Kirjoittaja Aihe: Sähkis Stadium Truckit  (Luettu 3037 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
Sähkis Stadium Truckit
« : 03.07.03 - klo: 00.38 »
Tähän asti oon ajellu pelkillä polttiksilla, mutta nyt on alkanut kiinnostamaan myös sähköpelit jonkun verran. Ensisijaisesti oon miettiny jotain ST:tä sen monikäyttöisyyden takia. Monsteri on vähän hankala jossain paikoissa ja ralliautoilla ei taas voi oikein hyppiä. Onko muuten olemassa 4-vetoisia sähkökrosseja...muitakin kuin jotain vanhoja tai leluja  :roll:

Ajokokemuksia on lähinnä .21 koneilla varustetuista autoista ja myös sähköauton suorituskyky saisi olla mahdollisimman tiukka. Todennäköisesti joku virikone pitäisi ostaa, kun ei taida noi ST:t hirveästi vakiona kulkea (tietääkseni Kyoshon malli menee jotain 35km/h  :cry: ). Eli millainen olisi hyvä 12, 10 vai vaikka 9 lankainen?

Suositelkaa jotain autoja ja kertokaa samalla miten noi sähköpelit menee noilla kovilla virikoneilla, kun vieläkin on sellanen pelko takaraivossa, ettei noi sähköpelit voi kulkea kovaa  :?

ps. Koneen pitäisi myös olla tietty mahdollisimman huoltovapaa, ettei esim. hiiliä pidä vaihtaa joka akun jälkeen. Sorvata en myöskään osaa, joten kuinka usein noissa esim. 10 lankasissa koneissa täytyy tehdä tätä?
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Jep
« Vastaus #1 : 03.07.03 - klo: 07.31 »
Stadium Truck on erittäin hauska auto. Kisaa sillä ei ajamaan pääse, mutta se ei taida olla sinulla tarkoituskaan. Ainakin tässä tapauksessa kehottaisin unohtamaan kyoshon, vaikka polttispuolella olisit kuinka vannoutunut fani. Stadium truckin kohdalla uskoisin kuitenkin, että muut merkit tarjoavat paremmin rahalle vastinetta.  :wink:

Merkeistä varmastikin olet perillä jonkin verran, on Team Losia, Assoa ja ja... No traxxas vielä voitaisiin tuohon lisätä. Sekä myös tuorein tulokas, Duratrax. Mutta kaksi jälkimmäistä ovatkin sitten vähän vieraampia vehkeitä suomessa. Yokomollakin on tämä hassu 4wd trucki, mutta siitä en tiedä saako sitä ja varsin ikääntynyt pelihän se on. Losi ja Asso tulevat päällimäisenä mieleen, tosin Losista saatat ainakin uutena joutua pulittamaan pisemmän pennin. Muita merkkejäkin saattaa olla, mutta siitä valaiskoot muut.

Assolta tulee T4 trucki, uutena tuskin kannattaa muuta ostaa (tosin T4:sen rantautuminen Suomeen saattaa kestää niin kauan, että hommaat jonkun toisen). Käytettynähän noita kannattaa ehdottomasti kysellä, joskaan tarjonta ei välttämättä ole häikäisevää.

Sitten tuosta koneesta. Se kannattaa ottaa tosiaan huomioon, että mitä enemmän vauhtia ja voimaa, sitä enemmän virtaa, sitä paremmat akut, nopari sekä sitä suurempi hiilien/kollektorin kuluminen. Mahdollisimman huoltovapaaksi koneeksi uskaltaisin melkein suositella syndicate konetta. Mutta tässä vaiheessa jos meni pahasti metsään, niin joku informoikoon. Tietty virikone (vaikka juuri 17kieppinen) pienellä ennakolla ja kovilla hiilillä saattaisi olla kohtuu huoltovapaa ratkaisu myös. Mutta tästä saavat ekspertit informoida. Vakiokoneellakin vehje kulkee varmasti riittävästi, mutta se ei ole huoltovapaa sekään ja radalle sillä pitäis päästä, avaralla pöpelikköalueella, jossa tilaa on, vakiokoneella nopeus saattaa vaikuttaa aika mitättömältä.

