 11.20 »
Kaikki edelläolevat kirjoitukset tuntuvat TODELLA tutuilta!
Varsinkin VesaK:n, pienestä oli kiinni readysetin hankinta meilläkin, mutta onneksi luoja rakastaa yksinkertaisia ja päästää "pahasta".
Edelleenkin lukekaa VesaK:n jatkokirjoitus, mikä on lopullinen tavoite!?
Kaikista ostetuista autoista, yhdestäkään ei ole raatsinut luopua.
Henkilökohtaisesti voin sanoa, että: Halvimmalla, ja eniten kehittävällä tavalla pääsee alkuun, ostamalla joko uusi tai käytetty 2-veto crossari!
-harjoitella voi vaikka rataa ei olisi lähelläkään
-huoltaminen helppoa, vaikkei kokemusta olisikaan aiemmin
-oppii säätämään jousitusta ja iskunvaimentimia (¤ öljynjäykkyys )

Kysykääpä vaikka CAi:lta, tulee varmasti parempi ja seikkaperäisempi selvitys eduista !

Pitäisikö näiden "konkarien" tehdä oikein opas aloittelijoille/ensiostajille?
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.