Noniin laitetaas tänne "vähän" juttua kisoista kun kukaan muu ei vielä ole uskaltautunut. :mrgreen:
Kauden avauskisa Kuusankoskella noudatti samaa kaavaa kuin aikaisemminkin, eli varikko sama tuttu tilava ja hyvin järjestetty. Pöydät ja tuolit ehdoton plussa aina, niin ei tarvitse pidemmän matkan takaa roudata huonekaluja mukana. Sähköt toimi, ei katkoksia ja muutenkin varikolla varsin rento fiilis. Positiivista myöskin oli se, että kennoja ei pamahdellut kenelläkään. En kuullut että kellään olisi ollut mitään ongelmia niiden suhteen, joten toivotaan että jatkuu samaa rataa.
Radan profiili oli varsin haastava ja teknisempi kuin mitä ehkä aikaisemmin Kuusankoskella on totuttu näkemään viime vuosina. On hyvä että profiilia ei päässyt treenaamaan aikaisempina viikonloppuina, koska siitä olisi ollut selkeää etua omasta mielestäni. Rännit jakavat paljon mielipiteitä ja nytkin nähtiin paljon tilanteita radalla joista varikolla käytyjen keskustelujen, sekä huoltajien muiden kommenttien perusteella ymmärsin että monien mielestä rännit ovat osasyy radalla paukkumiseen ja sitä kautta pilalle menneisiin alkueriin taikka finaaleihin. Tietysti tällä nyt tarkoitan sitä, että kuski itse ajaa puhtaasti ja erästä joku muu osuu ränniin ja jää siihen jumiin ja aiheuttaa sitä kautta suman johon sitten perästä tulijat myöskin pamauttavat. Tietysti ainahan se on jonkun muun vika..
Ajanotto toimi loistavasti, tulokset tulivat nopeasti taululle ja muutenkin kilpailun toimitsijat niin ajanotossa kuin katsastuksessakin tekivät loistosuorituksen kaikilta osin. En ainakaan itse havainnut mitään ongelmia ja aikataulussa pysyttiin molempina päivinä ilman mitään ongelmia.
Tuomarointia olisi ehkä saanut olla hieman enemmän sekä tiedotusta siitä että missä mennään. Tällä nyt lähinnä tarkoitan sitä, että erissä joissa paukkui ei ollut kuskeilla tietoa kuka on samalla ja kuka eri kierroksella ja sen takia sitten ei myöskään osattu antaa tilaa takaa tulevalle kuskille joka oli nopeampi ja lisäksi eri kierroksella. Mitä tuomarointiin tulee niin kyllä rangaistuksia tuli, mutta hieman tuli sellainen fiilis että radalla tapahtuneisiin "osumiin" reagoitiin hieman satunnaisesti. Tällä nyt tarkoitan sitä, että oli tilanteita joissa annettiin rangaistus aika mitättömästä asiasta kuten pienestä ajovirheestä kierroksella ohituksen yhteydessä, mutta sitten taas oli tilanteita joissa oli ihan selkeä peräänajo samalla kierroksella olevien kuskien kesken ja siitä ei mitään rangaistusta annettu vaikka toinen jopa saattoi sen seurauksena keskeyttää. Lauantaina ajokorokkeella sallittiin "äänestys" ja siihen ei millään tapaa puututtu ennen sunnuntaita, jonka seurauksena lauantaina korokkeella oli aika höpinä ja sunnuntaina homma toimi taas kuten normaalisti. En itsekään ehkä ole aina ihan esimerkillinen korokkeella, mutta ainakin itselleni tietty "rauha" korokkeella on tärkeää jotta ajosuoritukseen pystyy keskittymään täysipainoisesti.
Finaaleissa nostajia oli todella paljon ja itsekin muutamaan otteeseen jouduin oikein miettimään että mihin sijoittaudun kun kaikkialla oli jo miehiä oransseissa liiveissä. Alkuerissä nostaminen myöskin toimi esimerkillisesti. Jos erässä on 10 kuskia ja nostopaikkoja alle 9 (kun yksi on ratatuomarina), niin siinä tapauksessa voisi ehkä harkita yhden kaverin sijoittamista ajokorokkeelle seuraamaan siellä käyttäytymistä mikäli kisajärjestäjälle ei ole sinne osoittaa henkilöä taikka korokkeen toimintaa ei pystytä seuraamaan muiden toimitsijoiden toimesta.
Kahvio oli erittäin hyvä kuten Kuusankoskella aina.
Mitä taas tulee sitten itse kilpailusuorituksiin niin onnittelut voittajille sekä lisäksi erityisesti oman tiimin Jukalle joka mattiksessa teki aika yllättävän suorituksen. Lisäksi oli miellyttävää havaita ProStockissa melkoinen tason nousu. Finaalissa oli 3 kuskia edellisen vuoden sarjan 10 parhaasta, joten uusia nopeita kuskeja on tullut ja finaaliin menneet kuskit olivat kaikki n. 4 sekunnin sisällä. Kärki siis oli melko tasainen vaikka finaaleissa Tomppa menikin omia menojaan ja kenelläkään ei ollut mitään jakoja siihen suuntaan. Lähtöruutu finaaleissa on tullut entistä tärkeämmäksi johtuen kasvaneista ruutuväleistä sekä paalu tietysti ränniradalla korostaa merkitystään.
Mitä taas tulee omiin suorituksiin niin lauantaina mattiksessa ei oikein homma toiminut ja finaalipaikan menettäminen 5 kymmenyksellä oli aika kova pettymys. B:n paalu ei ole koskaan ollut miellyttävä paikka, koska siitä ei voi koskaan mennä muuta kuin alaspäin ja se tulikin sitten finaaleissa todistettua. Ekassa lähdössä rikkoutunut vastari ja toisessa lähdössä pääsuoralta lensi rännin ylitse auto suoraan keulaani rikkoen ohjauksen. Keskeytys molemmista finaaleista ja lopputuloksena B:n viimeinen sija.
Sunnuntaina ProStockissa oli ihan kiva huomata että noin vuoden tauon jälkeen kyseisestä luokasta vauhtia vielä on, vaikka sähköturistilla en ole ajanut kuin kahdet treenit viimeisen vuoden aikana nyt tammikuussa. Alkuerissä olisi ollut mahdollisuus paaluun taikka erittäin lähelle sitä, mutta parhaalla rundillani kierroksella ohitus ei mennyt nappiin jonka seurauksena oli keskeytys 2 kierrosta ennen maalia. Tämän seurauksena sitten päädyttiin 9. ruutuun. Ensimmäisessa finaalissa tuli nappi suoritus ja nousu toiselle sijalle oli enemmän kuin mitä olisin koskaan uskaltanut odottaa. Toisessa ja kolmannessa lähdössä tuli myöskin nousua mutta ei ihan yhtä paljoa johtuen trafiikista edessä sekä omista virheistä. Kaikesta huolimatta olin kuitenkin erittäin tyytyväinen omaan suoritukseeni sekä paluuseen kyseiseen luokkaan.
Suuret kiitokset järjestäjille sekä kaikille mukana olleille!