Mutta eipä tässä, yhden truckin omistaneena sanoisin, että oikeen velmu ja monikäyttöinen vehje on!

Edit: Niin ja vielä, tottahan nelkkusähkökrosseja löytyy. Merkkejä ainakin Losi, Schumacher sekä Yokomo. Sitten on vielä T-Techin predator. Ja tämä outolintu durango.. :D  Varmasti hienoja pelejä, mutta ainakin tuolla Losin XXX4:sella aika suolainen hinta uutena. Käytettynäkin noita löytyy, mutta ehkä heikommin kuin 2wd vehkeitä. Ja tosiaan, varsinaista sähköralliautoa (eli autoa jolla pääsisi muuallakin kuin asfaltilla) ei taida vielä oikein olla, mutta jos jollakin kokemusta on niin kertokoon.
Lahti Rock City

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Jep
« Vastaus #2 : 06.07.03 - klo: 03.03 »
Nyt tuli kyllä sen verran kattava vastaus että heikkopäistä hirvittää  :shock:  :shock:  :shock:

Kisaa autolla ei todellakaan ole tarkoitus mennä ajamaan. Eli 100%:sti hauskanpitoon tämä laite tulisi. Tuosta Kyoshosta vielä sen verran, että mitenkään vannoutunut en merkille ole...ne jotenkin vaan tulee mun luokse  :roll:

Autolla tulisi varmaan ajeltua jonkun verran esim. parkkipaikoilla, joten vauhtia saisi todellakin olla mielellään vähintään 50-60km/h...joku 80km/h olisi tietysti plussaa, mikäli ajo-ominaisuudet riittävät tuohon vauhtiin.

Esim. mun monsteri kulkee vaan n. 40km/h ja kovassa maastossa siinäkin on puolet liikaa, mutta asfaltilla tuntuu välitys loppuvan kesken puolen sekunnin kiihdytyksen jälkeen...

Onhan se tietysti selvää, että noi virikoneet vaatii enemmän huoltoa, mutta jos ajelisin esim. 2-3 akullista kerrallaan ja n. 1-2 kertaa viikossa, niin kuinka usein noiden hiilien ja ankkureiden kanssa pitäis pelata?

ps. kertokaa vielä minkä verran tuollaisen ST:n saisi kulkemaan esim. 9 lankaisella koneella, jos nyt pelkkää vauhtia haluaa? Jotain osviittaa edes...50km/h vai 100km/h?
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Sähkis Stadium Truckit
« Vastaus #3 : 06.07.03 - klo: 04.00 »
9 lankanen kone kiertää melkein 50000 kierrosta minuutissa, ja tehojakin on 250 wattia. Sillä pääsee siis todella kovaa. Jos on hyvät akut, niin 9 lankasella koneella pääsee varmaan helposti 80 km/h. (TS-10 viri touring luokassa mennään jo melkein 80 km/h, 12 lankaisilla koneilla, tietty välitykset on niissä pidemmät)

Poissa Rc-Poika

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.muuttojokinen.fi/niklas
Sähkis Stadium Truckit
« Vastaus #4 : 06.07.03 - klo: 12.51 »
Jos laitat mahdollisimman 9-lankasen koneen kiinni niin ajoaika on hyvilläkin akuilla melkoisen lyhyt, mutta sitäkin siistinpi. Sähkötouringissakin 9-lankanen on vakiokoneella treenanneelle ihan liikaa ja sitten vielä ajattelee sen laittamista truckiin = maastossa mennään niin kovaa että esteitä edes huomaa ja siinä saa olla sitten hyvinkin kestävä auto..
// Niklas " jokipoika " Jokinen

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Jees...
« Vastaus #5 : 06.07.03 - klo: 13.42 »
Pitää nyt muistaa se, että ST ei ole tehty asfaltille. Asfaltilla sen kyytiminen tuskin on kovinkaan mielekästä, pitoa kuitenkin on jo niin paljon että vääntöä tarvii löytyä aikalailla, jotta auto kiihtyy kunnon nopeuksiin rivakasti. Auto saattaisi myös spinnata aika herkästi löysän etupään niiatessa (sehän tietysti hoituu säädöillä mutta..).

Sitä ei ole myöskään tehty kulkemaan 80km/h. 50km/h varmastikin alkaa oleen sille maksimaalinen inhimillinen nopeus rataolosuhteissa, mutta kaipa tuon joku temppunikkari saa ajettavasti kulkemaan lujempaakin. Tietysti isoilla aukeilla alueilla kovat nopeudet ei tunnu missään, mutta tasaisella parkkipaikalla ajelu ilman sen suurempaa tarkoitusta on varsin kuivaa tuolla autolla. Hyppimiseen auto sopii vallan mainiosti, siihen ei tarvita 80km/h nopeuksia.

Melkeinpä siis suosittelisin, että mietit tarkkaan mitä haluat autolla tehdä ja sitten päätät mikä auto siihen sopii. Kireiden koneiden sorvausrumba ei sudittelussa ehkä ole mielekästä, riippuen tietysti budjetista. Edelleen etenkin aloituskustannukset ovat kovat, hyvät akut, laturi, säädin, koneet ja mahdollinen sorvi maksavat maltaita.
Lahti Rock City

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Sähkis Stadium Truckit
« Vastaus #6 : 06.07.03 - klo: 14.08 »
Jeps. Vakiokoneellakin pääsee jo aika kovaa, ja sillä nopeudella pystyy jo helposti hyppimään. Kaverilla on tuollainen Ultima ST, ja 15 lankasella meno on jo sellaista että...huh huh.  :wink:

Poissa Antti86

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Sähkis Stadium Truckit
« Vastaus #7 : 12.07.03 - klo: 19.44 »
.
« Viimeksi muokattu: 27.07.08 - klo: 12.22 kirjoittanut Antti86 »

Poissa zhoop

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://simo.arkku.net
Sähkis Stadium Truckit
« Vastaus #8 : 12.07.03 - klo: 20.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Antti86"
mikä 15 lankanen vakiomoottori sillä sun kaverilla oli. Mikä halpa elektroninen ohjaus servo olis hyvä ostaa mun stadium trukkiin kun vanha ei kestäny. Samalla voisin kysy mikä moottori kannattis ostaa ku vanha on aika tehoton ja monta lankanen


Elektroninen ohjaus servo? mitä mahdat tarkoittaa sillä?
Varmaan tarkotat elektronista nopeudensäädintä ja sun mekaaninen ei varmaan oikein kestä.
15 lankaset koneet eivät ole vakio eli stanukoneita.
Halpa elektroninen nopeudensäädin vois olla vaikka sonik tempo, maksaa 61 euroa ja kestää 12 lankasen koneen.
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Re: Jep
« Vastaus #9 : 05.08.03 - klo: 13.01 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Ainakin tässä tapauksessa kehottaisin unohtamaan kyoshon, vaikka polttispuolella olisit kuinka vannoutunut fani. Stadium truckin kohdalla uskoisin kuitenkin, että muut merkit tarjoavat paremmin rahalle vastinetta.  :wink:


Toki toki jos rahapussissa on n.400euroa löysää niin mikä ettei, mutta kun autoa ostaa pelkkään suditteluun niin kannattaa miettiä kuinka paljon on valmis maksamaan asson...ym...logoista.
Itselläni Sandmaster (50e), vanha Optima 4WD (50e), kun korin laittaa päälle ei yhtään tiedä mikä siellä alla on.

Ps.nämä eivät siis ole kisamiehen mietteitä :wink:
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Jep
« Vastaus #10 : 30.08.04 - klo: 22.50 »
Lainaus käyttäjältä: "Rph"
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Ainakin tässä tapauksessa kehottaisin unohtamaan kyoshon, vaikka polttispuolella olisit kuinka vannoutunut fani. Stadium truckin kohdalla uskoisin kuitenkin, että muut merkit tarjoavat paremmin rahalle vastinetta.  :wink:


Toki toki jos rahapussissa on n.400euroa löysää niin mikä ettei, mutta kun autoa ostaa pelkkään suditteluun niin kannattaa miettiä kuinka paljon on valmis maksamaan asson...ym...logoista.
Itselläni Sandmaster (50e), vanha Optima 4WD (50e), kun korin laittaa päälle ei yhtään tiedä mikä siellä alla on.

Ps.nämä eivät siis ole kisamiehen mietteitä :wink:



Ei se näissä (Team Losi ja Associated) oo se logo joka maksaa,
toisin kuin Kyoshossa, vaan laatu.

Esim:
Olin hankkimassa Team Losin XXX-NT truckia (polttis) ja meinasin
huonon saatavuuden takia hommata korvikkeeksi Kyoshon
Stadium Force 4wd:n, olisin saanut 180eurolla käytetyn uusi 350e
(losi suomessa 450e ilman radiota), mutta sitten rupesin laskeskelemaan:
Kuulalaakerit 50-60e, Tehopilli 70-80e Paremmat iskarit, kytkin, rattaat... Jne
Lista oli loputon ja tilasin Lopulta Team Losi XXX-NT:n jenkeistä
vähän käytettynä ja loppusumma postikuluineen 210e
(sis: auto +moot. +ohjain ja sairaasti viri osia)

Mutta Pää syy oli se että esim. Losi ja asso ovat tehtaalta lähtiessä
"kisavehkeitä" joten oletettavasti kestää pihasudittelussakin
paremmin, eikä tarvi välttämättä viritellä että kestää!

Mun mielestä pihasuditteluun pitää olla vielä parempi auto(ainakin
kestävämpi) kuin kisoihin ettei tarvi kokoajan vaihdella uusia osia
(niinkuin jotkut joutuvat tekemään kisoissa)

Ps. Kun sain ensimmäisen Losin pihasuditteluun niin ei oo tarvinnu
merkkiä vaihtaa! Ensimmäinen oli n.9-10vuotta mulla ja nyt kaverilla.
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Sähkis Stadium Truckit
« Vastaus #11 : 31.08.04 - klo: 13.24 »
Mjoo ja muistakaa harjattomat koneet jos tehoa halutaan pihasuditteluun sieltä sitä meinaan löytyy ja kone on käynnössä täysin huoltovapaa hiiliä ei ole eli ainoastaan laakerit kuluu. Paketti maksaa nykysellään jo saman verran kun 9t lankanen kone ja hyvä nopari. Tietty hiilellisen saa hieman halvemmalla jos haluaa mutt toss harjattomassa on juuri se älytön teho ja hyvä teho/hyötysuhde ja huoltovapaa. Eli kannattaa vakavasti miettii. Sähköautot puolelta löytyy juttua harjattomissa ja esim Stampede jutussa on aika paljon videoo ja juttua Hermannin stampedestä (sähkö monsu traxxasilta) jossa on nyt ollu 700W konetta ja 400w ja 300 ja nykysin taitaa olla 250w. Kertokoot Hermanni lisää.

Itellä on 15t kone ja sillä oon jo puolisen vuotta ajellu ainakin toll samall ankkurill. hiiliä mennyt 1pari ja toiset aika lopus. kaverilla 12t kone ja on kulunu jo selvästi kollektori vaikka ajanut vähemmän eli kollektorin kuluminen alkaa tulemaan esille aika äkkiä kun langat vähenee.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Sähkis Stadium Truckit
« Vastaus #12 : 31.08.04 - klo: 22.34 »
Lainaus käyttäjältä: "Lassi"
Mjoo ja muistakaa harjattomat koneet jos tehoa halutaan pihasuditteluun sieltä sitä meinaan löytyy ja kone on käynnössä täysin huoltovapaa hiiliä ei ole eli ainoastaan laakerit kuluu. Paketti maksaa nykysellään jo saman verran kun 9t lankanen kone ja hyvä nopari. Tietty hiilellisen saa hieman halvemmalla jos haluaa mutt toss harjattomassa on juuri se älytön teho ja hyvä teho/hyötysuhde ja huoltovapaa. Eli kannattaa vakavasti miettii. Sähköautot puolelta löytyy juttua harjattomissa ja esim Stampede jutussa on aika paljon videoo ja juttua Hermannin stampedestä (sähkö monsu traxxasilta) jossa on nyt ollu 700W konetta ja 400w ja 300 ja nykysin taitaa olla 250w. Kertokoot Hermanni lisää.



No joo nykyään on käytettävissä "vain" 302w max nykyisellä akustolla (LiPo 7000mAh), se "pienin" Lehneri (Harjaton) on jo myyty pois.
Hintaa toisaan ei tule sen enempää kuin hyvälle harjalliselle moottorille ja säätimellekkään (Noin 250€ postikuluineen).
Parasta tosiaan on noissa harjattomissa että moottorit ovat "huoltovapaita" (Kuluvia osia vain kaksi moottorin "päätylaakeria").
"Plussana" tulee vielä reilusti kasvanut ajoaika varsinkin jos vertaa samantehoista harjallista ja harjatonta.
Omat moottorini olen pääasiassa tilannut Hobby-Landista Saksasta (Sieltä löytyvät kohdasta 41 Elektromotoren BL). http://shop.hobby-land.de/
Mielestäni paras vaihtoehto jos ei ole tarkoitus kilpailla.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Clod+T2

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/tuvasa
Sähkis Stadium Truckit
« Vastaus #13 : 02.09.04 - klo: 20.15 »
Täytyy minunkin vähä mainostella: kyllä se Asson laatu on hiukan toista kun jollain kyosholla... Mulla on ollu 3½ vuotta Asson T2(ei kai kukaan arvannut? :mrgreen: ), vikoja ollut hyvin vähän: difin toinen pidikelaakeri alkaa olla finiitto ja vetorattaan koppa on uudesta asti ollut mallia täys p...a. Se päästää vähänkin vanhetessaan(ja alkaessaan taipua kun on niin hiton ohutta kalvoa..) pienenpieniä hiekanjyviä rattaisiin ja aijai kun tekee kivat jäljet. Tämän seurauksena vetorattaassa jälkiä, mutta vielä mennään alkuperäsellä. Edes tukivarsia en ole saanut poikki, vaikka paras temppu on ollut kanttikivestä voltilla sellasen tosi matalan kuusen oksalle(noin 50-60cm korkee) parkkeeraus, auto jäi katolleen sen oksan päälle :mrgreen: . En osaa sanoa mitä kuusia ne ovat, mutta jotakin metrin korkusia tosi tuuheita istutuksia... tuli parkiksel kohelletua vähän :roll: . Ja on erinomaisen huba auto ajaa, tosin tehoa saa olla julmasti ennen kun se tosissaan alkaa olla haastava ajaa, nykynen 13 lankanen Peak ei varsinaisesti räjähtävästi autoa vie, ja sorallakin ajo on helppoa koska toosa on liian helppo ajaa, tars lisää tehoa et tulis haastetta :mrgreen: .

En edes muista paljonko auto uutena maksoi, mutta voin sanoa että olen enemmän kuin tyytyväinen, vaikka toi "Hermannin" "Spede" nyt suoralla ohi meneekin, kyllä toi parempi ajaa on 8)  :roll: . Notta kyllä trucki hauska peli on, ei kaadu ihan niin helpolla kuin esim. stampede(vinkki vinkki :mrgreen: ), ja on minusta myös hiukan vakaampi hyppimään.
T2 harjattomana, Clodi myyty :(